Städer kan bli grönare

2015-02-16
Att städer har grönytor och träd som kan att ta hand om dagvattnet är en klar fördel, om det görs på rätt sätt. Dessutom får det människor att må bra. Men just detta utnyttjas ofta inte i de stadsmiljöer som skapas.

Att städer har grönytor och träd som kan att ta hand om dagvattnet är en klar fördel, om det görs på rätt sätt. Dessutom får det människor att må bra. Men just detta utnyttjas ofta inte i de stadsmiljöer som skapas.

Projektet ”Grågröna systemlösningar för hållbara städer” hade i slutet av förra året slutseminarium i Linköping. Projektet är samfinansierat av Vinnova och 22 partners, där VTI är en av dem. Seminariet lockade över 80 deltagare och många presenterade lösningar för att göra städer mer attraktiva med växter som trivs i städer. Tekniken finns.

I takt med att städerna växer försvinner den naturliga markytan och ersätts med olika hårda material och konstruktioner som släpper genom vatten sämre. Utvecklingen leder till översvämningar och överbelastning av dagvattensystem samt att träd i städer dör. Många kommuner vill ha gröna städer men ojämn vattentillgång är många gånger ett problem.

Enligt resultat från projektet kan hårdgjorda ytor, exempelvis parkeringsplatser och torg, konstrueras så att växter och träd tål att finnas där. Samtidigt leder detta till att träden också gör nytta. Städers grönytor och träd gör att människor mår bra och de har en positiv inverkan på att ta hand om dagvattnet. Men det utnyttjas inte alltid i de stadsmiljöer som skapas. I stället leds dagvatten ofta direkt ut i sjöar och vattendrag, ibland i så stora mängder att reningsverk inte klarar av att ta hand om allt. Enligt projektdeltagarna kan stadsmiljöer i stället byggas så att vatten filtreras ner i jordlagren på ett mer naturligt sätt.

Mer planering för växter i städer blir allt mer aktuellt och viktigare eftersom det bidrar till att skapa städer som står bättre rustade när allt fler människor bor i dem, samtidigt som klimatet förändras med mer nederbörd som följd.

I projektet har parterna tittat på en rad olika teman. Bland annat hur städer har förändrats. Tidigare var till exempel städer mer en plats som människor bara arbetade i. Det har förändrats genom åren. År 2008 passerades gränsen där över hälften av alla människor nu också bor i urbana miljöer. I dag är det därför viktigare med attraktiva städer och nu försöker stadsplanerare ta bort bilar från städerna. För 30 år sedan byggdes det i stället parkeringsplatser i städerna.

Rätt träd på rätt plats
Träd är en del av det offentliga rummet och hör till en attraktiv stad där barn, gamla och alla andra kan leva och trivas tillsammans. Fredrik Hellman, forskare på VTI, presenterade en studie som bland annat undersökt hållfastighet och system för trafikerade gator i stadsmiljö. Det handlar mycket om att bygga system som minskar belastningen på dagvattensystemen för att därmed även minska risken för översvämningar vilket förbättrar trädens chans till överlevnad i stadsmiljö
– Misslyckas man med konstruktionen så bli det stora underhållskostnader som man kan tvingas att dras med under lång tid, säger Fredrik Hellman.

På VTI har man tagit hjälp av sin HVS (Heavy vehicle simulator) vilket är en accelererad provningsmetod som på kort tid kan simulera en stor trafikbelastning på en bestämd yta. Den består av ett hjul som går fram och tillbaka och belastar en yta. Varje överfart av hjulet motsvarar en tung fordonsaxel från till exempel en lastbil. I projektet har den använts för att se hållbarheten på dränerande markstenskonstruktioner genom att mäta spårdjupet. Minst 140 000 gånger har ett hjul med belastning gått fram och tillbaka över samma yta. Och resultatet är tydligt.
– När det gäller gator för trafik i stadsmiljö så är det möjligt att använda dränerande markstenskonstruktioner och skelettjordskonstruktioner. Det är dock viktigt att man inte slarvar med utförandet och att anvisningar och regelverk följs, säger Fredrik Hellman.

Mer information: Fredrik Hellman, forskare VTI, 013- 20 42 77

Projektets webbplats: www.greenurbansystems.eu

Foto: VTI/Katja Kircher

SENASTE NYTT


2017-05-24

Ny studie: Körkortsutbildning behöver förändras

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping.... Sonja Forward, som är forskare på vti, berättar att anledningen är att många just 18-24-åringar dör eller skadas i trafiken.......Källa: Sveriges Radio


2017-05-23

Körkortsutbildningen kan bli bättre

En VTI-studie visar att det behövs förändringar av förarutbildningen i Sverige. Forskarna föreslår bland annat nya pedagogiska metoder, fler obligatoriska moment i utbildningen, förstärkt tillsyn av trafikskolor och en översyn av förarprovet. Läs mer om orsakerna i VTI rapport 936.


2017-05-15

Oro över olyckor med elbilar Vi Bilägare

Oro över olyckor med elbilar Vi Bilägare vti kom fram till att riskerna inte är helt klarlagda......Källa: Elbilsnyheter.se


2017-05-12

Mer kunskap behövs inför olyckor med elfordon

En VTI-studie visar att räddningstjänsten har liten erfarenhet av olyckor med elfordon och att riskerna inte är klart identifierade. Mer kunskap behövs om hur man hanterar elfordon, hur man snabbt får reda på om det är ett elfordon och hur elen kan kopplas bort vid en olycka. Mer resurser behövs till utbildning i ämnet.


2017-05-12

Regeringen vill att fler ska cykla

Statens väg- och transportforskningsinstitut (vti) får i uppdrag att analysera och beskriva behoven inom cykelforskningen....Regeringen uppdrar åt vti att analysera och beskriva behoven inom cykelfors...Källa: Dagens Infrastruktur


2017-05-11

Elvägen kan ge oss fossiloberoende leveranser

Sofia Lundberg, biträdande forskningsdirektör, vti Elvägen kan vara en del av lösningen för att......Källa: Transportnytt


2017-05-23

Körkortsutbildningen kan bli bättre

En VTI-studie visar att det behövs förändringar av förarutbildningen i Sverige. Forskarna föreslår bland annat nya pedagogiska metoder, fler obligatoriska moment i utbildningen, förstärkt tillsyn av trafikskolor och en översyn av förarprovet. Läs mer om orsakerna i VTI rapport 936.


2017-05-12

Mer kunskap behövs inför olyckor med elfordon

En VTI-studie visar att räddningstjänsten har liten erfarenhet av olyckor med elfordon och att riskerna inte är klart identifierade. Mer kunskap behövs om hur man hanterar elfordon, hur man snabbt får reda på om det är ett elfordon och hur elen kan kopplas bort vid en olycka. Mer resurser behövs till utbildning i ämnet.


2017-05-10

Här är nycklarna till kommuners klimatomställning

Hur kan kommuner uppnå ett effektivare klimatomställningsarbete? Forskare från VTI och Linköpings Universitet har undersökt saken. Nyckelfrågor handlar bland annat om synen på klimatfrågan, samverkan nationellt och regionalt, interaktion med medborgare och privata aktörer.


2017-05-08

VTI utreder värdering av cyklingens hälsoeffekter

Att cykla, liksom alla annan fysisk aktivitet, ger positiva effekter för hälsan vilket innebär besparingar för samhället. Hur man värderar dessa hälsoeffekter i pengar ska nu utredas av VTI. Vill du veta mer kan du fråga oss på Cykelkonferensen där vi deltar 9-10 maj.


2017-05-04

VTI förbereder för automatiserade fordon

Automatiseringen av trafiksystemet kommer att medföra stora förändringar. EU-projektet CoExist startar nu för att förbereda städer och väghållare för införandet av självkörande fordon. VTI är största part i projektet.


2017-05-03

Många kör för fort i tätort – risk för oskyddade trafikanter

​För att färre ska dödas och skadas i trafiken behöver vi minska hastigheten på våra vägar. En årlig mätning i tätort visar på fortsatt bristande hastighetsefterlevnad. Sämst är det på gator med 40 km/tim där endast hälften höll hastighetsgränsen.


2017-05-24

Ny studie: Körkortsutbildning behöver förändras

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping.... Sonja Forward, som är forskare på vti, berättar att anledningen är att många just 18-24-åringar dör eller skadas i trafiken.......Källa: Sveriges Radio


2017-05-15

Oro över olyckor med elbilar Vi Bilägare

Oro över olyckor med elbilar Vi Bilägare vti kom fram till att riskerna inte är helt klarlagda......Källa: Elbilsnyheter.se


2017-05-12

Regeringen vill att fler ska cykla

Statens väg- och transportforskningsinstitut (vti) får i uppdrag att analysera och beskriva behoven inom cykelforskningen....Regeringen uppdrar åt vti att analysera och beskriva behoven inom cykelfors...Källa: Dagens Infrastruktur


2017-05-11

Elvägen kan ge oss fossiloberoende leveranser

Sofia Lundberg, biträdande forskningsdirektör, vti Elvägen kan vara en del av lösningen för att......Källa: Transportnytt


2017-05-10

Svensk Cyklings opinionspris tilldelas cykelforskare Anna Niska

till Anna Niska, ansvarig för cykelforskningen på vti - Statens väg- och transportforskningsinstitut. Svensk...Årets pristagare heter Anna Niska. Hon är ansvarig för cykelforskningen på vti - Statens...Källa: Cision Wire Sweden


2017-05-09

Minusgrader i maj så gör du med däcken

Hjort, som är forskningsledare på Förare och fordon, vti. Och det är skillnad på däck och däck, enligt Mattias Hjort....Mattias Hjort, forskningsledare på Förare och fordon, vti......Källa: Sveriges Radio


SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Den svenska förarutbildningen

Det övergripande syftet med den här undersökningen är att ge en djup och bred kunskapsbas rörande dagens förarutbildning. Utifrån resultaten av de fyra ingående delstudierna avser projektet i sin helhet att identifiera förändringsbehov samt bidra...

Driver monitoring

För att förhindra bilolyckor är det viktigt att förstå bidragande faktorer kopplade till föraren. Det övergripande målet för VDM-projektet har varit att öka förståelsen för två av dessa faktorer, sömnighet och kognitiv distraktion. Målet med...

VTI AKTUELLT

VTI aktuellt sprider nyheter om och kommentarer till aktuell forskning. VTI aktuellt vänder sig till alla intressenter inom transportområdet som vill hålla sig ajour med VTI:s forskning. Tidningen distribueras kostnadsfritt och utkommer med fyra nummer per år.
LÄS MER HÄR!

TRÄFFA OSS


14-15
jun

Internationell konferens om elvägar

Världens första internationella elvägskonferens går av stapeln 14-15 juni 2017 i Sandviken. Arrangör är FoI-plattformen för elvägar, där VTI är en av parterna. Välkommen att sända in ditt bidrag eller anmäla dig som deltagare!
13-17
aug

Thredbo 15

Välkommen till Stockholm och Thredbo 15, International Conference Series on Competition and Ownership in Land Passenger Transport.

NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER


 

SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Den svenska förarutbildningen

Det övergripande syftet med den här undersökningen är att ge en djup och bred kunskapsbas rörande dagens förarutbildning. Utifrån resultaten av de fyra ingående delstudierna avser projektet i sin helhet att identifiera förändringsbehov samt bidra...

Driver monitoring

För att förhindra bilolyckor är det viktigt att förstå bidragande faktorer kopplade till föraren. Det övergripande målet för VDM-projektet har varit att öka förståelsen för två av dessa faktorer, sömnighet och kognitiv distraktion. Målet med...

TRÄFFA OSS


14-15
jun

Internationell konferens om elvägar

Världens första internationella elvägskonferens går av stapeln 14-15 juni 2017 i Sandviken. Arrangör är FoI-plattformen för elvägar, där VTI är en av parterna. Välkommen att sända in ditt bidrag eller anmäla dig som deltagare!
13-17
aug

Thredbo 15

Välkommen till Stockholm och Thredbo 15, International Conference Series on Competition and Ownership in Land Passenger Transport.

SENASTE NYTT


2017-05-24

Ny studie: Körkortsutbildning behöver förändras

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping.... Sonja Forward, som är forskare på vti, berättar att anledningen är att många just 18-24-åringar dör eller skadas i trafiken.......Källa: Sveriges Radio


2017-05-23

Körkortsutbildningen kan bli bättre

En VTI-studie visar att det behövs förändringar av förarutbildningen i Sverige. Forskarna föreslår bland annat nya pedagogiska metoder, fler obligatoriska moment i utbildningen, förstärkt tillsyn av trafikskolor och en översyn av förarprovet. Läs mer om orsakerna i VTI rapport 936.


2017-05-15

Oro över olyckor med elbilar Vi Bilägare

Oro över olyckor med elbilar Vi Bilägare vti kom fram till att riskerna inte är helt klarlagda......Källa: Elbilsnyheter.se


2017-05-12

Mer kunskap behövs inför olyckor med elfordon

En VTI-studie visar att räddningstjänsten har liten erfarenhet av olyckor med elfordon och att riskerna inte är klart identifierade. Mer kunskap behövs om hur man hanterar elfordon, hur man snabbt får reda på om det är ett elfordon och hur elen kan kopplas bort vid en olycka. Mer resurser behövs till utbildning i ämnet.


2017-05-12

Regeringen vill att fler ska cykla

Statens väg- och transportforskningsinstitut (vti) får i uppdrag att analysera och beskriva behoven inom cykelforskningen....Regeringen uppdrar åt vti att analysera och beskriva behoven inom cykelfors...Källa: Dagens Infrastruktur


2017-05-11

Elvägen kan ge oss fossiloberoende leveranser

Sofia Lundberg, biträdande forskningsdirektör, vti Elvägen kan vara en del av lösningen för att......Källa: Transportnytt


2017-05-23

Körkortsutbildningen kan bli bättre

En VTI-studie visar att det behövs förändringar av förarutbildningen i Sverige. Forskarna föreslår bland annat nya pedagogiska metoder, fler obligatoriska moment i utbildningen, förstärkt tillsyn av trafikskolor och en översyn av förarprovet. Läs mer om orsakerna i VTI rapport 936.


2017-05-12

Mer kunskap behövs inför olyckor med elfordon

En VTI-studie visar att räddningstjänsten har liten erfarenhet av olyckor med elfordon och att riskerna inte är klart identifierade. Mer kunskap behövs om hur man hanterar elfordon, hur man snabbt får reda på om det är ett elfordon och hur elen kan kopplas bort vid en olycka. Mer resurser behövs till utbildning i ämnet.


2017-05-10

Här är nycklarna till kommuners klimatomställning

Hur kan kommuner uppnå ett effektivare klimatomställningsarbete? Forskare från VTI och Linköpings Universitet har undersökt saken. Nyckelfrågor handlar bland annat om synen på klimatfrågan, samverkan nationellt och regionalt, interaktion med medborgare och privata aktörer.


2017-05-08

VTI utreder värdering av cyklingens hälsoeffekter

Att cykla, liksom alla annan fysisk aktivitet, ger positiva effekter för hälsan vilket innebär besparingar för samhället. Hur man värderar dessa hälsoeffekter i pengar ska nu utredas av VTI. Vill du veta mer kan du fråga oss på Cykelkonferensen där vi deltar 9-10 maj.


2017-05-04

VTI förbereder för automatiserade fordon

Automatiseringen av trafiksystemet kommer att medföra stora förändringar. EU-projektet CoExist startar nu för att förbereda städer och väghållare för införandet av självkörande fordon. VTI är största part i projektet.


2017-05-03

Många kör för fort i tätort – risk för oskyddade trafikanter

​För att färre ska dödas och skadas i trafiken behöver vi minska hastigheten på våra vägar. En årlig mätning i tätort visar på fortsatt bristande hastighetsefterlevnad. Sämst är det på gator med 40 km/tim där endast hälften höll hastighetsgränsen.


2017-05-24

Ny studie: Körkortsutbildning behöver förändras

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping.... Sonja Forward, som är forskare på vti, berättar att anledningen är att många just 18-24-åringar dör eller skadas i trafiken.......Källa: Sveriges Radio


2017-05-15

Oro över olyckor med elbilar Vi Bilägare

Oro över olyckor med elbilar Vi Bilägare vti kom fram till att riskerna inte är helt klarlagda......Källa: Elbilsnyheter.se


2017-05-12

Regeringen vill att fler ska cykla

Statens väg- och transportforskningsinstitut (vti) får i uppdrag att analysera och beskriva behoven inom cykelforskningen....Regeringen uppdrar åt vti att analysera och beskriva behoven inom cykelfors...Källa: Dagens Infrastruktur


2017-05-11

Elvägen kan ge oss fossiloberoende leveranser

Sofia Lundberg, biträdande forskningsdirektör, vti Elvägen kan vara en del av lösningen för att......Källa: Transportnytt


2017-05-10

Svensk Cyklings opinionspris tilldelas cykelforskare Anna Niska

till Anna Niska, ansvarig för cykelforskningen på vti - Statens väg- och transportforskningsinstitut. Svensk...Årets pristagare heter Anna Niska. Hon är ansvarig för cykelforskningen på vti - Statens...Källa: Cision Wire Sweden


2017-05-09

Minusgrader i maj så gör du med däcken

Hjort, som är forskningsledare på Förare och fordon, vti. Och det är skillnad på däck och däck, enligt Mattias Hjort....Mattias Hjort, forskningsledare på Förare och fordon, vti......Källa: Sveriges Radio


NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER