Utmaningar för godstransporter på järnväg

2015-12-17
Den svenska godstransportmarknaden på järnväg kan utvecklas, men står inför flera utmaningar. Det största hindret för utveckling är bristande spårkapacitet på viktiga linjer, men det behövs också effektivare planering och ökad tillförlitlighet.

Den svenska godstransportmarknaden på järnväg kan utvecklas, men står inför flera utmaningar. Det största hindret för utveckling är bristande spårkapacitet på viktiga linjer, men det behövs också effektivare planering och ökad tillförlitlighet.

Det är snart tjugo år sedan marknaden för godstransporter på järnväg avreglerades i Sverige. I en ny VTI-rapport beskriver forskarna hur denna marknad fungerar idag och hur den kan utvecklas i framtiden.

– Det finns en fungerande konkurrens på godstransportmarknaden, men det kvarstår fortfarande hinder som begränsar marknadens funktionssätt, säger Inge Vierth, forskare på VTI.

Järnväg konkurrerar med väg och sjöfart om godset. Järnvägens andel av de totala transporterna ligger idag på ungefär samma nivå som innan avregleringen. Det statligt ägda företaget Green Cargo är fortfarande den dominerande aktören, men sedan avregler­ingen har ett dussin järnvägsföretag tagit sig in på marknaden och kontinuerligt tagit marknadsandelar. Effektiviteten har ökat men lönsamheten har varit låg för järnvägs­företagen, speciellt för Green Cargo som gjort stora förluster på senare år.

– I dagsläget är flera järnvägs­företag beroende av Green Cargo för sidotjänster som rangering och växling, vilket är olämpligt ur konkurrenssynpunkt. Det behövs en reform för att förbättra förutsättningarna för konkurrensneutrala sidotjänster, säger Inge Vierth.

Godståg konkurrerar också med persontåg om kapacitet på spåren. Brist på kapacitet på några viktiga linjedelar bedömer forskarna som det största hindret för utveckling. Den snabba ökningen av regional kollektivtrafik och långväga persontåg har tagit mycket kapacitet i anspråk. Detta är en utveckling som förväntas fortsätta enligt Trafikverkets prognoser, vilket kommer att ytterligare försvåra kapacitetsproblemen.

– Med mer differentierade banavgifter skulle den begränsade kapaciteten kunna användas på ett mer effektivt sätt. Vi bedömer att det är motiverat att höja banavgifterna, speciellt på sträckor med kapacitetsbrist. Spåren skulle också kunna användas mer effektivt om infrastrukturen och regelverken anpassades till internationell standard. Sverige har idag kortare maxlängd för tåg än vad Danmark och Tyskland har, vilket försvårar gränsöverskridande trafik.

Ett annat problem är att godstransporter har ett större behov av flexibilitet än persontransporter.

– De långa ansökningsperioderna för tåglägen är dåligt anpassade för näringslivet, vars produktion kan skifta med kort varsel. En effektivare planering och successiv justering av tågplanen under årets gång skulle kunna öka kapacitetsutnyttjandet, säger Inge Vierth.

Även den låga tillförlitligheten är ett problem för godstransporter på järnväg. Endast 80 procent av alla godståg är i tid. Mindre förseningar är ofta inget problem men längre förseningar riskerar att förstöra de omlopp godstågen går i. På grund av den låga tillförlitligheten går inte tidskänsligt gods på järnväg.

VTI rapport 874 är skriven som ett underlag till Utredningen om järnvägens organisation
(N 2013:02).

VTI rapport 874

Kontakt: Inge Vierth

Foto: Hejdlösa Bilder

SENASTE NYTT


2020-09-24

Cykellysens egenskaper testade i ny studie

Höstmörkret kommer allt närmare och det är hög tid för dig som cyklar att se över ditt cykellyse. Men hur ska du veta att belysningen uppfyller gällande krav och att den hjälper dig att både se och synas? VTI har genomfört tester för att jämföra egenskaper hos olika cykellysen.


2020-09-21

Mer överflyttning av gods till sjö kräver nytänk och stora insatser

Det skulle vara möjligt att flytta över mer gods från väg och järnväg till sjöfart. Det visar en analys av konkurrensytan mellan sjöfart och landbaserade trafikslag som VTI gjort. Ett stort hinder för överflyttning är sjöfartens låga känslighet för...


2020-09-09

VTI:s forskning ger förutsättning för säkrare yrkestrafik

VTI har i decennier på olika sätt bedrivit forskning om yrkesföraren. I olika forskningsprojekt har forskare undersökt och utvärderat allt ifrån yrkesförarutbildning, trafiksäkerhet och arbetsmiljö till nödbromsar för tåg och yrkesförarens upplevelser av...


2020-08-19

Elsparkcykeln rullar in i olycksstatistiken

Antalet olyckor där elsparkcyklar varit inblandade har ökat från ett fåtal under 2017 till nästan 500 under 2019 (januari – oktober). Det var också då elsparkcyklarna gjorde sin entré på allvar i Sveriges största städer.


2020-08-17

Hur blir bussresan bättre för personer med ADHD?

Personer med autism, ADHD och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan uppleva svårigheter med att använda kollektiva färdsätt vilket begränsar deras möjligheter till ett aktivt liv med skola, arbete och fritidsintressen.


2020-08-14

Evolution Road – ny elväg testas både ute och inne

I början av maj invigdes nya elvägen i Lund. Det är en kilometerlång sträcka elväg i bussfilen på Getingevägen där man kommer att testa tekniken med markbunden konduktiv laddning. Det betyder att strömmen kommer från skenor i vägen som fordonen måste ha...


2020-08-10

Stor samlad kompetens hos VTI:s forskare bidrar i EU-forskning

Nyligen avslutades EU-projektet ADAS&ME, det hittills största projekt som VTI har koordinerat. Samtidigt startade SHOW, det största europeiska projektet i sitt slag för demonstration av framtidens koncept för hållbar mobilitet i verkliga miljöer. VTI har stor...


2020-07-07

En miljon svenskar cyklar varje dag

En genomsnittlig dag under 2019 cyklade cirka en miljon personer i åldrarna 6–84 i Sverige, eller 11 procent av befolkningen. Det framgår av Nationella cykelbokslutet från Nationella cykelrådet där VTI är en av aktörerna.


2020-09-24

Cykellysens egenskaper testade i ny studie

Höstmörkret kommer allt närmare och det är hög tid för dig som cyklar att se över ditt cykellyse. Men hur ska du veta att belysningen uppfyller gällande krav och att den hjälper dig att både se och synas? VTI har genomfört tester för att jämföra egenskaper hos olika cykellysen.


2020-09-21

Mer överflyttning av gods till sjö kräver nytänk och stora insatser

Det skulle vara möjligt att flytta över mer gods från väg och järnväg till sjöfart. Det visar en analys av konkurrensytan mellan sjöfart och landbaserade trafikslag som VTI gjort. Ett stort hinder för överflyttning är sjöfartens låga känslighet för...


2020-09-09

VTI:s forskning ger förutsättning för säkrare yrkestrafik

VTI har i decennier på olika sätt bedrivit forskning om yrkesföraren. I olika forskningsprojekt har forskare undersökt och utvärderat allt ifrån yrkesförarutbildning, trafiksäkerhet och arbetsmiljö till nödbromsar för tåg och yrkesförarens upplevelser av...


2020-08-19

Elsparkcykeln rullar in i olycksstatistiken

Antalet olyckor där elsparkcyklar varit inblandade har ökat från ett fåtal under 2017 till nästan 500 under 2019 (januari – oktober). Det var också då elsparkcyklarna gjorde sin entré på allvar i Sveriges största städer.


2020-08-17

Hur blir bussresan bättre för personer med ADHD?

Personer med autism, ADHD och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan uppleva svårigheter med att använda kollektiva färdsätt vilket begränsar deras möjligheter till ett aktivt liv med skola, arbete och fritidsintressen.


2020-08-14

Evolution Road – ny elväg testas både ute och inne

I början av maj invigdes nya elvägen i Lund. Det är en kilometerlång sträcka elväg i bussfilen på Getingevägen där man kommer att testa tekniken med markbunden konduktiv laddning. Det betyder att strömmen kommer från skenor i vägen som fordonen måste ha...


2020-08-10

Stor samlad kompetens hos VTI:s forskare bidrar i EU-forskning

Nyligen avslutades EU-projektet ADAS&ME, det hittills största projekt som VTI har koordinerat. Samtidigt startade SHOW, det största europeiska projektet i sitt slag för demonstration av framtidens koncept för hållbar mobilitet i verkliga miljöer. VTI har stor...


2020-07-07

En miljon svenskar cyklar varje dag

En genomsnittlig dag under 2019 cyklade cirka en miljon personer i åldrarna 6–84 i Sverige, eller 11 procent av befolkningen. Det framgår av Nationella cykelbokslutet från Nationella cykelrådet där VTI är en av aktörerna.


SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Arbetande på och vid väg och felhandlingar i trafiken

Under perioden 2003 till 2015 skedde 3958 olyckor i samband med gatu- och vägarbeten. Av dessa fick 1 ½ procent en dödlig utgång och 20 procent av de inblandade blev svårt skadade (Trafikverket, 2016). Ungefär hälften av alla olyckor drabbade...

SPASS: Strengthen Performance Active Safety Simulator

The aim of the SPASS project was to evaluate early development/rapid prototyping of new driver assistance systems by utilizing an advanced driving simulator in combination with a vehicle electrical architecture (including sensors, actuators and...

ViP lesson learned: implementing and using the ViP simulator platform at Scania

 In 2011 Scania conducted an internal investigation of their driving simulator capability. The analysis found that the capability was insufficient for current and upcoming needs. In response, a number of simulator goals were defined and an analysis...

PRENUMERERA PÅ INFORMATION

Tidningen VTI aktuellt vänder sig till alla intressenter inom transportområdet som vill hålla sig ajour med VTI:s forskning. Tidningen distribueras kostnadsfritt och utkommer med fyra nummer per år. VTI:s nyhetsbrev ges ut per e-post ungefär sex gånger per år.
LÄS MER HÄR!

TRÄFFA OSS


1
okt

Urban Mobility Days 2020

Astrid Linder, forskningschef på VTI och projektledare för projektet Virtual, håller en presentation med rubriken "Innovation and city design for urban road safety" under Urban Mobility Days. 
7
okt

Kunskapsdag - Planera kollektivtrafik för social rättvisa

Jessica Berg, tf forskningschef vid VTI, medverkar vid K2:s digitala kunskapsdag om att planera kollektivtrafik för social rättvisa.
7
okt

Kunskapslunch - Upphandling och kollektivtrafikavtal med...

Roger Pyddoke, forskare vid VTI och K2, berättar bland annat om tänkbara konsekvenser av förändrade incitament och hur kunskapen om incitamentens effekter skulle kunna förbättras.

SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Arbetande på och vid väg och felhandlingar i trafiken

Under perioden 2003 till 2015 skedde 3958 olyckor i samband med gatu- och vägarbeten. Av dessa fick 1 ½ procent en dödlig utgång och 20 procent av de inblandade blev svårt skadade (Trafikverket, 2016). Ungefär hälften av alla olyckor drabbade...

SPASS: Strengthen Performance Active Safety Simulator

The aim of the SPASS project was to evaluate early development/rapid prototyping of new driver assistance systems by utilizing an advanced driving simulator in combination with a vehicle electrical architecture (including sensors, actuators and...

ViP lesson learned: implementing and using the ViP simulator platform at Scania

 In 2011 Scania conducted an internal investigation of their driving simulator capability. The analysis found that the capability was insufficient for current and upcoming needs. In response, a number of simulator goals were defined and an analysis...

TRÄFFA OSS


1
okt

Urban Mobility Days 2020

Astrid Linder, forskningschef på VTI och projektledare för projektet Virtual, håller en presentation med rubriken "Innovation and city design for urban road safety" under Urban Mobility Days. 
7
okt

Kunskapsdag - Planera kollektivtrafik för social rättvisa

Jessica Berg, tf forskningschef vid VTI, medverkar vid K2:s digitala kunskapsdag om att planera kollektivtrafik för social rättvisa.
7
okt

Kunskapslunch - Upphandling och kollektivtrafikavtal med...

Roger Pyddoke, forskare vid VTI och K2, berättar bland annat om tänkbara konsekvenser av förändrade incitament och hur kunskapen om incitamentens effekter skulle kunna förbättras.

SENASTE NYTT


2020-09-24

Cykellysens egenskaper testade i ny studie

Höstmörkret kommer allt närmare och det är hög tid för dig som cyklar att se över ditt cykellyse. Men hur ska du veta att belysningen uppfyller gällande krav och att den hjälper dig att både se och synas? VTI har genomfört tester för att jämföra egenskaper hos olika cykellysen.


2020-09-21

Mer överflyttning av gods till sjö kräver nytänk och stora insatser

Det skulle vara möjligt att flytta över mer gods från väg och järnväg till sjöfart. Det visar en analys av konkurrensytan mellan sjöfart och landbaserade trafikslag som VTI gjort. Ett stort hinder för överflyttning är sjöfartens låga känslighet för...


2020-09-09

VTI:s forskning ger förutsättning för säkrare yrkestrafik

VTI har i decennier på olika sätt bedrivit forskning om yrkesföraren. I olika forskningsprojekt har forskare undersökt och utvärderat allt ifrån yrkesförarutbildning, trafiksäkerhet och arbetsmiljö till nödbromsar för tåg och yrkesförarens upplevelser av...


2020-08-19

Elsparkcykeln rullar in i olycksstatistiken

Antalet olyckor där elsparkcyklar varit inblandade har ökat från ett fåtal under 2017 till nästan 500 under 2019 (januari – oktober). Det var också då elsparkcyklarna gjorde sin entré på allvar i Sveriges största städer.


2020-08-17

Hur blir bussresan bättre för personer med ADHD?

Personer med autism, ADHD och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan uppleva svårigheter med att använda kollektiva färdsätt vilket begränsar deras möjligheter till ett aktivt liv med skola, arbete och fritidsintressen.


2020-08-14

Evolution Road – ny elväg testas både ute och inne

I början av maj invigdes nya elvägen i Lund. Det är en kilometerlång sträcka elväg i bussfilen på Getingevägen där man kommer att testa tekniken med markbunden konduktiv laddning. Det betyder att strömmen kommer från skenor i vägen som fordonen måste ha...


2020-08-10

Stor samlad kompetens hos VTI:s forskare bidrar i EU-forskning

Nyligen avslutades EU-projektet ADAS&ME, det hittills största projekt som VTI har koordinerat. Samtidigt startade SHOW, det största europeiska projektet i sitt slag för demonstration av framtidens koncept för hållbar mobilitet i verkliga miljöer. VTI har stor...


2020-07-07

En miljon svenskar cyklar varje dag

En genomsnittlig dag under 2019 cyklade cirka en miljon personer i åldrarna 6–84 i Sverige, eller 11 procent av befolkningen. Det framgår av Nationella cykelbokslutet från Nationella cykelrådet där VTI är en av aktörerna.


2020-09-24

Cykellysens egenskaper testade i ny studie

Höstmörkret kommer allt närmare och det är hög tid för dig som cyklar att se över ditt cykellyse. Men hur ska du veta att belysningen uppfyller gällande krav och att den hjälper dig att både se och synas? VTI har genomfört tester för att jämföra egenskaper hos olika cykellysen.


2020-09-21

Mer överflyttning av gods till sjö kräver nytänk och stora insatser

Det skulle vara möjligt att flytta över mer gods från väg och järnväg till sjöfart. Det visar en analys av konkurrensytan mellan sjöfart och landbaserade trafikslag som VTI gjort. Ett stort hinder för överflyttning är sjöfartens låga känslighet för...


2020-09-09

VTI:s forskning ger förutsättning för säkrare yrkestrafik

VTI har i decennier på olika sätt bedrivit forskning om yrkesföraren. I olika forskningsprojekt har forskare undersökt och utvärderat allt ifrån yrkesförarutbildning, trafiksäkerhet och arbetsmiljö till nödbromsar för tåg och yrkesförarens upplevelser av...


2020-08-19

Elsparkcykeln rullar in i olycksstatistiken

Antalet olyckor där elsparkcyklar varit inblandade har ökat från ett fåtal under 2017 till nästan 500 under 2019 (januari – oktober). Det var också då elsparkcyklarna gjorde sin entré på allvar i Sveriges största städer.


2020-08-17

Hur blir bussresan bättre för personer med ADHD?

Personer med autism, ADHD och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan uppleva svårigheter med att använda kollektiva färdsätt vilket begränsar deras möjligheter till ett aktivt liv med skola, arbete och fritidsintressen.


2020-08-14

Evolution Road – ny elväg testas både ute och inne

I början av maj invigdes nya elvägen i Lund. Det är en kilometerlång sträcka elväg i bussfilen på Getingevägen där man kommer att testa tekniken med markbunden konduktiv laddning. Det betyder att strömmen kommer från skenor i vägen som fordonen måste ha...


2020-08-10

Stor samlad kompetens hos VTI:s forskare bidrar i EU-forskning

Nyligen avslutades EU-projektet ADAS&ME, det hittills största projekt som VTI har koordinerat. Samtidigt startade SHOW, det största europeiska projektet i sitt slag för demonstration av framtidens koncept för hållbar mobilitet i verkliga miljöer. VTI har stor...


2020-07-07

En miljon svenskar cyklar varje dag

En genomsnittlig dag under 2019 cyklade cirka en miljon personer i åldrarna 6–84 i Sverige, eller 11 procent av befolkningen. Det framgår av Nationella cykelbokslutet från Nationella cykelrådet där VTI är en av aktörerna.


NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER