Städer kan bli grönare

2015-02-16
Att städer har grönytor och träd som kan att ta hand om dagvattnet är en klar fördel, om det görs på rätt sätt. Dessutom får det människor att må bra. Men just detta utnyttjas ofta inte i de stadsmiljöer som skapas.

Att städer har grönytor och träd som kan att ta hand om dagvattnet är en klar fördel, om det görs på rätt sätt. Dessutom får det människor att må bra. Men just detta utnyttjas ofta inte i de stadsmiljöer som skapas.

Projektet ”Grågröna systemlösningar för hållbara städer” hade i slutet av förra året slutseminarium i Linköping. Projektet är samfinansierat av Vinnova och 22 partners, där VTI är en av dem. Seminariet lockade över 80 deltagare och många presenterade lösningar för att göra städer mer attraktiva med växter som trivs i städer. Tekniken finns.

I takt med att städerna växer försvinner den naturliga markytan och ersätts med olika hårda material och konstruktioner som släpper genom vatten sämre. Utvecklingen leder till översvämningar och överbelastning av dagvattensystem samt att träd i städer dör. Många kommuner vill ha gröna städer men ojämn vattentillgång är många gånger ett problem.

Enligt resultat från projektet kan hårdgjorda ytor, exempelvis parkeringsplatser och torg, konstrueras så att växter och träd tål att finnas där. Samtidigt leder detta till att träden också gör nytta. Städers grönytor och träd gör att människor mår bra och de har en positiv inverkan på att ta hand om dagvattnet. Men det utnyttjas inte alltid i de stadsmiljöer som skapas. I stället leds dagvatten ofta direkt ut i sjöar och vattendrag, ibland i så stora mängder att reningsverk inte klarar av att ta hand om allt. Enligt projektdeltagarna kan stadsmiljöer i stället byggas så att vatten filtreras ner i jordlagren på ett mer naturligt sätt.

Mer planering för växter i städer blir allt mer aktuellt och viktigare eftersom det bidrar till att skapa städer som står bättre rustade när allt fler människor bor i dem, samtidigt som klimatet förändras med mer nederbörd som följd.

I projektet har parterna tittat på en rad olika teman. Bland annat hur städer har förändrats. Tidigare var till exempel städer mer en plats som människor bara arbetade i. Det har förändrats genom åren. År 2008 passerades gränsen där över hälften av alla människor nu också bor i urbana miljöer. I dag är det därför viktigare med attraktiva städer och nu försöker stadsplanerare ta bort bilar från städerna. För 30 år sedan byggdes det i stället parkeringsplatser i städerna.

Rätt träd på rätt plats
Träd är en del av det offentliga rummet och hör till en attraktiv stad där barn, gamla och alla andra kan leva och trivas tillsammans. Fredrik Hellman, forskare på VTI, presenterade en studie som bland annat undersökt hållfastighet och system för trafikerade gator i stadsmiljö. Det handlar mycket om att bygga system som minskar belastningen på dagvattensystemen för att därmed även minska risken för översvämningar vilket förbättrar trädens chans till överlevnad i stadsmiljö
– Misslyckas man med konstruktionen så bli det stora underhållskostnader som man kan tvingas att dras med under lång tid, säger Fredrik Hellman.

På VTI har man tagit hjälp av sin HVS (Heavy vehicle simulator) vilket är en accelererad provningsmetod som på kort tid kan simulera en stor trafikbelastning på en bestämd yta. Den består av ett hjul som går fram och tillbaka och belastar en yta. Varje överfart av hjulet motsvarar en tung fordonsaxel från till exempel en lastbil. I projektet har den använts för att se hållbarheten på dränerande markstenskonstruktioner genom att mäta spårdjupet. Minst 140 000 gånger har ett hjul med belastning gått fram och tillbaka över samma yta. Och resultatet är tydligt.
– När det gäller gator för trafik i stadsmiljö så är det möjligt att använda dränerande markstenskonstruktioner och skelettjordskonstruktioner. Det är dock viktigt att man inte slarvar med utförandet och att anvisningar och regelverk följs, säger Fredrik Hellman.

Mer information: Fredrik Hellman, forskare VTI, 013- 20 42 77

Projektets webbplats: www.greenurbansystems.eu

Foto: VTI/Katja Kircher

SENASTE NYTT


2019-01-14

Friktionskrav för cykelbanor behöver ses över

Cyklingen ska öka samtidigt som antalet skadade cyklister ska minska. Halka är en av de enskilt viktigaste orsakerna till många allvarliga cykelolyckor. Därför behöver gällande råd och riktlinjer för cykelvägar ses över, både vad gäller definierade friktionskrav och mätmetoder, enligt forskare på VTI.


2019-01-10

Automatisering och cykel i fokus

Automatisering och dess förutsättningar var temat för en av sessionerna på Transportforum 2019 i Linköping 9 till 10 januari 2019. Cykling var ett annat ämnesområde som tog allt mer plats på Nordens största transportkonferens.


2019-01-09

Ljusare bild mötte mörkare om elektrifieringens roll för klimatet

Elektrifiering och dess möjligheter och utmaningar för att nå klimatmålen var temat för första sessionen på Transportforum 2019 i Linköping 9 januari, arrangerat av VTI. Av inledningstalarna hade Mattias Goldman en mer optimistisk hållning medan Per Kågeson...


2019-01-08

Elektrifiering och hållbarhet vid årets upplaga av Transportforum

9-10 januari är det dags för Transportforum, Nordens största konferens för transportsektorn, med 90 sessioner och över 360 presentationer, workshops och mingel. Temat för årets inledande session är elektrifiering – möjligheter och utmaningar att nå klimatmålen.


2019-01-04

Branschintresse för flytande biogas

Klimatskäl är den viktigaste drivkraften för att gå över till flytande biogas som drivmedel för tunga lastbilstransporter. Fordonsbranschen vill satsa, men största hindren är ekonomin och osäkerhet om styrmedlen. Det är några av de slutsatser VTI-forskarna...


2018-12-17

Välkommen till pressträff vid Transportforum 2019

I samband med öppnandet av Transportforum 2019, Nordens största årliga konferens för transportsektorn, håller VTI en pressträff den 9 januari. Här berättar vi och andra aktörer om ny kunskap inom transportområdet. Konferensen och pressträffen hålls i Konsert och kongress i Linköping.


2019-01-14

Friktionskrav för cykelbanor behöver ses över

Cyklingen ska öka samtidigt som antalet skadade cyklister ska minska. Halka är en av de enskilt viktigaste orsakerna till många allvarliga cykelolyckor. Därför behöver gällande råd och riktlinjer för cykelvägar ses över, både vad gäller definierade friktionskrav och mätmetoder, enligt forskare på VTI.


2019-01-10

Automatisering och cykel i fokus

Automatisering och dess förutsättningar var temat för en av sessionerna på Transportforum 2019 i Linköping 9 till 10 januari 2019. Cykling var ett annat ämnesområde som tog allt mer plats på Nordens största transportkonferens.


2019-01-09

Ljusare bild mötte mörkare om elektrifieringens roll för klimatet

Elektrifiering och dess möjligheter och utmaningar för att nå klimatmålen var temat för första sessionen på Transportforum 2019 i Linköping 9 januari, arrangerat av VTI. Av inledningstalarna hade Mattias Goldman en mer optimistisk hållning medan Per Kågeson...


2019-01-08

Elektrifiering och hållbarhet vid årets upplaga av Transportforum

9-10 januari är det dags för Transportforum, Nordens största konferens för transportsektorn, med 90 sessioner och över 360 presentationer, workshops och mingel. Temat för årets inledande session är elektrifiering – möjligheter och utmaningar att nå klimatmålen.


2019-01-04

Branschintresse för flytande biogas

Klimatskäl är den viktigaste drivkraften för att gå över till flytande biogas som drivmedel för tunga lastbilstransporter. Fordonsbranschen vill satsa, men största hindren är ekonomin och osäkerhet om styrmedlen. Det är några av de slutsatser VTI-forskarna...


2018-12-17

Välkommen till pressträff vid Transportforum 2019

I samband med öppnandet av Transportforum 2019, Nordens största årliga konferens för transportsektorn, håller VTI en pressträff den 9 januari. Här berättar vi och andra aktörer om ny kunskap inom transportområdet. Konferensen och pressträffen hålls i Konsert och kongress i Linköping.


SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Motorcykelflöden sommarhalvåren 2006 – 2017: teknisk rapport, version 1.0

Trafikverket ser ett ökat behov av uppgifter om trafikflöden och fordonshastigheter för motorcyklar, speciellt med avseende på tillförlitliga data inom trafiksäkerhetsområdet. Vid olycksanalys är det till exempel svårt att finna exponeringsdata för...

An Open Assessment Tool for Performance Based Standards of Long Combination Vehicles

The project “Performance Based Standards for High Capacity Transports in Sweden” (Performance Based Standards for High Capacity Transports in Sweden, 2013-2017) have generated a first version of an open PBS assessment tool, OpenPBS. The tool uses...

Bottleneck mitigation through a variable speed limit system using connected vehicles

Variable speed limit (VSL) systems are used to improve the traffic conditions by adjusting the speed limits based on the current traffic situation. Advances in vehicle technology have made it possible to use connected vehicles in VSL systems....

VTI AKTUELLT

VTI aktuellt sprider nyheter om och kommentarer till aktuell forskning. VTI aktuellt vänder sig till alla intressenter inom transportområdet som vill hålla sig ajour med VTI:s forskning. Tidningen distribueras kostnadsfritt och utkommer med fyra nummer per år.
LÄS MER HÄR!

TRÄFFA OSS


6
feb

Lunchseminarium i transportekonomi

Professor Maria Börjesson, VTI, föreläser under rubriken "Wider Economic Benefits – What is it and how large are they?". Plats är VTI:s lokaler på Campus KTH i Stockholm.
7
mar

Barn, liv och trafik 2019

Barn, liv och trafik 2019: Säkrare trafikvardag för barn och unga  
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 

SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Motorcykelflöden sommarhalvåren 2006 – 2017: teknisk rapport, version 1.0

Trafikverket ser ett ökat behov av uppgifter om trafikflöden och fordonshastigheter för motorcyklar, speciellt med avseende på tillförlitliga data inom trafiksäkerhetsområdet. Vid olycksanalys är det till exempel svårt att finna exponeringsdata för...

An Open Assessment Tool for Performance Based Standards of Long Combination Vehicles

The project “Performance Based Standards for High Capacity Transports in Sweden” (Performance Based Standards for High Capacity Transports in Sweden, 2013-2017) have generated a first version of an open PBS assessment tool, OpenPBS. The tool uses...

Bottleneck mitigation through a variable speed limit system using connected vehicles

Variable speed limit (VSL) systems are used to improve the traffic conditions by adjusting the speed limits based on the current traffic situation. Advances in vehicle technology have made it possible to use connected vehicles in VSL systems....

TRÄFFA OSS


6
feb

Lunchseminarium i transportekonomi

Professor Maria Börjesson, VTI, föreläser under rubriken "Wider Economic Benefits – What is it and how large are they?". Plats är VTI:s lokaler på Campus KTH i Stockholm.
7
mar

Barn, liv och trafik 2019

Barn, liv och trafik 2019: Säkrare trafikvardag för barn och unga  
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 

SENASTE NYTT


2019-01-14

Friktionskrav för cykelbanor behöver ses över

Cyklingen ska öka samtidigt som antalet skadade cyklister ska minska. Halka är en av de enskilt viktigaste orsakerna till många allvarliga cykelolyckor. Därför behöver gällande råd och riktlinjer för cykelvägar ses över, både vad gäller definierade friktionskrav och mätmetoder, enligt forskare på VTI.


2019-01-10

Automatisering och cykel i fokus

Automatisering och dess förutsättningar var temat för en av sessionerna på Transportforum 2019 i Linköping 9 till 10 januari 2019. Cykling var ett annat ämnesområde som tog allt mer plats på Nordens största transportkonferens.


2019-01-09

Ljusare bild mötte mörkare om elektrifieringens roll för klimatet

Elektrifiering och dess möjligheter och utmaningar för att nå klimatmålen var temat för första sessionen på Transportforum 2019 i Linköping 9 januari, arrangerat av VTI. Av inledningstalarna hade Mattias Goldman en mer optimistisk hållning medan Per Kågeson...


2019-01-08

Elektrifiering och hållbarhet vid årets upplaga av Transportforum

9-10 januari är det dags för Transportforum, Nordens största konferens för transportsektorn, med 90 sessioner och över 360 presentationer, workshops och mingel. Temat för årets inledande session är elektrifiering – möjligheter och utmaningar att nå klimatmålen.


2019-01-04

Branschintresse för flytande biogas

Klimatskäl är den viktigaste drivkraften för att gå över till flytande biogas som drivmedel för tunga lastbilstransporter. Fordonsbranschen vill satsa, men största hindren är ekonomin och osäkerhet om styrmedlen. Det är några av de slutsatser VTI-forskarna...


2018-12-17

Välkommen till pressträff vid Transportforum 2019

I samband med öppnandet av Transportforum 2019, Nordens största årliga konferens för transportsektorn, håller VTI en pressträff den 9 januari. Här berättar vi och andra aktörer om ny kunskap inom transportområdet. Konferensen och pressträffen hålls i Konsert och kongress i Linköping.


2019-01-14

Friktionskrav för cykelbanor behöver ses över

Cyklingen ska öka samtidigt som antalet skadade cyklister ska minska. Halka är en av de enskilt viktigaste orsakerna till många allvarliga cykelolyckor. Därför behöver gällande råd och riktlinjer för cykelvägar ses över, både vad gäller definierade friktionskrav och mätmetoder, enligt forskare på VTI.


2019-01-10

Automatisering och cykel i fokus

Automatisering och dess förutsättningar var temat för en av sessionerna på Transportforum 2019 i Linköping 9 till 10 januari 2019. Cykling var ett annat ämnesområde som tog allt mer plats på Nordens största transportkonferens.


2019-01-09

Ljusare bild mötte mörkare om elektrifieringens roll för klimatet

Elektrifiering och dess möjligheter och utmaningar för att nå klimatmålen var temat för första sessionen på Transportforum 2019 i Linköping 9 januari, arrangerat av VTI. Av inledningstalarna hade Mattias Goldman en mer optimistisk hållning medan Per Kågeson...


2019-01-08

Elektrifiering och hållbarhet vid årets upplaga av Transportforum

9-10 januari är det dags för Transportforum, Nordens största konferens för transportsektorn, med 90 sessioner och över 360 presentationer, workshops och mingel. Temat för årets inledande session är elektrifiering – möjligheter och utmaningar att nå klimatmålen.


2019-01-04

Branschintresse för flytande biogas

Klimatskäl är den viktigaste drivkraften för att gå över till flytande biogas som drivmedel för tunga lastbilstransporter. Fordonsbranschen vill satsa, men största hindren är ekonomin och osäkerhet om styrmedlen. Det är några av de slutsatser VTI-forskarna...


2018-12-17

Välkommen till pressträff vid Transportforum 2019

I samband med öppnandet av Transportforum 2019, Nordens största årliga konferens för transportsektorn, håller VTI en pressträff den 9 januari. Här berättar vi och andra aktörer om ny kunskap inom transportområdet. Konferensen och pressträffen hålls i Konsert och kongress i Linköping.


NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER