Effektiva omkörningsfält på 2+1-vägar: trafiksimuleringar av olika utformningsalternativ ur ett framkomlighetsperspektiv

Ladda ner

Framkomligheten på mötesseparerade vägar med växelvis omkörningsfält (så kallade 2+1-vägar) beror på hur stor del av vägens sträckning som har omkörningsfält, vilket brukar benämnas som andelen omkörbar längd. För att utnyttja vägen på ett effektivt sätt bör utformningen och lokaliseringen av omkörningsfälten upprättas för att i största möjliga mån undvika onödig köbildning och fördröjning. Olika utformningsalternativ för omkörningsfälten har olika fördelar. Kortare omkörningsfält innebär begränsade tidsfönster för köavveckling, men medför samtidigt snabba upprepningar av omkörningstillfällen. Längre omkörningssträckor innebär bättre möjlighet till omkörning av flera fordon vid ett och samma tillfälle, men medför samtidigt ökade enfältslängder vilket ökar risken för upphinnanden.

Denna rapport presenterar en trafiksimuleringsstudie av hur olika längder för omkörningsfälten påverkar framkomligheten. Resultaten från simuleringsstudien indikerar att omkörningsfält med längder mellan 1 050 och 1 400 meter innebär kortast restid. Skillnaderna är dock små (~0,4 sekunder per kilometer) och dessutom inte statistiskt signifikanta. Nyttan med att utforma 2+1-vägar med optimala längder för omkörningsfälten för att maximera framkomlighet kan således ifrågasättas. Baserat på resultaten är det dock rimligt att ifrågasätta konceptet med att bygga mycket långa omkörningsfält (som den nuvarande rekommendationen i Trafikverkets riktlinjer för vägars- och gators utformning (VGU) till viss del antyder). Det är tydligt att risken för upphinnanden på enfältssträckorna är mycket stora, vilket påverkar den totala restiden.

TRÄFFA OSS


3
jun

Cykelcentrum webinar – Cykelns dag 3 juni

Cykelcentrum bjuder in till webbinarium på Cykelns dag 3 juni.
4
jun

Invigning Evolution Road

Den 4:e juni invigs elvägen i Lund. Välkommen att ta del av premiärturen på elvägen, intervjuer, invigning med bandklippning och mycket mer.
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, 2020 skjuts upp till augusti 2021.

SENASTE NYTT


2020-06-01

Nytt projekt utvecklar sjöfarten i Göteborgs skärgård

VTI, Linköpings universitet och Sjöfartsverket har startat ett gemensamt projekt för att vidareutveckla sjöfarten inom Göteborgs skärgård. Projektet, kallat OSKAR, pågår fram till 2023 och syftar till en säkrare och smartare sjöfart.


2020-05-26

Dödsolyckor med tunga fordon i Europa minskar långsamt

En fjärdedel av olyckor med dödlig utgång på vägar inom EU sker vid kollisioner med lastbilar som kör gods. Det framgår av en rapport från European Transport Safety Council, ETSC. Forskare från VTI har bidragit till rapporten med data från Sverige.


2020-05-26

Behov av standarder när system för elvägar utvecklas

Behovet av standardisering ökar när tekniker för elvägssystem når högre nivåer av mognad. En större del av de standarder för intelligenta transportsystem (ITS) som bedömts i en ny studie från VTI och SIS ansågs vara potentiellt användbara för elvägssystem,...


2020-04-29

För höga hastigheter på Sveriges gator i tätort även 2019

Hela 35 procent av trafikanterna på väg kör för fort i tätort, framför allt på 40-sträckor. Det visar den årliga mätningen av hastigheter på gator i tätort som genomfördes 2019. Den genomsnittliga hastigheten i de områden där mätningen görs har däremot minskat stadigt sedan mätningarna startade 2012.


2020-04-27

Ytterligare styrmedel krävs för att nå miljömål för sjöfarten

​För att nå de nationella och internationella miljömålen för sjöfartens utsläpp till luft krävs det en kombination av nya och kraftigare styrmedel. De som redan införts räcker inte. Det är en av slutsatserna i ett forskningsprojekt, lett av VTI, som nu presenterats.


2020-04-17

Sjöfartsverkets avgiftssystem utvärderat

VTI har utvärderat effekterna av Sjöfartsverkets nya modell för farleds- och lotsavgifter som infördes 2018. VTI har även studerat hur känslig godstrafiken i Vänern och Mälaren är för ändringar i Sjöfartsverkets avgifter.


2020-06-01

Nytt projekt utvecklar sjöfarten i Göteborgs skärgård

VTI, Linköpings universitet och Sjöfartsverket har startat ett gemensamt projekt för att vidareutveckla sjöfarten inom Göteborgs skärgård. Projektet, kallat OSKAR, pågår fram till 2023 och syftar till en säkrare och smartare sjöfart.


2020-05-26

Dödsolyckor med tunga fordon i Europa minskar långsamt

En fjärdedel av olyckor med dödlig utgång på vägar inom EU sker vid kollisioner med lastbilar som kör gods. Det framgår av en rapport från European Transport Safety Council, ETSC. Forskare från VTI har bidragit till rapporten med data från Sverige.


2020-05-26

Behov av standarder när system för elvägar utvecklas

Behovet av standardisering ökar när tekniker för elvägssystem når högre nivåer av mognad. En större del av de standarder för intelligenta transportsystem (ITS) som bedömts i en ny studie från VTI och SIS ansågs vara potentiellt användbara för elvägssystem,...


2020-04-29

För höga hastigheter på Sveriges gator i tätort även 2019

Hela 35 procent av trafikanterna på väg kör för fort i tätort, framför allt på 40-sträckor. Det visar den årliga mätningen av hastigheter på gator i tätort som genomfördes 2019. Den genomsnittliga hastigheten i de områden där mätningen görs har däremot minskat stadigt sedan mätningarna startade 2012.


2020-04-27

Ytterligare styrmedel krävs för att nå miljömål för sjöfarten

​För att nå de nationella och internationella miljömålen för sjöfartens utsläpp till luft krävs det en kombination av nya och kraftigare styrmedel. De som redan införts räcker inte. Det är en av slutsatserna i ett forskningsprojekt, lett av VTI, som nu presenterats.


2020-04-17

Sjöfartsverkets avgiftssystem utvärderat

VTI har utvärderat effekterna av Sjöfartsverkets nya modell för farleds- och lotsavgifter som infördes 2018. VTI har även studerat hur känslig godstrafiken i Vänern och Mälaren är för ändringar i Sjöfartsverkets avgifter.