Återvinning av krossad asfalt som bär- och förstärkningslager: del 1 - karakterisering och egenskaper genom laboratoriestudier

Ladda ner
Torbjörn Jacobson

Vid sidan av återvinning till ny asfaltbeläggning används krossad eller fräst

asfalt ibland till bär- och förstärkningslager utan inblandning av nytt

bindemedel. Ibland tillsätts stenmaterial, men oftast används granulatet som

det är. Krossad eller fräst asfalt är ett sammansatt material av bitumen,

filler, sand och grövre stenmaterial samt inslag av obundna material som

kommit med vid borttagningen av beläggningen. Asfaltgranulat kan tänkas

ersätta både bundna och obundna traditionella bärlagermaterial. Mot den

bakgrunden har ett FoU-program genomförts åren 2001-2002 i syfte att studera

krossad eller fräst asfalt i obundna lager. Även blandningar av asfalt och

obundna vägmaterial eller asfalt och krossad betong har undersökts.

Detta notat behandlar erfarenheter från fält, både i Sverige och utomlands.

En inventering av äldre gator/vägar/gång- och cykelbanor har utförts i några

kommuner där krossad asfalt använts i mer än 10 år till obundna lager. I

Stockholm och Göteborg har ett antal provvägar byggts på senare år, vilka

redovisas i denna rapport. Fältmätningarna har gjort det möjligt att studera

bärigheten och stabiliteten i färdig väg och hur de med tiden påverkas av

trafiken. Andra aspekter är om krossad asfalt kan användas på alla typer av

vägar eller finns det begränsningar.

Uppföljningarna visar att krossad asfalt kan användas som obundet material

till bär- och förstärkningslager på gång och cykelvägar samt på de flesta

gator och vägar. Bindemedelsinnehållet, korngraderingen, andelen

stenmaterial, vatteninnehållet, temperaturen och packningsarbetet är faktorer

som påverkar egenskaperna hos lager med asfaltgranulat. Efterpackningen från

trafiken i kombination med sommarvärme medför med tiden en betydande

förhårdning och bindning av materialet vilket förbättrar egenskaperna i lager

av krossad asfalt. Det är vanligt att asfaltgranulatet, på mer trafikerade

gator/vägar, binder ihop till ett asfaltlager.

En viktig förutsättning för ett bra resultat är att utläggningen och

packningen görs på ett noggrant sätt. Krossade schaktmassor kan vara särskilt

lämpliga eftersom bitumeninnehållet är relativt lågt och andelen obundet

stenmaterial högt. Undersökningar i fält och på laboratoriet har visat att

den här typen av material kan få lika bra eller bättre lastfördelande förmåga

än till exempel krossade bärlagermaterial av berg. Mer kritisk är

stabiliteten om bindemedelsinnehållet är för högt eller om massorna packas

alltför dåligt. Asfaltgranulat skall inte användas på ytor där statiska

belastningar kan förväntas förekomma, till exempel parkeringsplatser,

eftersom risken då är stor för deformationer.

Efter krossning och sortering används samma förfaringssätt som vid utläggning

av bärlagergrus, det vill säga vattning, omsorgsfull packning och

packningskontroll. Asfaltgranulat kan vara svårpackat, vilket måste beaktas

om resultatet skall bli bra. En viss efterpackning kan uppstå i hjulspåren,

särskilt om massorna innehåller stor andel asfaltgranulat eller om lagren är

tjocka. Lämplig tjocklek vid utläggningen är 8-15 cm per lager. Det bästa

resultatet fås om materialet läggs ut under den varma årstiden. Vattningen

bör ske i omedelbar anslutning till vältningen eftersom vattnet snabbt rinner

igenom det till en början porösa och öppna materialet. Det kan vara en stor

fördel om de utlagda massorna trafikeras en tid (några veckor) innan de läggs

över med bundna lager. På så sätt kan den initiala spårbildningen tas upp vid

läggningen av de nya asfaltmassorna. Nypackat asfaltgranulat går bra att

trafikera eftersom ytan blir jämn och förhållandevis dammfri jämfört med

konventionella bärlagermaterial.

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-08-24

VTI deltar i bo- och samhällsexpo Vallastaden 2017

Från 2 till 24 september genomförs bo- och samhällsexpo Vallastaden 2017 i Linköping. Här får besökarna en inblick i framtidens sätt att bygga, bo och leva i stadsdelen Vallastaden. Även VTI deltar och berättar bland annat om ett projekt kring självkörande...


2017-08-23

VTI värd för internationell konferens om kollektivtrafik

Under fem dagar i augusti samlades människor med intresse för kollektivtrafik på konferensen Thredbo 15 som hölls i Stockholm. Besökare från runt om i världen tog del av presentationer, utbytte erfarenheter och diskuterade frågor kring organisation och ägande...


2017-08-21

Regler om privat övningskörning ska utvärderas

​Handledare för privat övningskörning får ha tillstånd för högst 15 övningskörare samtidigt. Regeln infördes 2012 för att i huvudsak stävja olaglig trafikskoleverksamhet. I nuläget saknas det kunskap om effekten av begränsningen och därför har VTI fått i uppdrag att utvärdera regelns införande.


2017-08-19

Var femte struntar i trafikregler

Studier som Sonja Forward på vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, gjort......Källa: Bohusläningen


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-08-24

VTI deltar i bo- och samhällsexpo Vallastaden 2017

Från 2 till 24 september genomförs bo- och samhällsexpo Vallastaden 2017 i Linköping. Här får besökarna en inblick i framtidens sätt att bygga, bo och leva i stadsdelen Vallastaden. Även VTI deltar och berättar bland annat om ett projekt kring självkörande...


2017-08-23

VTI värd för internationell konferens om kollektivtrafik

Under fem dagar i augusti samlades människor med intresse för kollektivtrafik på konferensen Thredbo 15 som hölls i Stockholm. Besökare från runt om i världen tog del av presentationer, utbytte erfarenheter och diskuterade frågor kring organisation och ägande...


2017-08-21

Regler om privat övningskörning ska utvärderas

​Handledare för privat övningskörning får ha tillstånd för högst 15 övningskörare samtidigt. Regeln infördes 2012 för att i huvudsak stävja olaglig trafikskoleverksamhet. I nuläget saknas det kunskap om effekten av begränsningen och därför har VTI fått i uppdrag att utvärdera regelns införande.


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-07-10

För lite planering kring hållbara turistresor

En ny studie om hur turisters resande och turistresandets hållbarhet hanteras i infrastrukturplaneringen. Resultaten visar att fokus i planeringen ligger på framkomlighet och trafiksäkerhet generellt och att det saknas ett systematiskt sätt att bedöma besöksnäringens behov.


2017-08-19

Var femte struntar i trafikregler

Studier som Sonja Forward på vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, gjort......Källa: Bohusläningen


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Han är nye generaldirektören

Han är nye generaldirektören Linköping vti:s nytillträdde generaldirektör är en riktig Svensson....Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, är en myndighet utan några myndighetsuppgifter......Källa: Affarsliv.com


2017-06-19

Självkörande bilar trissar upp bopriser

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....Andreas Tapani, forskare vti. Foto: vti Storbolag vill gå i bräschen......Källa: Fastighetsnytt