Cyklisters kompensationsstrategier när de använder mobil IT i trafiken

Ladda ner
Lisa Palmqvist
Emeli Adell
Annika Nilsson
Alexander Börefelt

Det finns en oro att cyklister som använder mobil IT utgör en trafikfara, men trots den ökande användningen verkar inte olyckstalen stiga. Målet med denna studie är därför att undersöka om och i så fall hur cyklister anpassar sitt beteende när de använder mobil IT medan de cyklar. Tjugotvå unga cyklister fick cykla fem varv längs en gata på en cykelbana i verklig trafik. Under varje varv fick de utföra olika uppgifter: cykla som vanligt, lyssna på musik, bli uppringda och ringa, skriva och läsa sms, samt söka efter information på internet. Rutten och uppgifterna var förutbestämda, men cyklisterna fick till stor del själva välja var och när de utförde de olika uppgifterna. På så sätt kunde vi studera om cyklisterna använde någon strategi när de använde mobil IT samtidigt som de cyklade. Resultaten visar tydligt att cyklisterna i studien väljer strategier för att ta sig an de olika telefonuppgifterna och att de flesta cyklisterna är medvetna om vilka strategier de använder. De valda strategierna skiljer sig åt mellan cyklister och mellan olika situationer, men de har en gemensam nämnare – att motverka belastning från telefonuppgiften. Jämfört med att bara cykla normalt (17.6 ± 3.5 km/h) så ökar hastigheten något vid musiklyssnande (18.2 ± 3.7 km/h) medan hastigheten sänks markant när cyklisten hanterar telefonen (13.0 ± 5.0 km/h). För de uppgifter som cyklisten själv kan påverka (ringa upp, skriva sms, söka information på internet) så sänks hastigheten i god tid före användandet och för resterande uppgifter så sänks hastigheten när ringsignalen hörs. I 26 % av fallen valde cyklisterna att stanna eller att leda cykeln medan de utförde telefonuppgifterna. Även för blickbeteendet var det väldigt liten skillnad mellan att cykla som vanligt och att cykla med musik. Cyklisterna själva beskriver även fler strategier som inte framgår av mätningarna. Till exempel anger vissa att de lyssnar mer aktivt eller att de bara använder en hörlur, att de planerar sitt användande genom längre framförhållning eller genom att inte använda mobil IT i korsningar, eller genom att mana sig själva till att vara mer alerta. Kompensationsstrategin beror också på hur van cyklisten är att använda mobil IT.

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-12-07

Så kan hot och våld mot bussförare och tågvärdar minska

Bussförare och tågvärdar upplever hög stress och uppfattar sitt jobb som ett lågstatusyrke. Det framgår av en ny forskningrapport om hot och våld. I rapporten ger forskarna också förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för bussförare och tågvärdar.


2017-12-05

Fart i försäljningen av tågsimulatorer

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. Green Cargo har köpt 9 bärbara simulatorer för träning av lokförare som kör godståg.


2017-12-05

Fria resor i kollektivtrafiken för äldre

I Västra Götalandsregionen erbjuder flera kommuner fria kollektivtrafikresor för pensionärer. Ändå är det många som avstår att åka kollektivt. VTI undersöker i ett projekt vad som påverkar äldres resande.


2017-12-04

Nytt projekt utvärderar priser och utbud i kollektivtrafik

Ett nytt projekt ska utvärdera hur pris och utbud kan anpassas efter variationer i efterfrågan och samtidigt ge maximal samhällsnytta. Projektet genomförs av VTI tillsammans med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala, Örebro Universitet och Scania...


2017-11-30

Bilen bra för kollektivt resande på landsbygd

Kollektivtrafik i traditionell mening kan inte självt bidra till ökad mobilitet och tillgänglighet, istället måste flera olika trafikformer integreras i samma system. Där är bilen en viktig del. VTI avrapporterar idag ett regeringsuppdrag om kollektivtrafik på landsbygd.


2017-11-29

Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta


2017-12-07

Så kan hot och våld mot bussförare och tågvärdar minska

Bussförare och tågvärdar upplever hög stress och uppfattar sitt jobb som ett lågstatusyrke. Det framgår av en ny forskningrapport om hot och våld. I rapporten ger forskarna också förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för bussförare och tågvärdar.


2017-12-05

Fart i försäljningen av tågsimulatorer

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. Green Cargo har köpt 9 bärbara simulatorer för träning av lokförare som kör godståg.


2017-12-05

Fria resor i kollektivtrafiken för äldre

I Västra Götalandsregionen erbjuder flera kommuner fria kollektivtrafikresor för pensionärer. Ändå är det många som avstår att åka kollektivt. VTI undersöker i ett projekt vad som påverkar äldres resande.


2017-12-04

Nytt projekt utvärderar priser och utbud i kollektivtrafik

Ett nytt projekt ska utvärdera hur pris och utbud kan anpassas efter variationer i efterfrågan och samtidigt ge maximal samhällsnytta. Projektet genomförs av VTI tillsammans med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala, Örebro Universitet och Scania...


2017-11-30

Bilen bra för kollektivt resande på landsbygd

Kollektivtrafik i traditionell mening kan inte självt bidra till ökad mobilitet och tillgänglighet, istället måste flera olika trafikformer integreras i samma system. Där är bilen en viktig del. VTI avrapporterar idag ett regeringsuppdrag om kollektivtrafik på landsbygd.


2017-11-29

Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta


2017-11-28

Plankorsningar utredda av VTI

Forskare på VTI har undersökt hur olycksrisken och olyckskostnaden förändras om vägskyddet i en plankorsning byggs om eller om plankorsningen tas bort. Korsningar där vägtrafikflödet är stort och vägskyddet är mindre avancerat har högst förväntad...


2017-11-28

App styr tjänsteresa mot hållbarhet

Tjänsteresor med bil är en stor källa till utsläpp av klimatgaser. VTI är en av aktörerna i ett projekt finansierat av Vinnova, vars syfte är att öka andelen tjänsteresor med kollektiva, mindre klimatbelastande färdmedel. Att utveckla en app är en viktig del...


2017-11-27

Snabb utveckling av självkörande bilar

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....exempel om det är isiga vägar, säger Jonas Jonsson på vti:......Källa: Sveriges Radio


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio