Aktörers syn på hastighetsgränser i en region: ett arenaperspektiv

Ladda ner

Riksdagen antog regeringens proposition ”Nollvisionen och det trafiksäkra samhället” (proposition 1996/97:137) i oktober 1997. Den faktiska utvecklingen av trafiksäkerheten har inte motsvarat de målsättningar som har antagits. Etappmålet för säker trafik fastslår att antalet dödade och svårt skadade till följd av vägtrafikolyckor ska minska och att antalet dödade ska understiga 270 personer för år 2007 inom hela vägtransportsektorn. Den enda åtgärd som på kort sikt skulle kunna medföra en markant minskning av antalet dödade, och som är möjlig att genomföra, är sänkta och bättre övervakade hastighetsgränser. Ett mer ambitiöst användande av hastighetsgränssystemet för transportpolitisk måluppfyllelse innebär att kunskapen om hur hastigheterna i praktiken utformas bör öka avsevärt. Syftet med föreliggande rapport är att beskriva och analysera regionala aktörers arbete med och uppfattning om hastighetsgränserna på vägnätet inom en region. Med utgångspunkt från en rumslig avgränsning, Östergötlands län, och ett arenaperspektiv identifieras de aktörer som hanterar och påverkar hastighetsgränser på vägnätet. Syftet uppnås genom att beskriva och analysera hur dessa aktörer ser på sitt arbete med hastighetsgränser och i vilka sammanhang som detta arbete sker. Studien baseras i första hand på intervjuer, men även på analys av dokument. Av intervjusvaren framgår att det finns en tydlig samsyn på transportpolitiska prioriteringar och målsättningar för vägtransportsystemet bland kommunpolitiker, Regionförbundet Östsams tjänstemän och Vägverkets samhällsplanerare. Inom denna intresseallians är det i första hand hög framkomlighet som prioriteras. Prioriteringarna delas till stor del av Vägverkets trafikingenjörer. Trafiksäkerhetsfrågorna drivs av Vägverkets trafiksäkerhetsingenjörer och kommunala trafikplanerare. Övriga aktörer som har intervjuats i undersökningen är inte positionerade på samma tydliga sätt vad gäller prioriteringen mellan olika transportpolitiska mål. Handläggarna på Länsstyrelsen Östergötland beskriver hur de i sitt arbete är beroende av Vägverkets sektorskompetens. För polisen är hastigheter och hastighetsgränser i första hand en fråga om övervakning. De intervjuade företagen är beroende av institutionella spelregler och konkurrensförutsättningar. Vägtransportsystemets utformning med kapacitet och hastighetsgränser är en yttre faktor som är lika för alla. Fortsatt forskning om hastighetsgränser och hastigheter i det regionala sammanhanget bör vara fokuserad på att förstå hur de olika aktörerna faktiskt agerar i de planerings- och beslutsprocesser de deltar i och hur hastigheten hanteras vid den konkreta utformningen av regionens vägtransportsystem.

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-12-07

Så kan hot och våld mot bussförare och tågvärdar minska

Bussförare och tågvärdar upplever hög stress och uppfattar sitt jobb som ett lågstatusyrke. Det framgår av en ny forskningrapport om hot och våld. I rapporten ger forskarna också förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för bussförare och tågvärdar.


2017-12-05

Fart i försäljningen av tågsimulatorer

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. Green Cargo har köpt 9 bärbara simulatorer för träning av lokförare som kör godståg.


2017-12-05

Fria resor i kollektivtrafiken för äldre

I Västra Götalandsregionen erbjuder flera kommuner fria kollektivtrafikresor för pensionärer. Ändå är det många som avstår att åka kollektivt. VTI undersöker i ett projekt vad som påverkar äldres resande.


2017-12-04

Nytt projekt utvärderar priser och utbud i kollektivtrafik

Ett nytt projekt ska utvärdera hur pris och utbud kan anpassas efter variationer i efterfrågan och samtidigt ge maximal samhällsnytta. Projektet genomförs av VTI tillsammans med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala, Örebro Universitet och Scania...


2017-11-30

Bilen bra för kollektivt resande på landsbygd

Kollektivtrafik i traditionell mening kan inte självt bidra till ökad mobilitet och tillgänglighet, istället måste flera olika trafikformer integreras i samma system. Där är bilen en viktig del. VTI avrapporterar idag ett regeringsuppdrag om kollektivtrafik på landsbygd.


2017-11-29

Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta


2017-12-07

Så kan hot och våld mot bussförare och tågvärdar minska

Bussförare och tågvärdar upplever hög stress och uppfattar sitt jobb som ett lågstatusyrke. Det framgår av en ny forskningrapport om hot och våld. I rapporten ger forskarna också förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för bussförare och tågvärdar.


2017-12-05

Fart i försäljningen av tågsimulatorer

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. Green Cargo har köpt 9 bärbara simulatorer för träning av lokförare som kör godståg.


2017-12-05

Fria resor i kollektivtrafiken för äldre

I Västra Götalandsregionen erbjuder flera kommuner fria kollektivtrafikresor för pensionärer. Ändå är det många som avstår att åka kollektivt. VTI undersöker i ett projekt vad som påverkar äldres resande.


2017-12-04

Nytt projekt utvärderar priser och utbud i kollektivtrafik

Ett nytt projekt ska utvärdera hur pris och utbud kan anpassas efter variationer i efterfrågan och samtidigt ge maximal samhällsnytta. Projektet genomförs av VTI tillsammans med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala, Örebro Universitet och Scania...


2017-11-30

Bilen bra för kollektivt resande på landsbygd

Kollektivtrafik i traditionell mening kan inte självt bidra till ökad mobilitet och tillgänglighet, istället måste flera olika trafikformer integreras i samma system. Där är bilen en viktig del. VTI avrapporterar idag ett regeringsuppdrag om kollektivtrafik på landsbygd.


2017-11-29

Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta


2017-11-27

Snabb utveckling av självkörande bilar

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....exempel om det är isiga vägar, säger Jonas Jonsson på vti:......Källa: Sveriges Radio


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio