Betongväg på E20 vid Eskilstuna: byggnads- och uppföljningsrapport för delen Eskilstuna-Arphus

Ladda ner
Bengt-Åke Hultqvist
Bo Carlsson

Den nya motorvägen på väg E20 utanför Eskilstuna, delen Eskilstuna-Arphus, är

17 km lång varav 13 km är utförd med betongbeläggning. Vägen är byggd som

motorväg. Vägen är projekterad och byggd som oarmerad betongväg enligt VÄG94.

Betongbeläggningen som är utförd i två skikt, "vått i vått", ligger på

bärlager av cementbundet grus. I betongbeläggningens övre skikt som kommer

att trafikeras av dubbdäck används sten med bra slitstyrka. I det undre

skiktet används sten från bergtäkt intill väglinjen. Det cementbundna

bärlagret tillverkades ute på vägen genom platsblandning av graderat

grusmaterial, cement och vatten.

Betongen tillverkades i tre stycken mobila betongblandare som ställdes upp

vid vägbygget. Vid betongläggningen användes två glidformsläggare som gick

efter varandra och lade betongbeläggningen i två skikt. För att åstadkomma en

beläggning med goda ytegenskaper måste betongytan efterbehandlas. I detta

fall valdes friläggning. Friläggning av stenmaterialet i beläggningsytan

reducerar vägtrafikbullret samt förbättrar friktionen och minskar risken för

vattenplaning.

Efter det att vägen färdigställts har provcylindrar borrats upp. Dessa har

använts för att prova betongbeläggningens draghållfasthet, lagertjocklek och

frostbeständighet. Resultatet från provningarna visade att

materialegenskaperna var goda.

På flera av de betongvägar som byggdes i Sverige under 1990-talet har man

haft problem med att få vägmarkeringsmassan att fästa mot beläggningen.

Rekommendationer för utförandet har därför tagits fram för att förbättra

vidhäftningen. Dessa rekommendationer användes vid utförandet av betongvägen

vid Eskilstuna. Uppföljningen visar så här långt att de uppställda

rekommendationerna ger ett bra resultat för termoplastmassor.

Vid trafikering på den färdiga betongvägen upplevdes betongbeläggningen som

ojämn. Detta ledde till att betongbeläggningen diamantslipades.

Betongbeläggningens ytegenskaper har dokumenterats med mätningar av jämnhet,

friktion och slitstyrka. Jämnheten i längdled har mätts med RST-bil vid olika

tillfällen och har beskrivits med IRI-värde. Höga IRI-värden uppmättes före

slipning av betongbeläggningen. Beläggningen klarade inte uppsatta

jämnhetskrav enligt VÄG94 vid mätning med mätbil. Jämnheten i tvärled har

mätts dels med VTI:s PRIMAL-utrustning, dels med RST-bil. Uppmätta spårdjup

var efter 3 år små. Mätning av den längsgående friktionen har utförts vid

olika tillfällen med VTI:s Saab Friction Tester. Den nylagda beläggningen

hade mycket god friktion. Friktionen försämrades dock under första året.

Diamantslipning av betongbeläggningen påverkade också ytans textur och

friktion. Efter slipningen förbättrades friktionen något. Beläggningens

avnötning från dubbdäck har mätts under två vintrar sedan vägen öppnades för

trafik. Slitaget har varit litet trots att det i regel är större under de

första åren när beläggningen är ny.

TRÄFFA OSS


25-26
apr

Workshop, frågor kring samhällsekonomisk kalkyl

Den 25-26 april 2018 anordnas ett öppet seminarium och workshop i Stockholm som behandlar användningen av samhällsekonomiska kalkyler som en grund för beslutsfattande i offentlig sektor. Workshopen organiseras av bland andra professor Jan-Eric Nilsson, VTI.
2
maj

Seminarium samhällskostnader och flygbuller

VTI bjuder in till ett seminarium 2 maj 2018. Samuel Lindgren, VTI, presenterar en uppsats som syftar till att skatta sambandet mellan huspriser och buller från flygtrafik samt att diskutera dess implikationer för hushållens betalningsvilja för minskade...
9
maj

Avslutningsseminarium för forskningsprojekt om...

VTI driver ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt kallat Politiska krav och tjänstemäns roll för analys av och beslut om styrmedel. Projektet finansieras av Energimyndigheten och avslutas i juni 2018. Vi genomför den 9 maj ett avslutningsseminarium  för att...

SENASTE NYTT


2018-04-25

Bilskatteeffekter lika i all landsbygd i Sverige

Styrmedel som ökade bilrelaterade skatter slår hårdare mot invånare på landsbygd än i storstad. I en studie konstaterar Jonas Eliasson, trafikdirektör Stockholms Stad tillsammans med forskare från VTI att bilberoendet är ungefär samma i all landsbygd över hela Sverige, vilket innebär att effekten inte skiljer sig åt mellan norr och söder.


2018-04-24

VTI inleder forskningssamarbete med Qatar

Representanter för Qatars inrikesdepartement och transportdepartement samt det nationella universitetet i Qatar besökte den 23 april VTI för att underteckna en avsiktsförklaring om ett utbyte kring trafiksäkerhetsforskning mellan Sverige och Qatar. Avsiktsförklaringen ingår som en del i arbetet med att öka utbytet mellan länderna.


2018-04-17

Så kan kostnaderna i busstrafiken minska

I trafiken blir det ofta köer på morgonen och på eftermiddagen när många är på väg till och från arbete och skola. Det skapar inte bara stress för pendlarna, utan också ökade kostnader för kollektivtrafiken. Ny forskning visar att små förändringar i...


2018-04-13

VTI och Linköpings universitet utvecklar simulatorer för ambulanssjukvårdare

VTI har inlett en förstudie till ett kommande samarbetsprojekt med Katastrofmedicinskt Centrum (KMC) och Linköpings universitet. Planen är att ge ambulanspersonal möjligheten att öva på kritiska vårdmoment under säkra och kontrollerade former – i en fordonssimulator.


2018-04-12

Världsunik elväg invigd – eRoadArlanda

Infrastrukturminister Tomas Eneroth, Lena Erixon generaldirektör för Trafikverket och många namnkunniga talare invigde igår innovationsprojektet eRoadArlanda. Sofia Lundberg, biträdande forskningsdirektör VTI, är projektledare för elvägen som är den första i...


2018-03-29

Svensk trafiksäkerhet sprids internationellt

Sverige är ett föregångsland när det gäller trafiksäkerhet och VTI:s forskning har bidragit till att säkerheten ökat. I VTI:s uppdrag ligger att sprida forskningsresultat till andra länder och att ta del av vad som görs för att öka trafiksäkerheten globalt. VTI ordnar därför konferensen Road Safety on Five Continents, i år i Sydkorea.


2018-04-25

Bilskatteeffekter lika i all landsbygd i Sverige

Styrmedel som ökade bilrelaterade skatter slår hårdare mot invånare på landsbygd än i storstad. I en studie konstaterar Jonas Eliasson, trafikdirektör Stockholms Stad tillsammans med forskare från VTI att bilberoendet är ungefär samma i all landsbygd över hela Sverige, vilket innebär att effekten inte skiljer sig åt mellan norr och söder.


2018-04-24

VTI inleder forskningssamarbete med Qatar

Representanter för Qatars inrikesdepartement och transportdepartement samt det nationella universitetet i Qatar besökte den 23 april VTI för att underteckna en avsiktsförklaring om ett utbyte kring trafiksäkerhetsforskning mellan Sverige och Qatar. Avsiktsförklaringen ingår som en del i arbetet med att öka utbytet mellan länderna.


2018-04-17

Så kan kostnaderna i busstrafiken minska

I trafiken blir det ofta köer på morgonen och på eftermiddagen när många är på väg till och från arbete och skola. Det skapar inte bara stress för pendlarna, utan också ökade kostnader för kollektivtrafiken. Ny forskning visar att små förändringar i...


2018-04-13

VTI och Linköpings universitet utvecklar simulatorer för ambulanssjukvårdare

VTI har inlett en förstudie till ett kommande samarbetsprojekt med Katastrofmedicinskt Centrum (KMC) och Linköpings universitet. Planen är att ge ambulanspersonal möjligheten att öva på kritiska vårdmoment under säkra och kontrollerade former – i en fordonssimulator.


2018-04-12

Världsunik elväg invigd – eRoadArlanda

Infrastrukturminister Tomas Eneroth, Lena Erixon generaldirektör för Trafikverket och många namnkunniga talare invigde igår innovationsprojektet eRoadArlanda. Sofia Lundberg, biträdande forskningsdirektör VTI, är projektledare för elvägen som är den första i...


2018-03-29

Svensk trafiksäkerhet sprids internationellt

Sverige är ett föregångsland när det gäller trafiksäkerhet och VTI:s forskning har bidragit till att säkerheten ökat. I VTI:s uppdrag ligger att sprida forskningsresultat till andra länder och att ta del av vad som görs för att öka trafiksäkerheten globalt. VTI ordnar därför konferensen Road Safety on Five Continents, i år i Sydkorea.


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se