Äldres vardagliga resor: val av färdmedel och erfarenheter av kollektivtrafik

Ladda ner

Syftet med studien är att undersöka hur äldre personer beskriver att de väljer att resa och deras erfarenheter av vardagliga transporter. Studien intresserar sig för variationer och mönster som framträder bland äldre personer och bidrar med fördjupad kunskap om hur äldre kvinnor och män använder kollektivtrafik, men även hur de använder andra färdsätt. För att synliggöra heterogeniteten bland äldre personer har de som deltar rekryterats från både stad och landsbygd. De har olika bakgrund, ålder och kön. Majoriteten av intervjupersonerna är etniska svenskar, men i studien ingår även personer med annan etnisk bakgrund. Studien omfattar 30 kvalitativa intervjuer med äldre personer från två regioner: Östergötlands och Jönköpings län, 18 kvinnor och 12 män.

Flera resmönster och erfarenheter är särskilt framträdande i intervjuerna. Ett av dessa är att intervjupersonerna ofta transporterar sig genom att promenera, ibland även med cykel, och att många också föredrar detta framför buss eller bil. De betonar vikten av att komma ut för att träffa andra och byta miljö samt att det är viktigt för hälsans skull. I vissa av berättelserna finns ett inslag av begränsning som inte alltid är självvald och som måste beaktas i framtida planering om den här typen av individer inte ska hamna utanför de sammanhang de behöver och vill ta del av. Exempelvis handlar dessa berättelser om långa avstånd till bussen, trappor och nivåskillnader vid resecentrum och andra bytespunkter, tidtabeller som inte är synkroniserade eller områdesbussar som går på tider som inte passar deras vardagliga aktivitetsmönster. Förutom brister i kollektivtrafiken kan det handla om att cykelbanor eller gångbanor plötsligt avslutas med en nivåskillnad eller trappa ner till nästa tillgänglighetsanpassade yta. När inte hela kedjan som ingår i en förflyttning i transportmiljön är tillgänglig kan det uppstå problem och för de allra äldsta intervjupersonerna är det särskilt viktigt att ”hela resan” fungerar. Det är vanligare att de yngre intervjupersonerna åker bil och enligt intervjupersonerna är bilkörning något man gör när man är någorlunda ung och frisk. Men många kör bil i 80-–90-årsåldern, några även efter sin 90-årsdag, och det är inte förrän man inte längre kan köra bil som man blir mer beroende av samhällets resurser och av andra människor. Kvinnorna i studien beskriver bussen i mer positiva ordalag jämfört med männen. Många vill åka buss, de anser att bussen är ett bra transportmedel på olika sätt; effektivt, säkert, miljövänligt och ekonomiskt. Flera av kvinnorna i studien beskriver också att de gärna väljer andra färdsätt framför bilen för att kunna koppla av, titta ut och träffa människor, men även för att få en stund för sig själv.

TRÄFFA OSS


23-25
sep

Ambulanseforum

VTI demonstrerar blåljussimulatorn för träning av utryckningskörning. Möjlighet till provkörning.
8-9
okt

Social sustainability and just mobility

Welcome to a research workshop on Social sustainability and just mobility, 8–9 October 2019 in Linköping, Sweden.
9-11
okt

European Transport Conference 2019

Forskare från VTI håller föredrag om bland annat frakt och logistik på den årliga konferensen.

SENASTE NYTT


2019-09-17

Digitalt stöd kan vara en hjälp vid körkortsutbildning

Ett digitalt stöd för handledare och trafiklärare vid körkortsutbildning skulle kunna vara en hjälp för att fler elever ska klara körprovet. Men då behövs ytterligare åtgärder för att öka användningen.


2019-09-11

Ökad vintercykling och färre olyckor med sopsaltmetoden

Snöröjningsmetoden där cykelbanan sopas ren från snö kombinerat med halkbekämpning med saltlösning kan ha lett till en ökning av cyklandet vintertid. Det kan också ha bidragit till minskat antal halkolyckor.


2019-09-03

Taxibolagen fortsätter att köra för fort

Trots aktiva insatser och dialog med de stora taxibolagen fortsätter de att höra till de värsta fartsyndarna på våra vägar. En studie som gjorts av VTI visar att hastighetsöverträdelserna ligger på ungefär samma nivåer som 2017.


2019-09-03

Försök med ny metod för nykterhetskontroller utvärderad

Ett förändrat sätt att genomföra nykterhetskontroller samtidigt som polisen berättar om kontrollerna i bland annat sociala medier har förutsättningar att ändra trafikanters känsla för att bli upptäckta vid trafikbrott. Hittills har man dock inte kunnat se några förbättringar. Det visar en utvärdering som VTI gjort av ett försök vid polisregion Mitt.


2019-09-02

VTI deltar vid Tylösandsseminariet

VTI deltar med flera presentationer vid MHF:s konferens Tylösandsseminariet 3-4 september.


2019-08-30

Mätning av trötthet hos bussförare i London ger redskap för ökad trafiksäkerhet

VTI har deltagit I en studie av trötthet hos bussförare i London. Studien har gett Transport for London verktyg för att kunna sätta in åtgärder som hanterar trötthet hos bussförare i staden.


2019-09-17

Digitalt stöd kan vara en hjälp vid körkortsutbildning

Ett digitalt stöd för handledare och trafiklärare vid körkortsutbildning skulle kunna vara en hjälp för att fler elever ska klara körprovet. Men då behövs ytterligare åtgärder för att öka användningen.


2019-09-11

Ökad vintercykling och färre olyckor med sopsaltmetoden

Snöröjningsmetoden där cykelbanan sopas ren från snö kombinerat med halkbekämpning med saltlösning kan ha lett till en ökning av cyklandet vintertid. Det kan också ha bidragit till minskat antal halkolyckor.


2019-09-03

Taxibolagen fortsätter att köra för fort

Trots aktiva insatser och dialog med de stora taxibolagen fortsätter de att höra till de värsta fartsyndarna på våra vägar. En studie som gjorts av VTI visar att hastighetsöverträdelserna ligger på ungefär samma nivåer som 2017.


2019-09-03

Försök med ny metod för nykterhetskontroller utvärderad

Ett förändrat sätt att genomföra nykterhetskontroller samtidigt som polisen berättar om kontrollerna i bland annat sociala medier har förutsättningar att ändra trafikanters känsla för att bli upptäckta vid trafikbrott. Hittills har man dock inte kunnat se några förbättringar. Det visar en utvärdering som VTI gjort av ett försök vid polisregion Mitt.


2019-09-02

VTI deltar vid Tylösandsseminariet

VTI deltar med flera presentationer vid MHF:s konferens Tylösandsseminariet 3-4 september.


2019-08-30

Mätning av trötthet hos bussförare i London ger redskap för ökad trafiksäkerhet

VTI har deltagit I en studie av trötthet hos bussförare i London. Studien har gett Transport for London verktyg för att kunna sätta in åtgärder som hanterar trötthet hos bussförare i staden.