Bilbältesanvändningen i Sverige 2003

Ladda ner
Hans-Åke Cedersund

Bältesanvändningen i framsätet har sedan studien började 1983 legat på en hög

och jämn nivå, år 2003 på drygt 90 % mot knappt 85 % 1983. När mätserien

började använde bara 10 % av alla vuxna bälte i baksätet mot drygt 74 % idag.

Idag är nästan 90 % av alla barn bältade i baksätet. Kvinnor är generellt mer

benägna att använda bälte än män, äldre mer än yngre. Från och med 1 oktober

1999 måste även förarna av taxi och tunga fordon använda bilbälte. I 2003 års

studie var 76 % av alla taxiförare bältade, 31 % av förarna av tunga

lastbilar och 36 % av förarna av tunga fordon plus släp bältade. Statens väg-

och transportforskningsinstitut (VTI) har observerat bilbältesanvändningen i

ett antal mellansvenska städer sedan 1983. I det ursprungliga urvalet av

mätplatser låg tonvikten på högtrafikerade cirkulationsplatser med både

fjärrtrafik och lokaltrafik. Avsikten var från början att kunna studera

personbilar med baksätespassagerare eftersom dessa förväntades få en

bilbälteslag några år senare. Årets observationer gjordes under sammanlagt

nio dagar i augusti-september 2003, ungefär ett dygn per mätpunkt. Sammanlagt

observerades 60 000 fordon. Programmet har varit reducerat med ungefär 20 %

jämfört med tidigare år. Från 1983 till åtminstone 1988 ökade användningen av

bilbälte kontinuerligt. Mest ökade den bland baksätespassagerarna. När VTI:s

mätserie började, 1983, var användningen bland vuxna i baksätet blygsamma 10

%. Den ökade i ett steg till 60 % när lagen om bilbältesanvändningen för

vuxna i hela bilen trädde i kraft 1 juli 1986. Från 1988 till 1991 ökade den

till 70 % och ligger idag på 75 %. Motsvarande nivå för barn i baksätet har

nästan genomgående legat ungefär 10-15 procentenheter högre. År 2003 var

drygt 90 % av alla barn i baksätet bältade. Bilbältesanvändningen bland

förare och framsätespassagerare har under hela observationsperioden 1983-2003

legat på en betydligt högre och jämnare nivå. Redan i mätseriens början

använde 84-86 % av förare och framsätespassagerare bälte. Idag ligger

nivåerna på 91-93 %.

TRÄFFA OSS


22-24
okt

Persontrafik 2018

VTI-forskare deltar på konferensen Persontrafik på Svenska mässan 22-24 oktober, 2018. Möt Anders Lindström som deltar i programpunkten "Autonoma fordon i kollektivtrafiken (I)", Maria Börjesson som deltar i programpunkten "Fördelning och rättvisa i...
5-6
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras i Vilnius. VTI medverkar i organiserandet av konferensen och som talare.
9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 

SENASTE NYTT


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-10-02

Mobilitetstjänster möjliga även i landsbygd

Tjänster som bilpooler och cykeluthyrning växer i städerna med syfte att öka mobiliteten och samtidigt minska behovet av egen bil. Men hur kan sådana tjänster införas även på landsbygd? Nu har en förstudie presenterats som visar på vägen framåt mot...


2018-10-01

Mer kunskap om ambulansvård under utryckning

Ambulanspersonal har tuffa utmaningar. Utryckningsfordonets framfart och arbetsmiljö påverkar de flesta vårdmomenten som utförs i ambulansen. Det visar en forskningsrapport från VTI, Katastrofmedicinskt centrum och Linköpings universitet.


2018-09-28

Livspusslet påverkar bilism och parkering i Göteborg

Ju mer komplext vardagsliv, desto viktigare är det att kunna parkera i centrala Göteborg. Den slutsatsen drar forskare från VTI i studien där bilåkande göteborgare får tycka till.


2018-09-27

Positivt besked för elvägsprojekt i Skåne

Ett konsortium kallat Elväg Syd, har gått vidare i en upphandling med mål att demonstrera en lösning för elväg i Skåne. VTI ingår i konsortiet.


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-10-02

Mobilitetstjänster möjliga även i landsbygd

Tjänster som bilpooler och cykeluthyrning växer i städerna med syfte att öka mobiliteten och samtidigt minska behovet av egen bil. Men hur kan sådana tjänster införas även på landsbygd? Nu har en förstudie presenterats som visar på vägen framåt mot...


2018-10-01

Mer kunskap om ambulansvård under utryckning

Ambulanspersonal har tuffa utmaningar. Utryckningsfordonets framfart och arbetsmiljö påverkar de flesta vårdmomenten som utförs i ambulansen. Det visar en forskningsrapport från VTI, Katastrofmedicinskt centrum och Linköpings universitet.


2018-09-28

Livspusslet påverkar bilism och parkering i Göteborg

Ju mer komplext vardagsliv, desto viktigare är det att kunna parkera i centrala Göteborg. Den slutsatsen drar forskare från VTI i studien där bilåkande göteborgare får tycka till.


2018-09-27

Positivt besked för elvägsprojekt i Skåne

Ett konsortium kallat Elväg Syd, har gått vidare i en upphandling med mål att demonstrera en lösning för elväg i Skåne. VTI ingår i konsortiet.