Utmaningar för godstransporter på järnväg

2015-12-17
Den svenska godstransportmarknaden på järnväg kan utvecklas, men står inför flera utmaningar. Det största hindret för utveckling är bristande spårkapacitet på viktiga linjer, men det behövs också effektivare planering och ökad tillförlitlighet.

Den svenska godstransportmarknaden på järnväg kan utvecklas, men står inför flera utmaningar. Det största hindret för utveckling är bristande spårkapacitet på viktiga linjer, men det behövs också effektivare planering och ökad tillförlitlighet.

Det är snart tjugo år sedan marknaden för godstransporter på järnväg avreglerades i Sverige. I en ny VTI-rapport beskriver forskarna hur denna marknad fungerar idag och hur den kan utvecklas i framtiden.

– Det finns en fungerande konkurrens på godstransportmarknaden, men det kvarstår fortfarande hinder som begränsar marknadens funktionssätt, säger Inge Vierth, forskare på VTI.

Järnväg konkurrerar med väg och sjöfart om godset. Järnvägens andel av de totala transporterna ligger idag på ungefär samma nivå som innan avregleringen. Det statligt ägda företaget Green Cargo är fortfarande den dominerande aktören, men sedan avregler­ingen har ett dussin järnvägsföretag tagit sig in på marknaden och kontinuerligt tagit marknadsandelar. Effektiviteten har ökat men lönsamheten har varit låg för järnvägs­företagen, speciellt för Green Cargo som gjort stora förluster på senare år.

– I dagsläget är flera järnvägs­företag beroende av Green Cargo för sidotjänster som rangering och växling, vilket är olämpligt ur konkurrenssynpunkt. Det behövs en reform för att förbättra förutsättningarna för konkurrensneutrala sidotjänster, säger Inge Vierth.

Godståg konkurrerar också med persontåg om kapacitet på spåren. Brist på kapacitet på några viktiga linjedelar bedömer forskarna som det största hindret för utveckling. Den snabba ökningen av regional kollektivtrafik och långväga persontåg har tagit mycket kapacitet i anspråk. Detta är en utveckling som förväntas fortsätta enligt Trafikverkets prognoser, vilket kommer att ytterligare försvåra kapacitetsproblemen.

– Med mer differentierade banavgifter skulle den begränsade kapaciteten kunna användas på ett mer effektivt sätt. Vi bedömer att det är motiverat att höja banavgifterna, speciellt på sträckor med kapacitetsbrist. Spåren skulle också kunna användas mer effektivt om infrastrukturen och regelverken anpassades till internationell standard. Sverige har idag kortare maxlängd för tåg än vad Danmark och Tyskland har, vilket försvårar gränsöverskridande trafik.

Ett annat problem är att godstransporter har ett större behov av flexibilitet än persontransporter.

– De långa ansökningsperioderna för tåglägen är dåligt anpassade för näringslivet, vars produktion kan skifta med kort varsel. En effektivare planering och successiv justering av tågplanen under årets gång skulle kunna öka kapacitetsutnyttjandet, säger Inge Vierth.

Även den låga tillförlitligheten är ett problem för godstransporter på järnväg. Endast 80 procent av alla godståg är i tid. Mindre förseningar är ofta inget problem men längre förseningar riskerar att förstöra de omlopp godstågen går i. På grund av den låga tillförlitligheten går inte tidskänsligt gods på järnväg.

VTI rapport 874 är skriven som ett underlag till Utredningen om järnvägens organisation
(N 2013:02).

VTI rapport 874

Kontakt: Inge Vierth

Foto: Hejdlösa Bilder

SENASTE NYTT


2018-09-24

Öka användningen av bälte i buss

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre. Det visar en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.


2018-09-24

Bäst med morän i vägarnas stödremsor

Morän är bättre än bergkross i det material som omger vägkanterna. Stödremsan behöver inte bara ha god bärighet utan framför allt ha hög täthet, enligt en forskningsrapport från VTI, Statens Väg- och transportforskningsinstitut.


2018-09-21

Viltolyckorna fortsätter att öka – så kan du skydda dig

Det sker i genomsnitt mer än en viltolycka var nionde minut i Sverige. Det innebär att över 61 000 förare av fordon årligen är inblandade i en viltolycka. Det uppmärksammas i Nationella Viltolycksrådets landsomfattande insatsvecka mot viltolyckor den 24-30...


2018-09-21

Så påverkas luftmiljön av flygets utsläpp

Flygets klimatpåverkan är stor och bidrar mycket till luftföroreningar. I ett projekt beställt av VTI  har SMHI använt sig av ny metodik och beräknat hur stor påverkan luftföroreningar från flyg i svenskt luftrum har på luftkvalitet, ekosystem, människors...


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-24

Öka användningen av bälte i buss

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre. Det visar en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.


2018-09-24

Bäst med morän i vägarnas stödremsor

Morän är bättre än bergkross i det material som omger vägkanterna. Stödremsan behöver inte bara ha god bärighet utan framför allt ha hög täthet, enligt en forskningsrapport från VTI, Statens Väg- och transportforskningsinstitut.


2018-09-21

Viltolyckorna fortsätter att öka – så kan du skydda dig

Det sker i genomsnitt mer än en viltolycka var nionde minut i Sverige. Det innebär att över 61 000 förare av fordon årligen är inblandade i en viltolycka. Det uppmärksammas i Nationella Viltolycksrådets landsomfattande insatsvecka mot viltolyckor den 24-30...


2018-09-21

Så påverkas luftmiljön av flygets utsläpp

Flygets klimatpåverkan är stor och bidrar mycket till luftföroreningar. I ett projekt beställt av VTI  har SMHI använt sig av ny metodik och beräknat hur stor påverkan luftföroreningar från flyg i svenskt luftrum har på luftkvalitet, ekosystem, människors...


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Stödremsa: laboratoriestudie av täthet och bärighet

Morän är lämpligare än bergkross som stödremsa enligt denna studie. Då stödremsan normalt ej ska trafikeras anses permeabiliteten som en viktigare egenskap än stabiliteten. Därför är slutsatsen i denna studie att stödremsor av morän är lämpligare än...

Winter testing in driving simulators

Many traffic accidents are due to winter conditions like slippery roads and limited visibility. The road administrators put a lot of effort into snow removal and de-icing the roads, and the vehicle manufacturers have been working with functionality...

A lane-change scenario developed for assessment of active safety and ADAS in heavy...

The aim of this project was to develop a lane-change scenario for driving simulators to analyse the characteristics of lane-change manoeuvres performed with heavy vehicles.The definition of the lane-change scenario was based on a literature review,...

VTI AKTUELLT

VTI aktuellt sprider nyheter om och kommentarer till aktuell forskning. VTI aktuellt vänder sig till alla intressenter inom transportområdet som vill hålla sig ajour med VTI:s forskning. Tidningen distribueras kostnadsfritt och utkommer med fyra nummer per år.
LÄS MER HÄR!

TRÄFFA OSS


25
sep

Seminarium om transporters samhällskostnader

VTI bjuder in till ett seminarium 25 september 2018. Seminariet behandlar internalisering av godstrafikens externa effekter och internalisering av trafikens samhällsekonomiska kostnader. Seminariet ingår i regeringsuppdraget Samkost 3.
15-16
okt

Innovationsseminarium med InfraSweden2030

Inför den kommande utlysningen, som stänger i februari, arrangerar InfraSweden2030 två innovationsseminarier: I Göteborg 15 oktober kl 13.00-15.00 (Ramböll, Vädursgatan 6) och i Stockholm 16 oktober kl 13.00-15.00 (KTH Campus, Teknikringen 72).
15-16
okt

Nationell konferens i transportforskning 2018

VTI deltar i konferensen. Projekten Mosel och Morötter och piskor presenteras bland annat.

SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Stödremsa: laboratoriestudie av täthet och bärighet

Morän är lämpligare än bergkross som stödremsa enligt denna studie. Då stödremsan normalt ej ska trafikeras anses permeabiliteten som en viktigare egenskap än stabiliteten. Därför är slutsatsen i denna studie att stödremsor av morän är lämpligare än...

Winter testing in driving simulators

Many traffic accidents are due to winter conditions like slippery roads and limited visibility. The road administrators put a lot of effort into snow removal and de-icing the roads, and the vehicle manufacturers have been working with functionality...

A lane-change scenario developed for assessment of active safety and ADAS in heavy...

The aim of this project was to develop a lane-change scenario for driving simulators to analyse the characteristics of lane-change manoeuvres performed with heavy vehicles.The definition of the lane-change scenario was based on a literature review,...

TRÄFFA OSS


25
sep

Seminarium om transporters samhällskostnader

VTI bjuder in till ett seminarium 25 september 2018. Seminariet behandlar internalisering av godstrafikens externa effekter och internalisering av trafikens samhällsekonomiska kostnader. Seminariet ingår i regeringsuppdraget Samkost 3.
15-16
okt

Innovationsseminarium med InfraSweden2030

Inför den kommande utlysningen, som stänger i februari, arrangerar InfraSweden2030 två innovationsseminarier: I Göteborg 15 oktober kl 13.00-15.00 (Ramböll, Vädursgatan 6) och i Stockholm 16 oktober kl 13.00-15.00 (KTH Campus, Teknikringen 72).
15-16
okt

Nationell konferens i transportforskning 2018

VTI deltar i konferensen. Projekten Mosel och Morötter och piskor presenteras bland annat.

SENASTE NYTT


2018-09-24

Öka användningen av bälte i buss

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre. Det visar en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.


2018-09-24

Bäst med morän i vägarnas stödremsor

Morän är bättre än bergkross i det material som omger vägkanterna. Stödremsan behöver inte bara ha god bärighet utan framför allt ha hög täthet, enligt en forskningsrapport från VTI, Statens Väg- och transportforskningsinstitut.


2018-09-21

Viltolyckorna fortsätter att öka – så kan du skydda dig

Det sker i genomsnitt mer än en viltolycka var nionde minut i Sverige. Det innebär att över 61 000 förare av fordon årligen är inblandade i en viltolycka. Det uppmärksammas i Nationella Viltolycksrådets landsomfattande insatsvecka mot viltolyckor den 24-30...


2018-09-21

Så påverkas luftmiljön av flygets utsläpp

Flygets klimatpåverkan är stor och bidrar mycket till luftföroreningar. I ett projekt beställt av VTI  har SMHI använt sig av ny metodik och beräknat hur stor påverkan luftföroreningar från flyg i svenskt luftrum har på luftkvalitet, ekosystem, människors...


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-24

Öka användningen av bälte i buss

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre. Det visar en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.


2018-09-24

Bäst med morän i vägarnas stödremsor

Morän är bättre än bergkross i det material som omger vägkanterna. Stödremsan behöver inte bara ha god bärighet utan framför allt ha hög täthet, enligt en forskningsrapport från VTI, Statens Väg- och transportforskningsinstitut.


2018-09-21

Viltolyckorna fortsätter att öka – så kan du skydda dig

Det sker i genomsnitt mer än en viltolycka var nionde minut i Sverige. Det innebär att över 61 000 förare av fordon årligen är inblandade i en viltolycka. Det uppmärksammas i Nationella Viltolycksrådets landsomfattande insatsvecka mot viltolyckor den 24-30...


2018-09-21

Så påverkas luftmiljön av flygets utsläpp

Flygets klimatpåverkan är stor och bidrar mycket till luftföroreningar. I ett projekt beställt av VTI  har SMHI använt sig av ny metodik och beräknat hur stor påverkan luftföroreningar från flyg i svenskt luftrum har på luftkvalitet, ekosystem, människors...


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER