Avståndshållning i tätortskorsningar: en modell

Ladda ner
Göran K Nilsson Aruhsell

Denna undersökning syftar till att få ökade kunskaper

avståndshållning i tätortskorsningar. Eftersom de

flesta upphinnandeolyckorna inträffar här är

denna kunskap viktig för trafiksäkerheten och

framkomligheten.

En förstudie gjordes i form av litteraturstudier.

Huvudundersökningen gjordes genom egna mätningar med

trafikanalysator och videofilmning.

Dels studerades hindrade fordon ur den totala trafiken

som närmade sig korsningen, dels valdes två

grupper av hindrade fordon ut, som hade framför sig

ett fordon som antingen svängde åt höger

eller körde rakt fram.

Fyra korsningar valdes ut. Två med trafikljus och två

utan. I tre av korsningarna rådde

hastighetsbegränsningen 50 km/h. I den fjärde, som var

en av korsningarna med trafikljus, var

hastighetsbegränsningen 70 km/h. Tidluckorna mättes i

fyra

snitt motsvarande 0, 2, 4 och 6 sekunder

före korsningen för ett fordon med en hastighet lika

med hastighetsgränsen. Mätningarna pågick i

två dygn. Videofilmning gjordes under rusningstrafik

för senare identifiering av fordonens beteenden. För

att göra en studie av den successiva

förändringen gjordes en särskild studie genom

videofilmning, där tidluckan beräknades var femte

meter.

För totala trafiken under två dygn, ligger

medelvärdena för hindrade fordon (tidlucka < 5 sek.)

mellan 2,2 och 2,7 sekunder. De två gatorna med

trafikljus uppvisar en minskning av tidluckan,

medan gatorna utan trafikljus har en ökning av

tidluckan. Tidluckefördelningen är minst lite före

korsningarna utan trafikljus och närmast korsningarna

med trafikljus.

En regressionsanalys visar positivt samband mellan

tidluckan och avståndet till korsningen.

Tidluckans 5-percentil ökar för tre korsningar.

Vid undersökningen av den successiva

tidluckeförändringen framkom att fordon som hindras av

högersvängande minskar sin tidlucka från ca 20 meter

före korsningen. Fordon som hindras av

raktframkörande har ungefär lika stor tidlucka under

hela den studerade sträckan.

TRÄFFA OSS


7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-11-21

Omvälvande beteendeförändringar sökes

VTI har en viktig roll i ett nytt stort forskningsprogram, vars syfte är att hitta omvälvande lösningar som leder till färre och effektivare resor. Men också verktyg för bättre användning av vägar och fordon.


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-15

Miljoner till forskning om sjöfart och miljö

Sjöfarten är en stor källa till utsläpp av skadliga luftföroreningar och koldioxid. I ett nytt projekt har en forskargrupp från VTI och Göteborgs universitet fått 6,4 miljoner kronor för att analysera vilka styrmedel och åtgärder som är mest kostnadseffektiva för att minska sjöfartens utsläpp


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-30

Fler cyklister minskar skaderisken

Enligt en studie från VTI finns det stor potential i att använda trafikmodeller som underlag för att studera skaderisken hos cyklister. Modellberäkningar i Göteborg och en observationsstudie i Stockholm visar bland annat att skaderisken för cyklister minskar ju fler de blir.


2017-11-21

Omvälvande beteendeförändringar sökes

VTI har en viktig roll i ett nytt stort forskningsprogram, vars syfte är att hitta omvälvande lösningar som leder till färre och effektivare resor. Men också verktyg för bättre användning av vägar och fordon.


2017-11-15

Miljoner till forskning om sjöfart och miljö

Sjöfarten är en stor källa till utsläpp av skadliga luftföroreningar och koldioxid. I ett nytt projekt har en forskargrupp från VTI och Göteborgs universitet fått 6,4 miljoner kronor för att analysera vilka styrmedel och åtgärder som är mest kostnadseffektiva för att minska sjöfartens utsläpp


2017-10-30

Fler cyklister minskar skaderisken

Enligt en studie från VTI finns det stor potential i att använda trafikmodeller som underlag för att studera skaderisken hos cyklister. Modellberäkningar i Göteborg och en observationsstudie i Stockholm visar bland annat att skaderisken för cyklister minskar ju fler de blir.


2017-10-25

Nya klimatsäkra lösningar för hårda ytor i städer

Genom att bygga täta konstruktioner för maximal livslängd och minimalt underhåll skapas oflexibla system som ökar påfrestningarna på stadsträd och försämrar lokalklimatet. Ett större projekt har utrett hur man kan skapa dränerande hårda ytor som behåller...


2017-10-25

Utryckning med blåljus tränas säkert i simulator

Risken är stor för olyckor i samband med utryckningskörning för polis, ambulans och räddningstjänst, men att träna utryckning i verklig trafik är varken säkert eller tillåtet. En simulatorbaserad metod utvecklad av VTI ger därför en unik möjlighet att...


2017-10-25

Framtidens resvaneundersökningar

Under hösten är VTI är delaktiga i att genomföra en studie för att testa hur man kan samla in information om människors resvanor på ett effektivare sätt.


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet