Older car drivers in Norway and Sweden: studies of accident involvement, visual search behaviour, attention and hazard perception

Ladda ner
Selina Mårdh
Fridulv Sagberg

I det här projektet identifieras riskfyllda situationer för äldre bilförare och analyseras äldre förares olycksinblandning samt deras visuella beteende i komplexa trafiksituationer. Projektet använder huvudsakligen tre metoder: 1) en grundlig analys av polisrapporterade trafikolyckor i Norge, 2) en litteraturstudie över tidigare forskning om äldre förares beteende (det vill säga kognitiva aspekter på bilkörning) och deras olycksinblandning, och 3) experimentella studier i Norge och Sverige med test av visuellt beteende och perception samt en fältstudie med körning på väg som genomfördes i Sverige. I fältstudien och testerna ingick 100 försökspersoner i Norge och Sverige, varav 53 ”äldre” (65-–81 år) och 47 ”yngre” (27-–55 år). Samtliga försökspersoner var vana bilförare.

I projektets resultat framträder signifikant fler individuella skillnader i gruppen äldre bilförare än i gruppen yngre bilförare som ingår i fältstudien och de experimentella studierna i Norge och Sverige. Djupanalysen av allvarliga olyckor i Norge under åren 2005–-2007 visar att trötthet var den troligaste orsaken i åldersgruppen 35-–55 år (28 %) och den näst mest troliga orsaken i den äldre åldersgruppen 75+ (19 %). Sjukdom kunde vara olycksorsaken dubbelt så ofta bland de äldre förarna (28 %) jämfört med den yngre kontrollgruppen (14 %). När det gäller självmord var situationen den omvända: fler självmord förekom bland den yngre förargruppen (11 %) jämfört med den äldre (6 %).

Att peka ut äldre personer som problem (riskabla bilförare) och utifrån deras kronologiska ålder kategorisera dem som en homogen grupp, innebär att man på ett olyckligt vis reducerar skillnader mellan individer och grupper av individer som baseras på andra faktorer exempelvis hälsoaspekter, genus, etnisk härkomst, boende och ekonomiska förutsättningar som inverkar på individers resande och deras tillgång till trafiksäkra fordon och säkerhetsutrustning i fordonen. Det finns inget i resultaten i projektet som talar för en begränsning av bilkörning och körkortsinnehav för en viss åldersgrupp äldre personer. Resultaten pekar snarare på ett stort behov av forskning om individuella variationer och mer förfinade forskningsmetoder för att identifiera riskfyllda beteenden i komplexa situationer samt metoder som kan reducera antal förare med trötthet och sjukdom som kan påverka körförmågan (dessa finns i alla åldersgrupper).

Man bör vidareutveckla test av förare i komplexa situationer, fördjupa studierna av bilförares perception, deras erfarenheter och egna strategier för att undvika olyckor. Fortsatt forskning föreslås också omfatta utveckling av intelligenta tekniska system som kan vara stödjande för individen (till exempel informationsaccess och rekommendationer för väg och hastighet) plus andra adaptiva system i fordonen som stödjer äldre bilförare. Det finns också behov av studier av hur äldre bilförare prioriterar och använder stödsystemen samt hur stödjande säkerhetssystem kan göras mer tillgängliga för gruppen äldre bilförare.

TRÄFFA OSS


6
feb

Lunchseminarium i transportekonomi

Professor Maria Börjesson, VTI, föreläser under rubriken "Wider Economic Benefits – What is it and how large are they?". Plats är VTI:s lokaler på Campus KTH i Stockholm.
7
mar

Barn, liv och trafik 2019

Barn, liv och trafik 2019: Säkrare trafikvardag för barn och unga  
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 

SENASTE NYTT


2019-01-14

Friktionskrav för cykelbanor behöver ses över

Cyklingen ska öka samtidigt som antalet skadade cyklister ska minska. Halka är en av de enskilt viktigaste orsakerna till många allvarliga cykelolyckor. Därför behöver gällande råd och riktlinjer för cykelvägar ses över, både vad gäller definierade friktionskrav och mätmetoder, enligt forskare på VTI.


2019-01-10

Automatisering och cykel i fokus

Automatisering och dess förutsättningar var temat för en av sessionerna på Transportforum 2019 i Linköping 9 till 10 januari 2019. Cykling var ett annat ämnesområde som tog allt mer plats på Nordens största transportkonferens.


2019-01-09

Ljusare bild mötte mörkare om elektrifieringens roll för klimatet

Elektrifiering och dess möjligheter och utmaningar för att nå klimatmålen var temat för första sessionen på Transportforum 2019 i Linköping 9 januari, arrangerat av VTI. Av inledningstalarna hade Mattias Goldman en mer optimistisk hållning medan Per Kågeson...


2019-01-08

Elektrifiering och hållbarhet vid årets upplaga av Transportforum

9-10 januari är det dags för Transportforum, Nordens största konferens för transportsektorn, med 90 sessioner och över 360 presentationer, workshops och mingel. Temat för årets inledande session är elektrifiering – möjligheter och utmaningar att nå klimatmålen.


2019-01-04

Branschintresse för flytande biogas

Klimatskäl är den viktigaste drivkraften för att gå över till flytande biogas som drivmedel för tunga lastbilstransporter. Fordonsbranschen vill satsa, men största hindren är ekonomin och osäkerhet om styrmedlen. Det är några av de slutsatser VTI-forskarna...


2018-12-17

Välkommen till pressträff vid Transportforum 2019

I samband med öppnandet av Transportforum 2019, Nordens största årliga konferens för transportsektorn, håller VTI en pressträff den 9 januari. Här berättar vi och andra aktörer om ny kunskap inom transportområdet. Konferensen och pressträffen hålls i Konsert och kongress i Linköping.


2019-01-14

Friktionskrav för cykelbanor behöver ses över

Cyklingen ska öka samtidigt som antalet skadade cyklister ska minska. Halka är en av de enskilt viktigaste orsakerna till många allvarliga cykelolyckor. Därför behöver gällande råd och riktlinjer för cykelvägar ses över, både vad gäller definierade friktionskrav och mätmetoder, enligt forskare på VTI.


2019-01-10

Automatisering och cykel i fokus

Automatisering och dess förutsättningar var temat för en av sessionerna på Transportforum 2019 i Linköping 9 till 10 januari 2019. Cykling var ett annat ämnesområde som tog allt mer plats på Nordens största transportkonferens.


2019-01-09

Ljusare bild mötte mörkare om elektrifieringens roll för klimatet

Elektrifiering och dess möjligheter och utmaningar för att nå klimatmålen var temat för första sessionen på Transportforum 2019 i Linköping 9 januari, arrangerat av VTI. Av inledningstalarna hade Mattias Goldman en mer optimistisk hållning medan Per Kågeson...


2019-01-08

Elektrifiering och hållbarhet vid årets upplaga av Transportforum

9-10 januari är det dags för Transportforum, Nordens största konferens för transportsektorn, med 90 sessioner och över 360 presentationer, workshops och mingel. Temat för årets inledande session är elektrifiering – möjligheter och utmaningar att nå klimatmålen.


2019-01-04

Branschintresse för flytande biogas

Klimatskäl är den viktigaste drivkraften för att gå över till flytande biogas som drivmedel för tunga lastbilstransporter. Fordonsbranschen vill satsa, men största hindren är ekonomin och osäkerhet om styrmedlen. Det är några av de slutsatser VTI-forskarna...


2018-12-17

Välkommen till pressträff vid Transportforum 2019

I samband med öppnandet av Transportforum 2019, Nordens största årliga konferens för transportsektorn, håller VTI en pressträff den 9 januari. Här berättar vi och andra aktörer om ny kunskap inom transportområdet. Konferensen och pressträffen hålls i Konsert och kongress i Linköping.