Den svenska marknaden för godstransporter på järnväg: En analys av dominerande ställning

Ladda ner

Den svenska godsmarknaden på järnväg avreglerades år 1996. SJ avknoppade godsverksamheten 2001, till det separata men fortfarande statligt ägda företaget Green Cargo. Även om det sedan 1996 har etablerats nya företag är Green Cargo den största aktören på marknaden för godstransporter på järnväg. Konkurrensen har succesivt stärkts och Green Cargo har gått från monopolställning till en genomsnittlig marknadsandel på 55 procent för de svenska godstransporterna på järnväg. Bedömning av huruvida utnyttjande av dominerande ställning förekommer, består av tre kronologiska steg. Inledningsvis (1) definieras den relevanta marknaden, för att sedan kunna (2) beräkna företagets marknadsandel och huruvida de har en dominerande ställning samt (3) bedöma huruvida den dominerade aktören utnyttjat sin position otillbörligt. Föreliggande rapport syftar till att genomföra de två första stegen gällande godstransportmarknaden. Den övergripande frågan är huruvida godstransporter på järnväg ska betraktas som en gemensam marknad. Analysen genomförs i två delar. Den första är en traditionell konkurrensanalys som drivs av konkurrenslagstiftningen (SFS 2008:579) medan den andra avgränsar sig till enbart järnvägstransporter vilket motiveras utifrån EU-direktivet SERA (Single European Railway Area) och järnvägslagen (SFS 2004:519). Den traditionella konkurrensanalysen börjar med att definiera relevanta marknader enligt konkurrenslagen och existensen av dominerade aktörer på dessa marknader undersöks. Den andra analysen utgår från järnvägslagen och inkluderar endast godstransporter på järnväg. Dominansfrågan bedöms i denna andra del genom att beräkna marknadsandelar för de givna marknaderna systemtåg, vagnslast, kombitransporter (kombi) och malmtransporter på Malmbanan. I den andra delen av studien, som utgår från järnvägslagen, är marknaderna givna som systemtåg, vagnslast, kombitransporter och malmtransporter på Malmbanan. Givet dessa marknader beräknas marknadsandelarna för Green Cargo med hjälp av tillgängliga data och antaganden. Studien påvisar att den svenska godsmarknaden på järnväg inte bör ses som en enhetlig marknad. I den traditionella konkurrensanalysen definieras tre relevanta marknader. Green Cargo bedöms vara dominerade på tunga godstransporter i omfattande volymer till eller från industrier i det svenska inlandet där konkurrens från andra trafikslag saknas. På marknaden för medeltunga godstransporter inom Sverige är inte Green Cargo dominerande, då det förekommer konkurrens från andra trafikslag. Avgränsas marknaderna till att bara inkludera järnvägstransporter är Green Cargo dominerade på två av fyra marknader; systemtåg och vagnslasttransporter. En dominerade ställning är dock inte det samma som att konkurrensen inte fungerar.

TRÄFFA OSS


23-25
sep

Ambulanseforum

VTI demonstrerar blåljussimulatorn för träning av utryckningskörning. Möjlighet till provkörning.
8-9
okt

Social sustainability and just mobility

Welcome to a research workshop on Social sustainability and just mobility, 8–9 October 2019 in Linköping, Sweden.
9-11
okt

European Transport Conference 2019

Forskare från VTI håller föredrag om bland annat frakt och logistik på den årliga konferensen.

SENASTE NYTT


2019-09-17

Digitalt stöd kan vara en hjälp vid körkortsutbildning

Ett digitalt stöd för handledare och trafiklärare vid körkortsutbildning skulle kunna vara en hjälp för att fler elever ska klara körprovet. Men då behövs ytterligare åtgärder för att öka användningen.


2019-09-11

Ökad vintercykling och färre olyckor med sopsaltmetoden

Snöröjningsmetoden där cykelbanan sopas ren från snö kombinerat med halkbekämpning med saltlösning kan ha lett till en ökning av cyklandet vintertid. Det kan också ha bidragit till minskat antal halkolyckor.


2019-09-03

Taxibolagen fortsätter att köra för fort

Trots aktiva insatser och dialog med de stora taxibolagen fortsätter de att höra till de värsta fartsyndarna på våra vägar. En studie som gjorts av VTI visar att hastighetsöverträdelserna ligger på ungefär samma nivåer som 2017.


2019-09-03

Försök med ny metod för nykterhetskontroller utvärderad

Ett förändrat sätt att genomföra nykterhetskontroller samtidigt som polisen berättar om kontrollerna i bland annat sociala medier har förutsättningar att ändra trafikanters känsla för att bli upptäckta vid trafikbrott. Hittills har man dock inte kunnat se några förbättringar. Det visar en utvärdering som VTI gjort av ett försök vid polisregion Mitt.


2019-09-02

VTI deltar vid Tylösandsseminariet

VTI deltar med flera presentationer vid MHF:s konferens Tylösandsseminariet 3-4 september.


2019-08-30

Mätning av trötthet hos bussförare i London ger redskap för ökad trafiksäkerhet

VTI har deltagit I en studie av trötthet hos bussförare i London. Studien har gett Transport for London verktyg för att kunna sätta in åtgärder som hanterar trötthet hos bussförare i staden.


2019-08-26

”Kvinnors och mäns transportbehov måste beaktas lika”

Jämställdhet är en viktig del inom transportpolitiken, men många utvecklingsprojekt saknar ett genus- och mångfaldsperspektiv. VTI bedriver forskning om jämställdhet inom transportsystemet som är en del av regeringen transportpolitiska mål.


2019-08-23

Målet är mer mångfald och jämställda transporter i Europa

VTI medverkar i forskningsprojektet TInnGO – Transport Innovation Gender Observatory. Det är det första stora EU-projektet i sitt slag som handlar om transportsektorn, jämställdhet och mångfald. Projektledaren Lena Levin uppskattar betoningen av den sociala...


2019-09-17

Digitalt stöd kan vara en hjälp vid körkortsutbildning

Ett digitalt stöd för handledare och trafiklärare vid körkortsutbildning skulle kunna vara en hjälp för att fler elever ska klara körprovet. Men då behövs ytterligare åtgärder för att öka användningen.


2019-09-11

Ökad vintercykling och färre olyckor med sopsaltmetoden

Snöröjningsmetoden där cykelbanan sopas ren från snö kombinerat med halkbekämpning med saltlösning kan ha lett till en ökning av cyklandet vintertid. Det kan också ha bidragit till minskat antal halkolyckor.


2019-09-03

Taxibolagen fortsätter att köra för fort

Trots aktiva insatser och dialog med de stora taxibolagen fortsätter de att höra till de värsta fartsyndarna på våra vägar. En studie som gjorts av VTI visar att hastighetsöverträdelserna ligger på ungefär samma nivåer som 2017.


2019-09-03

Försök med ny metod för nykterhetskontroller utvärderad

Ett förändrat sätt att genomföra nykterhetskontroller samtidigt som polisen berättar om kontrollerna i bland annat sociala medier har förutsättningar att ändra trafikanters känsla för att bli upptäckta vid trafikbrott. Hittills har man dock inte kunnat se några förbättringar. Det visar en utvärdering som VTI gjort av ett försök vid polisregion Mitt.


2019-09-02

VTI deltar vid Tylösandsseminariet

VTI deltar med flera presentationer vid MHF:s konferens Tylösandsseminariet 3-4 september.


2019-08-30

Mätning av trötthet hos bussförare i London ger redskap för ökad trafiksäkerhet

VTI har deltagit I en studie av trötthet hos bussförare i London. Studien har gett Transport for London verktyg för att kunna sätta in åtgärder som hanterar trötthet hos bussförare i staden.


2019-08-26

”Kvinnors och mäns transportbehov måste beaktas lika”

Jämställdhet är en viktig del inom transportpolitiken, men många utvecklingsprojekt saknar ett genus- och mångfaldsperspektiv. VTI bedriver forskning om jämställdhet inom transportsystemet som är en del av regeringen transportpolitiska mål.


2019-08-23

Målet är mer mångfald och jämställda transporter i Europa

VTI medverkar i forskningsprojektet TInnGO – Transport Innovation Gender Observatory. Det är det första stora EU-projektet i sitt slag som handlar om transportsektorn, jämställdhet och mångfald. Projektledaren Lena Levin uppskattar betoningen av den sociala...