Does the official strategy protect or destroy our cultural heritage?: corrosion of archaeological artefacts exposed to de-icing salt in Sweden

Ladda ner
Hans Antonson

When new roads are built today, the Swedish official strategy is to leave in situ the cultural layers that are not directly affected by the road construction, rather than to excavate the entire layer even if it stretches outside the verge of the planned road. This strategy has its roots in the Act concerning Ancient Monuments and Finds and is built on the assumption that the soil layers protect the archaeological artefacts far better than the national archives and museum shelves. The cultural layers are looked upon as a national archive in situ. However, recently excavated metal artefacts generally exhibit greater deterioration than those excavated many years ago, implying that recent pollution is responsible for accelerating the corrosion. Unfortunately, the de-icing salt used in winter maintenance operations does not stay on the road surface, where it has its desired effects on traffic safety and accessibility, but is transported - by different mechanisms - to the sides of the road where it may have undesired effects on e.g. vegetation, soil and groundwater, and possibly also on archaeological artefacts (metal, wood, cloth, bone, leather etc). The mechanisms responsible for the roadside exposure to salt are influenced by many factors such as wind, road surface condition, topography and surrounding vegetation. In many cases the salt will spread several tens of meters from the road, and in the worst cases raised levels of salt may be found up to some hundred meters from the road. When transported by groundwater, salt may be moved very far and may reach cultural layers in discharge areas where the ground water reaches the soil surface layers. This paper describes the problem of exposure to de-icing salt and the possible corrosion of archaeological artefacts with reference to a literature review and suggests some ways in which the extent of the suggested problem can be investigated by field studies under semi-controlled conditions and by a GIS survey.

TRÄFFA OSS


4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.

SENASTE NYTT


2018-06-15

Simulatortest för individer med synfältsbortfall utvärderas

Transportstyrelsen ska utvärdera simulatortesterna för personer med synfältsbortfall. VTI, som genomför testerna, välkomnar utvärderingen.


2018-06-15

80-90 procent minskade koldioxidutsläpp med elväg

Elvägstransporter kapar 80-90 procent av de fossila utsläppen och är ett klimatsmart, billigt sätt att kombinera järnvägens fördelar med lastbilens flexibilitet. Sverige ligger långt fram när det gäller demonstrationsprojekt och forskning kring elvägar. Projekt eRoadArlanda visade idag upp sin unika elvägssträcka för deltagarna på årets internationella elvägskonferens.


2018-06-14

Svenska organisationer deltar i och leder stort EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning

Krockprovning är ett av verktygen för att öka säkerheten på väg. EU finansierar därför ett omfattande projekt som nyligen startat för att utveckla virtuella krocktestmetoder. Det långsiktiga målet är att den fysiska utvärderingen av krockskyddet i och av framtidens bilar kompletteras med virtuell provning med datormodeller av människan, med utgångspunkt från modeller av både en man och en kvinna.


2018-06-13

Internationell elvägskonferens demonstrerar unik elväg

​System med elvägar är ett relativt nytt koncept och många projekt har startat under de senaste åren. För att lära av varandra och stimulera till samarbeten arrangerade Forsknings- och Innovationsplattformen för elvägar en första elvägskonferens för ett år sedan. Idag startar konferens nummer två med 110 deltagare från flera olika länder.


2018-06-07

Cykelcentrum för långsiktighet och excellens

I januari 2017 fick VTI i regeringsuppdrag att analysera och beskriva de främsta behoven inom cykelforskningen på kort och lång sikt samt att ta fram förslag på hur forskningen kan samordnas och stärkas. En rapport som beskriver hur Cykelcentrum vid VTI kan...


2018-06-07

Välkommen till pressträff om EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning

Ett omfattande EU-projekt som ska utveckla virtuella krocktestmetoder startade i dagarna. I projektet ingår bland annat VTI, Chalmers, Folksam, Volvo Cars och Dynamore från Sverige. Den 14 juni bjuder vi in till pressträff i Stockholm för att berätta om projektet, kallat Virtual, och hur det ska bidra till ökad trafiksäkerhet.


2018-06-15

Simulatortest för individer med synfältsbortfall utvärderas

Transportstyrelsen ska utvärdera simulatortesterna för personer med synfältsbortfall. VTI, som genomför testerna, välkomnar utvärderingen.


2018-06-15

80-90 procent minskade koldioxidutsläpp med elväg

Elvägstransporter kapar 80-90 procent av de fossila utsläppen och är ett klimatsmart, billigt sätt att kombinera järnvägens fördelar med lastbilens flexibilitet. Sverige ligger långt fram när det gäller demonstrationsprojekt och forskning kring elvägar. Projekt eRoadArlanda visade idag upp sin unika elvägssträcka för deltagarna på årets internationella elvägskonferens.


2018-06-14

Svenska organisationer deltar i och leder stort EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning

Krockprovning är ett av verktygen för att öka säkerheten på väg. EU finansierar därför ett omfattande projekt som nyligen startat för att utveckla virtuella krocktestmetoder. Det långsiktiga målet är att den fysiska utvärderingen av krockskyddet i och av framtidens bilar kompletteras med virtuell provning med datormodeller av människan, med utgångspunkt från modeller av både en man och en kvinna.


2018-06-13

Internationell elvägskonferens demonstrerar unik elväg

​System med elvägar är ett relativt nytt koncept och många projekt har startat under de senaste åren. För att lära av varandra och stimulera till samarbeten arrangerade Forsknings- och Innovationsplattformen för elvägar en första elvägskonferens för ett år sedan. Idag startar konferens nummer två med 110 deltagare från flera olika länder.


2018-06-07

Cykelcentrum för långsiktighet och excellens

I januari 2017 fick VTI i regeringsuppdrag att analysera och beskriva de främsta behoven inom cykelforskningen på kort och lång sikt samt att ta fram förslag på hur forskningen kan samordnas och stärkas. En rapport som beskriver hur Cykelcentrum vid VTI kan...


2018-06-07

Välkommen till pressträff om EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning

Ett omfattande EU-projekt som ska utveckla virtuella krocktestmetoder startade i dagarna. I projektet ingår bland annat VTI, Chalmers, Folksam, Volvo Cars och Dynamore från Sverige. Den 14 juni bjuder vi in till pressträff i Stockholm för att berätta om projektet, kallat Virtual, och hur det ska bidra till ökad trafiksäkerhet.


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se