Analys av integreringen av jämställdhet i regional transportplanering i Dalarna: Regional systemanalys Dalarna och Länsplan för regional transportinfrastruktur Dalarna 2018–2029

Ladda ner

Syftet med studien var att analysera integreringen av det transportpolitiska jämställdhetsmålet i den regionala transportplaneringen i Region Dalarna. Projektet genomfördes med kvalitativ innehållsanalys av dokumenten ”Regional systemanalys Dalarna – underlag för transportinfrastrukturplanering” och ”Länsplan för regional transportinfrastruktur Dalarna 2018–2029” samt intervjuer med åtta nyckelpersoner som medverkat i arbetsprocesserna med att ta fram de båda dokumenten. Dokumenten uppvisar en bra bild av transportinfrastrukturen i regionen men ger en ganska allmän bild av befolkningen, som bland annat kan hänskjutas till att det i flera avseenden saknas uppdelning mellan olika befolkningsgrupper i den statistik som presenteras. Forskarna föreslår att den kunskap som finns om transportinfrastrukturen och befolkningen regionalt, används mer systematiskt för att analysera olika gruppers (såsom kvinnor och män, äldre och yngre) resande samt deras inflytande och möjligheter att påverka sin egen mobilitet. I intervjuerna framkommer att både jämställdhet och mångfald uppfattas som svårt i den regionala transportplaneringen och att det behövs mer kunskap och erfarenhet. Intervjupersonerna hänvisar till att det finns en del kunskap men att det saknas strukturer för hur den kan tas in i planeringsprocessen. Vissa uttalanden pekar på att det pågår ett pionjärarbete. Jämställdhet och mångfald beskrivs av vissa som ”nya” inslag i den regionala transportinfrastrukturplaneringen, jämfört med frågor som framkomlighet, tillväxt och miljö. De saknar utvecklade rutiner för att integrera jämställdhet och mångfald i sina arbetsprocesser. Genomgående när det gäller jämställdhet erfordras en tydligare inriktning – till exempel att integrera könsuppdelad statistik på regional nivå och analyser av den egna regionen kopplad till målformuleringarna på nationell nivå (transportpolicy och nationella jämställdhetsmål). Ett exempel på metod skulle kunna var jämställdhetskonsekvensbedömning (JKB), men även en bredare social konsekvensbedömning (SKB) där man inkluderar olika grupper med utgångspunkt i grunderna i diskrimineringslagen.

TRÄFFA OSS


14
aug

Nationellt samtal om den mobila vården

VTI demonstrerar vår blåljussimulator för träning av utryckningskörning. Möjlighet till provkörning. 
8-9
okt

Social sustainability and just mobility

Welcome to a research workshop on Social sustainability and just mobility, 8–9 October 2019 in Linköping, Sweden.
16-18
okt

European Road Profile User's Group, ERPUG

ERPUG hålls i Vilnius, Litauen. Välkommen att träffa kollegor för att diskutera och lyssna på presentationer från experter, användare och tillverkare.

SENASTE NYTT


2019-06-28

Nya ledamöter i VTI:s styrelse

Regeringen har utsett nya ledamöter i styrelsen för VTI. De ledamöter som utsetts är Mats Wiberg, Lars Westin och Caroline Ottosson.


2019-06-26

Orsaker till uppkörda spårväxlar undersökta

Uppkörda spårväxlar skapar efterföljande problem med avseende på trafikstörningar och återställande av uppkomna skador. I en ny rapport från VTI har forskare undersökt orsaken till att spårväxlar blir uppkörda och vilka konsekvenser det får.


2019-06-19

Långsam minskning av antalet omkomna i EU-trafiken

Irland vinner European Transport Safety Councils, ETSC, utmärkelse för sitt arbete med att minska antalet döda på vägarna. Landet står i kontrast till EU som helhet, där minskningen av antalet omkomna i trafiken var så liten som 1 procent jämfört med 2017....


2019-06-17

Större uppmärksamhetskrav på cyklist än bilist

Vilka krav på uppmärksamhet ställer den omgivande miljön på olika trafikantgrupper? Hur hämtar man in information i bilen, på cykeln och i lastbilen? Och hur lätt är det för de olika trafikantgrupperna att förstå varandra?


2019-06-14

Försök pågår i VTI:s nya cykelsimulator

Just nu pågår ett projekt där VTI:s nyutvecklade cykelsimulator används för att studera interaktion mellan cyklister och fordonsförare. Syftet är att undersöka hur olika utformning av infrastruktur och olika typer av fordon påverkar cyklisters beteende i...


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


2019-06-28

Nya ledamöter i VTI:s styrelse

Regeringen har utsett nya ledamöter i styrelsen för VTI. De ledamöter som utsetts är Mats Wiberg, Lars Westin och Caroline Ottosson.


2019-06-26

Orsaker till uppkörda spårväxlar undersökta

Uppkörda spårväxlar skapar efterföljande problem med avseende på trafikstörningar och återställande av uppkomna skador. I en ny rapport från VTI har forskare undersökt orsaken till att spårväxlar blir uppkörda och vilka konsekvenser det får.


2019-06-19

Långsam minskning av antalet omkomna i EU-trafiken

Irland vinner European Transport Safety Councils, ETSC, utmärkelse för sitt arbete med att minska antalet döda på vägarna. Landet står i kontrast till EU som helhet, där minskningen av antalet omkomna i trafiken var så liten som 1 procent jämfört med 2017....


2019-06-17

Större uppmärksamhetskrav på cyklist än bilist

Vilka krav på uppmärksamhet ställer den omgivande miljön på olika trafikantgrupper? Hur hämtar man in information i bilen, på cykeln och i lastbilen? Och hur lätt är det för de olika trafikantgrupperna att förstå varandra?


2019-06-14

Försök pågår i VTI:s nya cykelsimulator

Just nu pågår ett projekt där VTI:s nyutvecklade cykelsimulator används för att studera interaktion mellan cyklister och fordonsförare. Syftet är att undersöka hur olika utformning av infrastruktur och olika typer av fordon påverkar cyklisters beteende i...


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.