Betongvägen vid Arlanda: tillståndet efter 10 års trafik

Ladda ner
Bengt-Åke Hultqvist
Bo Carlsson

Under 1990-talet ökade intresset för betongvägar i Sverige vilket ledde till

att Vägverket tog fram nya tekniska beskrivningar för betongvägar. Fyra nya

betongvägar byggdes: Arlandavägen 1990, E6 förbifart Falkenberg 1993, E6

Fastarp-Heberg 1996 och E20 Eskilstuna-Arphus 1999. Betongvägarna som byggdes

under 1990-talet fick vissa förändringar i förhållande till de vägar som

byggdes tidigare. Betongbeläggningen förbättrades genom att dymlingar

användes i de tvärgående fogarna. Betongens slitstyrka förbättrades genom att

högre hållfasthetskrav ställdes på betongen samt att bättre stenmaterial

användes i ballasten. Fogmassan byttes ut mot förtillverkade foglister av

konstgummi. Utförandet av betongvägarna är väl dokumenterat och vägarnas

tillstånd följs upp regelbundet. Resultatet redovisas med avseende på

jämnhet, spårbildning, slitstyrka, friktion och strukturellt tillstånd.

Syftet med tillståndsuppföljningarna är i första hand att verifiera

Vägverkets tekniska beskrivningar med de resultat som uppnås på de utförda

betongvägarna. Tillståndsuppföljningarna har legat till grund för

revideringar som har införts i ATB VÄG. Arlandavägen som var den första

betongvägen som byggdes på 1990-talet, har nu trafikerats mer än 10 år. Under

dessa år har ca 50 miljoner fordon passerat över betongvägen. Av dessa är ca

4 miljoner tunga fordon. Uppföljningen visar att betongvägen har klarat både

trafik- och klimatpåverkan mycket bra utan några större underhållsåtgärder.

TRÄFFA OSS


7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-11-23

Samarbete utvecklar tågsimulatorer

För två år sedan startades en användargrupp, TUFFA, för tågoperatörer och lokförarutbildare som köpt in tågsimulatorer från VTI. Just nu har TUFFA sex, snart sju medlemmar och flera som är intresserade av att gå med. Förhoppningarna är goda att målet med tio...


2017-11-21

Omvälvande beteendeförändringar sökes

VTI har en viktig roll i ett nytt stort forskningsprogram, vars syfte är att hitta omvälvande lösningar som leder till färre och effektivare resor. Men också verktyg för bättre användning av vägar och fordon.


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-15

Miljoner till forskning om sjöfart och miljö

Sjöfarten är en stor källa till utsläpp av skadliga luftföroreningar och koldioxid. I ett nytt projekt har en forskargrupp från VTI och Göteborgs universitet fått 6,4 miljoner kronor för att analysera vilka styrmedel och åtgärder som är mest kostnadseffektiva för att minska sjöfartens utsläpp


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-11-23

Samarbete utvecklar tågsimulatorer

För två år sedan startades en användargrupp, TUFFA, för tågoperatörer och lokförarutbildare som köpt in tågsimulatorer från VTI. Just nu har TUFFA sex, snart sju medlemmar och flera som är intresserade av att gå med. Förhoppningarna är goda att målet med tio...


2017-11-21

Omvälvande beteendeförändringar sökes

VTI har en viktig roll i ett nytt stort forskningsprogram, vars syfte är att hitta omvälvande lösningar som leder till färre och effektivare resor. Men också verktyg för bättre användning av vägar och fordon.


2017-11-15

Miljoner till forskning om sjöfart och miljö

Sjöfarten är en stor källa till utsläpp av skadliga luftföroreningar och koldioxid. I ett nytt projekt har en forskargrupp från VTI och Göteborgs universitet fått 6,4 miljoner kronor för att analysera vilka styrmedel och åtgärder som är mest kostnadseffektiva för att minska sjöfartens utsläpp


2017-10-30

Fler cyklister minskar skaderisken

Enligt en studie från VTI finns det stor potential i att använda trafikmodeller som underlag för att studera skaderisken hos cyklister. Modellberäkningar i Göteborg och en observationsstudie i Stockholm visar bland annat att skaderisken för cyklister minskar ju fler de blir.


2017-10-25

Nya klimatsäkra lösningar för hårda ytor i städer

Genom att bygga täta konstruktioner för maximal livslängd och minimalt underhåll skapas oflexibla system som ökar påfrestningarna på stadsträd och försämrar lokalklimatet. Ett större projekt har utrett hur man kan skapa dränerande hårda ytor som behåller...


2017-10-25

Utryckning med blåljus tränas säkert i simulator

Risken är stor för olyckor i samband med utryckningskörning för polis, ambulans och räddningstjänst, men att träna utryckning i verklig trafik är varken säkert eller tillåtet. En simulatorbaserad metod utvecklad av VTI ger därför en unik möjlighet att...


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet