Bilbältesanvändningen i Sverige 2003

Ladda ner
Hans-Åke Cedersund

Bältesanvändningen i framsätet har sedan studien började 1983 legat på en hög

och jämn nivå, år 2003 på drygt 90 % mot knappt 85 % 1983. När mätserien

började använde bara 10 % av alla vuxna bälte i baksätet mot drygt 74 % idag.

Idag är nästan 90 % av alla barn bältade i baksätet. Kvinnor är generellt mer

benägna att använda bälte än män, äldre mer än yngre. Från och med 1 oktober

1999 måste även förarna av taxi och tunga fordon använda bilbälte. I 2003 års

studie var 76 % av alla taxiförare bältade, 31 % av förarna av tunga

lastbilar och 36 % av förarna av tunga fordon plus släp bältade. Statens väg-

och transportforskningsinstitut (VTI) har observerat bilbältesanvändningen i

ett antal mellansvenska städer sedan 1983. I det ursprungliga urvalet av

mätplatser låg tonvikten på högtrafikerade cirkulationsplatser med både

fjärrtrafik och lokaltrafik. Avsikten var från början att kunna studera

personbilar med baksätespassagerare eftersom dessa förväntades få en

bilbälteslag några år senare. Årets observationer gjordes under sammanlagt

nio dagar i augusti-september 2003, ungefär ett dygn per mätpunkt. Sammanlagt

observerades 60 000 fordon. Programmet har varit reducerat med ungefär 20 %

jämfört med tidigare år. Från 1983 till åtminstone 1988 ökade användningen av

bilbälte kontinuerligt. Mest ökade den bland baksätespassagerarna. När VTI:s

mätserie började, 1983, var användningen bland vuxna i baksätet blygsamma 10

%. Den ökade i ett steg till 60 % när lagen om bilbältesanvändningen för

vuxna i hela bilen trädde i kraft 1 juli 1986. Från 1988 till 1991 ökade den

till 70 % och ligger idag på 75 %. Motsvarande nivå för barn i baksätet har

nästan genomgående legat ungefär 10-15 procentenheter högre. År 2003 var

drygt 90 % av alla barn i baksätet bältade. Bilbältesanvändningen bland

förare och framsätespassagerare har under hela observationsperioden 1983-2003

legat på en betydligt högre och jämnare nivå. Redan i mätseriens början

använde 84-86 % av förare och framsätespassagerare bälte. Idag ligger

nivåerna på 91-93 %.

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-12-07

Så kan hot och våld mot bussförare och tågvärdar minska

Bussförare och tågvärdar upplever hög stress och uppfattar sitt jobb som ett lågstatusyrke. Det framgår av en ny forskningrapport om hot och våld. I rapporten ger forskarna också förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för bussförare och tågvärdar.


2017-12-05

Fart i försäljningen av tågsimulatorer

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. Green Cargo har köpt 9 bärbara simulatorer för träning av lokförare som kör godståg.


2017-12-05

Fria resor i kollektivtrafiken för äldre

I Västra Götalandsregionen erbjuder flera kommuner fria kollektivtrafikresor för pensionärer. Ändå är det många som avstår att åka kollektivt. VTI undersöker i ett projekt vad som påverkar äldres resande.


2017-12-04

Nytt projekt utvärderar priser och utbud i kollektivtrafik

Ett nytt projekt ska utvärdera hur pris och utbud kan anpassas efter variationer i efterfrågan och samtidigt ge maximal samhällsnytta. Projektet genomförs av VTI tillsammans med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala, Örebro Universitet och Scania...


2017-11-30

Bilen bra för kollektivt resande på landsbygd

Kollektivtrafik i traditionell mening kan inte självt bidra till ökad mobilitet och tillgänglighet, istället måste flera olika trafikformer integreras i samma system. Där är bilen en viktig del. VTI avrapporterar idag ett regeringsuppdrag om kollektivtrafik på landsbygd.


2017-11-29

Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta


2017-12-07

Så kan hot och våld mot bussförare och tågvärdar minska

Bussförare och tågvärdar upplever hög stress och uppfattar sitt jobb som ett lågstatusyrke. Det framgår av en ny forskningrapport om hot och våld. I rapporten ger forskarna också förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för bussförare och tågvärdar.


2017-12-05

Fart i försäljningen av tågsimulatorer

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. Green Cargo har köpt 9 bärbara simulatorer för träning av lokförare som kör godståg.


2017-12-05

Fria resor i kollektivtrafiken för äldre

I Västra Götalandsregionen erbjuder flera kommuner fria kollektivtrafikresor för pensionärer. Ändå är det många som avstår att åka kollektivt. VTI undersöker i ett projekt vad som påverkar äldres resande.


2017-12-04

Nytt projekt utvärderar priser och utbud i kollektivtrafik

Ett nytt projekt ska utvärdera hur pris och utbud kan anpassas efter variationer i efterfrågan och samtidigt ge maximal samhällsnytta. Projektet genomförs av VTI tillsammans med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala, Örebro Universitet och Scania...


2017-11-30

Bilen bra för kollektivt resande på landsbygd

Kollektivtrafik i traditionell mening kan inte självt bidra till ökad mobilitet och tillgänglighet, istället måste flera olika trafikformer integreras i samma system. Där är bilen en viktig del. VTI avrapporterar idag ett regeringsuppdrag om kollektivtrafik på landsbygd.


2017-11-29

Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta


2017-11-27

Snabb utveckling av självkörande bilar

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....exempel om det är isiga vägar, säger Jonas Jonsson på vti:......Källa: Sveriges Radio


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio