Bilbältesanvändningen i Sverige 2006

Ladda ner
Hans-Åke Cedersund

VTI har observerat bilbältesanvändningen i ett antal mellansvenska städer sedan 1983. I det ursprungliga urvalet av mätplatser låg tonvikten på högtrafikerade cirkulationsplatser med både fjärrtrafik och lokaltrafik. Avsikten var från början att kunna studera personbilar med baksätespassagerare eftersom dessa förväntades få en bilbälteslag några år senare.

Årets observationer gjordes under sammanlagt nio dagar i augusti–september, ungefär ett dygn per mätpunkt. Sammanlagt observerades drygt 57 000 fordon. Programmet har reducerats med ungefär 20 % jämfört med tidigare år.

När VTI:s mätserie började 1983, var användningen bland vuxna i baksätet blygsamma 10 %. Den ökade i ett steg till 60 % när lagen om bilbältesanvändningen för vuxna i hela bilen trädde i kraft 1 juli 1986. Idag ärungefär 75 % av alla vuxna baksätespassagerare bältade. Motsvarande nivå för barn i baksätet har nästan genomgående legat ungefär 10–15 procentenheter högre, en skillnad som snarare ökat med åren. År 2006 var 95 % av alla barn i baksätet bältade.

Bilbältesanvändningen bland förare och fram sätespassagerare har under hela observationsperioden 1983–2006 legat på en betydligt högre och jämnare nivå. Redan i mätseriens början använde 84–86 % av förare och framsätespassagerare bälte. Idag ligger nivåerna på 92–94 %.

Från och med 1994 års observationer ingår också ett delprojekt där förarnas bältesanvändning kopplas till förarnas kön och ålder. Lägst användning har unga manliga förare, 75 %. I samma åldersgrupp, 18–25 år, använder 91 % av alla kvinnor bälte. I åldersgruppen 26–35 år använder 84 % av männen och 95 % av kvinnorna bälte. I åldersgruppen 36–50 år 86 % respektive 95 % och i äldsta gruppen, förare över 50 år, använder 93 % respektive 98 % bilbälte. Med undantag för de yngsta förarna har noteringarna varit mycket stabila över de senaste åren.

Andelen kvinnliga förare i studien var 32 % år 2006. Andelen har inte förändrats sedan 1995.

Sedan 1995 observeras taxiförares bältesanvändning på samtliga mätplatser. Åren 1995 till 1997 var nivån förvånansvärt konstant (16,4 %, 15,5 % och 16,0 %). År 1998 ökade bältesanvändningen till 21 % och 1999 till 27 %. Sedan 1 oktober 1999 åläggs även taxiförare att använda bilbälte. Sedan dess har bältesanvändningen bland taxiförare ökat kontinuerligt och är nu, 2006, närmast i paritet med förarna av personbilar, 90 %. Taxiförarnas bältesanvändning varierar mellan olika trafikmiljöer. Den är exempelvis mycket högre på motorväg än i innerstaden.

År 1996 observerade VTI för första gången bältesanvändningen även i tunga fordon. Observationerna har bara gjorts på de ordinarie mätplatser som har mest tung trafik. Nivåerna har liksom för taxi ökat sedan 1996 även om det varit på en blygsammare nivå och inte alls lika dramatiskt. I de tyngsta fordonen, med eller utan släp, var ungefär 5–7 % av alla förare bältade 1999. År 2004 hade bältesanvändningen ökat för förare av tunga fordon utan släp till 33 % och i tunga fordon med släp till 38 %. Under 2005 och 2006 har inte bältesanvändningen i de tyngre fordonen observerats inom ramen för detta projekt. I ett liknande projekt har inte bältesanvändningen ökat mer än marginellt mellan 2004 och 2006. Anpassningen till den nya lagen har alltså inte alls varit lika framgångsrik för denna förarkategori som för taxiförarna.

Personbilsbeläggningen har beräknats från mätseriens början 1983. Förändringarna över åren är mycket marginella. Sett över hela perioden har personbilsbeläggningen gått ner från 1,58 till 1,51 per personbil eller drygt 4 %.

TRÄFFA OSS


9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 

SENASTE NYTT


2018-12-11

VTI i studie om äldre bilförare och olyckor

VTI har på uppdrag av och tillsammans med Transportstyrelsen deltagit i en studie om äldre bilförare och samband mellan sjukdom och olyckor. Transportstyrelsen har nu presenterat resultatet.


2018-11-28

Forskningsprojekt om smarta gator startar

Smarta gator - så heter ett treårigt forskningsprojekt som nu har fått beviljade medel på nio miljoner kronor från Vinnova. Bakom satsningen står KTH, Chalmers, VTI, Spacescape, Sweco och White.


2018-11-20

Forskningsprogrammet transportekonomi höll sin första resultatkonferens

Forskningsprogrammet Transportekonomi höll 15 november sin första resultatkonferens. Ett 50-tal deltagare, antingen på plats i Stockholm eller via webben, fick ta del av sju olika presentationer av relevant och tillämpbar transportekonomisk forskning.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-12-11

VTI i studie om äldre bilförare och olyckor

VTI har på uppdrag av och tillsammans med Transportstyrelsen deltagit i en studie om äldre bilförare och samband mellan sjukdom och olyckor. Transportstyrelsen har nu presenterat resultatet.


2018-11-28

Forskningsprojekt om smarta gator startar

Smarta gator - så heter ett treårigt forskningsprojekt som nu har fått beviljade medel på nio miljoner kronor från Vinnova. Bakom satsningen står KTH, Chalmers, VTI, Spacescape, Sweco och White.


2018-11-20

Forskningsprogrammet transportekonomi höll sin första resultatkonferens

Forskningsprogrammet Transportekonomi höll 15 november sin första resultatkonferens. Ett 50-tal deltagare, antingen på plats i Stockholm eller via webben, fick ta del av sju olika presentationer av relevant och tillämpbar transportekonomisk forskning.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.