Effekt av vinterdäcklagen på däckanvändning och olyckor

Ladda ner
Gudrun Öberg
Hans Velin
Mats Wiklund

Syftet med detta projekt är att få en första indikation på hur däckanvändningen och trafiksäkerheten förändrats då lagen infördes om att personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton under perioden 1 december till och med 31 mars vid färd på väg ska vara försedd med vinterdäck eller likvärdig utrustning då vinterväglag råder. Lagen började gälla 1 december 1999.

Däckanvändningen har undersökts på parkeringsplatser i Östergötland. Förutom typ av däck (sommardäck/vinterdäck utan dubb/vinterdäck med dubb) noterades även tillverkningsår, mönsterdjup och dubbutstick.

Trafiksäkerhetseffekten av olika däckanvändning går inte att undersöka direkt eftersom inte uppgifter om däck finns med i olycksdata. Effekten undersöktes därför genom att två vintrar före införandet av lagen jämfördes med de två vintrar som gått med krav på vinterdäck. För att kunna reducera inverkan av andra förändringar utnyttjades kontrollområden. I norra Sverige hade i stort sett alla personbilar vinterdäck innan lagen. Det skulle därmed endast bli en liten förändring av däckinnehavet. Norra Sverige kan därför utnyttjas som kontrollområde. För att även få ett kontrollområde i söder kontaktades Danmark, som inte heller haft någon förändring i däckanvändning, om det var möjligt att få utnyttja data därifrån. För att ytterligare ringa in effekten av däcklagen exkluderades de vägar i Sverige som under perioden infört en speciell vinterhastighetsgräns. Det som därmed blev provområden är södra Sverige upp till en linje norr om landskapen Bohuslän och Uppland.

TRÄFFA OSS


3-4
sep

Tylösandsseminariet

Forskare från VTI håller föredrag om bland annat hastigheter och nykterhet i trafiken.
17-19
sep

FLISA-kongressen

VTI demonstrerar blåljussimulatorn för träning av utryckningskörning. Möjlighet till provkörning. 
23-25
sep

Ambulanseforum

VTI demonstrerar blåljussimulatorn för träning av utryckningskörning. Möjlighet till provkörning.

SENASTE NYTT


2019-08-21

Blåljussimulatorn tränar förare av utryckningsfordon

I VTI:s blåljussimulator kan förare av utryckningsfordon under säkra och kontrollerade förhållanden träna på risksituationer under utryckningskörning.  Den kan också användas för att förbereda nya förare för en riskmedveten och planerad körning i ett gott...


2019-08-20

Elcyklar i elfordonspooler kan minska bilanvändning i städer

Elcyklar i elfordonspooler har potential att minska användningen av bil i städer, men då krävs fler användare och väldimensionerade pooler. Det visar resultatet i en studie från VTI där forskare har studerat i vilken omfattning en pool som erbjuder elcyklar, elassisterade lådcyklar och elbilar kan bidra till minskad bilanvändning.


2019-08-19

Indraget körkort kan ge stora konsekvenser i vardagen

Ett återkallat körkort kan leda till negativa konsekvenser för en persons möjlighet att forma sitt eget liv. En studie från VTI undersöker på vilket sätt personer med synfältsbortfall har påverkats av att inte längre ha tillstånd att köra bil.


2019-08-14

Ökat intresse för cykelturism men mer forskning behövs

Att turista med cykel är en ökande trend. Men det finns mer behov av vetenskaplig forskning om hur insatser som görs för att främja cykelturismen kan mätas och följas upp.


2019-08-13

Att mäta trötthet - en utmaning för forskarna

Trötthet hos förare har under många år varit ett forskningsområde på VTI och forskarna har studerat olika områden som arbetstider för yrkesförare, förarbeteende, olycksrisker och utformning av varningssystem. Nu går forskarna vidare och försöker hitta ett...


2019-08-12

Oklart om viten fungerar för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet

I Sverige upphandlas nästan all lokal kollektivtrafik av kollektivtrafikmyndigheter. Flera av kollektivtrafikmyndigheterna har som mål att förbättra resenärernas kundnöjdhet. En av de viktigaste metoderna för att påverka kvaliteten, och därmed kundnöjdheten,...


2019-08-21

Blåljussimulatorn tränar förare av utryckningsfordon

I VTI:s blåljussimulator kan förare av utryckningsfordon under säkra och kontrollerade förhållanden träna på risksituationer under utryckningskörning.  Den kan också användas för att förbereda nya förare för en riskmedveten och planerad körning i ett gott...


2019-08-20

Elcyklar i elfordonspooler kan minska bilanvändning i städer

Elcyklar i elfordonspooler har potential att minska användningen av bil i städer, men då krävs fler användare och väldimensionerade pooler. Det visar resultatet i en studie från VTI där forskare har studerat i vilken omfattning en pool som erbjuder elcyklar, elassisterade lådcyklar och elbilar kan bidra till minskad bilanvändning.


2019-08-19

Indraget körkort kan ge stora konsekvenser i vardagen

Ett återkallat körkort kan leda till negativa konsekvenser för en persons möjlighet att forma sitt eget liv. En studie från VTI undersöker på vilket sätt personer med synfältsbortfall har påverkats av att inte längre ha tillstånd att köra bil.


2019-08-14

Ökat intresse för cykelturism men mer forskning behövs

Att turista med cykel är en ökande trend. Men det finns mer behov av vetenskaplig forskning om hur insatser som görs för att främja cykelturismen kan mätas och följas upp.


2019-08-13

Att mäta trötthet - en utmaning för forskarna

Trötthet hos förare har under många år varit ett forskningsområde på VTI och forskarna har studerat olika områden som arbetstider för yrkesförare, förarbeteende, olycksrisker och utformning av varningssystem. Nu går forskarna vidare och försöker hitta ett...


2019-08-12

Oklart om viten fungerar för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet

I Sverige upphandlas nästan all lokal kollektivtrafik av kollektivtrafikmyndigheter. Flera av kollektivtrafikmyndigheterna har som mål att förbättra resenärernas kundnöjdhet. En av de viktigaste metoderna för att påverka kvaliteten, och därmed kundnöjdheten,...