Städer kan bli grönare

2015-02-16
Att städer har grönytor och träd som kan att ta hand om dagvattnet är en klar fördel, om det görs på rätt sätt. Dessutom får det människor att må bra. Men just detta utnyttjas ofta inte i de stadsmiljöer som skapas.

Att städer har grönytor och träd som kan att ta hand om dagvattnet är en klar fördel, om det görs på rätt sätt. Dessutom får det människor att må bra. Men just detta utnyttjas ofta inte i de stadsmiljöer som skapas.

Projektet ”Grågröna systemlösningar för hållbara städer” hade i slutet av förra året slutseminarium i Linköping. Projektet är samfinansierat av Vinnova och 22 partners, där VTI är en av dem. Seminariet lockade över 80 deltagare och många presenterade lösningar för att göra städer mer attraktiva med växter som trivs i städer. Tekniken finns.

I takt med att städerna växer försvinner den naturliga markytan och ersätts med olika hårda material och konstruktioner som släpper genom vatten sämre. Utvecklingen leder till översvämningar och överbelastning av dagvattensystem samt att träd i städer dör. Många kommuner vill ha gröna städer men ojämn vattentillgång är många gånger ett problem.

Enligt resultat från projektet kan hårdgjorda ytor, exempelvis parkeringsplatser och torg, konstrueras så att växter och träd tål att finnas där. Samtidigt leder detta till att träden också gör nytta. Städers grönytor och träd gör att människor mår bra och de har en positiv inverkan på att ta hand om dagvattnet. Men det utnyttjas inte alltid i de stadsmiljöer som skapas. I stället leds dagvatten ofta direkt ut i sjöar och vattendrag, ibland i så stora mängder att reningsverk inte klarar av att ta hand om allt. Enligt projektdeltagarna kan stadsmiljöer i stället byggas så att vatten filtreras ner i jordlagren på ett mer naturligt sätt.

Mer planering för växter i städer blir allt mer aktuellt och viktigare eftersom det bidrar till att skapa städer som står bättre rustade när allt fler människor bor i dem, samtidigt som klimatet förändras med mer nederbörd som följd.

I projektet har parterna tittat på en rad olika teman. Bland annat hur städer har förändrats. Tidigare var till exempel städer mer en plats som människor bara arbetade i. Det har förändrats genom åren. År 2008 passerades gränsen där över hälften av alla människor nu också bor i urbana miljöer. I dag är det därför viktigare med attraktiva städer och nu försöker stadsplanerare ta bort bilar från städerna. För 30 år sedan byggdes det i stället parkeringsplatser i städerna.

Rätt träd på rätt plats
Träd är en del av det offentliga rummet och hör till en attraktiv stad där barn, gamla och alla andra kan leva och trivas tillsammans. Fredrik Hellman, forskare på VTI, presenterade en studie som bland annat undersökt hållfastighet och system för trafikerade gator i stadsmiljö. Det handlar mycket om att bygga system som minskar belastningen på dagvattensystemen för att därmed även minska risken för översvämningar vilket förbättrar trädens chans till överlevnad i stadsmiljö
– Misslyckas man med konstruktionen så bli det stora underhållskostnader som man kan tvingas att dras med under lång tid, säger Fredrik Hellman.

På VTI har man tagit hjälp av sin HVS (Heavy vehicle simulator) vilket är en accelererad provningsmetod som på kort tid kan simulera en stor trafikbelastning på en bestämd yta. Den består av ett hjul som går fram och tillbaka och belastar en yta. Varje överfart av hjulet motsvarar en tung fordonsaxel från till exempel en lastbil. I projektet har den använts för att se hållbarheten på dränerande markstenskonstruktioner genom att mäta spårdjupet. Minst 140 000 gånger har ett hjul med belastning gått fram och tillbaka över samma yta. Och resultatet är tydligt.
– När det gäller gator för trafik i stadsmiljö så är det möjligt att använda dränerande markstenskonstruktioner och skelettjordskonstruktioner. Det är dock viktigt att man inte slarvar med utförandet och att anvisningar och regelverk följs, säger Fredrik Hellman.

Mer information: Fredrik Hellman, forskare VTI, 013- 20 42 77

Projektets webbplats: www.greenurbansystems.eu

Foto: VTI/Katja Kircher

SENASTE NYTT


2020-04-02

Ungas resande viktig för omställningen av transportsystemet

Transportsystemet står inför en rad utmaningar på grund av dess negativa inverkan inte minst inom områden som klimat, jämlikhet och rättvisa. I en ny rapport lyfter forskare fram ungas egna röster inom transportområdet.


2020-04-01

Godscyklar bra till sista kilometern-transporter

​Den sista kilometern av en transportkedja är den mest kostsamma, minst effektiva och mest utsläppsintensiva delen av hela kedjan. Att transportera paket med godscyklar är kostnads effektivt, leder till mindre utsläpp och snabbare transporter.


2020-03-27

Riskutbildning påverkade yrkesförares syn på hastighet och avstånd

En riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon skulle kunna ge säkerhetsvinster och minska antalet trafikolyckor. Utbildningen som prövades vid en fallstudie visade att egna upplevelser av praktiska moment gav mer insikt i egen och andra trafikanters sårbarhet, och att hastighet och avstånd spelar roll.


2020-03-17

Uppkopplade fordon löser parkeringsproblem

Fordon som cirkulerar i stadskärnan på jakt efter en ledig parkeringsplats är ett växande problem. En molntjänst som känner av trafiksituationen och tillgången till lediga parkeringsplatser skulle minska både trafik och trängsel.


2020-03-12

Flera nya internationella samarbeten för VTI och Sverige

VTI har ett väl utvecklat internationellt samarbete och efterfrågad kompetens. Ett samförståndsavtal med Malaysia är det senaste av VTI:s bilaterala samarbeten.


2020-03-11

Sverigepremiär för två olika självkörande fordon i Linköping

Nu inleds en ny etapp i ”Ride the future”-projektet. För första gången i Sverige kör två självkörande fordon från två olika tillverkare i samma testområde. Den 10 mars ägde den officiella invigningen rum på Campusområdet i Linköping. Särskilt inbjudna och pressen fick chansen att åka på premiärtur.


2020-03-11

Elvägar för tung trafik är lönsamma

Utbyggnad av elvägar skulle vara samhällsekonomiskt lönsamma och minska utsläppen från tunga lastbilar i Sverige med ungefär en tredjedel.


2020-03-06

Självkörande bussar i Linköping del av EU-projekt

Nyttan av självkörande fordon för personer med funktionshinder är bland annat i fokus för ett EU-forskningsprojekt som startats nu. Projektet är kopplat till de självkörande bussarna i Linköping.


2020-04-02

Ungas resande viktig för omställningen av transportsystemet

Transportsystemet står inför en rad utmaningar på grund av dess negativa inverkan inte minst inom områden som klimat, jämlikhet och rättvisa. I en ny rapport lyfter forskare fram ungas egna röster inom transportområdet.


2020-04-01

Godscyklar bra till sista kilometern-transporter

​Den sista kilometern av en transportkedja är den mest kostsamma, minst effektiva och mest utsläppsintensiva delen av hela kedjan. Att transportera paket med godscyklar är kostnads effektivt, leder till mindre utsläpp och snabbare transporter.


2020-03-27

Riskutbildning påverkade yrkesförares syn på hastighet och avstånd

En riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon skulle kunna ge säkerhetsvinster och minska antalet trafikolyckor. Utbildningen som prövades vid en fallstudie visade att egna upplevelser av praktiska moment gav mer insikt i egen och andra trafikanters sårbarhet, och att hastighet och avstånd spelar roll.


2020-03-17

Uppkopplade fordon löser parkeringsproblem

Fordon som cirkulerar i stadskärnan på jakt efter en ledig parkeringsplats är ett växande problem. En molntjänst som känner av trafiksituationen och tillgången till lediga parkeringsplatser skulle minska både trafik och trängsel.


2020-03-12

Flera nya internationella samarbeten för VTI och Sverige

VTI har ett väl utvecklat internationellt samarbete och efterfrågad kompetens. Ett samförståndsavtal med Malaysia är det senaste av VTI:s bilaterala samarbeten.


2020-03-11

Sverigepremiär för två olika självkörande fordon i Linköping

Nu inleds en ny etapp i ”Ride the future”-projektet. För första gången i Sverige kör två självkörande fordon från två olika tillverkare i samma testområde. Den 10 mars ägde den officiella invigningen rum på Campusområdet i Linköping. Särskilt inbjudna och pressen fick chansen att åka på premiärtur.


2020-03-11

Elvägar för tung trafik är lönsamma

Utbyggnad av elvägar skulle vara samhällsekonomiskt lönsamma och minska utsläppen från tunga lastbilar i Sverige med ungefär en tredjedel.


2020-03-06

Självkörande bussar i Linköping del av EU-projekt

Nyttan av självkörande fordon för personer med funktionshinder är bland annat i fokus för ett EU-forskningsprojekt som startats nu. Projektet är kopplat till de självkörande bussarna i Linköping.


SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Energieffektivitet hos beläggningar för tyngre trafik: En litteraturöversikt

Det är viktigt att studera trafikens energieffektivitet eftersom relativt små förändringar kan få stora effekter räknat över vägens hela livslängd. Fordons färdmotstånd studerades därför i detta projekt och i synnerhet dess rullmotstånd - den del av...

Simulatorbaserad träning för utryckningsförare: En förstudie

Syftet med förstudien var att undersöka förutsättningar för simulatorbaserad träning av utryckningskörning samt initiera användarcentrerad utveckling av simulatorer för utryckningskörning. Med hjälp av ett nära samarbete med aktörer för...

Det kommersiella elflyget– verklighet eller dröm: En litteraturstudie över elflygets...

Syftet med denna rapport har varit att genom en litteraturstudie undersöka möjligheten att elektrifiera kommersiellt elflyg. Huvuddelen av rapporten diskuterar framtida batteriteknologi, vilket är en förutsättning för att kunna elektrifiera flyget....

PRENUMERERA PÅ INFORMATION

Tidningen VTI aktuellt vänder sig till alla intressenter inom transportområdet som vill hålla sig ajour med VTI:s forskning. Tidningen distribueras kostnadsfritt och utkommer med fyra nummer per år. VTI:s nyhetsbrev ges ut per e-post ungefär sex gånger per år.
LÄS MER HÄR!

TRÄFFA OSS


25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 
13-14
okt

Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020

VTI arrangerar Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020. 
4-6
nov

International Cycling Safety Conference

Cykelcentrum arrangerar tillsammans med Lunds universitet International Cycling Safety Conference, ICSC, i Lund 4-6 november 2020.

SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Energieffektivitet hos beläggningar för tyngre trafik: En litteraturöversikt

Det är viktigt att studera trafikens energieffektivitet eftersom relativt små förändringar kan få stora effekter räknat över vägens hela livslängd. Fordons färdmotstånd studerades därför i detta projekt och i synnerhet dess rullmotstånd - den del av...

Simulatorbaserad träning för utryckningsförare: En förstudie

Syftet med förstudien var att undersöka förutsättningar för simulatorbaserad träning av utryckningskörning samt initiera användarcentrerad utveckling av simulatorer för utryckningskörning. Med hjälp av ett nära samarbete med aktörer för...

Det kommersiella elflyget– verklighet eller dröm: En litteraturstudie över elflygets...

Syftet med denna rapport har varit att genom en litteraturstudie undersöka möjligheten att elektrifiera kommersiellt elflyg. Huvuddelen av rapporten diskuterar framtida batteriteknologi, vilket är en förutsättning för att kunna elektrifiera flyget....

TRÄFFA OSS


25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 
13-14
okt

Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020

VTI arrangerar Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020. 
4-6
nov

International Cycling Safety Conference

Cykelcentrum arrangerar tillsammans med Lunds universitet International Cycling Safety Conference, ICSC, i Lund 4-6 november 2020.

SENASTE NYTT


2020-04-02

Ungas resande viktig för omställningen av transportsystemet

Transportsystemet står inför en rad utmaningar på grund av dess negativa inverkan inte minst inom områden som klimat, jämlikhet och rättvisa. I en ny rapport lyfter forskare fram ungas egna röster inom transportområdet.


2020-04-01

Godscyklar bra till sista kilometern-transporter

​Den sista kilometern av en transportkedja är den mest kostsamma, minst effektiva och mest utsläppsintensiva delen av hela kedjan. Att transportera paket med godscyklar är kostnads effektivt, leder till mindre utsläpp och snabbare transporter.


2020-03-27

Riskutbildning påverkade yrkesförares syn på hastighet och avstånd

En riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon skulle kunna ge säkerhetsvinster och minska antalet trafikolyckor. Utbildningen som prövades vid en fallstudie visade att egna upplevelser av praktiska moment gav mer insikt i egen och andra trafikanters sårbarhet, och att hastighet och avstånd spelar roll.


2020-03-17

Uppkopplade fordon löser parkeringsproblem

Fordon som cirkulerar i stadskärnan på jakt efter en ledig parkeringsplats är ett växande problem. En molntjänst som känner av trafiksituationen och tillgången till lediga parkeringsplatser skulle minska både trafik och trängsel.


2020-03-12

Flera nya internationella samarbeten för VTI och Sverige

VTI har ett väl utvecklat internationellt samarbete och efterfrågad kompetens. Ett samförståndsavtal med Malaysia är det senaste av VTI:s bilaterala samarbeten.


2020-03-11

Sverigepremiär för två olika självkörande fordon i Linköping

Nu inleds en ny etapp i ”Ride the future”-projektet. För första gången i Sverige kör två självkörande fordon från två olika tillverkare i samma testområde. Den 10 mars ägde den officiella invigningen rum på Campusområdet i Linköping. Särskilt inbjudna och pressen fick chansen att åka på premiärtur.


2020-03-11

Elvägar för tung trafik är lönsamma

Utbyggnad av elvägar skulle vara samhällsekonomiskt lönsamma och minska utsläppen från tunga lastbilar i Sverige med ungefär en tredjedel.


2020-03-06

Självkörande bussar i Linköping del av EU-projekt

Nyttan av självkörande fordon för personer med funktionshinder är bland annat i fokus för ett EU-forskningsprojekt som startats nu. Projektet är kopplat till de självkörande bussarna i Linköping.


2020-04-02

Ungas resande viktig för omställningen av transportsystemet

Transportsystemet står inför en rad utmaningar på grund av dess negativa inverkan inte minst inom områden som klimat, jämlikhet och rättvisa. I en ny rapport lyfter forskare fram ungas egna röster inom transportområdet.


2020-04-01

Godscyklar bra till sista kilometern-transporter

​Den sista kilometern av en transportkedja är den mest kostsamma, minst effektiva och mest utsläppsintensiva delen av hela kedjan. Att transportera paket med godscyklar är kostnads effektivt, leder till mindre utsläpp och snabbare transporter.


2020-03-27

Riskutbildning påverkade yrkesförares syn på hastighet och avstånd

En riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon skulle kunna ge säkerhetsvinster och minska antalet trafikolyckor. Utbildningen som prövades vid en fallstudie visade att egna upplevelser av praktiska moment gav mer insikt i egen och andra trafikanters sårbarhet, och att hastighet och avstånd spelar roll.


2020-03-17

Uppkopplade fordon löser parkeringsproblem

Fordon som cirkulerar i stadskärnan på jakt efter en ledig parkeringsplats är ett växande problem. En molntjänst som känner av trafiksituationen och tillgången till lediga parkeringsplatser skulle minska både trafik och trängsel.


2020-03-12

Flera nya internationella samarbeten för VTI och Sverige

VTI har ett väl utvecklat internationellt samarbete och efterfrågad kompetens. Ett samförståndsavtal med Malaysia är det senaste av VTI:s bilaterala samarbeten.


2020-03-11

Sverigepremiär för två olika självkörande fordon i Linköping

Nu inleds en ny etapp i ”Ride the future”-projektet. För första gången i Sverige kör två självkörande fordon från två olika tillverkare i samma testområde. Den 10 mars ägde den officiella invigningen rum på Campusområdet i Linköping. Särskilt inbjudna och pressen fick chansen att åka på premiärtur.


2020-03-11

Elvägar för tung trafik är lönsamma

Utbyggnad av elvägar skulle vara samhällsekonomiskt lönsamma och minska utsläppen från tunga lastbilar i Sverige med ungefär en tredjedel.


2020-03-06

Självkörande bussar i Linköping del av EU-projekt

Nyttan av självkörande fordon för personer med funktionshinder är bland annat i fokus för ett EU-forskningsprojekt som startats nu. Projektet är kopplat till de självkörande bussarna i Linköping.


NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER