Återvinning av krossad asfalt som bär- och förstärkningslager: del 1 - karakterisering och egenskaper genom laboratoriestudier

Ladda ner
Torbjörn Jacobson

Vid sidan av återvinning till ny asfaltbeläggning används krossad eller fräst

asfalt ibland till bär- och förstärkningslager utan inblandning av nytt

bindemedel. Ibland tillsätts stenmaterial, men oftast används granulatet som

det är. Krossad eller fräst asfalt är ett sammansatt material av bitumen,

filler, sand och grövre stenmaterial samt inslag av obundna material som

kommit med vid borttagningen av beläggningen. Asfaltgranulat kan tänkas

ersätta både bundna och obundna traditionella bärlagermaterial. Mot den

bakgrunden har ett FoU-program genomförts åren 2001-2002 i syfte att studera

krossad eller fräst asfalt i obundna lager. Även blandningar av asfalt och

obundna vägmaterial eller asfalt och krossad betong har undersökts.

Detta notat behandlar erfarenheter från fält, både i Sverige och utomlands.

En inventering av äldre gator/vägar/gång- och cykelbanor har utförts i några

kommuner där krossad asfalt använts i mer än 10 år till obundna lager. I

Stockholm och Göteborg har ett antal provvägar byggts på senare år, vilka

redovisas i denna rapport. Fältmätningarna har gjort det möjligt att studera

bärigheten och stabiliteten i färdig väg och hur de med tiden påverkas av

trafiken. Andra aspekter är om krossad asfalt kan användas på alla typer av

vägar eller finns det begränsningar.

Uppföljningarna visar att krossad asfalt kan användas som obundet material

till bär- och förstärkningslager på gång och cykelvägar samt på de flesta

gator och vägar. Bindemedelsinnehållet, korngraderingen, andelen

stenmaterial, vatteninnehållet, temperaturen och packningsarbetet är faktorer

som påverkar egenskaperna hos lager med asfaltgranulat. Efterpackningen från

trafiken i kombination med sommarvärme medför med tiden en betydande

förhårdning och bindning av materialet vilket förbättrar egenskaperna i lager

av krossad asfalt. Det är vanligt att asfaltgranulatet, på mer trafikerade

gator/vägar, binder ihop till ett asfaltlager.

En viktig förutsättning för ett bra resultat är att utläggningen och

packningen görs på ett noggrant sätt. Krossade schaktmassor kan vara särskilt

lämpliga eftersom bitumeninnehållet är relativt lågt och andelen obundet

stenmaterial högt. Undersökningar i fält och på laboratoriet har visat att

den här typen av material kan få lika bra eller bättre lastfördelande förmåga

än till exempel krossade bärlagermaterial av berg. Mer kritisk är

stabiliteten om bindemedelsinnehållet är för högt eller om massorna packas

alltför dåligt. Asfaltgranulat skall inte användas på ytor där statiska

belastningar kan förväntas förekomma, till exempel parkeringsplatser,

eftersom risken då är stor för deformationer.

Efter krossning och sortering används samma förfaringssätt som vid utläggning

av bärlagergrus, det vill säga vattning, omsorgsfull packning och

packningskontroll. Asfaltgranulat kan vara svårpackat, vilket måste beaktas

om resultatet skall bli bra. En viss efterpackning kan uppstå i hjulspåren,

särskilt om massorna innehåller stor andel asfaltgranulat eller om lagren är

tjocka. Lämplig tjocklek vid utläggningen är 8-15 cm per lager. Det bästa

resultatet fås om materialet läggs ut under den varma årstiden. Vattningen

bör ske i omedelbar anslutning till vältningen eftersom vattnet snabbt rinner

igenom det till en början porösa och öppna materialet. Det kan vara en stor

fördel om de utlagda massorna trafikeras en tid (några veckor) innan de läggs

över med bundna lager. På så sätt kan den initiala spårbildningen tas upp vid

läggningen av de nya asfaltmassorna. Nypackat asfaltgranulat går bra att

trafikera eftersom ytan blir jämn och förhållandevis dammfri jämfört med

konventionella bärlagermaterial.

TRÄFFA OSS


14
nov

Seminarium - Modellering av cykeltrafik

Välkommen till en eftermiddag om aktuell forskning kring modellering av cykeltrafik. Intresset för cykel som färdmedel och trafikslag ökar. Det finns dock ett behov av bättre beslutsunderlag och analysverktyg för att bedöma effekter på cyklingen vid både...
7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-10-23

Minskad turtäthet kan ge välfärdseffekter i Uppsala

Det kan finnas stor samhällsnytta av att minska turtätheten i Uppsala. Samhällsvinsterna av att justera priserna är mindre och en sådan justering kan dessutom ha fördelningspolitiska effekter. Det visar en analys med en ny modell av pris- och frekvenspolitik...


2017-10-23

Osäkerhet om cykelregler leder till brott

En enkätstudie från VTI visar att många anser att reglerna för cyklister är oklara, vilket leder till osäkerhet och regelbrott. Forskarna rekommenderar enklare, mer anpassade trafikregler, bättre infrastruktur och mer riktad information till cyklister.


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-23

Minskad turtäthet kan ge välfärdseffekter i Uppsala

Det kan finnas stor samhällsnytta av att minska turtätheten i Uppsala. Samhällsvinsterna av att justera priserna är mindre och en sådan justering kan dessutom ha fördelningspolitiska effekter. Det visar en analys med en ny modell av pris- och frekvenspolitik...


2017-10-23

Osäkerhet om cykelregler leder till brott

En enkätstudie från VTI visar att många anser att reglerna för cyklister är oklara, vilket leder till osäkerhet och regelbrott. Forskarna rekommenderar enklare, mer anpassade trafikregler, bättre infrastruktur och mer riktad information till cyklister.


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio