Critical approaches to road injury trends, forecasts and scenarios

Ladda ner
Stig H. Jørgensen
Andrew P. Jones
Torbjørn Rundmo
Trond Nordfjærn

Urban regions experience high population growth rates and possess distinct characteristics regarding mobility, mode of transport, road environments and road safety plans. Urban areas are prioritized in the Norwegian Transport Plan’s strategies for transport and by implementation of General Urban Environmental Agreements with casualty reduction targets. The study examines possibilities and limitations in developing and analysing urban trends, forecasts and scenarios for killed and seriously injured road users in Norway. The Oslo and Trondheim regions are case studies for the period 1998–2025. Police reports of killed and seriously injured casualties 1998–2012 in the regions (NOslo = 1801, NTrondheim = 790) formed the basis of the analyses. The mean injury rate for Oslo region was 10.8 per 100,000 pop. per year for the period 2008–2012, whereas the corresponding figure for Trondheim was 15.7, the highest among all large urban areas. The road authorities’ accident targets towards 2025, initiated by the National Plan of Action for Road Safety are decomposed into regional units. On the basis of the two regions’ statistics relating to road casualties, the applied principle of equal proportional share indicates a 40% injury reduction towards 2025. Exponential models, ARIMA models, negative binomial regression, and scenario approaches were employed to estimate possible trends and changes in casualties in the studied urban regions. These models formed a framework to reveal critical assumptions, sensitivity, uncertainties, and realism in the road authorities’ strategies for casualty reduction targets and for trend extrapolations and predictions. The analyses consider sources of critical conditions to rate the magnitude of the following conditions: (1) the trend towards the prevailing road safety status (casualty numbers, casualty rate levels, and stability) problematized by small numbers and random variation; (2) the exposure effects of urban road network composition and urban–rural mix; (3) the exposure effect of population growth towards 2025, change in population, and risk-exposed road users; and (4) the exposure effect of shifts in mode of transport, with uncertainties regarding non-linear relationships between casualty numbers and exposure measures. Some effects of exogenous road safety measures of all types are considered, such as diminishing return and reduced sum effects of measures. One conclusion is that the various model approaches for the two urban regions demonstrate substantial uncertainties in trend forecasts. The models identify critical factors for fulfilling safety plans and reductions in the numbers of seriously injured casualties, even in the near future. The approaches indicate however that without strengthened safety strategies, the authorities’ 40% casualty reduction target most probably will not be achieved.

TRÄFFA OSS


13-17
aug

Thredbo 15

Välkommen till Stockholm och Thredbo 15, International Conference Series on Competition and Ownership in Land Passenger Transport.

SENASTE NYTT


2017-06-22

Svensk elväg väcker intresse över hela världen

Omkring 70 experter från olika delar av världen träffades nyligen för att dela erfarenheter från forskning och utveckling inom området electric road systems, ERS, på en konferens i Sandviken. Arrangör var Forsknings- och innovationsplattformen för elvägar,...


2017-06-21

Liten minskning av antalet omkomna i trafiken

EU har som målsättning att halvera antalet trafikdödade i Europa mellan 2010 och 2020, men sedan 2014 har utvecklingen i stort sett stått stilla. Det visar årets Road Safety PIN rapport.


2017-06-19

Självkörande bilar trissar upp bopriser

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....Andreas Tapani, forskare vti. Foto: vti Storbolag vill gå i bräschen......Källa: Fastighetsnytt


2017-06-15

Så ska fler åka kollektivt på landsbygden

I mars 2016 startade Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping forskning på uppdrag av näringsdepartementet...tycker om sin bil, säger Jessica Berg, forskare på vti, som tillsamma...Källa: Fria Tidningar


2017-06-15

VTI bygger tågsimulatorer till SJ

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. SJ köper tio mindre simulatorer som ska användas i fortbildning och uppföljning av tågförare. Nyligen levererades den första prototypen.


2017-06-14

Betongvägar kräver högre kvalitet

på Statens Väg- och transportforskningsinstitut, vti. Att använda betong på vägar är inget nytt i......Källa: Byggindustrin


2017-06-22

Svensk elväg väcker intresse över hela världen

Omkring 70 experter från olika delar av världen träffades nyligen för att dela erfarenheter från forskning och utveckling inom området electric road systems, ERS, på en konferens i Sandviken. Arrangör var Forsknings- och innovationsplattformen för elvägar,...


2017-06-21

Liten minskning av antalet omkomna i trafiken

EU har som målsättning att halvera antalet trafikdödade i Europa mellan 2010 och 2020, men sedan 2014 har utvecklingen i stort sett stått stilla. Det visar årets Road Safety PIN rapport.


2017-06-15

VTI bygger tågsimulatorer till SJ

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. SJ köper tio mindre simulatorer som ska användas i fortbildning och uppföljning av tågförare. Nyligen levererades den första prototypen.


2017-06-12

Inbjudan till den första internationella elvägskonferensen

Välkommen till den första internationella elvägskonferensen 14-15 juni i Högbo utanför Sandviken. Ganska precis ett år har gått sedan världens första elväg för tung fordonstrafik på allmän väg invigdes utanför Sandviken. Nu är det hög tid att samla internationella forskare och experter för att presentera de senaste resultaten och diskutera ämnet Electric Road Systems.


2017-06-09

VTI söker deltagare till ny studie

I september genomför vi en studie om cyklisters och bilisters beteende i trafiken. Specifikt intresserar vi oss för hur cyklister och bilister inhämtar information från omgivningen, och hur detta skiljer sig åt mellan de två trafikantgrupperna.  


2017-05-30

Thredbo 15 – internationell konferens om persontrafik

I augusti är det dags för den 15:e konferensen med titeln International Conference Series on Competition and Ownership in Land Passenger Transport (Thredbo 15 Conference). VTI är värd tillsammans med Handelshögskolan i Stockholm.  


2017-06-19

Självkörande bilar trissar upp bopriser

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....Andreas Tapani, forskare vti. Foto: vti Storbolag vill gå i bräschen......Källa: Fastighetsnytt


2017-06-15

Så ska fler åka kollektivt på landsbygden

I mars 2016 startade Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping forskning på uppdrag av näringsdepartementet...tycker om sin bil, säger Jessica Berg, forskare på vti, som tillsamma...Källa: Fria Tidningar


2017-06-14

Betongvägar kräver högre kvalitet

på Statens Väg- och transportforskningsinstitut, vti. Att använda betong på vägar är inget nytt i......Källa: Byggindustrin


2017-06-05

Hållbara turistresor synade

Kiruna, Åre, Sälen och Vimmerby av Tobias Heldt (vti, Högskolan Dalarna), Kerstin Robertson (Ecologize) och Åsa Wikberg (vti).........Källa: Res och Trafikforum


2017-06-02

"Övertro på att klara körkortsprovet"

test, säger Sonja Forward, forskare och psykolog på vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.... vti släppte i slutet av förra året en rapport på uppdrag......Källa: Aftonbladet


2017-05-30

VTI ska analyser behov av forskning om cykling

vti ska analyser behov av forskning om cykling vti i Linköping, har fått i uppdrag av regeringen att.........Källa: Sveriges Radio