Effekt av belysningsåtgärder på Strandgatan i Eskilstuna

Effekt av belysningsåtgärder på Strandgatan i Eskilstuna

Ladda ner
Hans Thulin
Susanne Gustafsson
Alexander Obrenovic

På uppdrag av Eskilstuna kommun har väg- och transportforskningsinstitutet,

VTI, genomfört en undersökning i Eskilstuna av effekten av belysningsåtgärder

på två platser på Strandgatan. Förbättrad belysning hade installerats vid två

gång- och cykelöverfarter över Strandgatan, den ena belägen vid Noachsgatan

och den andra vid Törnerosgatan. Belysning med högtrycksnatrium (gulaktigt

sken) ersattes med metallhalogenlampa (vitt sken) med effekten 150 W. Två

armaturer sattes upp vid vardera överfarten. Dessa lyste upp överfarterna med

fast vitt sken. Frågeställningen var huruvida denna förbättrade belysning

också förbättrade situationen för trafikanterna och då i första hand för

fotgängarna och cyklisterna. De förhållanden som studerades var

framkomligheten för gående och cyklister samt säkerheten och tryggheten för

dessa. Undersökning gjordes på platsen via videofilmning. Enkät skickades ut

till boende i närområdet samt till bilister som passerade platserna. Tidigare

hade en av platserna, den vid Noachsgatan, varit föremål för samma typ av

undersökning via videofilmning. Detta gjordes vid samma tidpunkt åren 2001

och 2002. Till mätningen år 2002 hade viss modifiering gjorts av belysningen.

Effekten hade ökats från 100 W till 150 W i tre gatlyktor i korsningen.

Samtidigt hade effekten minskats från 100 W till 70 W i två intilliggande

lyktor. Tanken var att förbättra belysningen där gående och cyklister tog sig

över gatan med villkoret att inte påverka den totala strömförbrukningen.

Utvärderingen av den förändringen visade ingen egentlig effekt vare sig på

framkomligheten eller på säkerheten. Åtgärden följdes upp med denna

belysningsåtgärd där man introducerade starkare belysning med vitt fast sken.

Mätningarna 2001 och 2002 liksom dagsljusperioden vid mätningen 2003 används

som jämförelseperioder.

TRÄFFA OSS


4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.
18
okt

Plusenergiforum

18 oktober arrangerar Energikontor Norra Småland den tredje upplagan av Plusenergiforum på Elmia Kongress- och konserthus. VTI medverkar genom forskaren Jessica Berg.
22-24
okt

Persontrafik 2018

VTI-forskare deltar på konferensen Persontrafik på Svenska mässan 22-24 oktober, 2018. Möt Anders Lindström som deltar i programpunkten "Autonoma fordon i kollektivtrafiken (I)", Maria Börjesson som deltar i programpunkten "Fördelning och rättvisa i...

SENASTE NYTT


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.


2018-06-25

Samma resultat i körtest med eller utan ADHD

I en simulatorstudie har forskare på VTI jämfört bilförare med och utan ADHD. Resultaten påvisade inte skillnader i körbeteende eller upplevelse av körningen. Mindre körsimulatorer skulle kunna användas mer för att studera effekter av funktionsnedsättningar och behov av körträning.


2018-06-21

Fler åtgärder nödvändiga mot olagliga körskolor

Att handledare för övningskörning max får ha 15 handledartillstånd har inte minskat problemet med olagliga körskolor. Detta konstaterar forskare på VTI i en ny rapport. Forskarna föreslår en lång rad åtgärder som behöver kombineras för att få bukt med det växande problemet.


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.


2018-06-25

Samma resultat i körtest med eller utan ADHD

I en simulatorstudie har forskare på VTI jämfört bilförare med och utan ADHD. Resultaten påvisade inte skillnader i körbeteende eller upplevelse av körningen. Mindre körsimulatorer skulle kunna användas mer för att studera effekter av funktionsnedsättningar och behov av körträning.


2018-06-21

Fler åtgärder nödvändiga mot olagliga körskolor

Att handledare för övningskörning max får ha 15 handledartillstånd har inte minskat problemet med olagliga körskolor. Detta konstaterar forskare på VTI i en ny rapport. Forskarna föreslår en lång rad åtgärder som behöver kombineras för att få bukt med det växande problemet.