Städer kan bli grönare

2015-02-16
Att städer har grönytor och träd som kan att ta hand om dagvattnet är en klar fördel, om det görs på rätt sätt. Dessutom får det människor att må bra. Men just detta utnyttjas ofta inte i de stadsmiljöer som skapas.

Att städer har grönytor och träd som kan att ta hand om dagvattnet är en klar fördel, om det görs på rätt sätt. Dessutom får det människor att må bra. Men just detta utnyttjas ofta inte i de stadsmiljöer som skapas.

Projektet ”Grågröna systemlösningar för hållbara städer” hade i slutet av förra året slutseminarium i Linköping. Projektet är samfinansierat av Vinnova och 22 partners, där VTI är en av dem. Seminariet lockade över 80 deltagare och många presenterade lösningar för att göra städer mer attraktiva med växter som trivs i städer. Tekniken finns.

I takt med att städerna växer försvinner den naturliga markytan och ersätts med olika hårda material och konstruktioner som släpper genom vatten sämre. Utvecklingen leder till översvämningar och överbelastning av dagvattensystem samt att träd i städer dör. Många kommuner vill ha gröna städer men ojämn vattentillgång är många gånger ett problem.

Enligt resultat från projektet kan hårdgjorda ytor, exempelvis parkeringsplatser och torg, konstrueras så att växter och träd tål att finnas där. Samtidigt leder detta till att träden också gör nytta. Städers grönytor och träd gör att människor mår bra och de har en positiv inverkan på att ta hand om dagvattnet. Men det utnyttjas inte alltid i de stadsmiljöer som skapas. I stället leds dagvatten ofta direkt ut i sjöar och vattendrag, ibland i så stora mängder att reningsverk inte klarar av att ta hand om allt. Enligt projektdeltagarna kan stadsmiljöer i stället byggas så att vatten filtreras ner i jordlagren på ett mer naturligt sätt.

Mer planering för växter i städer blir allt mer aktuellt och viktigare eftersom det bidrar till att skapa städer som står bättre rustade när allt fler människor bor i dem, samtidigt som klimatet förändras med mer nederbörd som följd.

I projektet har parterna tittat på en rad olika teman. Bland annat hur städer har förändrats. Tidigare var till exempel städer mer en plats som människor bara arbetade i. Det har förändrats genom åren. År 2008 passerades gränsen där över hälften av alla människor nu också bor i urbana miljöer. I dag är det därför viktigare med attraktiva städer och nu försöker stadsplanerare ta bort bilar från städerna. För 30 år sedan byggdes det i stället parkeringsplatser i städerna.

Rätt träd på rätt plats
Träd är en del av det offentliga rummet och hör till en attraktiv stad där barn, gamla och alla andra kan leva och trivas tillsammans. Fredrik Hellman, forskare på VTI, presenterade en studie som bland annat undersökt hållfastighet och system för trafikerade gator i stadsmiljö. Det handlar mycket om att bygga system som minskar belastningen på dagvattensystemen för att därmed även minska risken för översvämningar vilket förbättrar trädens chans till överlevnad i stadsmiljö
– Misslyckas man med konstruktionen så bli det stora underhållskostnader som man kan tvingas att dras med under lång tid, säger Fredrik Hellman.

På VTI har man tagit hjälp av sin HVS (Heavy vehicle simulator) vilket är en accelererad provningsmetod som på kort tid kan simulera en stor trafikbelastning på en bestämd yta. Den består av ett hjul som går fram och tillbaka och belastar en yta. Varje överfart av hjulet motsvarar en tung fordonsaxel från till exempel en lastbil. I projektet har den använts för att se hållbarheten på dränerande markstenskonstruktioner genom att mäta spårdjupet. Minst 140 000 gånger har ett hjul med belastning gått fram och tillbaka över samma yta. Och resultatet är tydligt.
– När det gäller gator för trafik i stadsmiljö så är det möjligt att använda dränerande markstenskonstruktioner och skelettjordskonstruktioner. Det är dock viktigt att man inte slarvar med utförandet och att anvisningar och regelverk följs, säger Fredrik Hellman.

Mer information: Fredrik Hellman, forskare VTI, 013- 20 42 77

Projektets webbplats: www.greenurbansystems.eu

Foto: VTI/Katja Kircher

SENASTE NYTT


2020-07-01

Skatt för slitage och trängsel även för framtidens fordon

I takt med att användningen av fossila drivmedel minskar, minskar också statens intäkter från bensin- och dieselskatter. Forskare har i en ny rapport från VTI utrett principerna för hur vägtrafiken skulle kunna beskattas i en framtid när trafiken inte längre förorsakar utsläpp från förbränningsmotorer.


2020-06-24

Antalet omkomna i EU-trafiken minskar långsamt – Estland ett undantag

De baltiska staterna tillsammans med Grekland och Portugal är de länder inom EU som gjort störst framsteg i arbetet med att minska antalet omkomna i trafiken i Europa sedan 2010. Det framgår av en ny rapport från ETSC, Europeiska rådet för transportsäkerhet.


2020-06-16

Hur du kör och sköter din bil påverkar luftkvaliteten

Nu inleds semesterperioden och många tar bilen på sin semesterresa. Inför resan kan det vara klokt att kontrollera däcktrycket och köra på ett sätt som minskar utsläppen till luften. VTI deltar i ett EU-projekt som syftar till att minska våra utsläpp.


2020-06-15

VTI utvärderar blåljus som använts på prov

Polisen har i ett antal år använt så kallat identifieringsljus på prov med dispens från Transportstyrelsen, men nu närmar sig dispensen sitt slutdatum. VTI har därför fått i uppdrag från polisens nationella operativa avdelning, NOA, att göra en utvärdering av effekterna av identifieringsljuset.


2020-06-05

Nästa generations elväg invigd i Lund

I Lund invigdes på torsdagen den första elvägen som enkelt kan installeras på väg. Bakom satsningen står ett sydsvenskt konsortium, Evolution Road, som stöds och finansieras av Trafikverket. VTI är en av aktörerna som bidrar till demonstrationsanläggningen.


2020-06-03

Ny modell bidrar till bättre prognoser för kompetensförsörjning inom järnvägsyrken

Till följd av den ökade efterfrågan på hållbara och punktliga transporter byggs nu Sveriges infrastruktur för spårburen trafik ut. Samtidigt ökar behovet av underhållsinsatser på befintliga spår. En ny prognosmodell som forskare från VTI tagit fram beräknar framtida kompetens- och resursbehov knutna till svensk infrastruktur för spårburen trafik.


2020-07-01

Skatt för slitage och trängsel även för framtidens fordon

I takt med att användningen av fossila drivmedel minskar, minskar också statens intäkter från bensin- och dieselskatter. Forskare har i en ny rapport från VTI utrett principerna för hur vägtrafiken skulle kunna beskattas i en framtid när trafiken inte längre förorsakar utsläpp från förbränningsmotorer.


2020-06-24

Antalet omkomna i EU-trafiken minskar långsamt – Estland ett undantag

De baltiska staterna tillsammans med Grekland och Portugal är de länder inom EU som gjort störst framsteg i arbetet med att minska antalet omkomna i trafiken i Europa sedan 2010. Det framgår av en ny rapport från ETSC, Europeiska rådet för transportsäkerhet.


2020-06-16

Hur du kör och sköter din bil påverkar luftkvaliteten

Nu inleds semesterperioden och många tar bilen på sin semesterresa. Inför resan kan det vara klokt att kontrollera däcktrycket och köra på ett sätt som minskar utsläppen till luften. VTI deltar i ett EU-projekt som syftar till att minska våra utsläpp.


2020-06-15

VTI utvärderar blåljus som använts på prov

Polisen har i ett antal år använt så kallat identifieringsljus på prov med dispens från Transportstyrelsen, men nu närmar sig dispensen sitt slutdatum. VTI har därför fått i uppdrag från polisens nationella operativa avdelning, NOA, att göra en utvärdering av effekterna av identifieringsljuset.


2020-06-05

Nästa generations elväg invigd i Lund

I Lund invigdes på torsdagen den första elvägen som enkelt kan installeras på väg. Bakom satsningen står ett sydsvenskt konsortium, Evolution Road, som stöds och finansieras av Trafikverket. VTI är en av aktörerna som bidrar till demonstrationsanläggningen.


2020-06-03

Ny modell bidrar till bättre prognoser för kompetensförsörjning inom järnvägsyrken

Till följd av den ökade efterfrågan på hållbara och punktliga transporter byggs nu Sveriges infrastruktur för spårburen trafik ut. Samtidigt ökar behovet av underhållsinsatser på befintliga spår. En ny prognosmodell som forskare från VTI tagit fram beräknar framtida kompetens- och resursbehov knutna till svensk infrastruktur för spårburen trafik.


SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Objektiv mätning av ytskador och sprickor i vägytan: Vägytemätning med skannande...

Den tillståndsmätning av de statliga vägarna som görs i Sverige idag ger inte en tillräckligt allsidig beskrivning av skadeläget för att kunna välja sträckor som är i behov av underhåll. Den information som vi saknar rör vägytans skick. Det kan vara...

Incidence of acute injuries among licensed and non-licensed cyclists using insurance...

Few previous studies have examined acute injuries in competitive cycling or training as compared to other sports. By using nationwide insurance data including all injured cyclist registered in the Swedish Cycling Federation and all reported injuries...

Assessment of the quality of life in cities Environmental conditions and mobility

Researchers from Austria, Czech Republic, Italy, the Netherlands, and Sweden collaborate in the EU sponsored project »Asses implementations in the frame of the Cities of Tomorrow« (ASI). ASI is centered on quality of life issues and the way they are...

PRENUMERERA PÅ INFORMATION

Tidningen VTI aktuellt vänder sig till alla intressenter inom transportområdet som vill hålla sig ajour med VTI:s forskning. Tidningen distribueras kostnadsfritt och utkommer med fyra nummer per år. VTI:s nyhetsbrev ges ut per e-post ungefär sex gånger per år.
LÄS MER HÄR!

TRÄFFA OSS


25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, 2020 skjuts upp till augusti 2021.
3
sep

Workshop: Självkörande bussar Linköping – nästa steg

Bussarna, som är ett regionalt utvecklingsprojekt i samverkan mellan Akademiska Hus, Linköpings kommun, Linköpings universitet, RISE, Linköping Science Park, Transdev Sverige, VTI och Östgötatrafiken, trafikerar nu en två kilometer lång sträcka mellan Campus...
13-14
okt

Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020

På grund av covid 19-pandemin skjuts Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020, som VTI arrangerar, upp till nästa år.

SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Objektiv mätning av ytskador och sprickor i vägytan: Vägytemätning med skannande...

Den tillståndsmätning av de statliga vägarna som görs i Sverige idag ger inte en tillräckligt allsidig beskrivning av skadeläget för att kunna välja sträckor som är i behov av underhåll. Den information som vi saknar rör vägytans skick. Det kan vara...

Incidence of acute injuries among licensed and non-licensed cyclists using insurance...

Few previous studies have examined acute injuries in competitive cycling or training as compared to other sports. By using nationwide insurance data including all injured cyclist registered in the Swedish Cycling Federation and all reported injuries...

Assessment of the quality of life in cities Environmental conditions and mobility

Researchers from Austria, Czech Republic, Italy, the Netherlands, and Sweden collaborate in the EU sponsored project »Asses implementations in the frame of the Cities of Tomorrow« (ASI). ASI is centered on quality of life issues and the way they are...

TRÄFFA OSS


25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, 2020 skjuts upp till augusti 2021.
3
sep

Workshop: Självkörande bussar Linköping – nästa steg

Bussarna, som är ett regionalt utvecklingsprojekt i samverkan mellan Akademiska Hus, Linköpings kommun, Linköpings universitet, RISE, Linköping Science Park, Transdev Sverige, VTI och Östgötatrafiken, trafikerar nu en två kilometer lång sträcka mellan Campus...
13-14
okt

Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020

På grund av covid 19-pandemin skjuts Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020, som VTI arrangerar, upp till nästa år.

SENASTE NYTT


2020-07-01

Skatt för slitage och trängsel även för framtidens fordon

I takt med att användningen av fossila drivmedel minskar, minskar också statens intäkter från bensin- och dieselskatter. Forskare har i en ny rapport från VTI utrett principerna för hur vägtrafiken skulle kunna beskattas i en framtid när trafiken inte längre förorsakar utsläpp från förbränningsmotorer.


2020-06-24

Antalet omkomna i EU-trafiken minskar långsamt – Estland ett undantag

De baltiska staterna tillsammans med Grekland och Portugal är de länder inom EU som gjort störst framsteg i arbetet med att minska antalet omkomna i trafiken i Europa sedan 2010. Det framgår av en ny rapport från ETSC, Europeiska rådet för transportsäkerhet.


2020-06-16

Hur du kör och sköter din bil påverkar luftkvaliteten

Nu inleds semesterperioden och många tar bilen på sin semesterresa. Inför resan kan det vara klokt att kontrollera däcktrycket och köra på ett sätt som minskar utsläppen till luften. VTI deltar i ett EU-projekt som syftar till att minska våra utsläpp.


2020-06-15

VTI utvärderar blåljus som använts på prov

Polisen har i ett antal år använt så kallat identifieringsljus på prov med dispens från Transportstyrelsen, men nu närmar sig dispensen sitt slutdatum. VTI har därför fått i uppdrag från polisens nationella operativa avdelning, NOA, att göra en utvärdering av effekterna av identifieringsljuset.


2020-06-05

Nästa generations elväg invigd i Lund

I Lund invigdes på torsdagen den första elvägen som enkelt kan installeras på väg. Bakom satsningen står ett sydsvenskt konsortium, Evolution Road, som stöds och finansieras av Trafikverket. VTI är en av aktörerna som bidrar till demonstrationsanläggningen.


2020-06-03

Ny modell bidrar till bättre prognoser för kompetensförsörjning inom järnvägsyrken

Till följd av den ökade efterfrågan på hållbara och punktliga transporter byggs nu Sveriges infrastruktur för spårburen trafik ut. Samtidigt ökar behovet av underhållsinsatser på befintliga spår. En ny prognosmodell som forskare från VTI tagit fram beräknar framtida kompetens- och resursbehov knutna till svensk infrastruktur för spårburen trafik.


2020-07-01

Skatt för slitage och trängsel även för framtidens fordon

I takt med att användningen av fossila drivmedel minskar, minskar också statens intäkter från bensin- och dieselskatter. Forskare har i en ny rapport från VTI utrett principerna för hur vägtrafiken skulle kunna beskattas i en framtid när trafiken inte längre förorsakar utsläpp från förbränningsmotorer.


2020-06-24

Antalet omkomna i EU-trafiken minskar långsamt – Estland ett undantag

De baltiska staterna tillsammans med Grekland och Portugal är de länder inom EU som gjort störst framsteg i arbetet med att minska antalet omkomna i trafiken i Europa sedan 2010. Det framgår av en ny rapport från ETSC, Europeiska rådet för transportsäkerhet.


2020-06-16

Hur du kör och sköter din bil påverkar luftkvaliteten

Nu inleds semesterperioden och många tar bilen på sin semesterresa. Inför resan kan det vara klokt att kontrollera däcktrycket och köra på ett sätt som minskar utsläppen till luften. VTI deltar i ett EU-projekt som syftar till att minska våra utsläpp.


2020-06-15

VTI utvärderar blåljus som använts på prov

Polisen har i ett antal år använt så kallat identifieringsljus på prov med dispens från Transportstyrelsen, men nu närmar sig dispensen sitt slutdatum. VTI har därför fått i uppdrag från polisens nationella operativa avdelning, NOA, att göra en utvärdering av effekterna av identifieringsljuset.


2020-06-05

Nästa generations elväg invigd i Lund

I Lund invigdes på torsdagen den första elvägen som enkelt kan installeras på väg. Bakom satsningen står ett sydsvenskt konsortium, Evolution Road, som stöds och finansieras av Trafikverket. VTI är en av aktörerna som bidrar till demonstrationsanläggningen.


2020-06-03

Ny modell bidrar till bättre prognoser för kompetensförsörjning inom järnvägsyrken

Till följd av den ökade efterfrågan på hållbara och punktliga transporter byggs nu Sveriges infrastruktur för spårburen trafik ut. Samtidigt ökar behovet av underhållsinsatser på befintliga spår. En ny prognosmodell som forskare från VTI tagit fram beräknar framtida kompetens- och resursbehov knutna till svensk infrastruktur för spårburen trafik.


NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER