Changes in speed distribution

Förlagets fulltext

This study investigated the effect of applying two aggregated models (the Power model and the Exponential model) to individual vehicle speeds instead of mean speeds. This is of particular interest when the measure introduced affects different parts of the speed distribution differently. The aim was to examine how the estimated overall risk was affected when assuming the models are valid on an individual vehicle level. Speed data from two applications of speed measurements were used in the study: an evaluation of movable speed cameras and a national evaluation of new speed limits in Sweden.

The results showed that when applied on individual vehicle speed level compared with aggregated level, there was essentially no difference between these for the Power model in the case of injury accidents. However, for fatalities the difference was greater, especially for roads with new cameras where those driving fastest reduced their speed the most. For the case with new speed limits, the individual approach estimated a somewhat smaller effect, reflecting that changes in the 15th percentile (P15) were somewhat larger than changes in P85 in this case. For the Exponential model there was also a clear, although small, difference between applying the model to mean speed changes and individual vehicle speed changes when speed cameras were used. This applied both for injury accidents and fatalities. There were also larger effects for the Exponential model than for the Power model, especially for injury accidents.

In conclusion, applying the Power or Exponential model to individual vehicle speeds is an alternative that provides reasonable results in relation to the original Power and Exponential models, but more research is needed to clarify the shape of the individual risk curve. It is not surprising that the impact on severe traffic crashes was larger in situations where those driving fastest reduced their speed the most. Further investigations on use of the Power and/or the Exponential model at individual vehicle level would require more data on the individual level from a range of international studies.

TRÄFFA OSS


14-15
jun

Internationell konferens om elvägar

Världens första internationella elvägskonferens går av stapeln 14-15 juni 2017 i Sandviken. Arrangör är FoI-plattformen för elvägar, där VTI är en av parterna. Välkommen att sända in ditt bidrag eller anmäla dig som deltagare!
13-17
aug

Thredbo 15

Välkommen till Stockholm och Thredbo 15, International Conference Series on Competition and Ownership in Land Passenger Transport.

SENASTE NYTT


2017-05-24

Ny studie: Körkortsutbildning behöver förändras

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping.... Sonja Forward, som är forskare på vti, berättar att anledningen är att många just 18-24-åringar dör eller skadas i trafiken.......Källa: Sveriges Radio


2017-05-23

Körkortsutbildningen kan bli bättre

En VTI-studie visar att det behövs förändringar av förarutbildningen i Sverige. Forskarna föreslår bland annat nya pedagogiska metoder, fler obligatoriska moment i utbildningen, förstärkt tillsyn av trafikskolor och en översyn av förarprovet. Läs mer om orsakerna i VTI rapport 936.


2017-05-15

Oro över olyckor med elbilar Vi Bilägare

Oro över olyckor med elbilar Vi Bilägare vti kom fram till att riskerna inte är helt klarlagda......Källa: Elbilsnyheter.se


2017-05-12

Mer kunskap behövs inför olyckor med elfordon

En VTI-studie visar att räddningstjänsten har liten erfarenhet av olyckor med elfordon och att riskerna inte är klart identifierade. Mer kunskap behövs om hur man hanterar elfordon, hur man snabbt får reda på om det är ett elfordon och hur elen kan kopplas bort vid en olycka. Mer resurser behövs till utbildning i ämnet.


2017-05-12

Regeringen vill att fler ska cykla

Statens väg- och transportforskningsinstitut (vti) får i uppdrag att analysera och beskriva behoven inom cykelforskningen....Regeringen uppdrar åt vti att analysera och beskriva behoven inom cykelfors...Källa: Dagens Infrastruktur


2017-05-11

Elvägen kan ge oss fossiloberoende leveranser

Sofia Lundberg, biträdande forskningsdirektör, vti Elvägen kan vara en del av lösningen för att......Källa: Transportnytt


2017-05-23

Körkortsutbildningen kan bli bättre

En VTI-studie visar att det behövs förändringar av förarutbildningen i Sverige. Forskarna föreslår bland annat nya pedagogiska metoder, fler obligatoriska moment i utbildningen, förstärkt tillsyn av trafikskolor och en översyn av förarprovet. Läs mer om orsakerna i VTI rapport 936.


2017-05-12

Mer kunskap behövs inför olyckor med elfordon

En VTI-studie visar att räddningstjänsten har liten erfarenhet av olyckor med elfordon och att riskerna inte är klart identifierade. Mer kunskap behövs om hur man hanterar elfordon, hur man snabbt får reda på om det är ett elfordon och hur elen kan kopplas bort vid en olycka. Mer resurser behövs till utbildning i ämnet.


2017-05-10

Här är nycklarna till kommuners klimatomställning

Hur kan kommuner uppnå ett effektivare klimatomställningsarbete? Forskare från VTI och Linköpings Universitet har undersökt saken. Nyckelfrågor handlar bland annat om synen på klimatfrågan, samverkan nationellt och regionalt, interaktion med medborgare och privata aktörer.


2017-05-08

VTI utreder värdering av cyklingens hälsoeffekter

Att cykla, liksom alla annan fysisk aktivitet, ger positiva effekter för hälsan vilket innebär besparingar för samhället. Hur man värderar dessa hälsoeffekter i pengar ska nu utredas av VTI. Vill du veta mer kan du fråga oss på Cykelkonferensen där vi deltar 9-10 maj.


2017-05-04

VTI förbereder för automatiserade fordon

Automatiseringen av trafiksystemet kommer att medföra stora förändringar. EU-projektet CoExist startar nu för att förbereda städer och väghållare för införandet av självkörande fordon. VTI är största part i projektet.


2017-05-03

Många kör för fort i tätort – risk för oskyddade trafikanter

​För att färre ska dödas och skadas i trafiken behöver vi minska hastigheten på våra vägar. En årlig mätning i tätort visar på fortsatt bristande hastighetsefterlevnad. Sämst är det på gator med 40 km/tim där endast hälften höll hastighetsgränsen.


2017-05-24

Ny studie: Körkortsutbildning behöver förändras

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping.... Sonja Forward, som är forskare på vti, berättar att anledningen är att många just 18-24-åringar dör eller skadas i trafiken.......Källa: Sveriges Radio


2017-05-15

Oro över olyckor med elbilar Vi Bilägare

Oro över olyckor med elbilar Vi Bilägare vti kom fram till att riskerna inte är helt klarlagda......Källa: Elbilsnyheter.se


2017-05-12

Regeringen vill att fler ska cykla

Statens väg- och transportforskningsinstitut (vti) får i uppdrag att analysera och beskriva behoven inom cykelforskningen....Regeringen uppdrar åt vti att analysera och beskriva behoven inom cykelfors...Källa: Dagens Infrastruktur


2017-05-11

Elvägen kan ge oss fossiloberoende leveranser

Sofia Lundberg, biträdande forskningsdirektör, vti Elvägen kan vara en del av lösningen för att......Källa: Transportnytt


2017-05-10

Svensk Cyklings opinionspris tilldelas cykelforskare Anna Niska

till Anna Niska, ansvarig för cykelforskningen på vti - Statens väg- och transportforskningsinstitut. Svensk...Årets pristagare heter Anna Niska. Hon är ansvarig för cykelforskningen på vti - Statens...Källa: Cision Wire Sweden


2017-05-09

Minusgrader i maj så gör du med däcken

Hjort, som är forskningsledare på Förare och fordon, vti. Och det är skillnad på däck och däck, enligt Mattias Hjort....Mattias Hjort, forskningsledare på Förare och fordon, vti......Källa: Sveriges Radio