Återvinning av krossad asfalt som bär- och förstärkningslager: del 1 - karakterisering och egenskaper genom laboratoriestudier

Ladda ner
Torbjörn Jacobson

Vid sidan av återvinning till ny asfaltbeläggning används krossad eller fräst

asfalt ibland till bär- och förstärkningslager utan inblandning av nytt

bindemedel. Ibland tillsätts stenmaterial, men oftast används granulatet som

det är. Krossad eller fräst asfalt är ett sammansatt material av bitumen,

filler, sand och grövre stenmaterial samt inslag av obundna material som

kommit med vid borttagningen av beläggningen. Asfaltgranulat kan tänkas

ersätta både bundna och obundna traditionella bärlagermaterial. Mot den

bakgrunden har ett FoU-program genomförts åren 2001-2002 i syfte att studera

krossad eller fräst asfalt i obundna lager. Även blandningar av asfalt och

obundna vägmaterial eller asfalt och krossad betong har undersökts.

Detta notat behandlar erfarenheter från fält, både i Sverige och utomlands.

En inventering av äldre gator/vägar/gång- och cykelbanor har utförts i några

kommuner där krossad asfalt använts i mer än 10 år till obundna lager. I

Stockholm och Göteborg har ett antal provvägar byggts på senare år, vilka

redovisas i denna rapport. Fältmätningarna har gjort det möjligt att studera

bärigheten och stabiliteten i färdig väg och hur de med tiden påverkas av

trafiken. Andra aspekter är om krossad asfalt kan användas på alla typer av

vägar eller finns det begränsningar.

Uppföljningarna visar att krossad asfalt kan användas som obundet material

till bär- och förstärkningslager på gång och cykelvägar samt på de flesta

gator och vägar. Bindemedelsinnehållet, korngraderingen, andelen

stenmaterial, vatteninnehållet, temperaturen och packningsarbetet är faktorer

som påverkar egenskaperna hos lager med asfaltgranulat. Efterpackningen från

trafiken i kombination med sommarvärme medför med tiden en betydande

förhårdning och bindning av materialet vilket förbättrar egenskaperna i lager

av krossad asfalt. Det är vanligt att asfaltgranulatet, på mer trafikerade

gator/vägar, binder ihop till ett asfaltlager.

En viktig förutsättning för ett bra resultat är att utläggningen och

packningen görs på ett noggrant sätt. Krossade schaktmassor kan vara särskilt

lämpliga eftersom bitumeninnehållet är relativt lågt och andelen obundet

stenmaterial högt. Undersökningar i fält och på laboratoriet har visat att

den här typen av material kan få lika bra eller bättre lastfördelande förmåga

än till exempel krossade bärlagermaterial av berg. Mer kritisk är

stabiliteten om bindemedelsinnehållet är för högt eller om massorna packas

alltför dåligt. Asfaltgranulat skall inte användas på ytor där statiska

belastningar kan förväntas förekomma, till exempel parkeringsplatser,

eftersom risken då är stor för deformationer.

Efter krossning och sortering används samma förfaringssätt som vid utläggning

av bärlagergrus, det vill säga vattning, omsorgsfull packning och

packningskontroll. Asfaltgranulat kan vara svårpackat, vilket måste beaktas

om resultatet skall bli bra. En viss efterpackning kan uppstå i hjulspåren,

särskilt om massorna innehåller stor andel asfaltgranulat eller om lagren är

tjocka. Lämplig tjocklek vid utläggningen är 8-15 cm per lager. Det bästa

resultatet fås om materialet läggs ut under den varma årstiden. Vattningen

bör ske i omedelbar anslutning till vältningen eftersom vattnet snabbt rinner

igenom det till en början porösa och öppna materialet. Det kan vara en stor

fördel om de utlagda massorna trafikeras en tid (några veckor) innan de läggs

över med bundna lager. På så sätt kan den initiala spårbildningen tas upp vid

läggningen av de nya asfaltmassorna. Nypackat asfaltgranulat går bra att

trafikera eftersom ytan blir jämn och förhållandevis dammfri jämfört med

konventionella bärlagermaterial.

TRÄFFA OSS


30
jan

Väl fungerande infrastruktur och transporter

Forskare från VTI deltar i Svenskt Näringslivs seminarium Väl fungerande infrastruktur och transporter
2
feb

Byggstart Sverige 2018

Forskare från VTI deltar i konferensen Byggstart Sverige 2018 - Var finns pengarna för den svenska infrastrukturen.
7-8
feb

Winter Road Congress

Forskare från VTI föreläser om vinterväghållning av cykelvägar på Winter Road Congress i Lahti, Finland.

SENASTE NYTT


2018-01-22

Nytt kunskapscentrum om buller leds av VTI

Boverket, Naturvårdsverket, Trafikverket och Transportstyrelsen har gett VTI i uppdrag att driva ett kunskapscentrum om buller. Uppdraget består i att utveckla mät- och beräkningsmetoder för buller utomhus och stödja myndigheterna när det gäller bullermätning.


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2018-01-11

Tomas Eneroth inledningstalade på Transportforum 2018

Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. Det upprepade infrastrukturminister Tomas Eneroth flera gånger när han inledningstalade på årets Transportforum, det 35:e i ordningen.


2018-01-10

Studie om cykling och alkohol

Många ser fördelar med cykel som färdmedel när de är måttligt alkoholpåverkade. Att cykla med alkohol i kroppen tycks vara socialt accepterat, trots att de intervjuade framhåller en rad nackdelar. Detta framgår av en VTI-studie som ingår i ett större forskningsprogram finansierat av Länsförsäkringars forskningsfond.


2018-01-09

VTI värd för nationellt kunskapscentrum för forskning och utbildning om cykling

Regeringen har gett VTI i uppdrag att leda ett kunskapscentrum för cykel under åren 2018–2021. På Transportforum 10–11 januari anordnar VTI en workshop om hur ett cykelcentrum kan bidra till långsiktig kunskapsuppbyggnad.


2018-01-22

Nytt kunskapscentrum om buller leds av VTI

Boverket, Naturvårdsverket, Trafikverket och Transportstyrelsen har gett VTI i uppdrag att driva ett kunskapscentrum om buller. Uppdraget består i att utveckla mät- och beräkningsmetoder för buller utomhus och stödja myndigheterna när det gäller bullermätning.


2018-01-11

Tomas Eneroth inledningstalade på Transportforum 2018

Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. Det upprepade infrastrukturminister Tomas Eneroth flera gånger när han inledningstalade på årets Transportforum, det 35:e i ordningen.


2018-01-10

Studie om cykling och alkohol

Många ser fördelar med cykel som färdmedel när de är måttligt alkoholpåverkade. Att cykla med alkohol i kroppen tycks vara socialt accepterat, trots att de intervjuade framhåller en rad nackdelar. Detta framgår av en VTI-studie som ingår i ett större forskningsprogram finansierat av Länsförsäkringars forskningsfond.


2018-01-09

VTI värd för nationellt kunskapscentrum för forskning och utbildning om cykling

Regeringen har gett VTI i uppdrag att leda ett kunskapscentrum för cykel under åren 2018–2021. På Transportforum 10–11 januari anordnar VTI en workshop om hur ett cykelcentrum kan bidra till långsiktig kunskapsuppbyggnad.


2018-01-09

Nordens största transportkonferens öppnar i morgon

10 – 11 januari är det dags för Transportforum, Nordens största konferens för transportsektorn med nära 90 sessioner och över 360 presentationer, workshops, mingel och speed dating. Infrastrukturminister Tomas Eneroth inledningstalar och temat för årets inledande session är tillgänglighet och transporter på landsbygd.


2017-12-29

Mer forskning behövs om hårdare krav på vinterdäck

Det krävs mer forskning om vinterdäck och tunga fordon på väg för att kunna avgöra om vinterdäck på alla axlar verkligen skulle minska olyckor med omkomna eller allvarligt skadade. Innan kunskapen finns bör inga ytterligare krav på vinterdäck på tunga fordon...


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se


2017-12-15

Små medel för vinterväghållning orskar högre kostnader för halkolyckor

vinterväghållningen, säger forskaren Anna Arvidsson vid vti....med ett motorfordon, enligt forskning vid vti.......Källa: Infrasverige.se


2017-11-27

Snabb utveckling av självkörande bilar

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....exempel om det är isiga vägar, säger Jonas Jonsson på vti:......Källa: Sveriges Radio


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio