Utmaningar för godstransporter på järnväg

2015-12-17
Den svenska godstransportmarknaden på järnväg kan utvecklas, men står inför flera utmaningar. Det största hindret för utveckling är bristande spårkapacitet på viktiga linjer, men det behövs också effektivare planering och ökad tillförlitlighet.

Den svenska godstransportmarknaden på järnväg kan utvecklas, men står inför flera utmaningar. Det största hindret för utveckling är bristande spårkapacitet på viktiga linjer, men det behövs också effektivare planering och ökad tillförlitlighet.

Det är snart tjugo år sedan marknaden för godstransporter på järnväg avreglerades i Sverige. I en ny VTI-rapport beskriver forskarna hur denna marknad fungerar idag och hur den kan utvecklas i framtiden.

– Det finns en fungerande konkurrens på godstransportmarknaden, men det kvarstår fortfarande hinder som begränsar marknadens funktionssätt, säger Inge Vierth, forskare på VTI.

Järnväg konkurrerar med väg och sjöfart om godset. Järnvägens andel av de totala transporterna ligger idag på ungefär samma nivå som innan avregleringen. Det statligt ägda företaget Green Cargo är fortfarande den dominerande aktören, men sedan avregler­ingen har ett dussin järnvägsföretag tagit sig in på marknaden och kontinuerligt tagit marknadsandelar. Effektiviteten har ökat men lönsamheten har varit låg för järnvägs­företagen, speciellt för Green Cargo som gjort stora förluster på senare år.

– I dagsläget är flera järnvägs­företag beroende av Green Cargo för sidotjänster som rangering och växling, vilket är olämpligt ur konkurrenssynpunkt. Det behövs en reform för att förbättra förutsättningarna för konkurrensneutrala sidotjänster, säger Inge Vierth.

Godståg konkurrerar också med persontåg om kapacitet på spåren. Brist på kapacitet på några viktiga linjedelar bedömer forskarna som det största hindret för utveckling. Den snabba ökningen av regional kollektivtrafik och långväga persontåg har tagit mycket kapacitet i anspråk. Detta är en utveckling som förväntas fortsätta enligt Trafikverkets prognoser, vilket kommer att ytterligare försvåra kapacitetsproblemen.

– Med mer differentierade banavgifter skulle den begränsade kapaciteten kunna användas på ett mer effektivt sätt. Vi bedömer att det är motiverat att höja banavgifterna, speciellt på sträckor med kapacitetsbrist. Spåren skulle också kunna användas mer effektivt om infrastrukturen och regelverken anpassades till internationell standard. Sverige har idag kortare maxlängd för tåg än vad Danmark och Tyskland har, vilket försvårar gränsöverskridande trafik.

Ett annat problem är att godstransporter har ett större behov av flexibilitet än persontransporter.

– De långa ansökningsperioderna för tåglägen är dåligt anpassade för näringslivet, vars produktion kan skifta med kort varsel. En effektivare planering och successiv justering av tågplanen under årets gång skulle kunna öka kapacitetsutnyttjandet, säger Inge Vierth.

Även den låga tillförlitligheten är ett problem för godstransporter på järnväg. Endast 80 procent av alla godståg är i tid. Mindre förseningar är ofta inget problem men längre förseningar riskerar att förstöra de omlopp godstågen går i. På grund av den låga tillförlitligheten går inte tidskänsligt gods på järnväg.

VTI rapport 874 är skriven som ett underlag till Utredningen om järnvägens organisation
(N 2013:02).

VTI rapport 874

Kontakt: Inge Vierth

Foto: Hejdlösa Bilder

SENASTE NYTT


2017-12-07

Så kan hot och våld mot bussförare och tågvärdar minska

Bussförare och tågvärdar upplever hög stress och uppfattar sitt jobb som ett lågstatusyrke. Det framgår av en ny forskningrapport om hot och våld. I rapporten ger forskarna också förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för bussförare och tågvärdar.


2017-12-05

Fart i försäljningen av tågsimulatorer

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. Green Cargo har köpt 9 bärbara simulatorer för träning av lokförare som kör godståg.


2017-12-05

Fria resor i kollektivtrafiken för äldre

I Västra Götalandsregionen erbjuder flera kommuner fria kollektivtrafikresor för pensionärer. Ändå är det många som avstår att åka kollektivt. VTI undersöker i ett projekt vad som påverkar äldres resande.


2017-12-04

Nytt projekt utvärderar priser och utbud i kollektivtrafik

Ett nytt projekt ska utvärdera hur pris och utbud kan anpassas efter variationer i efterfrågan och samtidigt ge maximal samhällsnytta. Projektet genomförs av VTI tillsammans med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala, Örebro Universitet och Scania...


2017-11-30

Bilen bra för kollektivt resande på landsbygd

Kollektivtrafik i traditionell mening kan inte självt bidra till ökad mobilitet och tillgänglighet, istället måste flera olika trafikformer integreras i samma system. Där är bilen en viktig del. VTI avrapporterar idag ett regeringsuppdrag om kollektivtrafik på landsbygd.


2017-11-29

Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta


2017-12-07

Så kan hot och våld mot bussförare och tågvärdar minska

Bussförare och tågvärdar upplever hög stress och uppfattar sitt jobb som ett lågstatusyrke. Det framgår av en ny forskningrapport om hot och våld. I rapporten ger forskarna också förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för bussförare och tågvärdar.


2017-12-05

Fart i försäljningen av tågsimulatorer

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. Green Cargo har köpt 9 bärbara simulatorer för träning av lokförare som kör godståg.


2017-12-05

Fria resor i kollektivtrafiken för äldre

I Västra Götalandsregionen erbjuder flera kommuner fria kollektivtrafikresor för pensionärer. Ändå är det många som avstår att åka kollektivt. VTI undersöker i ett projekt vad som påverkar äldres resande.


2017-12-04

Nytt projekt utvärderar priser och utbud i kollektivtrafik

Ett nytt projekt ska utvärdera hur pris och utbud kan anpassas efter variationer i efterfrågan och samtidigt ge maximal samhällsnytta. Projektet genomförs av VTI tillsammans med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala, Örebro Universitet och Scania...


2017-11-30

Bilen bra för kollektivt resande på landsbygd

Kollektivtrafik i traditionell mening kan inte självt bidra till ökad mobilitet och tillgänglighet, istället måste flera olika trafikformer integreras i samma system. Där är bilen en viktig del. VTI avrapporterar idag ett regeringsuppdrag om kollektivtrafik på landsbygd.


2017-11-29

Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta


2017-11-27

Snabb utveckling av självkörande bilar

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....exempel om det är isiga vägar, säger Jonas Jonsson på vti:......Källa: Sveriges Radio


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Health Promotion Intervention On Rural Roads In Sweden: A Case Study Of Cycling Safety

PURPOSE: In Sweden, as well as in many countries in Scandinavia and in northern Europe, there is a growing trend to allocate the daily exercise routines to cycling and walking in the form of work commuting. This has led to an increase of bikers with...

Efficiency vs equity: Conflicting objectives of congestion charges

This paper analyses the trade-off between equity and efficiency in the design of the Stockholm congestion charging systems. Comparing different designs for Stockholm, the paper shows that the most efficient system is the least equitable. Indeed, we...

The Swedish congestion charges: Ten years on

Time-of-day dependent cordon-based congestion charging systems were introduced in Stockholm in 2006, and in Gothenburg in 2013. The Stockholm system was significantly extended in 2016, and the peak charge has been increased in the two cities. This...

VTI AKTUELLT

VTI aktuellt sprider nyheter om och kommentarer till aktuell forskning. VTI aktuellt vänder sig till alla intressenter inom transportområdet som vill hålla sig ajour med VTI:s forskning. Tidningen distribueras kostnadsfritt och utkommer med fyra nummer per år.
LÄS MER HÄR!

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER


 

SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Health Promotion Intervention On Rural Roads In Sweden: A Case Study Of Cycling Safety

PURPOSE: In Sweden, as well as in many countries in Scandinavia and in northern Europe, there is a growing trend to allocate the daily exercise routines to cycling and walking in the form of work commuting. This has led to an increase of bikers with...

Efficiency vs equity: Conflicting objectives of congestion charges

This paper analyses the trade-off between equity and efficiency in the design of the Stockholm congestion charging systems. Comparing different designs for Stockholm, the paper shows that the most efficient system is the least equitable. Indeed, we...

The Swedish congestion charges: Ten years on

Time-of-day dependent cordon-based congestion charging systems were introduced in Stockholm in 2006, and in Gothenburg in 2013. The Stockholm system was significantly extended in 2016, and the peak charge has been increased in the two cities. This...

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-12-07

Så kan hot och våld mot bussförare och tågvärdar minska

Bussförare och tågvärdar upplever hög stress och uppfattar sitt jobb som ett lågstatusyrke. Det framgår av en ny forskningrapport om hot och våld. I rapporten ger forskarna också förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för bussförare och tågvärdar.


2017-12-05

Fart i försäljningen av tågsimulatorer

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. Green Cargo har köpt 9 bärbara simulatorer för träning av lokförare som kör godståg.


2017-12-05

Fria resor i kollektivtrafiken för äldre

I Västra Götalandsregionen erbjuder flera kommuner fria kollektivtrafikresor för pensionärer. Ändå är det många som avstår att åka kollektivt. VTI undersöker i ett projekt vad som påverkar äldres resande.


2017-12-04

Nytt projekt utvärderar priser och utbud i kollektivtrafik

Ett nytt projekt ska utvärdera hur pris och utbud kan anpassas efter variationer i efterfrågan och samtidigt ge maximal samhällsnytta. Projektet genomförs av VTI tillsammans med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala, Örebro Universitet och Scania...


2017-11-30

Bilen bra för kollektivt resande på landsbygd

Kollektivtrafik i traditionell mening kan inte självt bidra till ökad mobilitet och tillgänglighet, istället måste flera olika trafikformer integreras i samma system. Där är bilen en viktig del. VTI avrapporterar idag ett regeringsuppdrag om kollektivtrafik på landsbygd.


2017-11-29

Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta


2017-12-07

Så kan hot och våld mot bussförare och tågvärdar minska

Bussförare och tågvärdar upplever hög stress och uppfattar sitt jobb som ett lågstatusyrke. Det framgår av en ny forskningrapport om hot och våld. I rapporten ger forskarna också förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för bussförare och tågvärdar.


2017-12-05

Fart i försäljningen av tågsimulatorer

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. Green Cargo har köpt 9 bärbara simulatorer för träning av lokförare som kör godståg.


2017-12-05

Fria resor i kollektivtrafiken för äldre

I Västra Götalandsregionen erbjuder flera kommuner fria kollektivtrafikresor för pensionärer. Ändå är det många som avstår att åka kollektivt. VTI undersöker i ett projekt vad som påverkar äldres resande.


2017-12-04

Nytt projekt utvärderar priser och utbud i kollektivtrafik

Ett nytt projekt ska utvärdera hur pris och utbud kan anpassas efter variationer i efterfrågan och samtidigt ge maximal samhällsnytta. Projektet genomförs av VTI tillsammans med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala, Örebro Universitet och Scania...


2017-11-30

Bilen bra för kollektivt resande på landsbygd

Kollektivtrafik i traditionell mening kan inte självt bidra till ökad mobilitet och tillgänglighet, istället måste flera olika trafikformer integreras i samma system. Där är bilen en viktig del. VTI avrapporterar idag ett regeringsuppdrag om kollektivtrafik på landsbygd.


2017-11-29

Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta


2017-11-27

Snabb utveckling av självkörande bilar

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....exempel om det är isiga vägar, säger Jonas Jonsson på vti:......Källa: Sveriges Radio


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER