Accelerated load testing of pavements: HVS-NORDIC tests at VTI Sweden 2003-2004

Ladda ner
Leif G Wiman

Under åren 2003 och 2004 genomfördes två tester med accelererad provning i VTI:s provhallar i Linköping, (SE05 och SE06).

Syftet med testet SE05 var att jämföra deformationsegenskaperna hos två olika bärlagermaterial. Två vägkonstruktioner byggdes parallellt i en av VTI:s provhallar. Den ena med bärlager av naturmaterial (Olivehult) och den andra med krossat berg (Skärlunda). Båda konstruktionerna kunde på detta sätt provas samtidigt. Syftet med testet SE06 var att utgöra det tredje testet i en serie med tre vägkonstruktioner med successivt ökad bärighet. De två tidigare testerna är SE01 och SE02. I testet med olika bärlagermaterial, SE05, blev spårbildningen/spårtillväxten på ytan större på konstruktionen med krossat berg i bärlagret, speciellt i fuktigt tillstånd med grundvattenyta i undergrunden. Detta resultat var oväntat och mer än hälften av skillnaden i spårbildning kunde hänföras till skillnad i deformation av bärlagren. En huvudorsak till det oväntade resultatet anses vara otillräcklig packning av det krossade bergbärlagret trots att det uppfyllde normenliga krav. Resultaten från testerna SE01, SE02 och SE06 kommer att studeras mer i detalj vid kommande analyser. En preliminär slutsats är dock att det tycks råda ett relativt starkt samband mellan spårutvecklingen på respektive konstruktion och resultatet från provbelastning med fallvikt (ytdeflektioner).

TRÄFFA OSS


22
nov

Forum för tillämpad samhällsekonomisk analys 2017

Forskare från VTI deltar i Naturvårdsverkets årliga koneferens "Forum för tillämpad samhällsekonomisk analys" för att prata om konsekvensutredningar och samhällsekonomiska analyser vid regelgivning.
7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-11-21

Omvälvande beteendeförändringar sökes

VTI har en viktig roll i ett nytt stort forskningsprogram, vars syfte är att hitta omvälvande lösningar som leder till färre och effektivare resor. Men också verktyg för bättre användning av vägar och fordon.


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-15

Miljoner till forskning om sjöfart och miljö

Sjöfarten är en stor källa till utsläpp av skadliga luftföroreningar och koldioxid. I ett nytt projekt har en forskargrupp från VTI och Göteborgs universitet fått 6,4 miljoner kronor för att analysera vilka styrmedel och åtgärder som är mest kostnadseffektiva för att minska sjöfartens utsläpp


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-30

Fler cyklister minskar skaderisken

Enligt en studie från VTI finns det stor potential i att använda trafikmodeller som underlag för att studera skaderisken hos cyklister. Modellberäkningar i Göteborg och en observationsstudie i Stockholm visar bland annat att skaderisken för cyklister minskar ju fler de blir.


2017-11-21

Omvälvande beteendeförändringar sökes

VTI har en viktig roll i ett nytt stort forskningsprogram, vars syfte är att hitta omvälvande lösningar som leder till färre och effektivare resor. Men också verktyg för bättre användning av vägar och fordon.


2017-11-15

Miljoner till forskning om sjöfart och miljö

Sjöfarten är en stor källa till utsläpp av skadliga luftföroreningar och koldioxid. I ett nytt projekt har en forskargrupp från VTI och Göteborgs universitet fått 6,4 miljoner kronor för att analysera vilka styrmedel och åtgärder som är mest kostnadseffektiva för att minska sjöfartens utsläpp


2017-10-30

Fler cyklister minskar skaderisken

Enligt en studie från VTI finns det stor potential i att använda trafikmodeller som underlag för att studera skaderisken hos cyklister. Modellberäkningar i Göteborg och en observationsstudie i Stockholm visar bland annat att skaderisken för cyklister minskar ju fler de blir.


2017-10-25

Nya klimatsäkra lösningar för hårda ytor i städer

Genom att bygga täta konstruktioner för maximal livslängd och minimalt underhåll skapas oflexibla system som ökar påfrestningarna på stadsträd och försämrar lokalklimatet. Ett större projekt har utrett hur man kan skapa dränerande hårda ytor som behåller...


2017-10-25

Utryckning med blåljus tränas säkert i simulator

Risken är stor för olyckor i samband med utryckningskörning för polis, ambulans och räddningstjänst, men att träna utryckning i verklig trafik är varken säkert eller tillåtet. En simulatorbaserad metod utvecklad av VTI ger därför en unik möjlighet att...


2017-10-25

Framtidens resvaneundersökningar

Under hösten är VTI är delaktiga i att genomföra en studie för att testa hur man kan samla in information om människors resvanor på ett effektivare sätt.


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet