Betongväg på E20 vid Eskilstuna: byggnads- och uppföljningsrapport för delen Eskilstuna-Arphus

Ladda ner
Bengt-Åke Hultqvist
Bo Carlsson

Den nya motorvägen på väg E20 utanför Eskilstuna, delen Eskilstuna-Arphus, är

17 km lång varav 13 km är utförd med betongbeläggning. Vägen är byggd som

motorväg. Vägen är projekterad och byggd som oarmerad betongväg enligt VÄG94.

Betongbeläggningen som är utförd i två skikt, "vått i vått", ligger på

bärlager av cementbundet grus. I betongbeläggningens övre skikt som kommer

att trafikeras av dubbdäck används sten med bra slitstyrka. I det undre

skiktet används sten från bergtäkt intill väglinjen. Det cementbundna

bärlagret tillverkades ute på vägen genom platsblandning av graderat

grusmaterial, cement och vatten.

Betongen tillverkades i tre stycken mobila betongblandare som ställdes upp

vid vägbygget. Vid betongläggningen användes två glidformsläggare som gick

efter varandra och lade betongbeläggningen i två skikt. För att åstadkomma en

beläggning med goda ytegenskaper måste betongytan efterbehandlas. I detta

fall valdes friläggning. Friläggning av stenmaterialet i beläggningsytan

reducerar vägtrafikbullret samt förbättrar friktionen och minskar risken för

vattenplaning.

Efter det att vägen färdigställts har provcylindrar borrats upp. Dessa har

använts för att prova betongbeläggningens draghållfasthet, lagertjocklek och

frostbeständighet. Resultatet från provningarna visade att

materialegenskaperna var goda.

På flera av de betongvägar som byggdes i Sverige under 1990-talet har man

haft problem med att få vägmarkeringsmassan att fästa mot beläggningen.

Rekommendationer för utförandet har därför tagits fram för att förbättra

vidhäftningen. Dessa rekommendationer användes vid utförandet av betongvägen

vid Eskilstuna. Uppföljningen visar så här långt att de uppställda

rekommendationerna ger ett bra resultat för termoplastmassor.

Vid trafikering på den färdiga betongvägen upplevdes betongbeläggningen som

ojämn. Detta ledde till att betongbeläggningen diamantslipades.

Betongbeläggningens ytegenskaper har dokumenterats med mätningar av jämnhet,

friktion och slitstyrka. Jämnheten i längdled har mätts med RST-bil vid olika

tillfällen och har beskrivits med IRI-värde. Höga IRI-värden uppmättes före

slipning av betongbeläggningen. Beläggningen klarade inte uppsatta

jämnhetskrav enligt VÄG94 vid mätning med mätbil. Jämnheten i tvärled har

mätts dels med VTI:s PRIMAL-utrustning, dels med RST-bil. Uppmätta spårdjup

var efter 3 år små. Mätning av den längsgående friktionen har utförts vid

olika tillfällen med VTI:s Saab Friction Tester. Den nylagda beläggningen

hade mycket god friktion. Friktionen försämrades dock under första året.

Diamantslipning av betongbeläggningen påverkade också ytans textur och

friktion. Efter slipningen förbättrades friktionen något. Beläggningens

avnötning från dubbdäck har mätts under två vintrar sedan vägen öppnades för

trafik. Slitaget har varit litet trots att det i regel är större under de

första åren när beläggningen är ny.

TRÄFFA OSS


18
okt

Plusenergiforum

18 oktober arrangerar Energikontor Norra Småland den tredje upplagan av Plusenergiforum på Elmia Kongress- och konserthus. VTI medverkar genom forskaren Jessica Berg.
22-24
okt

Persontrafik 2018

VTI-forskare deltar på konferensen Persontrafik på Svenska mässan 22-24 oktober, 2018. Möt Anders Lindström som deltar i programpunkten "Autonoma fordon i kollektivtrafiken (I)", Maria Börjesson som deltar i programpunkten "Fördelning och rättvisa i...
5-6
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras i Vilnius. VTI medverkar i organiserandet av konferensen och som talare.

SENASTE NYTT


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-10-02

Mobilitetstjänster möjliga även i landsbygd

Tjänster som bilpooler och cykeluthyrning växer i städerna med syfte att öka mobiliteten och samtidigt minska behovet av egen bil. Men hur kan sådana tjänster införas även på landsbygd? Nu har en förstudie presenterats som visar på vägen framåt mot...


2018-10-01

Mer kunskap om ambulansvård under utryckning

Ambulanspersonal har tuffa utmaningar. Utryckningsfordonets framfart och arbetsmiljö påverkar de flesta vårdmomenten som utförs i ambulansen. Det visar en forskningsrapport från VTI, Katastrofmedicinskt centrum och Linköpings universitet.


2018-09-28

Livspusslet påverkar bilism och parkering i Göteborg

Ju mer komplext vardagsliv, desto viktigare är det att kunna parkera i centrala Göteborg. Den slutsatsen drar forskare från VTI i studien där bilåkande göteborgare får tycka till.


2018-09-27

Positivt besked för elvägsprojekt i Skåne

Ett konsortium kallat Elväg Syd, har gått vidare i en upphandling med mål att demonstrera en lösning för elväg i Skåne. VTI ingår i konsortiet.


2018-09-26

VTI:s simulatorer används för att skapa tjänst för utryckningsfordon 

Bättre framkomlighet och kortare utryckningstider för utryckningsfordon – det kan standardiserade trafikmeddelanden som sänds över 5G-nätet bidra till. Inom EU-projektet Nordic Way 2 håller en fungerande prototyp till en sådan tjänst på att utvecklas med hjälp av körsimulatorer från VTI.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-10-02

Mobilitetstjänster möjliga även i landsbygd

Tjänster som bilpooler och cykeluthyrning växer i städerna med syfte att öka mobiliteten och samtidigt minska behovet av egen bil. Men hur kan sådana tjänster införas även på landsbygd? Nu har en förstudie presenterats som visar på vägen framåt mot...


2018-10-01

Mer kunskap om ambulansvård under utryckning

Ambulanspersonal har tuffa utmaningar. Utryckningsfordonets framfart och arbetsmiljö påverkar de flesta vårdmomenten som utförs i ambulansen. Det visar en forskningsrapport från VTI, Katastrofmedicinskt centrum och Linköpings universitet.


2018-09-28

Livspusslet påverkar bilism och parkering i Göteborg

Ju mer komplext vardagsliv, desto viktigare är det att kunna parkera i centrala Göteborg. Den slutsatsen drar forskare från VTI i studien där bilåkande göteborgare får tycka till.


2018-09-27

Positivt besked för elvägsprojekt i Skåne

Ett konsortium kallat Elväg Syd, har gått vidare i en upphandling med mål att demonstrera en lösning för elväg i Skåne. VTI ingår i konsortiet.


2018-09-26

VTI:s simulatorer används för att skapa tjänst för utryckningsfordon 

Bättre framkomlighet och kortare utryckningstider för utryckningsfordon – det kan standardiserade trafikmeddelanden som sänds över 5G-nätet bidra till. Inom EU-projektet Nordic Way 2 håller en fungerande prototyp till en sådan tjänst på att utvecklas med hjälp av körsimulatorer från VTI.