Comprehensive evaluation of an advance brake warning system

David Shinar

Three studies evaluated the potential risks and benefits of an advance brake

warning system . The system is based on a sensor attached to the accelerator

that sends a signal to the brake light whenever the accelerator is released

in a sudden manner (0.3 m/s - typical of emergency braking). The signal turns

the brake lights on for 1.0 second. If during that time the driver actually

brakes, then the following driver perceives a continuous brake light that

comes on approximately 0.2 s before the brakes are actually applied

(equivalent to the time it takes to move the foot from the accelerator pedal

to the brake pedal). If the driver does not brake, then the brake light goes

off within 1.0 s (essentially signalling a false alarm). The first study, a

field study, showed that the ABWS has a false alarm rate of 25% and that, in

general such emergency braking actions are relatively rare. The second study

evaluated the additional time that would be provided to the following driver

when the brake lights of the car ahead are activated by the ABWS. In a

laboratory study, subjects braked in a simulator in response to the onset of

the brake lights of the car ahead. The results showed that the critical

movement time from the accelerator to the brake pedal (i.e., the added time

that a following driver would have to respond) is approximately 0.2 s, and it

is not greatly influenced by the level of expectancy. The third study was a

computer-based Monte Carlo simulation that evaluated the likelihood of crash

prevention due to ABWS under different conditions of speed, road conditions,

and headway distances. The results showed that the ABWS should be very

effective whenever the headway is under 1.5 seconds. This was true especially

under dry road conditions, and regardless of the driving speed. The final

study was a fleet study with nearly 400 matched pairs of vehicles - with and

without the ABWS - that were tracked for an average of 3 years. The fleet

study failed to find a statistically significant benefit of the ABWS. In

conclusion, while the ABWS does not compromise safety, its benefits in real

world driving are sufficiently small that its incorporation into the vehicle

brake-communication system is questionable.

TRÄFFA OSS


10
apr

Lunchseminarium i transportekonomi

Jonas Westin, forskare vid Centrum för regionalvetenskap vid Umeå universitet (Cerum) föreläser under rubriken "Effekter på regional tillgänglighet och samhällsekonomi till följd av Trafikverkets hastighetsöversyn". 
16-18
okt

European Road Profile User's Group, ERPUG

ERPUG hålls i Vilnius, Litauen. Välkommen att träffa kollegor för att diskutera och lyssna på presentationer från experter, användare och tillverkare.
4-5
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras 2019 i Tallin, Estland. VTI medverkar i organiserandet av konferensen.

SENASTE NYTT


2019-03-20

Förbättrad betong ger mindre slitage och partikelutsläpp

Forskare har testat ett nytt recept på vägbeläggning av betong avseende slitage och utsläpp av inandningsbara partiklar. Betongreceptet visade sig ha högre slitstyrka än en känd standardbetong och en slitstark asfalt. Den genererade också mindre...


2019-03-15

Japansk polis intresserad av metod som VTI utvärderat

Representanter för trafikpolisen i Japan var under veckan på besök hos polisen i region Väst för att ta del av deras arbetsmetod som syftar till att sänka medelhastigheten på vägarna, kallad "20-minutersmetoden". Metoden har utvärderats av forskare på VTI.


2019-03-15

Prognosbaserade driftåtgärder krävs för minskade partikelhalter i stadsmiljö

Åtgärder för att minska dammförrådet på vägar bör styras av prognoser snarare än scheman. Det visar resultatet av VTI-projektet som har undersökt hur olika gatudriftåtgärder påverkar luftkvaliteten.


2019-03-14

Ny simulator prövar trafikmiljö för fotgängare

Hur uppmärksam är en fotgängare på olika faror i trafiken? Hur fungerar fotgängare och självkörande bilar tillsammans och hur ser de bästa trafiklösningarna ut? Det går nu att studera i en ny fotgängarsimulator med Virtual Reality-teknik på forskningsinstitutet VTI. Simulatorn har finansierats delvis genom Trafikverkets skyltfond.


2019-03-13

Modeller visar styrmedels möjligheter till samspel

Modeller för styrmedelsanalyser i städer kan fungera som bra beslutsunderlag för till exempel kommunala beslutsfattare. Med hjälp av modellerna kan ett eller flera styrmedel testas, tillsammans eller var för sig, innan de införs i praktiken.


2019-03-08

Nytt EU-projekt startar om jämställdhet och mångfald i transportsektorn

VTI-forskare ska medverka i ett nytt projekt om hur det ska gå till att samordna jämställdhet och mångfald i transportsektorn i Europa. Det är ett EU-projekt med namnet TInnGO – Transport Innovation Gender Observatory.


2019-03-20

Förbättrad betong ger mindre slitage och partikelutsläpp

Forskare har testat ett nytt recept på vägbeläggning av betong avseende slitage och utsläpp av inandningsbara partiklar. Betongreceptet visade sig ha högre slitstyrka än en känd standardbetong och en slitstark asfalt. Den genererade också mindre...


2019-03-15

Japansk polis intresserad av metod som VTI utvärderat

Representanter för trafikpolisen i Japan var under veckan på besök hos polisen i region Väst för att ta del av deras arbetsmetod som syftar till att sänka medelhastigheten på vägarna, kallad "20-minutersmetoden". Metoden har utvärderats av forskare på VTI.


2019-03-15

Prognosbaserade driftåtgärder krävs för minskade partikelhalter i stadsmiljö

Åtgärder för att minska dammförrådet på vägar bör styras av prognoser snarare än scheman. Det visar resultatet av VTI-projektet som har undersökt hur olika gatudriftåtgärder påverkar luftkvaliteten.


2019-03-14

Ny simulator prövar trafikmiljö för fotgängare

Hur uppmärksam är en fotgängare på olika faror i trafiken? Hur fungerar fotgängare och självkörande bilar tillsammans och hur ser de bästa trafiklösningarna ut? Det går nu att studera i en ny fotgängarsimulator med Virtual Reality-teknik på forskningsinstitutet VTI. Simulatorn har finansierats delvis genom Trafikverkets skyltfond.


2019-03-13

Modeller visar styrmedels möjligheter till samspel

Modeller för styrmedelsanalyser i städer kan fungera som bra beslutsunderlag för till exempel kommunala beslutsfattare. Med hjälp av modellerna kan ett eller flera styrmedel testas, tillsammans eller var för sig, innan de införs i praktiken.


2019-03-08

Nytt EU-projekt startar om jämställdhet och mångfald i transportsektorn

VTI-forskare ska medverka i ett nytt projekt om hur det ska gå till att samordna jämställdhet och mångfald i transportsektorn i Europa. Det är ett EU-projekt med namnet TInnGO – Transport Innovation Gender Observatory.