Driving speed relative to the speed limit and relative to the perception of safe, enjoyable, and economical speed

Ladda ner
David Shinar

Two hundred and twenty five drivers, who stopped at gas stations on the highway were interviewed about their perceptions of safe, enjoyable, economical, and actual driving speeds, as well as on their knowledge of the speed limit on the road they were driving. These evaluations were then compared to each other as well as to the posted speed limit. Each driver also rated himself/herself on three scales relative to being a safe, a considerate, and an aggressive driver. Regardless of the actual speed limit, drivers rated economical speed as being the lowest (92 km/hr), and enjoyable speed as being the highest (105 km/hr). The speed they drove with family in the car was similar to the perceived safe speed and economical speed. In contrast, the average reported actual speed (when driving alone) was significantly above the speed limit and close to the enjoyable speed. Thus it appears that drivers adjust their speed to be a little below the level that they desire (as being enjoyable). However, the level of adjustment is relatively small, indicating that neither safety nor savings are major determinants of speed choice. Other factors which correlated significantly with the perceptions of safe, economical, and enjoyable speeds were the posted legal speed limit (road service level), driver gender, and past record of moving traffic citations. All perceived/estimated speeds were higher on the roads with higher speed limits; men estimated higher speeds than women, and drivers with repeated citations estimated higher speeds than drivers with zero or one citation only in the past two years. This survey has implications for means of affecting speed choice by relying on factors to which drivers are already sensitive, such as safety, savings, and concern for others.

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-08-24

VTI deltar i bo- och samhällsexpo Vallastaden 2017

Från 2 till 24 september genomförs bo- och samhällsexpo Vallastaden 2017 i Linköping. Här får besökarna en inblick i framtidens sätt att bygga, bo och leva i stadsdelen Vallastaden. Även VTI deltar och berättar bland annat om ett projekt kring självkörande...


2017-08-23

VTI värd för internationell konferens om kollektivtrafik

Under fem dagar i augusti samlades människor med intresse för kollektivtrafik på konferensen Thredbo 15 som hölls i Stockholm. Besökare från runt om i världen tog del av presentationer, utbytte erfarenheter och diskuterade frågor kring organisation och ägande...


2017-08-21

Regler om privat övningskörning ska utvärderas

​Handledare för privat övningskörning får ha tillstånd för högst 15 övningskörare samtidigt. Regeln infördes 2012 för att i huvudsak stävja olaglig trafikskoleverksamhet. I nuläget saknas det kunskap om effekten av begränsningen och därför har VTI fått i uppdrag att utvärdera regelns införande.


2017-08-19

Var femte struntar i trafikregler

Studier som Sonja Forward på vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, gjort......Källa: Bohusläningen


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-08-24

VTI deltar i bo- och samhällsexpo Vallastaden 2017

Från 2 till 24 september genomförs bo- och samhällsexpo Vallastaden 2017 i Linköping. Här får besökarna en inblick i framtidens sätt att bygga, bo och leva i stadsdelen Vallastaden. Även VTI deltar och berättar bland annat om ett projekt kring självkörande...


2017-08-23

VTI värd för internationell konferens om kollektivtrafik

Under fem dagar i augusti samlades människor med intresse för kollektivtrafik på konferensen Thredbo 15 som hölls i Stockholm. Besökare från runt om i världen tog del av presentationer, utbytte erfarenheter och diskuterade frågor kring organisation och ägande...


2017-08-21

Regler om privat övningskörning ska utvärderas

​Handledare för privat övningskörning får ha tillstånd för högst 15 övningskörare samtidigt. Regeln infördes 2012 för att i huvudsak stävja olaglig trafikskoleverksamhet. I nuläget saknas det kunskap om effekten av begränsningen och därför har VTI fått i uppdrag att utvärdera regelns införande.


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-07-10

För lite planering kring hållbara turistresor

En ny studie om hur turisters resande och turistresandets hållbarhet hanteras i infrastrukturplaneringen. Resultaten visar att fokus i planeringen ligger på framkomlighet och trafiksäkerhet generellt och att det saknas ett systematiskt sätt att bedöma besöksnäringens behov.


2017-08-19

Var femte struntar i trafikregler

Studier som Sonja Forward på vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, gjort......Källa: Bohusläningen


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Han är nye generaldirektören

Han är nye generaldirektören Linköping vti:s nytillträdde generaldirektör är en riktig Svensson....Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, är en myndighet utan några myndighetsuppgifter......Källa: Affarsliv.com


2017-06-19

Självkörande bilar trissar upp bopriser

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....Andreas Tapani, forskare vti. Foto: vti Storbolag vill gå i bräschen......Källa: Fastighetsnytt