A model for simulation and generation of surrounding vehicles in driving simulators

Ladda ner
Jan Lundgren
Pontus Matstoms
Stéphane Espié

Driving simulators are used to conduct experiments on for example driver behavior, road design, and vehicle characteristics. The results of the experiments often depend on the traffic conditions. One example is the evaluation of cellular phones and how they affect driving behavior. It is clear that the ability to use phones when driving depends on traffic intensity and composition, and that realistic experiments in driving simulators therefore has to include surrounding traffic.

This thesis describes a model that generates and simulates surrounding vehicles for a driving simulator. The proposed model generates a traffic stream, corresponding to a given target flow and simulates realistic interactions between vehicles. The model is built on established techniques for time-driven microscopic simulation of traffic and uses an approach of only simulating the closest neighborhood of the driving simulator vehicle. In our model this closest neighborhood is divided into one inner region and two outer regions. Vehicles in the inner region are simulated according to advanced behavioral models while vehicles in the outer regions are updated according to a less time-consuming model. The presented work includes a new framework for generating and simulating vehicles within a moving area. It also includes the development of enhanced models for car-following and overtaking and a simple mesoscopic traffic model.

The developed model has been integrated and tested within the VTI Driving simulator III. A driving simulator experiment has been performed in order to check if the participants observe the behavior of the simulated vehicles as realistic or not. The results were promising but they also indicated that enhancements could be made. The model has also been validated on the number of vehicles that catches up with the driving simulator vehicle and vice versa. The agreement is good for active and passive catch-ups on rural roads and for passive catch-ups on freeways, but less good for active catch-ups on freeways.

TRÄFFA OSS


2-24
sep

Bo- och samhällsexpo Vallastaden

Från 2 till 24 september genomförs bo- och samhällsexpo Vallastaden 2017 i Linköping. VTI deltar i en av temautställningarna och i flera föredrag.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-09-15

Ny forskning skapar förarlös logistikkedja

Forskningsprojektet Born to Drive kan nu visa upp en skarp demo på hur en vanlig personbil kör förarlöst från produktionslinan ut till en parkering. Visionen är att automatisera hela logistikkedjan från fabrik till slutkonsument. Systemet har utvecklats...


2017-09-11

Maria Börjesson ny professor i nationalekonomi

Maria Börjesson började på VTI 15 augusti som professor i nationalekonomi med inriktning mot transporter. Maria har en bakgrund som lektor vid Institutionen för transportvetenskap, Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad på KTH. Hon var tidigare...


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-06

Fel längd på omkörningsfält ökar restiden

VTI har genomfört trafiksimuleringar av olika utformningar av omkörningsfält på mötesfria vägar, även kallade 2+1-vägar. Resultaten visar att mycket korta och mycket långa omkörningsfält ger längre restider.


2017-09-04

Bilfria stadsdelar - en del av framtiden

som Linköpings universitet driver tillsammans med vti, statens väg och transportforskningsinstitut. -...sätt, säger Andreas Tapani, forskningschef vid vti.......Källa: Linköpings universitet


2017-09-15

Ny forskning skapar förarlös logistikkedja

Forskningsprojektet Born to Drive kan nu visa upp en skarp demo på hur en vanlig personbil kör förarlöst från produktionslinan ut till en parkering. Visionen är att automatisera hela logistikkedjan från fabrik till slutkonsument. Systemet har utvecklats...


2017-09-11

Maria Börjesson ny professor i nationalekonomi

Maria Börjesson började på VTI 15 augusti som professor i nationalekonomi med inriktning mot transporter. Maria har en bakgrund som lektor vid Institutionen för transportvetenskap, Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad på KTH. Hon var tidigare...


2017-09-06

Fel längd på omkörningsfält ökar restiden

VTI har genomfört trafiksimuleringar av olika utformningar av omkörningsfält på mötesfria vägar, även kallade 2+1-vägar. Resultaten visar att mycket korta och mycket långa omkörningsfält ger längre restider.


2017-09-04

Fördelar med återvunna däck i anläggningskonstruktioner

I en ny VTI-studie konstaterar forskarna att återvunnet gummi kan ge fördelar såväl ekonomiskt, som funktionellt och miljömässigt. Utmaningen är att få någon part att ta ansvar för vidareförädling, tillverkning och utförande av konstruktioner och produkter där återvunna däck helt eller delvis utgör råvaran.


2017-09-01

Forskare studerar hur smart mobilitet kan bli delad mobilitet

Smart mobilitet, som självkörande fordon, är omtalat. Men smart är inte per automatik hållbart. En forskargrupp vid Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, K2, har fått pengar från Energimyndigheten för att studera styrmedel för att göra smart...


2017-08-30

Unga upplever kollektivtrafik som ett positivt färdsätt

I en studie har VTI-forskare undersökt hur unga upplever kollektivtrafikresandet i Göteborg. Resultaten visar att de unga är positiva och vill fortsätta resa kollektivt. De ser resan som en form av avkoppling och vill gärna sitta ifred utan störningar.


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-04

Bilfria stadsdelar - en del av framtiden

som Linköpings universitet driver tillsammans med vti, statens väg och transportforskningsinstitut. -...sätt, säger Andreas Tapani, forskningschef vid vti.......Källa: Linköpings universitet


2017-09-01

Vänster eller höger fortfarande oklart om säkraste sidan

Anund på Statens Väg- och trafikforskningsinstitut, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-01

Vetandets värld

Trafikforskarna Anna Anund och Björn Lidestam från statens väg- och transportforskningsinstitut och Linköpings universitet medverkar i programmet, liksom......Källa: Sveriges Radio


2017-08-29

Skyttedal: Höj farten på Linköpings vägar

alls, säger Andreas Tapani, forskningschef på vti (Statens väg- och transportforskningsinstitut)....kilometer i timmen, säger Anna Vadeby, forskare på vti. ......Källa: Linköping News