A statistical operating cycle description for prediction of road vehicles’ energy consumption

Förlagets fulltext
Pär Pettersson
Pär Johannesson
Bengt Jacobson
Lars Fast
Sixten Berglund

We propose a novel statistical description of the physical properties of road transport operations by using stochastic models arranged in a hierarchical structure. The description includes speed signs, stops, speed bumps, curvature, topography, road roughness and ground type, with a road type introduced at the top of the hierarchy to group characteristics that are often connected. Methods are described how to generate data on a form (the operating cycle format) that can be used in dynamic simulations to estimate energy usage and CO2 emissions. To showcase the behaviour of the description, two examples are presented using a modular vehicle model for a heavy-duty truck: a sensitivity study on impacts from changes in the environment, and a comparison study on a real goods transport operation with respect to energy usage. It is found that the stop intensity and topography amplitude have the greatest impact in the sensitivity study (8.3% and 9.5% respectively), and the comparison study implies that the statistical description is capable of capturing properties of the road that are significant for vehicular energy usage. Moreover, it is discussed how the statistical description can be used in a vehicle design process, and how the mean CO2 emissions and its variation can be estimated for a vehicle specification.

TRÄFFA OSS


18-19
mar

Vintervägforum 2020

I över 50 år har Vintervägforum varit en naturlig mötesplats för alla aktörer inom vinterväghållning. Flera forskare från VTI medverkar.
12-13
maj

Electric Road Systems Conference (ERSC2020)

Välkommen till den fjärde Electric Road Systems Conference (ERSC2020). Konferensen hålls i Lund 12-13 maj 2020.
10-12
jun

Via Nordica 2020

VTI deltar med monter på Via Nordica 2020 som arrangeras i Malmö 10–12 juni av Nordiskt vägforum, NVF.

SENASTE NYTT


2020-02-13

Varning för höjning av trängselskatter

Trängselskatterna i Stockholm och Göteborg har haft avsedd effekt, även på lång sikt. Men effekten av att höja avgiften har varit liten, och höjningarna ser dessutom ut att ha försvagat stödet för trängselskatten i båda städerna.


2020-02-10

Fotgängarperspektiv i nya projekt

Två projekt med fokus på säkerhet för gångtrafikanter har nyligen startat på VTI, Smarta urbana trafikzoner (SUT) samt Säkerhet för fotgängare. Det finns kopplingar till EU-projektet Virtual som forskningschef Astrid Linder är koordinator för.


2020-02-06

Belysa kastar ljus på belysning

Tillsammans med Lunds universitet ska forskare från VTI undersöka hur utomhusbelysning kan förbättra kvaliteten på gång- och cykelresor vid skymning och mörker.


2020-01-31

Antalet omkomna fotgängare och cyklister i EU-trafiken minskar långsamt

Minst 51 300 fotgängare och 19 450 cyklister dödades på vägarna inom EU mellan 2010 och 2018. Minskning av antalet omkomna cyklister var åtta gånger långsammare än minskningen av antalet omkomna som färdas med bil. Det visar en rapport från den europeiska...


2020-01-27

Studie avråder från hastighetsbegränsningar för cykel

Cyklisters hastighet bör inte begränsas genom ytterligare lagstiftning eller genom cykelbanans utformning. Däremot kan det av trafiksäkerhetsskäl vara motiverat att dämpa cyklisters hastighet på kortare sträckor, i vissa situationer.


2020-01-13

Transportforum en kraft i omställningens tidevarv

Årets Transportforum samlade många deltagare kring den forskning och utveckling som blir allt mer angelägen, inte minst ur ett hållbarhets- och klimatperspektiv. Konferensen är den största i sitt slag och arrangerades av VTI för 37:e gången.


2020-02-13

Varning för höjning av trängselskatter

Trängselskatterna i Stockholm och Göteborg har haft avsedd effekt, även på lång sikt. Men effekten av att höja avgiften har varit liten, och höjningarna ser dessutom ut att ha försvagat stödet för trängselskatten i båda städerna.


2020-02-10

Fotgängarperspektiv i nya projekt

Två projekt med fokus på säkerhet för gångtrafikanter har nyligen startat på VTI, Smarta urbana trafikzoner (SUT) samt Säkerhet för fotgängare. Det finns kopplingar till EU-projektet Virtual som forskningschef Astrid Linder är koordinator för.


2020-02-06

Belysa kastar ljus på belysning

Tillsammans med Lunds universitet ska forskare från VTI undersöka hur utomhusbelysning kan förbättra kvaliteten på gång- och cykelresor vid skymning och mörker.


2020-01-31

Antalet omkomna fotgängare och cyklister i EU-trafiken minskar långsamt

Minst 51 300 fotgängare och 19 450 cyklister dödades på vägarna inom EU mellan 2010 och 2018. Minskning av antalet omkomna cyklister var åtta gånger långsammare än minskningen av antalet omkomna som färdas med bil. Det visar en rapport från den europeiska...


2020-01-27

Studie avråder från hastighetsbegränsningar för cykel

Cyklisters hastighet bör inte begränsas genom ytterligare lagstiftning eller genom cykelbanans utformning. Däremot kan det av trafiksäkerhetsskäl vara motiverat att dämpa cyklisters hastighet på kortare sträckor, i vissa situationer.


2020-01-13

Transportforum en kraft i omställningens tidevarv

Årets Transportforum samlade många deltagare kring den forskning och utveckling som blir allt mer angelägen, inte minst ur ett hållbarhets- och klimatperspektiv. Konferensen är den största i sitt slag och arrangerades av VTI för 37:e gången.