Återvinning av krossad asfalt som bär- och förstärkningslager

Återvinning av krossad asfalt som bär- och förstärkningslager: del 1 - karakterisering och egenskaper genom laboratoriestudier

Ladda ner
Torbjörn Jacobson

Vid sidan av återvinning till ny asfaltbeläggning används krossad eller fräst

asfalt ibland till bär- och förstärkningslager utan inblandning av nytt

bindemedel. Ibland tillsätts stenmaterial, men oftast används granulatet som

det är. Krossad eller fräst asfalt är ett sammansatt material av bitumen,

filler, sand och grövre stenmaterial samt inslag av obundna material som

kommit med vid borttagningen av beläggningen. Asfaltgranulat kan tänkas

ersätta både bundna och obundna traditionella bärlagermaterial. Mot den

bakgrunden har ett FoU-program genomförts åren 2001-2002 i syfte att studera

krossad eller fräst asfalt i obundna lager. Även blandningar av asfalt och

obundna vägmaterial eller asfalt och krossad betong har undersökts.

Detta notat behandlar erfarenheter från fält, både i Sverige och utomlands.

En inventering av äldre gator/vägar/gång- och cykelbanor har utförts i några

kommuner där krossad asfalt använts i mer än 10 år till obundna lager. I

Stockholm och Göteborg har ett antal provvägar byggts på senare år, vilka

redovisas i denna rapport. Fältmätningarna har gjort det möjligt att studera

bärigheten och stabiliteten i färdig väg och hur de med tiden påverkas av

trafiken. Andra aspekter är om krossad asfalt kan användas på alla typer av

vägar eller finns det begränsningar.

Uppföljningarna visar att krossad asfalt kan användas som obundet material

till bär- och förstärkningslager på gång och cykelvägar samt på de flesta

gator och vägar. Bindemedelsinnehållet, korngraderingen, andelen

stenmaterial, vatteninnehållet, temperaturen och packningsarbetet är faktorer

som påverkar egenskaperna hos lager med asfaltgranulat. Efterpackningen från

trafiken i kombination med sommarvärme medför med tiden en betydande

förhårdning och bindning av materialet vilket förbättrar egenskaperna i lager

av krossad asfalt. Det är vanligt att asfaltgranulatet, på mer trafikerade

gator/vägar, binder ihop till ett asfaltlager.

En viktig förutsättning för ett bra resultat är att utläggningen och

packningen görs på ett noggrant sätt. Krossade schaktmassor kan vara särskilt

lämpliga eftersom bitumeninnehållet är relativt lågt och andelen obundet

stenmaterial högt. Undersökningar i fält och på laboratoriet har visat att

den här typen av material kan få lika bra eller bättre lastfördelande förmåga

än till exempel krossade bärlagermaterial av berg. Mer kritisk är

stabiliteten om bindemedelsinnehållet är för högt eller om massorna packas

alltför dåligt. Asfaltgranulat skall inte användas på ytor där statiska

belastningar kan förväntas förekomma, till exempel parkeringsplatser,

eftersom risken då är stor för deformationer.

Efter krossning och sortering används samma förfaringssätt som vid utläggning

av bärlagergrus, det vill säga vattning, omsorgsfull packning och

packningskontroll. Asfaltgranulat kan vara svårpackat, vilket måste beaktas

om resultatet skall bli bra. En viss efterpackning kan uppstå i hjulspåren,

särskilt om massorna innehåller stor andel asfaltgranulat eller om lagren är

tjocka. Lämplig tjocklek vid utläggningen är 8-15 cm per lager. Det bästa

resultatet fås om materialet läggs ut under den varma årstiden. Vattningen

bör ske i omedelbar anslutning till vältningen eftersom vattnet snabbt rinner

igenom det till en början porösa och öppna materialet. Det kan vara en stor

fördel om de utlagda massorna trafikeras en tid (några veckor) innan de läggs

över med bundna lager. På så sätt kan den initiala spårbildningen tas upp vid

läggningen av de nya asfaltmassorna. Nypackat asfaltgranulat går bra att

trafikera eftersom ytan blir jämn och förhållandevis dammfri jämfört med

konventionella bärlagermaterial.

TRÄFFA OSS


4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.
18
okt

Plusenergiforum

18 oktober arrangerar Energikontor Norra Småland den tredje upplagan av Plusenergiforum på Elmia Kongress- och konserthus. VTI medverkar genom forskaren Jessica Berg.
22-24
okt

Persontrafik 2018

VTI-forskare deltar på konferensen Persontrafik på Svenska mässan 22-24 oktober, 2018. Möt Anders Lindström som deltar i programpunkten "Autonoma fordon i kollektivtrafiken (I)", Maria Börjesson som deltar i programpunkten "Fördelning och rättvisa i...

SENASTE NYTT


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.


2018-06-25

Samma resultat i körtest med eller utan ADHD

I en simulatorstudie har forskare på VTI jämfört bilförare med och utan ADHD. Resultaten påvisade inte skillnader i körbeteende eller upplevelse av körningen. Mindre körsimulatorer skulle kunna användas mer för att studera effekter av funktionsnedsättningar och behov av körträning.


2018-06-21

Fler åtgärder nödvändiga mot olagliga körskolor

Att handledare för övningskörning max får ha 15 handledartillstånd har inte minskat problemet med olagliga körskolor. Detta konstaterar forskare på VTI i en ny rapport. Forskarna föreslår en lång rad åtgärder som behöver kombineras för att få bukt med det växande problemet.


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.


2018-06-25

Samma resultat i körtest med eller utan ADHD

I en simulatorstudie har forskare på VTI jämfört bilförare med och utan ADHD. Resultaten påvisade inte skillnader i körbeteende eller upplevelse av körningen. Mindre körsimulatorer skulle kunna användas mer för att studera effekter av funktionsnedsättningar och behov av körträning.


2018-06-21

Fler åtgärder nödvändiga mot olagliga körskolor

Att handledare för övningskörning max får ha 15 handledartillstånd har inte minskat problemet med olagliga körskolor. Detta konstaterar forskare på VTI i en ny rapport. Forskarna föreslår en lång rad åtgärder som behöver kombineras för att få bukt med det växande problemet.