Changes in speed distribution

Förlagets fulltext

This study investigated the effect of applying two aggregated models (the Power model and the Exponential model) to individual vehicle speeds instead of mean speeds. This is of particular interest when the measure introduced affects different parts of the speed distribution differently. The aim was to examine how the estimated overall risk was affected when assuming the models are valid on an individual vehicle level. Speed data from two applications of speed measurements were used in the study: an evaluation of movable speed cameras and a national evaluation of new speed limits in Sweden.

The results showed that when applied on individual vehicle speed level compared with aggregated level, there was essentially no difference between these for the Power model in the case of injury accidents. However, for fatalities the difference was greater, especially for roads with new cameras where those driving fastest reduced their speed the most. For the case with new speed limits, the individual approach estimated a somewhat smaller effect, reflecting that changes in the 15th percentile (P15) were somewhat larger than changes in P85 in this case. For the Exponential model there was also a clear, although small, difference between applying the model to mean speed changes and individual vehicle speed changes when speed cameras were used. This applied both for injury accidents and fatalities. There were also larger effects for the Exponential model than for the Power model, especially for injury accidents.

In conclusion, applying the Power or Exponential model to individual vehicle speeds is an alternative that provides reasonable results in relation to the original Power and Exponential models, but more research is needed to clarify the shape of the individual risk curve. It is not surprising that the impact on severe traffic crashes was larger in situations where those driving fastest reduced their speed the most. Further investigations on use of the Power and/or the Exponential model at individual vehicle level would require more data on the individual level from a range of international studies.

TRÄFFA OSS


26
apr

Trafikverkets resultatkonferens trafiksäkerhet 2017

Åsa Forsman, forskare på VTI, deltar i programmet och ska vara en av dem som svarar på frågan: Hur såg trafiksäkerhetsutvecklingen ut 2016?
9-10
maj

Möt VTI på Cykelkonferensen 2017

På Cykelkonferensen i Jönköping finns VTI med bland utställarna. Kom och ta reda på vad vi forskar om när det gäller cykling!
14-15
jun

Internationell konferens om elvägar

Världens första internationella elvägskonferens går av stapeln 14-15 juni 2017 i Sandviken. Arrangör är FoI-plattformen för elvägar, där VTI är en av parterna. Välkommen att sända in ditt bidrag eller anmäla dig som deltagare!

SENASTE NYTT


2017-04-24

Rullgrus lömsk fiende för cyklisten

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se


2017-04-24

Högsäsong för körkort allt fler missar provet

En undersökning från vti (Väg- och trafikforskningsinstitutet) pekar på att......Källa: Svenska Dagbladet


2017-04-23

Allvarliga cykelolyckor ökar: Ofta skallskador

Många cyklister tränar för att bli snabbare på cykeln, och vid vti (Statens Väg och Transportforskningsinstitut) jobbar...Men enligt Anna Niska, forskningsledare vti, har man än så länge inte hittat t...Källa: Svenska Dagbladet


2017-04-20

Få kollektivresande i landsbygd

på landsbygden - Det framgår av en ny studie som vti gjort. vti har regeringsuppdraget att studera...Mot bakgrund av vti:s regeringsuppdrag fann forskarna behovet av att......Källa: Res och Trafikforum


2017-04-18

De små stegens tyranni

gästinlägg av Jan-Eric Nilsson, professor vid Väg- och transportforskningsinstitutet. Trafikverket har nyligen fått regeringens......Källa: Ekonomistas


2017-04-18

Få vuxna reser kollektivt på landsbygden

VTI har regeringsuppdraget att studera hur innovativa lösningar kan öka medborgares vilja och möjlighet att utnyttja kollektivtrafik utanför tätorterna. En delstudie visar att kollektivresande är sällsynt bland vuxna i lands- och glesbygd men mer vanligt bland unga.


2017-04-18

Få vuxna reser kollektivt på landsbygden

VTI har regeringsuppdraget att studera hur innovativa lösningar kan öka medborgares vilja och möjlighet att utnyttja kollektivtrafik utanför tätorterna. En delstudie visar att kollektivresande är sällsynt bland vuxna i lands- och glesbygd men mer vanligt bland unga.


2017-04-06

Nyttan med mindre nivåskillnader på gångytor

En ny VTI rapport redovisar en studie om fallolyckor och krav på egenskaper för vägytor. Slutsatsen är att en minskning av nivåskillnader i stadsmiljön skulle minska antalet fallolyckor och att det behövs en utredning om friktionskrav på olika typer av beläggningar för gångytor.


2017-04-05

Dödsolyckor med cyklister vanligast i korsningar

I genomsnitt dör 25 cyklister om året i trafiken i Sverige, de flesta saknar hjälm. Större delen av dödsolyckorna skedde i kollision med fordon i korsningar i tätort. Bidragande olycksfaktorer var framför allt alkohol och mörker, men också tveksamhet gällande väjningsplikt.


2017-04-03

Stolpar för vägräcken krockprovade på VTI

​Krockprover utförda av VTI visar att vägräckesstolpar bör ha ett nedstick i marken som är minst 1 meter. Dessutom bör inte slänt anläggas närmre än 0,6 meter bakom ett vägräcke.


2017-03-28

VTI bygger unik cykelsimulator

VTI har startat ett projekt för att bygga en simulator för cyklar. Simulatorn kommer att bli ensam i sitt slag med stor möjlighet att simulera rörelser hos cyklister och därmed underlätta i forskningen om cykling.


2017-03-22

Stipendium för nordiskt samarbete om vintercykling till VTI

Nordiskt vägforums (NVF) stipendium för 2017 har tilldelats forskaren Göran Blomqvist vid VTI för forskning kring vinterdrift av cykelvägar.


2017-04-24

Rullgrus lömsk fiende för cyklisten

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se


2017-04-24

Högsäsong för körkort allt fler missar provet

En undersökning från vti (Väg- och trafikforskningsinstitutet) pekar på att......Källa: Svenska Dagbladet


2017-04-23

Allvarliga cykelolyckor ökar: Ofta skallskador

Många cyklister tränar för att bli snabbare på cykeln, och vid vti (Statens Väg och Transportforskningsinstitut) jobbar...Men enligt Anna Niska, forskningsledare vti, har man än så länge inte hittat t...Källa: Svenska Dagbladet


2017-04-20

Få kollektivresande i landsbygd

på landsbygden - Det framgår av en ny studie som vti gjort. vti har regeringsuppdraget att studera...Mot bakgrund av vti:s regeringsuppdrag fann forskarna behovet av att......Källa: Res och Trafikforum


2017-04-18

De små stegens tyranni

gästinlägg av Jan-Eric Nilsson, professor vid Väg- och transportforskningsinstitutet. Trafikverket har nyligen fått regeringens......Källa: Ekonomistas


2017-04-05

Allt fler svenskar är stressade och arga i trafiken

frustration, säger Sonja Forward, trafikpsykolog vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti. Det är Volvo Cars som gett Sifo i uppdrag att...alla lägen, säger Sonja Forward, trafikpsykolog...Källa: Expressen