Development of a strategy to prioritize candidate locations for speed limit increases on a high-speed, undivided highway network

Ladda ner
Timothy J. Gates
Raha Hamzeie
Peter T. Savolainen
Timothy P. Barrette

The 1995 repeal of the National Maximum Speed Limit (NMSL) in the United States returned all speed limit policy authority back to the individual states. In the time since the 1995 repeal, a wide variety of speed limit policies have been enacted and modified, with nearly all states eventually choosing to raise maximum speed limits on limited access freeways above the NMSL of 55 mph. Rural non-freeway roadways have also experienced speed limit increases above 55 mph in many states. As of late-2015, speed limits greater than 55 mph were used on rural undivided roadways in 21 states. Several other states have also considered increasing speed limits on undivided roadways beyond 55 mph. This includes the state of Michigan, where recently proposed legislation would increase speed limits on state-maintained rural undivided highways from 55 mph to 65 mph. In contrast to prior initiatives of this nature, many of the recent speed limit increases were done on a selective basis (rather than system-wide) in consideration of factors such as prevailing speeds, recent crash history, roadway geometry, and costs required for infrastructure upgrades. This is likely due in large part to the substantial infrastructure costs associated with geometric modifications along certain segments that will ultimately be necessary to achieve compliance with state and/or federal design speed requirements. However, a survey of states that recently increased speed limits on rural non-freeway roadways did not provide specific details as to how such roadways were selected or prioritized for selection. Furthermore, given how recently these increases were implemented, none of these states had been able to determine whether the speed limit changes had a measureable effect on traffic safety. This paper presents the results from a study aimed at developing a prioritization strategy to identify prospective candidate locations for potential speed limit increases in Michigan. The development of such a prioritization strategy was motivated by the estimated high costs associated with geometric modifications, specifically horizontal or vertical realignment, that would be required to achieve system-wide design speed compliance during rehabilitation or reconstruction, in addition to expected impacts on traffic safety. Consequently, it was determined that a prioritization strategy was needed to identify roadway segments that possess a low safety risk and where costly geometric improvements can be avoided.

TRÄFFA OSS


9-10
maj

Möt VTI på Cykelkonferensen 2017

På Cykelkonferensen i Jönköping finns VTI med bland utställarna. Kom och ta reda på vad vi forskar om när det gäller cykling!
14-15
jun

Internationell konferens om elvägar

Världens första internationella elvägskonferens går av stapeln 14-15 juni 2017 i Sandviken. Arrangör är FoI-plattformen för elvägar, där VTI är en av parterna. Välkommen att sända in ditt bidrag eller anmäla dig som deltagare!
13-17
aug

Thredbo 15

Välkommen till Stockholm och Thredbo 15, International Conference Series on Competition and Ownership in Land Passenger Transport.

SENASTE NYTT


2017-04-27

Kör brandbil i simulator

Kör brandbil i simulator Väg- och transportforskningsinstitutet i Linköping arbetar med att ta fram en simulator för utryckningsfordon.......Källa: Sveriges Radio


2017-04-26

Regeringsbeslut om tester med självkörande fordon

Regeringen har beslutat om en förordning gällande försöksverksamhet med självkörande fordon. Ett viktigt steg i utvecklingen för alla som arbetar med studier i verklig trafik.


2017-04-24

Rullgrus lömsk fiende för cyklisten

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se


2017-04-24

Högsäsong för körkort allt fler missar provet

En undersökning från vti (Väg- och trafikforskningsinstitutet) pekar på att......Källa: Svenska Dagbladet


2017-04-23

Allvarliga cykelolyckor ökar: Ofta skallskador

Många cyklister tränar för att bli snabbare på cykeln, och vid vti (Statens Väg och Transportforskningsinstitut) jobbar...Men enligt Anna Niska, forskningsledare vti, har man än så länge inte hittat t...Källa: Svenska Dagbladet


2017-04-20

Få kollektivresande i landsbygd

på landsbygden - Det framgår av en ny studie som vti gjort. vti har regeringsuppdraget att studera...Mot bakgrund av vti:s regeringsuppdrag fann forskarna behovet av att......Källa: Res och Trafikforum


2017-04-26

Regeringsbeslut om tester med självkörande fordon

Regeringen har beslutat om en förordning gällande försöksverksamhet med självkörande fordon. Ett viktigt steg i utvecklingen för alla som arbetar med studier i verklig trafik.


2017-04-18

Få vuxna reser kollektivt på landsbygden

VTI har regeringsuppdraget att studera hur innovativa lösningar kan öka medborgares vilja och möjlighet att utnyttja kollektivtrafik utanför tätorterna. En delstudie visar att kollektivresande är sällsynt bland vuxna i lands- och glesbygd men mer vanligt bland unga.


2017-04-06

Nyttan med mindre nivåskillnader på gångytor

En ny VTI rapport redovisar en studie om fallolyckor och krav på egenskaper för vägytor. Slutsatsen är att en minskning av nivåskillnader i stadsmiljön skulle minska antalet fallolyckor och att det behövs en utredning om friktionskrav på olika typer av beläggningar för gångytor.


2017-04-05

Dödsolyckor med cyklister vanligast i korsningar

I genomsnitt dör 25 cyklister om året i trafiken i Sverige. Större delen av dödsolyckorna skedde i kollision med fordon i korsningar i tätort. Bidragande olycksfaktorer var framför allt alkohol och mörker, men också tveksamhet gällande väjningsplikt.


2017-04-03

Stolpar för vägräcken krockprovade på VTI

​Krockprover utförda av VTI visar att vägräckesstolpar bör ha ett nedstick i marken som är minst 1 meter. Dessutom bör inte slänt anläggas närmre än 0,6 meter bakom ett vägräcke.


2017-03-28

VTI bygger unik cykelsimulator

VTI har startat ett projekt för att bygga en simulator för cyklar. Simulatorn kommer att bli ensam i sitt slag med stor möjlighet att simulera rörelser hos cyklister och därmed underlätta i forskningen om cykling.


2017-04-27

Kör brandbil i simulator

Kör brandbil i simulator Väg- och transportforskningsinstitutet i Linköping arbetar med att ta fram en simulator för utryckningsfordon.......Källa: Sveriges Radio


2017-04-24

Rullgrus lömsk fiende för cyklisten

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se


2017-04-24

Högsäsong för körkort allt fler missar provet

En undersökning från vti (Väg- och trafikforskningsinstitutet) pekar på att......Källa: Svenska Dagbladet


2017-04-23

Allvarliga cykelolyckor ökar: Ofta skallskador

Många cyklister tränar för att bli snabbare på cykeln, och vid vti (Statens Väg och Transportforskningsinstitut) jobbar...Men enligt Anna Niska, forskningsledare vti, har man än så länge inte hittat t...Källa: Svenska Dagbladet


2017-04-20

Få kollektivresande i landsbygd

på landsbygden - Det framgår av en ny studie som vti gjort. vti har regeringsuppdraget att studera...Mot bakgrund av vti:s regeringsuppdrag fann forskarna behovet av att......Källa: Res och Trafikforum


2017-04-18

De små stegens tyranni

gästinlägg av Jan-Eric Nilsson, professor vid Väg- och transportforskningsinstitutet. Trafikverket har nyligen fått regeringens......Källa: Ekonomistas