Aktörers syn på hastighetsgränser i en region: ett arenaperspektiv

Ladda ner
Jane Summerton

Riksdagen antog regeringens proposition ”Nollvisionen och det trafiksäkra samhället” (proposition 1996/97:137) i oktober 1997. Den faktiska utvecklingen av trafiksäkerheten har inte motsvarat de målsättningar som har antagits. Etappmålet för säker trafik fastslår att antalet dödade och svårt skadade till följd av vägtrafikolyckor ska minska och att antalet dödade ska understiga 270 personer för år 2007 inom hela vägtransportsektorn. Den enda åtgärd som på kort sikt skulle kunna medföra en markant minskning av antalet dödade, och som är möjlig att genomföra, är sänkta och bättre övervakade hastighetsgränser. Ett mer ambitiöst användande av hastighetsgränssystemet för transportpolitisk måluppfyllelse innebär att kunskapen om hur hastigheterna i praktiken utformas bör öka avsevärt. Syftet med föreliggande rapport är att beskriva och analysera regionala aktörers arbete med och uppfattning om hastighetsgränserna på vägnätet inom en region. Med utgångspunkt från en rumslig avgränsning, Östergötlands län, och ett arenaperspektiv identifieras de aktörer som hanterar och påverkar hastighetsgränser på vägnätet. Syftet uppnås genom att beskriva och analysera hur dessa aktörer ser på sitt arbete med hastighetsgränser och i vilka sammanhang som detta arbete sker. Studien baseras i första hand på intervjuer, men även på analys av dokument. Av intervjusvaren framgår att det finns en tydlig samsyn på transportpolitiska prioriteringar och målsättningar för vägtransportsystemet bland kommunpolitiker, Regionförbundet Östsams tjänstemän och Vägverkets samhällsplanerare. Inom denna intresseallians är det i första hand hög framkomlighet som prioriteras. Prioriteringarna delas till stor del av Vägverkets trafikingenjörer. Trafiksäkerhetsfrågorna drivs av Vägverkets trafiksäkerhetsingenjörer och kommunala trafikplanerare. Övriga aktörer som har intervjuats i undersökningen är inte positionerade på samma tydliga sätt vad gäller prioriteringen mellan olika transportpolitiska mål. Handläggarna på Länsstyrelsen Östergötland beskriver hur de i sitt arbete är beroende av Vägverkets sektorskompetens. För polisen är hastigheter och hastighetsgränser i första hand en fråga om övervakning. De intervjuade företagen är beroende av institutionella spelregler och konkurrensförutsättningar. Vägtransportsystemets utformning med kapacitet och hastighetsgränser är en yttre faktor som är lika för alla. Fortsatt forskning om hastighetsgränser och hastigheter i det regionala sammanhanget bör vara fokuserad på att förstå hur de olika aktörerna faktiskt agerar i de planerings- och beslutsprocesser de deltar i och hur hastigheten hanteras vid den konkreta utformningen av regionens vägtransportsystem.

TRÄFFA OSS


5-6
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras i Vilnius. VTI medverkar i organiserandet av konferensen och som talare.
9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 

SENASTE NYTT


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.