Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

2017-10-16
En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.

Kooperativ kolonnkörning kallas det när självkörande fordon kör tätt efter varandra. Med hjälp av trådlös kommunikation mellan fordonen kan de köra med bara någon sekunds mellanrum och följa varandras hastighet och inbromsningar automatiskt. Syftet kan vara att öka kapaciteten på vägarna på ett säkert sätt eller att göra bränslebesparingar på grund av minskat luftmotstånd.

På VTI har Maytheewat Aramrattana gjort simuleringar av kolonnkörning för att se vad som händer när det inträffar störningar i form av fordon som tränger sig in i en kolonn av självkörande fordon.

– Jag har gjort ett scenario i VTI:s körsimulator där en förare plötsligt byter fil och kör emellan två fordon i en kolonn. Syftet var att se vilka effekter detta har speciellt vad gäller trafiksäkerheten, säger Maytheewat Aramrattana, doktorand vid VTI och Högskolan i Halmstad.

Projektet handlar om hur vi kan använda simuleringsteknik för att bedöma säkerheten med kooperativ kolonnkörning, exempelvis vid störningar av fordon som inte är uppkopplade eller avbrott i den trådlösa kommunikationen.

Resultaten visar att en kolonn klarar av att hantera de flesta störningar orsakade av bilister som byter fil, trots att tekniken inte designats specifikt för händelsen. Några farliga incidenter och kollisioner inträffade dock, vilket visar att detta behöver utredas vidare.

– Eftersom vi kommer att ha en mix av uppkopplade, icke-uppkopplade, självkörande och icke-självkörande fordon på vägarna är det viktigt att undersöka effekten av detta, exempelvis hur fordonen interagerar, hur kolonnen kan hantera olika situationer och hur säkert det kan bli, säger Maytheewat Aramrattana.

Resultaten presenterades på FAST-zero’17 (Future Active Safety Technology Towards Zero Traffic Accidents) i Nara, Japan, i september. http://www.fast-zero17.info/

Presentation sker också den 17 oktober på 2017 IEEE 20th International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC) i Yokohama, Japan. http://www.itsc2017.org/

Kontakt: Maytheewat Aramrattana eller forskningschef Arne Nåbo T. 031-750 26 17

Foto: Volvo Truck Corporation

SENASTE NYTT


2020-02-27

Resa hållbart i jobbet

Nästan 40 procent av resandet i Sverige är tjänsteresor (inklusive studieresor) om man ser till resans längd, och 66 procent av de resorna sker med bil. Där finns det potential att göra miljövinster genom att få fler att resa hållbart, eller genom att undvika...


2020-02-24

Nytt projekt ska förbättra säkerheten hos bussföretag

Säkerhetskulturen inom bussbranschen är i fokus i ett nytt forskningsprojekt vid VTI. Syftet är att studera faktorer som påverkar säkert och lagligt beteende i trafiken och hur dessa skulle kunna främjas.


2020-02-13

Varning för höjning av trängselskatter

Trängselskatterna i Stockholm och Göteborg har haft avsedd effekt, även på lång sikt. Men effekten av att höja avgiften har varit liten, och höjningarna ser dessutom ut att ha försvagat stödet för trängselskatten i båda städerna.


2020-02-10

Fotgängarperspektiv i nya projekt

Två projekt med fokus på säkerhet för gångtrafikanter har nyligen startat på VTI, Smarta urbana trafikzoner (SUT) samt Säkerhet för fotgängare. Det finns kopplingar till EU-projektet Virtual som forskningschef Astrid Linder är koordinator för.


2020-02-06

Belysa kastar ljus på belysning

Tillsammans med Lunds universitet ska forskare från VTI undersöka hur utomhusbelysning kan förbättra kvaliteten på gång- och cykelresor vid skymning och mörker.


2020-01-31

Antalet omkomna fotgängare och cyklister i EU-trafiken minskar långsamt

Minst 51 300 fotgängare och 19 450 cyklister dödades på vägarna inom EU mellan 2010 och 2018. Minskning av antalet omkomna cyklister var åtta gånger långsammare än minskningen av antalet omkomna som färdas med bil. Det visar en rapport från den europeiska...


2020-01-27

Studie avråder från hastighetsbegränsningar för cykel

Cyklisters hastighet bör inte begränsas genom ytterligare lagstiftning eller genom cykelbanans utformning. Däremot kan det av trafiksäkerhetsskäl vara motiverat att dämpa cyklisters hastighet på kortare sträckor, i vissa situationer.


2020-01-13

Transportforum en kraft i omställningens tidevarv

Årets Transportforum samlade många deltagare kring den forskning och utveckling som blir allt mer angelägen, inte minst ur ett hållbarhets- och klimatperspektiv. Konferensen är den största i sitt slag och arrangerades av VTI för 37:e gången.


2020-02-27

Resa hållbart i jobbet

Nästan 40 procent av resandet i Sverige är tjänsteresor (inklusive studieresor) om man ser till resans längd, och 66 procent av de resorna sker med bil. Där finns det potential att göra miljövinster genom att få fler att resa hållbart, eller genom att undvika...


2020-02-24

Nytt projekt ska förbättra säkerheten hos bussföretag

Säkerhetskulturen inom bussbranschen är i fokus i ett nytt forskningsprojekt vid VTI. Syftet är att studera faktorer som påverkar säkert och lagligt beteende i trafiken och hur dessa skulle kunna främjas.


2020-02-13

Varning för höjning av trängselskatter

Trängselskatterna i Stockholm och Göteborg har haft avsedd effekt, även på lång sikt. Men effekten av att höja avgiften har varit liten, och höjningarna ser dessutom ut att ha försvagat stödet för trängselskatten i båda städerna.


2020-02-10

Fotgängarperspektiv i nya projekt

Två projekt med fokus på säkerhet för gångtrafikanter har nyligen startat på VTI, Smarta urbana trafikzoner (SUT) samt Säkerhet för fotgängare. Det finns kopplingar till EU-projektet Virtual som forskningschef Astrid Linder är koordinator för.


2020-02-06

Belysa kastar ljus på belysning

Tillsammans med Lunds universitet ska forskare från VTI undersöka hur utomhusbelysning kan förbättra kvaliteten på gång- och cykelresor vid skymning och mörker.


2020-01-31

Antalet omkomna fotgängare och cyklister i EU-trafiken minskar långsamt

Minst 51 300 fotgängare och 19 450 cyklister dödades på vägarna inom EU mellan 2010 och 2018. Minskning av antalet omkomna cyklister var åtta gånger långsammare än minskningen av antalet omkomna som färdas med bil. Det visar en rapport från den europeiska...


2020-01-27

Studie avråder från hastighetsbegränsningar för cykel

Cyklisters hastighet bör inte begränsas genom ytterligare lagstiftning eller genom cykelbanans utformning. Däremot kan det av trafiksäkerhetsskäl vara motiverat att dämpa cyklisters hastighet på kortare sträckor, i vissa situationer.


2020-01-13

Transportforum en kraft i omställningens tidevarv

Årets Transportforum samlade många deltagare kring den forskning och utveckling som blir allt mer angelägen, inte minst ur ett hållbarhets- och klimatperspektiv. Konferensen är den största i sitt slag och arrangerades av VTI för 37:e gången.


SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Analysing human factors for naval navigation accidents using hfacs

Since the early ’90s the Portuguese Navy has implemented several measures to improve its navigation safety performance, such as new policies, standard operational procedures, auditing and training programs, revision of course programs and...

Kinas nya sidenvägar: effekter på svensk handel och svenska transporter

VTI har på uppdrag av Trafikanalys gjort en bedömning av hur startade och aviserade infrastrukturinvesteringar inom det så kallade Belt and Road Initiative (BRI) kan komma att påverka svensk handel och svenska transporter. BRI är en global...

A coupled road dust and surface moisture model to predict non-exhaust road traffic...

Non-exhaust traffic induced emissions are a major source of particle mass in most European countries. This is particularly important in Nordic and Alpine countries where winter time road traction maintenance occurs, e.g. salting and sanding, and...

PRENUMERERA PÅ INFORMATION

Tidningen VTI aktuellt vänder sig till alla intressenter inom transportområdet som vill hålla sig ajour med VTI:s forskning. Tidningen distribueras kostnadsfritt och utkommer med fyra nummer per år. VTI:s nyhetsbrev ges ut per e-post ungefär sex gånger per år.
LÄS MER HÄR!

TRÄFFA OSS


18-19
mar

Vintervägforum 2020

I över 50 år har Vintervägforum varit en naturlig mötesplats för alla aktörer inom vinterväghållning. Flera forskare från VTI medverkar.
12-13
maj

Electric Road Systems Conference (ERSC2020)

Välkommen till den fjärde Electric Road Systems Conference (ERSC2020). Konferensen hålls i Lund 12-13 maj 2020.
10-12
jun

Via Nordica 2020

VTI deltar med monter på Via Nordica 2020 som arrangeras i Malmö 10–12 juni av Nordiskt vägforum, NVF.

SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Analysing human factors for naval navigation accidents using hfacs

Since the early ’90s the Portuguese Navy has implemented several measures to improve its navigation safety performance, such as new policies, standard operational procedures, auditing and training programs, revision of course programs and...

Kinas nya sidenvägar: effekter på svensk handel och svenska transporter

VTI har på uppdrag av Trafikanalys gjort en bedömning av hur startade och aviserade infrastrukturinvesteringar inom det så kallade Belt and Road Initiative (BRI) kan komma att påverka svensk handel och svenska transporter. BRI är en global...

A coupled road dust and surface moisture model to predict non-exhaust road traffic...

Non-exhaust traffic induced emissions are a major source of particle mass in most European countries. This is particularly important in Nordic and Alpine countries where winter time road traction maintenance occurs, e.g. salting and sanding, and...

TRÄFFA OSS


18-19
mar

Vintervägforum 2020

I över 50 år har Vintervägforum varit en naturlig mötesplats för alla aktörer inom vinterväghållning. Flera forskare från VTI medverkar.
12-13
maj

Electric Road Systems Conference (ERSC2020)

Välkommen till den fjärde Electric Road Systems Conference (ERSC2020). Konferensen hålls i Lund 12-13 maj 2020.
10-12
jun

Via Nordica 2020

VTI deltar med monter på Via Nordica 2020 som arrangeras i Malmö 10–12 juni av Nordiskt vägforum, NVF.

SENASTE NYTT


2020-02-27

Resa hållbart i jobbet

Nästan 40 procent av resandet i Sverige är tjänsteresor (inklusive studieresor) om man ser till resans längd, och 66 procent av de resorna sker med bil. Där finns det potential att göra miljövinster genom att få fler att resa hållbart, eller genom att undvika...


2020-02-24

Nytt projekt ska förbättra säkerheten hos bussföretag

Säkerhetskulturen inom bussbranschen är i fokus i ett nytt forskningsprojekt vid VTI. Syftet är att studera faktorer som påverkar säkert och lagligt beteende i trafiken och hur dessa skulle kunna främjas.


2020-02-13

Varning för höjning av trängselskatter

Trängselskatterna i Stockholm och Göteborg har haft avsedd effekt, även på lång sikt. Men effekten av att höja avgiften har varit liten, och höjningarna ser dessutom ut att ha försvagat stödet för trängselskatten i båda städerna.


2020-02-10

Fotgängarperspektiv i nya projekt

Två projekt med fokus på säkerhet för gångtrafikanter har nyligen startat på VTI, Smarta urbana trafikzoner (SUT) samt Säkerhet för fotgängare. Det finns kopplingar till EU-projektet Virtual som forskningschef Astrid Linder är koordinator för.


2020-02-06

Belysa kastar ljus på belysning

Tillsammans med Lunds universitet ska forskare från VTI undersöka hur utomhusbelysning kan förbättra kvaliteten på gång- och cykelresor vid skymning och mörker.


2020-01-31

Antalet omkomna fotgängare och cyklister i EU-trafiken minskar långsamt

Minst 51 300 fotgängare och 19 450 cyklister dödades på vägarna inom EU mellan 2010 och 2018. Minskning av antalet omkomna cyklister var åtta gånger långsammare än minskningen av antalet omkomna som färdas med bil. Det visar en rapport från den europeiska...


2020-01-27

Studie avråder från hastighetsbegränsningar för cykel

Cyklisters hastighet bör inte begränsas genom ytterligare lagstiftning eller genom cykelbanans utformning. Däremot kan det av trafiksäkerhetsskäl vara motiverat att dämpa cyklisters hastighet på kortare sträckor, i vissa situationer.


2020-01-13

Transportforum en kraft i omställningens tidevarv

Årets Transportforum samlade många deltagare kring den forskning och utveckling som blir allt mer angelägen, inte minst ur ett hållbarhets- och klimatperspektiv. Konferensen är den största i sitt slag och arrangerades av VTI för 37:e gången.


2020-02-27

Resa hållbart i jobbet

Nästan 40 procent av resandet i Sverige är tjänsteresor (inklusive studieresor) om man ser till resans längd, och 66 procent av de resorna sker med bil. Där finns det potential att göra miljövinster genom att få fler att resa hållbart, eller genom att undvika...


2020-02-24

Nytt projekt ska förbättra säkerheten hos bussföretag

Säkerhetskulturen inom bussbranschen är i fokus i ett nytt forskningsprojekt vid VTI. Syftet är att studera faktorer som påverkar säkert och lagligt beteende i trafiken och hur dessa skulle kunna främjas.


2020-02-13

Varning för höjning av trängselskatter

Trängselskatterna i Stockholm och Göteborg har haft avsedd effekt, även på lång sikt. Men effekten av att höja avgiften har varit liten, och höjningarna ser dessutom ut att ha försvagat stödet för trängselskatten i båda städerna.


2020-02-10

Fotgängarperspektiv i nya projekt

Två projekt med fokus på säkerhet för gångtrafikanter har nyligen startat på VTI, Smarta urbana trafikzoner (SUT) samt Säkerhet för fotgängare. Det finns kopplingar till EU-projektet Virtual som forskningschef Astrid Linder är koordinator för.


2020-02-06

Belysa kastar ljus på belysning

Tillsammans med Lunds universitet ska forskare från VTI undersöka hur utomhusbelysning kan förbättra kvaliteten på gång- och cykelresor vid skymning och mörker.


2020-01-31

Antalet omkomna fotgängare och cyklister i EU-trafiken minskar långsamt

Minst 51 300 fotgängare och 19 450 cyklister dödades på vägarna inom EU mellan 2010 och 2018. Minskning av antalet omkomna cyklister var åtta gånger långsammare än minskningen av antalet omkomna som färdas med bil. Det visar en rapport från den europeiska...


2020-01-27

Studie avråder från hastighetsbegränsningar för cykel

Cyklisters hastighet bör inte begränsas genom ytterligare lagstiftning eller genom cykelbanans utformning. Däremot kan det av trafiksäkerhetsskäl vara motiverat att dämpa cyklisters hastighet på kortare sträckor, i vissa situationer.


2020-01-13

Transportforum en kraft i omställningens tidevarv

Årets Transportforum samlade många deltagare kring den forskning och utveckling som blir allt mer angelägen, inte minst ur ett hållbarhets- och klimatperspektiv. Konferensen är den största i sitt slag och arrangerades av VTI för 37:e gången.


NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER