Användning och behov av effektsamband i tätort: Resultat från en enkät

Ladda ner
Susanne Gustafsson

Som en del i projektet ”Effektsamband för vägtransportsystemet – kartläggning av användning samt uppdatering av effekter för tätort” har en enkätstudie genomförts. Syftet med enkäten var att kartlägga användning och behov av effektsamband i tätorter med ett speciellt fokus är på Trafikverkets publikationsserie Effektsamband för vägtransportsystemet.

Enkätens målgrupp var personer som arbetar med trafikåtgärder i tätort i kommuner, kommunala bolag, statliga verk eller myndigheter, privata företag och på högskola/universitet. Den omfattande enkäten besvarades av drygt 500 personer, varav vardera ca 40 procent hade sin arbetsgivare i någon kommun eller i privat företag.

Generell användning av underlag och behov av stöd för att beskriva åtgärders effekter inom tätort

Det kan konstateras att det är en låg andel av respondenterna som anser att de generellt har tillgång till ett bra underlag för att beskriva en åtgärds effekter inom tätort. De underlag man främst använder är ganska informella, dvs. praktisk erfarenhet och goda exempel från andra, snarare än färdiga handböcker, såsom TRAST, Rätt fart i staden, GCM-handboken, Åtgärdskatalog för säker trafik i tätort och Trafikverkets effektsamband för vägtransportsystemet. En majoritet av respondenterna anger dock att de önskar handböcker som främsta stöd för att beskriva en åtgärds effekter inom tätort.

Det är mer vanligt att respondenterna tar fram kostnader för olika typer av åtgärder än att de beräknar effekter för olika typer av åtgärder eller gör samhällsekonomiska beräkningar vid prioritering av olika typer av åtgärder.  De verktyg som används är främst för samhällsekonomiska analyser, kapacitetsanalyser, trafikprognoser och trafiknätsanalyser.

Respondenterna anger att det saknas information/kunskap om hur man beräknar effekter för en kombination av olika åtgärder inom tätort och att det saknas information/kunskap om hur man väger ihop olika typer av effekter för en åtgärd. En stor andel av respondenterna har behov av ytterligare stöd för att beskriva en åtgärds effekter, främst inom nybyggnation och förbättringsåtgärder, gång och cykel samt kollektivtrafik. 

Användning och upplevelser samt behov av utveckling när det gäller Trafikverkets Effektsamband för vägtransportsystemet

Trafikverkets publikationsserie Effektsamband för vägtransportsystemet har, jämfört med exempelvis VGU (Vägars och gators utformning), en mycket låg användning. Publikationsserien används i högre utsträckning av konsulter än av personer som arbetar i kommuner eller kommunala bolag. Katalogerna Nybyggnation och förbättring av vägar och gator samt Gemensamma förutsättningar används i högre utsträckning än de andra katalogerna (Kollektivtrafik, Drift och underhåll, Sektorsuppgifter och myndighetsutövning). I första hand används Trafikverkets publikationsserie som ett uppslagsverk. En hel del använder den också för val och motivering av åtgärd, effektbedömning för nybyggnation och förbättringsåtgärder samt samhällsekonomiska kalkyler.

Tillgängligheten på Trafikverkets hemsida upplevs som bättre än användbarheten för åtgärder inom tätort. Samtliga fem kataloger upplevs som bättre vad gäller innehåll än struktur. Sämst upplevs katalogerna vara när det gäller uppdateringar. Den katalog som upplevs som bäst när det gäller innehåll, struktur och uppdateringar är Nybyggnation och förbättring av vägar och gator.

Inom de flesta områden finns ett behov av att utveckla de flesta effekter när det gäller tätort, undantaget är goodwill för den egna organisationen. Effekter för trafikbuller anses också, jämfört med andra effekter, vara tillräckligt utvecklade.  

Inom Trafikverkets katalog Nybyggnation och förbättring av vägar och gator finns störst utvecklingsbehov när det gäller effekter för oskyddade trafikanter, exploateringseffekter och effekter för trängsel.

Inom området Gång och cykel finns störst utvecklingsbehov av effekter när det gäller tillgänglighet för cyklister och gående till målpunkter i tätort samt trafiksäkerhet och trygghet.

Störst utvecklingsbehov inom katalogen Kollektivtrafik finns när det gäller effekter för regional utveckling och tillgänglighet för kollektivtrafiken till målpunkter i tätort samt trygghet. 

Inom området Mobility management/Hållbart resande finns störst utvecklingsbehov när det gäller effekter för överflyttning från bil till gång och cykel samt överflyttning från bil till kollektivtrafik.

Inom katalogen Drift och underhåll anses störst utvecklingsbehov finnas av effekter för trafiksäkerhet, oskyddade trafikanter och kostnader. 

Störst utvecklingsbehov inom området Logistik och godstransporter finns gällande effekter för tillgänglighet till målpunkter vid lastning och lossning av gods liksom effekter för trängsel, kostnader och omlastningscentral/ logistikcentra.

Slutsatser

De områden som visar på mest utvecklingsbehov av effektsamband och där det finns anledning att gå vidare när det gäller framtagning/publicering av effektsamband i tätort är:

  • ·        Oskyddade trafikanter (fotgängare och cyklister)
    • o   Tillgänglighet
    • o   Trafiksäkerhet
    • o   Trygghet

 

  • ·        Hållbart resande (mobility management)
    • o   Kollektivtrafik (bl.a. överflyttning från bil)
    • o   Gång och cykel (bl.a. överflyttning från bil)

 

  • ·        Drift och underhåll
    • o   Trafiksäkerhet
    • o   Oskyddade trafikanter

Utvecklingsbehov finns också när det gäller effekter för en kombination av olika åtgärder eller hur man väger ihop olika typer av effekter för en åtgärd.

Publiceringsformen för effektsamband bör, enligt respondenterna, vara i form av handböcker. Även beräkningsverktyg och checklistor efterfrågas. Det som är viktigt är att sambanden är tydliga och enkla att använda samt lättillgängliga, gärna även webbaserade.

 

TRÄFFA OSS


17-20
jun

Rail Norrköping 2019

ICROMA, International Conference on Railway Operations Modelling and Analysis, anordnas 2019 av Linköpings universitet under namnet Rail Norrköping 2019. VTI deltar i programkommittén och i konferensens utställning. 
19
jun

Lunchseminarium om att stärka produktiviteten i...

InfraSweden2030 anordnar seminarium med titeln Varför tjänar inte entreprenörerna i anläggningssektorn pengar i högkonjunktur? Jan-Eric Nilsson, professor vid VTI, deltar. Modererar gör Johan Nyström, forskningsledare på VTI och InfraSweden2030:s...
8-9
okt

Social sustainability and just mobility

Welcome to a research workshop on Social sustainability and just mobility, 8–9 October 2019 in Linköping, Sweden.

SENASTE NYTT


2019-06-14

Försök pågår i VTI:s nya cykelsimulator

Just nu pågår ett projekt där VTI:s nyutvecklade cykelsimulator används för att studera interaktion mellan cyklister och fordonsförare. Syftet är att undersöka hur olika utformning av infrastruktur och olika typer av fordon påverkar cyklisters beteende i...


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


2019-05-07

Så ska automatiserade fordon samsas med övrig trafik

Infrastrukturen behöver förberedas för självkörande fordon – framför allt i början när allt är nytt. Det medverkar forskare till genom CoEXist, ett EU-finansierat forskningsprojekt där VTI deltar som största partner.


2019-05-06

Hastighet fortsatt problem på Europas vägar

Hastigheter fortsätter att vara den enskilt viktigaste orsaken till trafikolyckor i många europeiska länder. Det framgår av en rapport som Europeiska transportsäkerhetsrådet, ETSC, gav ut tidigare i våras.


2019-04-26

Fortsatt för höga hastigheter på Sveriges gator i tätort

Hela 34 procent av trafikanterna på väg kör för fort i tätort, framför allt på 40-sträckor. Det visar en studie från 2018. För höga hastigheter ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.


2019-04-23

Forskning om forskning om person- och godstransporter

Shift2Rail är ett europeiskt järnvägsprojekt som arbetar aktivt för att skapa innovationer inom järnvägssektorn. IMPACT-2 är ett projekt som följer och utvärderar Shift2Rail. Hur går det med innovationerna? Är de till nytta för samhället?


2019-06-14

Försök pågår i VTI:s nya cykelsimulator

Just nu pågår ett projekt där VTI:s nyutvecklade cykelsimulator används för att studera interaktion mellan cyklister och fordonsförare. Syftet är att undersöka hur olika utformning av infrastruktur och olika typer av fordon påverkar cyklisters beteende i...


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


2019-05-07

Så ska automatiserade fordon samsas med övrig trafik

Infrastrukturen behöver förberedas för självkörande fordon – framför allt i början när allt är nytt. Det medverkar forskare till genom CoEXist, ett EU-finansierat forskningsprojekt där VTI deltar som största partner.


2019-05-06

Hastighet fortsatt problem på Europas vägar

Hastigheter fortsätter att vara den enskilt viktigaste orsaken till trafikolyckor i många europeiska länder. Det framgår av en rapport som Europeiska transportsäkerhetsrådet, ETSC, gav ut tidigare i våras.


2019-04-26

Fortsatt för höga hastigheter på Sveriges gator i tätort

Hela 34 procent av trafikanterna på väg kör för fort i tätort, framför allt på 40-sträckor. Det visar en studie från 2018. För höga hastigheter ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.


2019-04-23

Forskning om forskning om person- och godstransporter

Shift2Rail är ett europeiskt järnvägsprojekt som arbetar aktivt för att skapa innovationer inom järnvägssektorn. IMPACT-2 är ett projekt som följer och utvärderar Shift2Rail. Hur går det med innovationerna? Är de till nytta för samhället?