Driver-related risk factors of fatal road traffic crashes associated with alcohol or drug impairment

Förlagets fulltext
Anja Valen
Stig Tore Bogstrand
Vigdis Vindenes
Joachim Frost
Anders Holtan
Hallvard Gjerde

Fatal road traffic crashes are often related to speeding, non-use of a seatbelt, and alcohol/drug-impaired driving. The aim of this study was to examine associations between driving under the influence of drugs and/or alcohol and driver-related risk factors that have been reported as significantly contributing causes of fatal road traffic crashes. The data were extracted from Norwegian road traffic crash registries and forensic toxicology databases. Drug/alcohol investigated car and van drivers and motorcycle riders fatally injured in road traffic crashes in Norway during 2005–2015 were included in this study (n = 772). Drug and alcohol concentrations corresponding to 0.5 g/kg alcohol in blood were used as the lower limits for categorising drivers/riders as impaired; 0.2 g/kg was the upper limit for being categorised as sober. Associations between driver-related risk factors and impairment from specific substance groups were calculated using multivariable logistic regression, adjusted for other substance groups, age, and sex, and were reported when the confidence intervals did not contain the value 1 or lower. Substances found in concentrations above the impairment limits were mainly alcohol (20%), medicinal drugs (10%: benzodiazepines, opioids, z-hypnotics), stimulants (5%: amphetamines, methylphenidate, and cocaine), and cannabis (4%: THC). The drug/alcohol-impaired drivers had compared to the sober drivers more often been speeding (68% versus 32%), not used a seatbelt (69% versus 30%), and been driving without a valid driver license (26% versus 1%). Logistic regression analysis showed that impairment from alcohol or stimulants (mainly amphetamines) was associated with all three risk factors, medicinal drugs with all except speeding, and impairment from cannabis (THC) with not having a valid driver license. Among motorcycle riders, drug/alcohol impairment was associated with not having a valid driver license and non-use of a helmet. At least one of the risk factors speeding, non-use of a seatbelt/helmet, and driving without a valid license were present among the vast majority of the drug/alcohol-impaired fatally injured drivers and riders, and also among more than half of the fatally injured sober drivers.

TRÄFFA OSS


7
okt

Kunskapsdag - Planera kollektivtrafik för social rättvisa

Jessica Berg, tf forskningschef vid VTI, medverkar vid K2:s digitala kunskapsdag om att planera kollektivtrafik för social rättvisa.
7
okt

Kunskapslunch - Upphandling och kollektivtrafikavtal med...

Roger Pyddoke, forskare vid VTI och K2, berättar bland annat om tänkbara konsekvenser av förändrade incitament och hur kunskapen om incitamentens effekter skulle kunna förbättras.
13-14
okt

Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020

På grund av covid 19-pandemin skjuts Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020, som VTI arrangerar, upp till nästa år.

SENASTE NYTT


2020-09-09

VTI:s forskning ger förutsättning för säkrare yrkestrafik

VTI har i decennier på olika sätt bedrivit forskning om yrkesföraren. I olika forskningsprojekt har forskare undersökt och utvärderat allt ifrån yrkesförarutbildning, trafiksäkerhet och arbetsmiljö till nödbromsar för tåg och yrkesförarens upplevelser av...


2020-08-19

Elsparkcykeln rullar in i olycksstatistiken

Antalet olyckor där elsparkcyklar varit inblandade har ökat från ett fåtal under 2017 till nästan 500 under 2019 (januari – oktober). Det var också då elsparkcyklarna gjorde sin entré på allvar i Sveriges största städer.


2020-08-17

Hur blir bussresan bättre för personer med ADHD?

Personer med autism, ADHD och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan uppleva svårigheter med att använda kollektiva färdsätt vilket begränsar deras möjligheter till ett aktivt liv med skola, arbete och fritidsintressen.


2020-08-14

Evolution Road – ny elväg testas både ute och inne

I början av maj invigdes nya elvägen i Lund. Det är en kilometerlång sträcka elväg i bussfilen på Getingevägen där man kommer att testa tekniken med markbunden konduktiv laddning. Det betyder att strömmen kommer från skenor i vägen som fordonen måste ha...


2020-08-10

Stor samlad kompetens hos VTI:s forskare bidrar i EU-forskning

Nyligen avslutades EU-projektet ADAS&ME, det hittills största projekt som VTI har koordinerat. Samtidigt startade SHOW, det största europeiska projektet i sitt slag för demonstration av framtidens koncept för hållbar mobilitet i verkliga miljöer. VTI har stor...


2020-07-07

En miljon svenskar cyklar varje dag

En genomsnittlig dag under 2019 cyklade cirka en miljon personer i åldrarna 6–84 i Sverige, eller 11 procent av befolkningen. Det framgår av Nationella cykelbokslutet från Nationella cykelrådet där VTI är en av aktörerna.


2020-07-06

Svårare att pendla för den med lägre inkomst

Det är dyrt att åka med buss och spårvagn – och inte alltid tryggt. Många föredrar istället att skjutsa varandra med bil. Dålig kollektivtrafikförsörjning kan få ekonomiska konsekvenser och leda till mindre tid med familj och vila. Forskare har studerat hur...


2020-07-01

Skatt för slitage och trängsel även för framtidens fordon

I takt med att användningen av fossila drivmedel minskar, minskar också statens intäkter från bensin- och dieselskatter. Forskare har i en ny rapport från VTI utrett principerna för hur vägtrafiken skulle kunna beskattas i en framtid när trafiken inte längre förorsakar utsläpp från förbränningsmotorer.


2020-09-09

VTI:s forskning ger förutsättning för säkrare yrkestrafik

VTI har i decennier på olika sätt bedrivit forskning om yrkesföraren. I olika forskningsprojekt har forskare undersökt och utvärderat allt ifrån yrkesförarutbildning, trafiksäkerhet och arbetsmiljö till nödbromsar för tåg och yrkesförarens upplevelser av...


2020-08-19

Elsparkcykeln rullar in i olycksstatistiken

Antalet olyckor där elsparkcyklar varit inblandade har ökat från ett fåtal under 2017 till nästan 500 under 2019 (januari – oktober). Det var också då elsparkcyklarna gjorde sin entré på allvar i Sveriges största städer.


2020-08-17

Hur blir bussresan bättre för personer med ADHD?

Personer med autism, ADHD och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan uppleva svårigheter med att använda kollektiva färdsätt vilket begränsar deras möjligheter till ett aktivt liv med skola, arbete och fritidsintressen.


2020-08-14

Evolution Road – ny elväg testas både ute och inne

I början av maj invigdes nya elvägen i Lund. Det är en kilometerlång sträcka elväg i bussfilen på Getingevägen där man kommer att testa tekniken med markbunden konduktiv laddning. Det betyder att strömmen kommer från skenor i vägen som fordonen måste ha...


2020-08-10

Stor samlad kompetens hos VTI:s forskare bidrar i EU-forskning

Nyligen avslutades EU-projektet ADAS&ME, det hittills största projekt som VTI har koordinerat. Samtidigt startade SHOW, det största europeiska projektet i sitt slag för demonstration av framtidens koncept för hållbar mobilitet i verkliga miljöer. VTI har stor...


2020-07-07

En miljon svenskar cyklar varje dag

En genomsnittlig dag under 2019 cyklade cirka en miljon personer i åldrarna 6–84 i Sverige, eller 11 procent av befolkningen. Det framgår av Nationella cykelbokslutet från Nationella cykelrådet där VTI är en av aktörerna.


2020-07-06

Svårare att pendla för den med lägre inkomst

Det är dyrt att åka med buss och spårvagn – och inte alltid tryggt. Många föredrar istället att skjutsa varandra med bil. Dålig kollektivtrafikförsörjning kan få ekonomiska konsekvenser och leda till mindre tid med familj och vila. Forskare har studerat hur...


2020-07-01

Skatt för slitage och trängsel även för framtidens fordon

I takt med att användningen av fossila drivmedel minskar, minskar också statens intäkter från bensin- och dieselskatter. Forskare har i en ny rapport från VTI utrett principerna för hur vägtrafiken skulle kunna beskattas i en framtid när trafiken inte längre förorsakar utsläpp från förbränningsmotorer.