Användning och behov av effektsamband i tätort: Resultat från en enkät

Ladda ner
Susanne Gustafsson

Som en del i projektet ”Effektsamband för vägtransportsystemet – kartläggning av användning samt uppdatering av effekter för tätort” har en enkätstudie genomförts. Syftet med enkäten var att kartlägga användning och behov av effektsamband i tätorter med ett speciellt fokus är på Trafikverkets publikationsserie Effektsamband för vägtransportsystemet.

Enkätens målgrupp var personer som arbetar med trafikåtgärder i tätort i kommuner, kommunala bolag, statliga verk eller myndigheter, privata företag och på högskola/universitet. Den omfattande enkäten besvarades av drygt 500 personer, varav vardera ca 40 procent hade sin arbetsgivare i någon kommun eller i privat företag.

Generell användning av underlag och behov av stöd för att beskriva åtgärders effekter inom tätort

Det kan konstateras att det är en låg andel av respondenterna som anser att de generellt har tillgång till ett bra underlag för att beskriva en åtgärds effekter inom tätort. De underlag man främst använder är ganska informella, dvs. praktisk erfarenhet och goda exempel från andra, snarare än färdiga handböcker, såsom TRAST, Rätt fart i staden, GCM-handboken, Åtgärdskatalog för säker trafik i tätort och Trafikverkets effektsamband för vägtransportsystemet. En majoritet av respondenterna anger dock att de önskar handböcker som främsta stöd för att beskriva en åtgärds effekter inom tätort.

Det är mer vanligt att respondenterna tar fram kostnader för olika typer av åtgärder än att de beräknar effekter för olika typer av åtgärder eller gör samhällsekonomiska beräkningar vid prioritering av olika typer av åtgärder.  De verktyg som används är främst för samhällsekonomiska analyser, kapacitetsanalyser, trafikprognoser och trafiknätsanalyser.

Respondenterna anger att det saknas information/kunskap om hur man beräknar effekter för en kombination av olika åtgärder inom tätort och att det saknas information/kunskap om hur man väger ihop olika typer av effekter för en åtgärd. En stor andel av respondenterna har behov av ytterligare stöd för att beskriva en åtgärds effekter, främst inom nybyggnation och förbättringsåtgärder, gång och cykel samt kollektivtrafik. 

Användning och upplevelser samt behov av utveckling när det gäller Trafikverkets Effektsamband för vägtransportsystemet

Trafikverkets publikationsserie Effektsamband för vägtransportsystemet har, jämfört med exempelvis VGU (Vägars och gators utformning), en mycket låg användning. Publikationsserien används i högre utsträckning av konsulter än av personer som arbetar i kommuner eller kommunala bolag. Katalogerna Nybyggnation och förbättring av vägar och gator samt Gemensamma förutsättningar används i högre utsträckning än de andra katalogerna (Kollektivtrafik, Drift och underhåll, Sektorsuppgifter och myndighetsutövning). I första hand används Trafikverkets publikationsserie som ett uppslagsverk. En hel del använder den också för val och motivering av åtgärd, effektbedömning för nybyggnation och förbättringsåtgärder samt samhällsekonomiska kalkyler.

Tillgängligheten på Trafikverkets hemsida upplevs som bättre än användbarheten för åtgärder inom tätort. Samtliga fem kataloger upplevs som bättre vad gäller innehåll än struktur. Sämst upplevs katalogerna vara när det gäller uppdateringar. Den katalog som upplevs som bäst när det gäller innehåll, struktur och uppdateringar är Nybyggnation och förbättring av vägar och gator.

Inom de flesta områden finns ett behov av att utveckla de flesta effekter när det gäller tätort, undantaget är goodwill för den egna organisationen. Effekter för trafikbuller anses också, jämfört med andra effekter, vara tillräckligt utvecklade.  

Inom Trafikverkets katalog Nybyggnation och förbättring av vägar och gator finns störst utvecklingsbehov när det gäller effekter för oskyddade trafikanter, exploateringseffekter och effekter för trängsel.

Inom området Gång och cykel finns störst utvecklingsbehov av effekter när det gäller tillgänglighet för cyklister och gående till målpunkter i tätort samt trafiksäkerhet och trygghet.

Störst utvecklingsbehov inom katalogen Kollektivtrafik finns när det gäller effekter för regional utveckling och tillgänglighet för kollektivtrafiken till målpunkter i tätort samt trygghet. 

Inom området Mobility management/Hållbart resande finns störst utvecklingsbehov när det gäller effekter för överflyttning från bil till gång och cykel samt överflyttning från bil till kollektivtrafik.

Inom katalogen Drift och underhåll anses störst utvecklingsbehov finnas av effekter för trafiksäkerhet, oskyddade trafikanter och kostnader. 

Störst utvecklingsbehov inom området Logistik och godstransporter finns gällande effekter för tillgänglighet till målpunkter vid lastning och lossning av gods liksom effekter för trängsel, kostnader och omlastningscentral/ logistikcentra.

Slutsatser

De områden som visar på mest utvecklingsbehov av effektsamband och där det finns anledning att gå vidare när det gäller framtagning/publicering av effektsamband i tätort är:

  • ·        Oskyddade trafikanter (fotgängare och cyklister)
    • o   Tillgänglighet
    • o   Trafiksäkerhet
    • o   Trygghet

 

  • ·        Hållbart resande (mobility management)
    • o   Kollektivtrafik (bl.a. överflyttning från bil)
    • o   Gång och cykel (bl.a. överflyttning från bil)

 

  • ·        Drift och underhåll
    • o   Trafiksäkerhet
    • o   Oskyddade trafikanter

Utvecklingsbehov finns också när det gäller effekter för en kombination av olika åtgärder eller hur man väger ihop olika typer av effekter för en åtgärd.

Publiceringsformen för effektsamband bör, enligt respondenterna, vara i form av handböcker. Även beräkningsverktyg och checklistor efterfrågas. Det som är viktigt är att sambanden är tydliga och enkla att använda samt lättillgängliga, gärna även webbaserade.

 

TRÄFFA OSS


14
nov

Seminarium - Modellering av cykeltrafik

Välkommen till en eftermiddag om aktuell forskning kring modellering av cykeltrafik. Intresset för cykel som färdmedel och trafikslag ökar. Det finns dock ett behov av bättre beslutsunderlag och analysverktyg för att bedöma effekter på cyklingen vid både...
7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-09-20

VTI levererar simulatorer för godståg till Green Cargo

Under förra året utvecklade VTI en simulator för träning av lokförare som kör godståg. Det första exemplar som levererats till en operatör i Sverige är nu på plats på Green Cargos regionkontor i Gävle. Mjukvaran är anpassad för en ny förarmiljö för lokdragna tåg och för att hantera långa tågset.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-04

Bilfria stadsdelar - en del av framtiden

som Linköpings universitet driver tillsammans med vti, statens väg och transportforskningsinstitut. -...sätt, säger Andreas Tapani, forskningschef vid vti.......Källa: Linköpings universitet