Cykelhjälmsanvändning i Sverige 1988–-2011: resultat från VTI:s senaste observationsstudie

Ladda ner
Jörgen Larsson

Den sammanvägda genomsnittliga andelen hjälmanvändare sett över alla cyklistkategorierna i en VTI-studie har år 2011 ökat kraftigt till den hittills högsta nivån. Sedan 1988 har VTI genomfört årliga observationsstudier av cyklisters hjälmanvändning på 21 orter i Sverige. Av tradition koncentreras studien på fyra kategorier av cyklister: barn upp till 10 år som cyklar på sin fritid i bostadsområden; barn 6–15 år som cyklar till och från grundskolan; vuxna som cyklar till och från arbetsplatsen; vuxna och barn som cyklar på allmänna cykelstråk.

Resultaten visar att barn upp till 10 år som cyklar i bostadsområden har en genomsnittlig hjälmanvändning på drygt 69 procent. Grundskolebarn använder cykelhjälm i något mindre omfattning, 64,3 procent, men det är stor skillnad mellan olika stadier, 45,5 procent på högstadiet och 83,3 procent på låg- och mellanstadiet. Bland vuxna som cyklar till och från arbetsplatsen är det drygt 24 procent som använder hjälm.

Cykelhjälmsanvändningen har ökat kontinuerligt fram till slutet av 1990-talet då stagnation inträffade under några år. Den nya cykelhjälmslagen för barn upp till 15 år som började gälla i januari 2005 innebar att ökningen åter tog fart och fortsatte till och med 2008, vilket följdes av en stagnation som nu brutits. Den genomsnittliga hjälmanvändningen är 31,8 procent för år 2011, vilket är högre än värdet 27,1 procent för år 2010 och ökningen gäller samtliga fyra cyklistkategorierna som ingått i studien.

TRÄFFA OSS


24
apr

Resultatkonferens trafiksäkerhet

Trafikverkets resultatkonferens trafiksäkerhet väg. VTI:s forskare Åsa Forsman presenterar rapporten Analys av trafiksäkerhetsutvecklingen 2018.
15
maj

Kollektivtrafikdagen

Den 15 maj är det dags för 12:e upplagan av Kollektivtrafikdagen i Stockholm. Helene Lidestam, forskare på VTI, och Maria Börjesson, professor på VTI, håller föredrag.
22-24
maj

International Transport Forum

Den årliga konferensen för International Transport Forum (ITF) hålls i Leipzig 22-24 maj 2019.

SENASTE NYTT


2019-04-18

Bättre underlag till investeringar med ny modell för cykeltrafik

Forskare har utvecklat en ny trafikmodell som kan ge bättre underlag till samhällsekonomiska analyser av investeringar i infrastruktur för cykeltrafik.


2019-04-16

Sopsaltmetoden är effektiv men förbättringar behövs

Det finns stor förbättringspotential inom sopsaltmetoden som används för att hålla cykelvägar fria från snö och is. Det visar forskningsrapporten från VTI där forskare har utvärderat metoden.


2019-04-15

VTI med i test av elvägar i Lund

Elväg Syd har fått klartecken av Trafikverket för att bygga en demonstrationsanläggning för elvägar. VTI är en av aktörerna tillsammans med Elonroad.


2019-04-10

VTI medverkar i f3

Sedan slutet av januari är VTI med i f3, Svenskt kunskapscentrum för förnybara drivmedel. F3 är ett nationellt centrum för samverkan mellan industri, högskolor, institut och myndigheter engagerade i att bidra till en hållbar transportsektor.


2019-04-09

EU-projekt ger unga forskare raketstart

VTI har under fem år varit en del av ett stort europeiskt doktorandprojekt inom området människa-systeminteraktion vid automatiserad körning. Nu har en deltagare disputerat, och en annan gör det inom kort. De får en flygande start på sina forskarkarriärer med...


2019-04-04

Avtal som ska stimulera kollektivresande saknar effekt

Försöken att öka kollektivresandet genom att betala bussbolagen per påstigande passagerare har pågått under en längre tid. Många busskontrakt har sådana villkor, men nu tyder en ny omfattande forskarstudie på att de är verkningslösa.


2019-04-18

Bättre underlag till investeringar med ny modell för cykeltrafik

Forskare har utvecklat en ny trafikmodell som kan ge bättre underlag till samhällsekonomiska analyser av investeringar i infrastruktur för cykeltrafik.


2019-04-16

Sopsaltmetoden är effektiv men förbättringar behövs

Det finns stor förbättringspotential inom sopsaltmetoden som används för att hålla cykelvägar fria från snö och is. Det visar forskningsrapporten från VTI där forskare har utvärderat metoden.


2019-04-15

VTI med i test av elvägar i Lund

Elväg Syd har fått klartecken av Trafikverket för att bygga en demonstrationsanläggning för elvägar. VTI är en av aktörerna tillsammans med Elonroad.


2019-04-10

VTI medverkar i f3

Sedan slutet av januari är VTI med i f3, Svenskt kunskapscentrum för förnybara drivmedel. F3 är ett nationellt centrum för samverkan mellan industri, högskolor, institut och myndigheter engagerade i att bidra till en hållbar transportsektor.


2019-04-09

EU-projekt ger unga forskare raketstart

VTI har under fem år varit en del av ett stort europeiskt doktorandprojekt inom området människa-systeminteraktion vid automatiserad körning. Nu har en deltagare disputerat, och en annan gör det inom kort. De får en flygande start på sina forskarkarriärer med...


2019-04-04

Avtal som ska stimulera kollektivresande saknar effekt

Försöken att öka kollektivresandet genom att betala bussbolagen per påstigande passagerare har pågått under en längre tid. Många busskontrakt har sådana villkor, men nu tyder en ny omfattande forskarstudie på att de är verkningslösa.