Äldres vardagliga resor: val av färdmedel och erfarenheter av kollektivtrafik

Ladda ner

Syftet med studien är att undersöka hur äldre personer beskriver att de väljer att resa och deras erfarenheter av vardagliga transporter. Studien intresserar sig för variationer och mönster som framträder bland äldre personer och bidrar med fördjupad kunskap om hur äldre kvinnor och män använder kollektivtrafik, men även hur de använder andra färdsätt. För att synliggöra heterogeniteten bland äldre personer har de som deltar rekryterats från både stad och landsbygd. De har olika bakgrund, ålder och kön. Majoriteten av intervjupersonerna är etniska svenskar, men i studien ingår även personer med annan etnisk bakgrund. Studien omfattar 30 kvalitativa intervjuer med äldre personer från två regioner: Östergötlands och Jönköpings län, 18 kvinnor och 12 män.

Flera resmönster och erfarenheter är särskilt framträdande i intervjuerna. Ett av dessa är att intervjupersonerna ofta transporterar sig genom att promenera, ibland även med cykel, och att många också föredrar detta framför buss eller bil. De betonar vikten av att komma ut för att träffa andra och byta miljö samt att det är viktigt för hälsans skull. I vissa av berättelserna finns ett inslag av begränsning som inte alltid är självvald och som måste beaktas i framtida planering om den här typen av individer inte ska hamna utanför de sammanhang de behöver och vill ta del av. Exempelvis handlar dessa berättelser om långa avstånd till bussen, trappor och nivåskillnader vid resecentrum och andra bytespunkter, tidtabeller som inte är synkroniserade eller områdesbussar som går på tider som inte passar deras vardagliga aktivitetsmönster. Förutom brister i kollektivtrafiken kan det handla om att cykelbanor eller gångbanor plötsligt avslutas med en nivåskillnad eller trappa ner till nästa tillgänglighetsanpassade yta. När inte hela kedjan som ingår i en förflyttning i transportmiljön är tillgänglig kan det uppstå problem och för de allra äldsta intervjupersonerna är det särskilt viktigt att ”hela resan” fungerar. Det är vanligare att de yngre intervjupersonerna åker bil och enligt intervjupersonerna är bilkörning något man gör när man är någorlunda ung och frisk. Men många kör bil i 80-–90-årsåldern, några även efter sin 90-årsdag, och det är inte förrän man inte längre kan köra bil som man blir mer beroende av samhällets resurser och av andra människor. Kvinnorna i studien beskriver bussen i mer positiva ordalag jämfört med männen. Många vill åka buss, de anser att bussen är ett bra transportmedel på olika sätt; effektivt, säkert, miljövänligt och ekonomiskt. Flera av kvinnorna i studien beskriver också att de gärna väljer andra färdsätt framför bilen för att kunna koppla av, titta ut och träffa människor, men även för att få en stund för sig själv.

TRÄFFA OSS


4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.
18
okt

Plusenergiforum

18 oktober arrangerar Energikontor Norra Småland den tredje upplagan av Plusenergiforum på Elmia Kongress- och konserthus. VTI medverkar genom forskaren Jessica Berg.
9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 

SENASTE NYTT


2018-06-20

VTI deltar i forskningsprogram om smart underhåll av infrastruktur

Stiftelsen för miljöstrategisk forskning, Mistra, har beslutat om tilldelningen av det omfattande forskningsprogrammet Smart underhåll av infrastruktur. VTI är en av parterna som deltar i programmet.


2018-06-20

25 250 omkom i trafikolyckor inom EU 2017

Två fulla passagerarflygplan med människor, så många omkom varje dag på vägarna inom EU under 2017. Därmed har utvecklingen mot ökad trafiksäkerhet stannat upp de senaste åren. Det visar årets Road Safety PIN- rapport från den europiska...


2018-06-19

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Kan körkortstagande underlättas med automatisk växellåda och samtidigt ge lika eller bättre trafiksäkerhet som med manuell växellåda? En studie av forskare på VTI visar att övningskörning med en automatväxlad bil kan ge samhällsekonomiska vinster, men knappast några trafiksäkerhetsvinster.


2018-06-19

E-handel energieffektiv enbart om privata resor minskar

E-handeln har förutsättningar att spara energi och miljö. Hemleveranser med distributionsbilar innebär att transporten till flera kunder samordnas. Men för att den totala effekten ska bli positiv krävs att konsumenterna minskar sina resor med bil. Det visar en studie som VTI genomfört.


2018-06-15

Simulatortest för individer med synfältsbortfall utvärderas

Transportstyrelsen ska utvärdera simulatortesterna för personer med synfältsbortfall. VTI, som genomför testerna, välkomnar utvärderingen.


2018-06-15

80-90 procent minskade koldioxidutsläpp med elväg

Elvägstransporter kapar 80-90 procent av de fossila utsläppen och är ett klimatsmart, billigt sätt att kombinera järnvägens fördelar med lastbilens flexibilitet. Sverige ligger långt fram när det gäller demonstrationsprojekt och forskning kring elvägar. Projekt eRoadArlanda visade idag upp sin unika elvägssträcka för deltagarna på årets internationella elvägskonferens.


2018-06-20

VTI deltar i forskningsprogram om smart underhåll av infrastruktur

Stiftelsen för miljöstrategisk forskning, Mistra, har beslutat om tilldelningen av det omfattande forskningsprogrammet Smart underhåll av infrastruktur. VTI är en av parterna som deltar i programmet.


2018-06-20

25 250 omkom i trafikolyckor inom EU 2017

Två fulla passagerarflygplan med människor, så många omkom varje dag på vägarna inom EU under 2017. Därmed har utvecklingen mot ökad trafiksäkerhet stannat upp de senaste åren. Det visar årets Road Safety PIN- rapport från den europiska...


2018-06-19

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Kan körkortstagande underlättas med automatisk växellåda och samtidigt ge lika eller bättre trafiksäkerhet som med manuell växellåda? En studie av forskare på VTI visar att övningskörning med en automatväxlad bil kan ge samhällsekonomiska vinster, men knappast några trafiksäkerhetsvinster.


2018-06-19

E-handel energieffektiv enbart om privata resor minskar

E-handeln har förutsättningar att spara energi och miljö. Hemleveranser med distributionsbilar innebär att transporten till flera kunder samordnas. Men för att den totala effekten ska bli positiv krävs att konsumenterna minskar sina resor med bil. Det visar en studie som VTI genomfört.


2018-06-15

Simulatortest för individer med synfältsbortfall utvärderas

Transportstyrelsen ska utvärdera simulatortesterna för personer med synfältsbortfall. VTI, som genomför testerna, välkomnar utvärderingen.


2018-06-15

80-90 procent minskade koldioxidutsläpp med elväg

Elvägstransporter kapar 80-90 procent av de fossila utsläppen och är ett klimatsmart, billigt sätt att kombinera järnvägens fördelar med lastbilens flexibilitet. Sverige ligger långt fram när det gäller demonstrationsprojekt och forskning kring elvägar. Projekt eRoadArlanda visade idag upp sin unika elvägssträcka för deltagarna på årets internationella elvägskonferens.


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se