Cirka 43 personer omkom i trafiken under september månad. Ett tämligen ”normalt” utfall. 39 personer omkom i trafiken under samma månad förra året och genomsnittet har legat på 45 under åren 1996 – 2003.
Hittills i år under januari – september har cirka 329 personer dödats i trafiken. Utfallet är det klart lägsta alltsedan 1996 och framåt. Men fortfarande högt i förhållande till etappmålet, högst 270 dödade under hela år 2007. Och fortfarande högt jämfört med en 3 %-ig minskning år för år från 1996 och framåt (”lika bra som förr”).
Totalt har trafiken under januari – september 2005 ökat med 1 % jämfört med samma månader förra året.
Antalet trafikdödade under den senaste 12-månadersperioden oktober 2004 – september 2005 uppgår nu till cirka 451. Under hela år 2004 omkom 480 personer. Det är högst sannolikt att antalet omkomna i trafiken för hela år 2005 återigen komma att hamna under 500. Huruvida totala antalet kommer att bli lägre eller högre än 450 är dock svårbedömt. Under de tre sista månaderna 2004 omkom 47, 29 respektive 46 personer. Genomsnittet för dessa månader har under 1996 – 2003 legat på ca 44 för var och en av månaderna.
Antal dödade
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
Jan
26
41
46
38
39
31
25
30
Feb
32
45
34
36
29
Mars
33
24
43
42
April
37
44
Maj
54
51
50
28
Juni
48
40
66
55
64
Juli
59
53
58
65
49
Aug
52
68
47
60
57
Sep
67
Jan-sep
381
370
374
391
405
419
425
386
358
329
Okt
Nov
56
Dec
62
Hela året
508
507
492
536
564
551
532
529
480
Anm: Skattade slutgiltiga värden för år 2005
Ladda ned Trafiksäkerhetsbarometern.
Ladda ned ”Basstatistik över olyckor och trafik samt andra bakgrundsvariabler”, VTI notat 27-2005.
Ulf Brüde 2005-10-19
Järnvägen kräver betydligt mer resurser och kompetenser de närmaste åren. För att öka beredskapen har Trafikverket gett VTI i uppdrag att ta fram en prognosmodell. Nu finns en första ansats och ett underlag för mer ingående modellstudier.
Det är viktigt att vägmärken och vägmarkeringar syns bra i trafiken. VTI har analyserat livscykelkostnader och bedömt läsbarhet och synbarhet av vägmärken med reflexfolie. En metod har tagits fram för att bedöma synavstånd för vägmarkeringar.
Forskare på VTI har undersökt förseningar för godståg – hur ofta de sker, varför och vad det får för konsekvenser. Syftet är att ta fram en metod utifrån ett begränsat material som sedan kan användas i större undersökningar.
Friktion på vägar är en viktig egenskap för trafiksäkerheten. VTI har undersökt hur vägar förändras de första veckorna efter en beläggningsåtgärd. Forskarna förordar uppsättning av varningsskyltar när vägen öppnas och kontroll av vägbanans friktion tidigast efter tre veckor.
Cyklingen ska öka samtidigt som antalet skadade cyklister ska minska. Halka är en av de enskilt viktigaste orsakerna till många allvarliga cykelolyckor. Därför behöver gällande råd och riktlinjer för cykelvägar ses över, både vad gäller definierade friktionskrav och mätmetoder, enligt forskare på VTI.
Automatisering och dess förutsättningar var temat för en av sessionerna på Transportforum 2019 i Linköping 9 till 10 januari 2019. Cykling var ett annat ämnesområde som tog allt mer plats på Nordens största transportkonferens.