Biogas för tunga lastbilstransporter: barriärer och möjligheter

Ladda ner
Jessica Johansson
Hannele Johansson
Lovisa Uhlin
Åslög Kantelius

I denna rapport presenterar vi en fördjupad studie av vilka barriärer och möjligheter som finns för biogas, och framförallt flytande biogas (LBG), för tunga lastbilar i större skala samt hur barriärerna övervinns och möjligheterna nyttjas. Studien identifierar även viktiga varuägare och andra intressenter i Sverige samt vilka krav och villkor dessa ställer för att våga investera i gastekniken. För att besvara studiens frågeställningar genomfördes en genomgång av litteraturen samt intervjuer och workshops med relevanta aktörer. Resultaten pekar på att biogasen är ett drivmedel som kan bidra till minskade koldioxidutsläpp. Vidare nämns även drivkrafter som energitrygghet och en cirkulär ekonomi. Att det nu har kommit nya tunga LBG-lastbilar på marknaden samt att nya styrmedel trätt i kraft ses också som drivkrafter. Avsaknaden av långsiktiga, stabila styrmedel och regelverk samt höga priser och kostnader för exempelvis produktion, fordon och gas angavs vara de största barriärerna. Ytterligare barriärer är exempelvis att det råder kunskapsbrist inom området samt att dagens förnybara drivmedel konkurrerar med varandra istället för att komplettera varandra.

Det behövs en ökad långsiktighet i styrmedel som gynnar de mest hållbara förnybara bränslen som finns idag. Det behövs också att svenska styrmedel harmoniseras med styrmedel inom övriga EU på ett bättre sätt än de som funnits fram till idag. Det behövs även ökade möjligheter till stöd som exempelvis gynnar produktionen av biogas, investeringsstöd till de fordon som bäst gynnar att klimatoch andra miljömål nås, samt stöd som inkluderar andrahandsmarknaden för dessa fordon för att påverka marknaden mot en mer miljömässigt hållbar transportsektor. Det behövs informationsinsatser för att informera om biogas i förhållande till andra drivmedel för tunga lastbilar och information om att, samt var, dagens tankstationer för LBG finns. Även demonstrationsprojekt som visar fordonen ute på vägarna samt bidrar till infrastrukturutvecklingen skulle kunna hjälpa till att sprida kunskap och visa att tekniken fungerar och på så sätt utveckla marknaden för LBG.

TRÄFFA OSS


3-4
sep

Tylösandsseminariet

Forskare från VTI håller föredrag om bland annat hastigheter och nykterhet i trafiken.
17-19
sep

FLISA-kongressen

VTI demonstrerar blåljussimulatorn för träning av utryckningskörning. Möjlighet till provkörning. 
23-25
sep

Ambulanseforum

VTI demonstrerar blåljussimulatorn för träning av utryckningskörning. Möjlighet till provkörning.

SENASTE NYTT


2019-08-23

Målet är mer mångfald och jämställda transporter i Europa

VTI medverkar i forskningsprojektet TInnGO – Transport Innovation Gender Observatory. Det är det första stora EU-projektet i sitt slag som handlar om transportsektorn, jämställdhet och mångfald. Projektledaren Lena Levin uppskattar betoningen av den sociala...


2019-08-21

Blåljussimulatorn tränar förare av utryckningsfordon

I VTI:s blåljussimulator kan förare av utryckningsfordon under säkra och kontrollerade förhållanden träna på risksituationer under utryckningskörning.  Den kan också användas för att förbereda nya förare för en riskmedveten och planerad körning i ett gott...


2019-08-20

Elcyklar i elfordonspooler kan minska bilanvändning i städer

Elcyklar i elfordonspooler har potential att minska användningen av bil i städer, men då krävs fler användare och väldimensionerade pooler. Det visar resultatet i en studie från VTI där forskare har studerat i vilken omfattning en pool som erbjuder elcyklar, elassisterade lådcyklar och elbilar kan bidra till minskad bilanvändning.


2019-08-19

Indraget körkort kan ge stora konsekvenser i vardagen

Ett återkallat körkort kan leda till negativa konsekvenser för en persons möjlighet att forma sitt eget liv. En studie från VTI undersöker på vilket sätt personer med synfältsbortfall har påverkats av att inte längre ha tillstånd att köra bil.


2019-08-14

Ökat intresse för cykelturism men mer forskning behövs

Att turista med cykel är en ökande trend. Men det finns mer behov av vetenskaplig forskning om hur insatser som görs för att främja cykelturismen kan mätas och följas upp.


2019-08-13

Att mäta trötthet - en utmaning för forskarna

Trötthet hos förare har under många år varit ett forskningsområde på VTI och forskarna har studerat olika områden som arbetstider för yrkesförare, förarbeteende, olycksrisker och utformning av varningssystem. Nu går forskarna vidare och försöker hitta ett...


2019-08-12

Oklart om viten fungerar för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet

I Sverige upphandlas nästan all lokal kollektivtrafik av kollektivtrafikmyndigheter. Flera av kollektivtrafikmyndigheterna har som mål att förbättra resenärernas kundnöjdhet. En av de viktigaste metoderna för att påverka kvaliteten, och därmed kundnöjdheten,...


2019-07-24

Självkörande minibussar kommer snart till Linköping

Östgötatrafiken, Linköpings kommun, VTI och Transdev har tillsammans med flera andra partners i samarbete skapat försöksverksamheten ELIN för att bedriva forskning kring självkörande minibussar i anslutning till Campus Valla och Vallastaden i Västra Valla, Linköping. Ambitionen är att starta försöket på öppen gata med två självkörande minibussar i höst.


2019-08-23

Målet är mer mångfald och jämställda transporter i Europa

VTI medverkar i forskningsprojektet TInnGO – Transport Innovation Gender Observatory. Det är det första stora EU-projektet i sitt slag som handlar om transportsektorn, jämställdhet och mångfald. Projektledaren Lena Levin uppskattar betoningen av den sociala...


2019-08-21

Blåljussimulatorn tränar förare av utryckningsfordon

I VTI:s blåljussimulator kan förare av utryckningsfordon under säkra och kontrollerade förhållanden träna på risksituationer under utryckningskörning.  Den kan också användas för att förbereda nya förare för en riskmedveten och planerad körning i ett gott...


2019-08-20

Elcyklar i elfordonspooler kan minska bilanvändning i städer

Elcyklar i elfordonspooler har potential att minska användningen av bil i städer, men då krävs fler användare och väldimensionerade pooler. Det visar resultatet i en studie från VTI där forskare har studerat i vilken omfattning en pool som erbjuder elcyklar, elassisterade lådcyklar och elbilar kan bidra till minskad bilanvändning.


2019-08-19

Indraget körkort kan ge stora konsekvenser i vardagen

Ett återkallat körkort kan leda till negativa konsekvenser för en persons möjlighet att forma sitt eget liv. En studie från VTI undersöker på vilket sätt personer med synfältsbortfall har påverkats av att inte längre ha tillstånd att köra bil.


2019-08-14

Ökat intresse för cykelturism men mer forskning behövs

Att turista med cykel är en ökande trend. Men det finns mer behov av vetenskaplig forskning om hur insatser som görs för att främja cykelturismen kan mätas och följas upp.


2019-08-13

Att mäta trötthet - en utmaning för forskarna

Trötthet hos förare har under många år varit ett forskningsområde på VTI och forskarna har studerat olika områden som arbetstider för yrkesförare, förarbeteende, olycksrisker och utformning av varningssystem. Nu går forskarna vidare och försöker hitta ett...


2019-08-12

Oklart om viten fungerar för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet

I Sverige upphandlas nästan all lokal kollektivtrafik av kollektivtrafikmyndigheter. Flera av kollektivtrafikmyndigheterna har som mål att förbättra resenärernas kundnöjdhet. En av de viktigaste metoderna för att påverka kvaliteten, och därmed kundnöjdheten,...


2019-07-24

Självkörande minibussar kommer snart till Linköping

Östgötatrafiken, Linköpings kommun, VTI och Transdev har tillsammans med flera andra partners i samarbete skapat försöksverksamheten ELIN för att bedriva forskning kring självkörande minibussar i anslutning till Campus Valla och Vallastaden i Västra Valla, Linköping. Ambitionen är att starta försöket på öppen gata med två självkörande minibussar i höst.