Development of a strategy to prioritize candidate locations for speed limit increases on a high-speed, undivided highway network

Ladda ner
Timothy J. Gates
Raha Hamzeie
Peter T. Savolainen
Timothy P. Barrette

The 1995 repeal of the National Maximum Speed Limit (NMSL) in the United States returned all speed limit policy authority back to the individual states. In the time since the 1995 repeal, a wide variety of speed limit policies have been enacted and modified, with nearly all states eventually choosing to raise maximum speed limits on limited access freeways above the NMSL of 55 mph. Rural non-freeway roadways have also experienced speed limit increases above 55 mph in many states. As of late-2015, speed limits greater than 55 mph were used on rural undivided roadways in 21 states. Several other states have also considered increasing speed limits on undivided roadways beyond 55 mph. This includes the state of Michigan, where recently proposed legislation would increase speed limits on state-maintained rural undivided highways from 55 mph to 65 mph. In contrast to prior initiatives of this nature, many of the recent speed limit increases were done on a selective basis (rather than system-wide) in consideration of factors such as prevailing speeds, recent crash history, roadway geometry, and costs required for infrastructure upgrades. This is likely due in large part to the substantial infrastructure costs associated with geometric modifications along certain segments that will ultimately be necessary to achieve compliance with state and/or federal design speed requirements. However, a survey of states that recently increased speed limits on rural non-freeway roadways did not provide specific details as to how such roadways were selected or prioritized for selection. Furthermore, given how recently these increases were implemented, none of these states had been able to determine whether the speed limit changes had a measureable effect on traffic safety. This paper presents the results from a study aimed at developing a prioritization strategy to identify prospective candidate locations for potential speed limit increases in Michigan. The development of such a prioritization strategy was motivated by the estimated high costs associated with geometric modifications, specifically horizontal or vertical realignment, that would be required to achieve system-wide design speed compliance during rehabilitation or reconstruction, in addition to expected impacts on traffic safety. Consequently, it was determined that a prioritization strategy was needed to identify roadway segments that possess a low safety risk and where costly geometric improvements can be avoided.

TRÄFFA OSS


13-17
aug

Thredbo 15

Välkommen till Stockholm och Thredbo 15, International Conference Series on Competition and Ownership in Land Passenger Transport.

SENASTE NYTT


2017-06-22

Svensk elväg väcker intresse över hela världen

Omkring 70 experter från olika delar av världen träffades nyligen för att dela erfarenheter från forskning och utveckling inom området electric road systems, ERS, på en konferens i Sandviken. Arrangör var Forsknings- och innovationsplattformen för elvägar,...


2017-06-21

Liten minskning av antalet omkomna i trafiken

EU har som målsättning att halvera antalet trafikdödade i Europa mellan 2010 och 2020, men sedan 2014 har utvecklingen i stort sett stått stilla. Det visar årets Road Safety PIN rapport.


2017-06-19

Självkörande bilar trissar upp bopriser

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....Andreas Tapani, forskare vti. Foto: vti Storbolag vill gå i bräschen......Källa: Fastighetsnytt


2017-06-15

Så ska fler åka kollektivt på landsbygden

I mars 2016 startade Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping forskning på uppdrag av näringsdepartementet...tycker om sin bil, säger Jessica Berg, forskare på vti, som tillsamma...Källa: Fria Tidningar


2017-06-15

VTI bygger tågsimulatorer till SJ

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. SJ köper tio mindre simulatorer som ska användas i fortbildning och uppföljning av tågförare. Nyligen levererades den första prototypen.


2017-06-14

Betongvägar kräver högre kvalitet

på Statens Väg- och transportforskningsinstitut, vti. Att använda betong på vägar är inget nytt i......Källa: Byggindustrin


2017-06-22

Svensk elväg väcker intresse över hela världen

Omkring 70 experter från olika delar av världen träffades nyligen för att dela erfarenheter från forskning och utveckling inom området electric road systems, ERS, på en konferens i Sandviken. Arrangör var Forsknings- och innovationsplattformen för elvägar,...


2017-06-21

Liten minskning av antalet omkomna i trafiken

EU har som målsättning att halvera antalet trafikdödade i Europa mellan 2010 och 2020, men sedan 2014 har utvecklingen i stort sett stått stilla. Det visar årets Road Safety PIN rapport.


2017-06-15

VTI bygger tågsimulatorer till SJ

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. SJ köper tio mindre simulatorer som ska användas i fortbildning och uppföljning av tågförare. Nyligen levererades den första prototypen.


2017-06-12

Inbjudan till den första internationella elvägskonferensen

Välkommen till den första internationella elvägskonferensen 14-15 juni i Högbo utanför Sandviken. Ganska precis ett år har gått sedan världens första elväg för tung fordonstrafik på allmän väg invigdes utanför Sandviken. Nu är det hög tid att samla internationella forskare och experter för att presentera de senaste resultaten och diskutera ämnet Electric Road Systems.


2017-06-09

VTI söker deltagare till ny studie

I september genomför vi en studie om cyklisters och bilisters beteende i trafiken. Specifikt intresserar vi oss för hur cyklister och bilister inhämtar information från omgivningen, och hur detta skiljer sig åt mellan de två trafikantgrupperna.  


2017-05-30

Thredbo 15 – internationell konferens om persontrafik

I augusti är det dags för den 15:e konferensen med titeln International Conference Series on Competition and Ownership in Land Passenger Transport (Thredbo 15 Conference). VTI är värd tillsammans med Handelshögskolan i Stockholm.  


2017-06-19

Självkörande bilar trissar upp bopriser

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....Andreas Tapani, forskare vti. Foto: vti Storbolag vill gå i bräschen......Källa: Fastighetsnytt


2017-06-15

Så ska fler åka kollektivt på landsbygden

I mars 2016 startade Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping forskning på uppdrag av näringsdepartementet...tycker om sin bil, säger Jessica Berg, forskare på vti, som tillsamma...Källa: Fria Tidningar


2017-06-14

Betongvägar kräver högre kvalitet

på Statens Väg- och transportforskningsinstitut, vti. Att använda betong på vägar är inget nytt i......Källa: Byggindustrin


2017-06-05

Hållbara turistresor synade

Kiruna, Åre, Sälen och Vimmerby av Tobias Heldt (vti, Högskolan Dalarna), Kerstin Robertson (Ecologize) och Åsa Wikberg (vti).........Källa: Res och Trafikforum


2017-06-02

"Övertro på att klara körkortsprovet"

test, säger Sonja Forward, forskare och psykolog på vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.... vti släppte i slutet av förra året en rapport på uppdrag......Källa: Aftonbladet


2017-05-30

VTI ska analyser behov av forskning om cykling

vti ska analyser behov av forskning om cykling vti i Linköping, har fått i uppdrag av regeringen att.........Källa: Sveriges Radio