Bränsle- och emissionsfaktorer för kallstart och varmkörda motorer

Ladda ner
Ulf Hammarström

Inom vägplaneringen används beräkningsmodeller för beskrivning av bl.a. biltrafikens bränsleförbrukning och avgasutsläpp. Beräknade effekter kan indelas enligt följande:

  • vad som sker under förbränning i en fullt uppvärmd motor
  • kallstartstillägg dvs skillnaden i effekter mellan en "kall" och en fullt uppvärmd motor
  • avdunstning.

Uppgifter om avdunstning har behandlats i ett speciellt VTI notat (T 120). I detta notat behandlas enbart de två första punkterna ovan.

För bensindrivna bilar ingår samtliga effekter enligt ovan medan för dieseldrift endast effekter för fullt uppvärmd motor medräknas. Ett stort problem vid utveckling av beräkningsmodeller för bränsleförbrukning och avgasutsläpp är att tillgången på dataunderlag på rätt form ofta är dålig. Dessutom är normalt den statistiska spridningen inom tillgängliga material stor. Därför har här valts att arbeta med en sådan typ av data som medför att materialstorleken blivit förhållandevis stor dvs här har valts att arbeta med data enligt standardiserade provmetoder. Vad som egentligen söks är s k "musseldiagram" i vilka gram avgaser eller bränsle normeras med avseende på utvecklat motorarbete (kWh) för motorns olika arbetspunkter. Det är sådana diagram som används i beräkningsmodellerna. Vid certifiering av personbilar används en provmetod som både omfattar kallstartstillägg och varmutsläpp. En ytterligare fördel med att arbeta med "certifieringsdata" är att rimligheten i redovisade nivåer blir enklare att kontrollera. För personbilar har data enligt standardiserade provmetoder kunnat uppspjälkas i kallstartstillägg och varmutsläpp. Varmutsläppen har sedan kunnat utnyttjas för kalibrering av använda beräkningsmodeller.

TRÄFFA OSS


25
maj

Seminariuem om marginalkostnader för reinvesteringar i järnväg

VTI bjuder in till ett granskningsseminarium 25 maj 2018. Studien som är föremål för granskning behandlar marginalkostnader för reinvesteringar i järnväg.
13-14
jun

The 6st Humanist Conference

The 6th HUMANIST Conference will take place 13-14 June 2018 in the Hague, The Netherlands. The scope of the conference covers a wide range of topics on Human Factors in Transport. Tania Willstrand and Alexander Eriksson will present their research results.
4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.

SENASTE NYTT


2018-05-24

Metod testad för hastighetsmätning i trafiksäkerhetsforskning

VTI i samarbete med Linköpings universitet har utvärderat tekniken med hastighetsmätning med hjälp av blåtandssensorer, bland annat för att se om metoden kan användas vid före-efter studier av hastighetsdämpande åtgärder. Resultaten visar att mätningar med blåtandssensorer ger stabila resultat och är tillförlitliga.


2018-05-18

Enkät om trafiksäkerhet genomförs i 50 länder

På trafiksäkerhetskonferensen RS5C presenterades en unik studie om vägtrafikanters attityder som genomförts i 38 länder. Samma metod och identiska enkät gör det möjligt att jämföra de olika länderna och resultaten visar på stora skillnader i både attityder...


2018-05-17

Goda resultat med alkolås

Ett permanent system för alkolås efter rattfylleribrott har funnits i Sverige sedan 2012. En utvärdering visar på goda resultat där de flesta deltagare var nöjda med programmet och upplevde bättre hälsa. En serie studier av VTI presenterades idag på den...


2018-05-16

200 deltagare från 5 kontinenter på trafiksäkerhetskonferens

Idag öppnade trafiksäkerhetskonferensen Road Safety on Five Continents (RS5C) som arrangeras av VTI. Över 200 deltagare från fem kontinenter har kommit för att utbyta erfarenheter och lära sig mer om trafiksäkerhet. Statssekreterare Mattias Landgren höll ett...


2018-05-02

Låga hastighetsbegränsningar följs inte

​ Mätningar under 2017 visar att problemet med överträdelser på vägar med låga hastighetsbegränsningar kvarstår, framför allt på 40- sträckor. Nästan hälften kör för fort vilket ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.


2018-04-27

Främmande växter sprids via transporter

Forskare på VTI har gjort en kunskapssammanställning när det gäller främmande invasiva växter i Sverige och hur dessa sprids via transportsystemet. I rapporten konstateras att främmande arter som kan bli ett problem bör uppmärksammas i tid, exempelvis genom svartlistning. Studier behöver göras för att undersöka hur trafiken bidrar till spridning lokalt.


2018-05-24

Metod testad för hastighetsmätning i trafiksäkerhetsforskning

VTI i samarbete med Linköpings universitet har utvärderat tekniken med hastighetsmätning med hjälp av blåtandssensorer, bland annat för att se om metoden kan användas vid före-efter studier av hastighetsdämpande åtgärder. Resultaten visar att mätningar med blåtandssensorer ger stabila resultat och är tillförlitliga.


2018-05-18

Enkät om trafiksäkerhet genomförs i 50 länder

På trafiksäkerhetskonferensen RS5C presenterades en unik studie om vägtrafikanters attityder som genomförts i 38 länder. Samma metod och identiska enkät gör det möjligt att jämföra de olika länderna och resultaten visar på stora skillnader i både attityder...


2018-05-17

Goda resultat med alkolås

Ett permanent system för alkolås efter rattfylleribrott har funnits i Sverige sedan 2012. En utvärdering visar på goda resultat där de flesta deltagare var nöjda med programmet och upplevde bättre hälsa. En serie studier av VTI presenterades idag på den...


2018-05-16

200 deltagare från 5 kontinenter på trafiksäkerhetskonferens

Idag öppnade trafiksäkerhetskonferensen Road Safety on Five Continents (RS5C) som arrangeras av VTI. Över 200 deltagare från fem kontinenter har kommit för att utbyta erfarenheter och lära sig mer om trafiksäkerhet. Statssekreterare Mattias Landgren höll ett...


2018-05-02

Låga hastighetsbegränsningar följs inte

​ Mätningar under 2017 visar att problemet med överträdelser på vägar med låga hastighetsbegränsningar kvarstår, framför allt på 40- sträckor. Nästan hälften kör för fort vilket ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.


2018-04-27

Främmande växter sprids via transporter

Forskare på VTI har gjort en kunskapssammanställning när det gäller främmande invasiva växter i Sverige och hur dessa sprids via transportsystemet. I rapporten konstateras att främmande arter som kan bli ett problem bör uppmärksammas i tid, exempelvis genom svartlistning. Studier behöver göras för att undersöka hur trafiken bidrar till spridning lokalt.


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se