An analysis of the Swedish HGV fleet with driving resistance in focus: vehicle parameters as a basis for HBEFA emission factor estimation

Ladda ner
Ulf Hammarström
Mohammad Reza Yahya

För att kunna uppskatta energianvändning och avgasutsläpp för vägtrafik på en regional eller nationell nivå krävs representativa emissionsfaktorer. Emissionsfaktorer kan uppskattas baserat på färdmotstånd. Färdmotstånd kan i sin tur uppskattas baserat på körmönster och fordonsparametrar. För uppskattning av fordonsparametrar krävs tillgång till fordonsdata. I datorprogrammet HBEFA, vilket används för uppskattning av vägtrafikens avgasutsläpp, indelas fordonsparken i kategorier. En sådan kategori är tunga lastbilar (HGV). Varje sådan kategori indelas i segment efter totalvikt (GVW). Fordonssegmenten indelas i Euroklasser vilka motsvarar klasser av årsmodeller. En ytterligare indelning är i lastbilar utan (RT) och med släp (TT). Därmed finns behov av fordonsdata per segment och Euroklass (cell). För varje segment och Euroklass finns en uppsättning med emissionsfaktorer. Emissionsfaktorer per Euroklass för HGV behandlas som varande oberoende av beräkningsår. Emissionsfaktorerna i HBEFA har beräknats med datorprogrammet PHEM. PHEM-beräkningarna baseras på uppskattning av färdmotstånd. Denna studie har avgränsats till fordonsdata tillgängliga i det svenska fordonsregistret (1997, 2004 och 2009) och till enkätbaserade transportundersökningar (1997 och 2003). Enkätundersökningar inklusive uppgifter om körsträckor och släpanvändning är nödvändiga för uppskattning av representative RT- och TT-parametrar på väg. Det totala antalet HGV är ungefär lika 2010 som 1990. Däremot har det skett mycket betydande förändringar av storleksfördelning under denna tidsperiod, andelen lastbilar med totalvikt (GVW) >26t har ökat från 6 till 36 procent. Inom denna grupp finns segment med mycket extrema relativa förändringar under tidsperioden. Parallellt med stora förändringar av fördelningen av HGV på segment är det rimligt att anta att det också med tiden skett betydande förändringar av fördelningen inom enskilda segment och Euroklasser, vilket påverkar fordonsparametrarna och därmed emissionsfaktorerna.

TRÄFFA OSS


9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 

SENASTE NYTT


2018-12-11

VTI i studie om äldre bilförare och olyckor

VTI har på uppdrag av och tillsammans med Transportstyrelsen deltagit i en studie om äldre bilförare och samband mellan sjukdom och olyckor. Transportstyrelsen har nu presenterat resultatet.


2018-11-28

Forskningsprojekt om smarta gator startar

Smarta gator - så heter ett treårigt forskningsprojekt som nu har fått beviljade medel på nio miljoner kronor från Vinnova. Bakom satsningen står KTH, Chalmers, VTI, Spacescape, Sweco och White.


2018-11-20

Forskningsprogrammet transportekonomi höll sin första resultatkonferens

Forskningsprogrammet Transportekonomi höll 15 november sin första resultatkonferens. Ett 50-tal deltagare, antingen på plats i Stockholm eller via webben, fick ta del av sju olika presentationer av relevant och tillämpbar transportekonomisk forskning.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-12-11

VTI i studie om äldre bilförare och olyckor

VTI har på uppdrag av och tillsammans med Transportstyrelsen deltagit i en studie om äldre bilförare och samband mellan sjukdom och olyckor. Transportstyrelsen har nu presenterat resultatet.


2018-11-28

Forskningsprojekt om smarta gator startar

Smarta gator - så heter ett treårigt forskningsprojekt som nu har fått beviljade medel på nio miljoner kronor från Vinnova. Bakom satsningen står KTH, Chalmers, VTI, Spacescape, Sweco och White.


2018-11-20

Forskningsprogrammet transportekonomi höll sin första resultatkonferens

Forskningsprogrammet Transportekonomi höll 15 november sin första resultatkonferens. Ett 50-tal deltagare, antingen på plats i Stockholm eller via webben, fick ta del av sju olika presentationer av relevant och tillämpbar transportekonomisk forskning.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.