Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

2017-10-16
En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.

Kooperativ kolonnkörning kallas det när självkörande fordon kör tätt efter varandra. Med hjälp av trådlös kommunikation mellan fordonen kan de köra med bara någon sekunds mellanrum och följa varandras hastighet och inbromsningar automatiskt. Syftet kan vara att öka kapaciteten på vägarna på ett säkert sätt eller att göra bränslebesparingar på grund av minskat luftmotstånd.

På VTI har Maytheewat Aramrattana gjort simuleringar av kolonnkörning för att se vad som händer när det inträffar störningar i form av fordon som tränger sig in i en kolonn av självkörande fordon.

– Jag har gjort ett scenario i VTI:s körsimulator där en förare plötsligt byter fil och kör emellan två fordon i en kolonn. Syftet var att se vilka effekter detta har speciellt vad gäller trafiksäkerheten, säger Maytheewat Aramrattana, doktorand vid VTI och Högskolan i Halmstad.

Projektet handlar om hur vi kan använda simuleringsteknik för att bedöma säkerheten med kooperativ kolonnkörning, exempelvis vid störningar av fordon som inte är uppkopplade eller avbrott i den trådlösa kommunikationen.

Resultaten visar att en kolonn klarar av att hantera de flesta störningar orsakade av bilister som byter fil, trots att tekniken inte designats specifikt för händelsen. Några farliga incidenter och kollisioner inträffade dock, vilket visar att detta behöver utredas vidare.

– Eftersom vi kommer att ha en mix av uppkopplade, icke-uppkopplade, självkörande och icke-självkörande fordon på vägarna är det viktigt att undersöka effekten av detta, exempelvis hur fordonen interagerar, hur kolonnen kan hantera olika situationer och hur säkert det kan bli, säger Maytheewat Aramrattana.

Resultaten presenterades på FAST-zero’17 (Future Active Safety Technology Towards Zero Traffic Accidents) i Nara, Japan, i september. http://www.fast-zero17.info/

Presentation sker också den 17 oktober på 2017 IEEE 20th International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC) i Yokohama, Japan. http://www.itsc2017.org/

Kontakt: Maytheewat Aramrattana eller forskningschef Arne Nåbo T. 031-750 26 17

Foto: Volvo Truck Corporation

SENASTE NYTT


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


2019-05-07

Så ska automatiserade fordon samsas med övrig trafik

Infrastrukturen behöver förberedas för självkörande fordon – framför allt i början när allt är nytt. Det medverkar forskare till genom CoEXist, ett EU-finansierat forskningsprojekt där VTI deltar som största partner.


2019-05-06

Hastighet fortsatt problem på Europas vägar

Hastigheter fortsätter att vara den enskilt viktigaste orsaken till trafikolyckor i många europeiska länder. Det framgår av en rapport som Europeiska transportsäkerhetsrådet, ETSC, gav ut tidigare i våras.


2019-04-26

Fortsatt för höga hastigheter på Sveriges gator i tätort

Hela 34 procent av trafikanterna på väg kör för fort i tätort, framför allt på 40-sträckor. Det visar en studie från 2018. För höga hastigheter ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.


2019-04-23

Forskning om forskning om person- och godstransporter

Shift2Rail är ett europeiskt järnvägsprojekt som arbetar aktivt för att skapa innovationer inom järnvägssektorn. IMPACT-2 är ett projekt som följer och utvärderar Shift2Rail. Hur går det med innovationerna? Är de till nytta för samhället?


2019-04-18

Bättre underlag till investeringar med ny modell för cykeltrafik

Forskare har utvecklat en ny trafikmodell som kan ge bättre underlag till samhällsekonomiska analyser av investeringar i infrastruktur för cykeltrafik.


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


2019-05-07

Så ska automatiserade fordon samsas med övrig trafik

Infrastrukturen behöver förberedas för självkörande fordon – framför allt i början när allt är nytt. Det medverkar forskare till genom CoEXist, ett EU-finansierat forskningsprojekt där VTI deltar som största partner.


2019-05-06

Hastighet fortsatt problem på Europas vägar

Hastigheter fortsätter att vara den enskilt viktigaste orsaken till trafikolyckor i många europeiska länder. Det framgår av en rapport som Europeiska transportsäkerhetsrådet, ETSC, gav ut tidigare i våras.


2019-04-26

Fortsatt för höga hastigheter på Sveriges gator i tätort

Hela 34 procent av trafikanterna på väg kör för fort i tätort, framför allt på 40-sträckor. Det visar en studie från 2018. För höga hastigheter ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.


2019-04-23

Forskning om forskning om person- och godstransporter

Shift2Rail är ett europeiskt järnvägsprojekt som arbetar aktivt för att skapa innovationer inom järnvägssektorn. IMPACT-2 är ett projekt som följer och utvärderar Shift2Rail. Hur går det med innovationerna? Är de till nytta för samhället?


2019-04-18

Bättre underlag till investeringar med ny modell för cykeltrafik

Forskare har utvecklat en ny trafikmodell som kan ge bättre underlag till samhällsekonomiska analyser av investeringar i infrastruktur för cykeltrafik.


SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Den svenska marknaden för godstransporter på järnväg: En analys av dominerande ställning

Den svenska godsmarknaden på järnväg avreglerades år 1996. SJ avknoppade godsverksamheten 2001, till det separata men fortfarande statligt ägda företaget Green Cargo. Även om det sedan 1996 har etablerats nya företag är Green Cargo den största...

Varför väljer cyklister att cykla alkoholpåverkade?: En enkätstudie

Alkoholpåverkan tycks vara en starkt bidragande orsak till att cyklister omkommer eller skadas svårt i trafiken. Trots det finns i dagsläget relativt lite kunskap om människors syn på alkoholpåverkad cykling. Syftet med denna enkätstudie var därför...

Public participation and written submissions: A transport infrastructure planning case...

Written submissions or comments as a response on an EIS (Environmental Impact Statement) rank as one of the most common forms of public participation. Within public participation research there appears to be an international dearth of knowledge...

PRENUMERERA PÅ INFORMATION

Tidningen VTI aktuellt vänder sig till alla intressenter inom transportområdet som vill hålla sig ajour med VTI:s forskning. Tidningen distribueras kostnadsfritt och utkommer med fyra nummer per år. VTI:s nyhetsbrev ges ut per e-post ungefär sex gånger per år.
LÄS MER HÄR!

TRÄFFA OSS


22-24
maj

International Transport Forum

Den årliga konferensen för International Transport Forum (ITF) hålls i Leipzig 22-24 maj 2019.
4
jun

ITS European Congress

Anna Anund, forskningschef på VTI, håller föredrag den 4 juni på konferensen om smart mobilitet och digitalisering av transporter.
9-12
jun

Global Public Transport Summit

UITP (International Association of Public Transport) bjuder in till Global Public Transport Summit 9-12 juni 2019. Konferensen, som arrangeras vart annat år, hålls den här gången i Stockholm. VTI deltar med en monter i konferensens utställning. 

SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Den svenska marknaden för godstransporter på järnväg: En analys av dominerande ställning

Den svenska godsmarknaden på järnväg avreglerades år 1996. SJ avknoppade godsverksamheten 2001, till det separata men fortfarande statligt ägda företaget Green Cargo. Även om det sedan 1996 har etablerats nya företag är Green Cargo den största...

Varför väljer cyklister att cykla alkoholpåverkade?: En enkätstudie

Alkoholpåverkan tycks vara en starkt bidragande orsak till att cyklister omkommer eller skadas svårt i trafiken. Trots det finns i dagsläget relativt lite kunskap om människors syn på alkoholpåverkad cykling. Syftet med denna enkätstudie var därför...

Public participation and written submissions: A transport infrastructure planning case...

Written submissions or comments as a response on an EIS (Environmental Impact Statement) rank as one of the most common forms of public participation. Within public participation research there appears to be an international dearth of knowledge...

TRÄFFA OSS


22-24
maj

International Transport Forum

Den årliga konferensen för International Transport Forum (ITF) hålls i Leipzig 22-24 maj 2019.
4
jun

ITS European Congress

Anna Anund, forskningschef på VTI, håller föredrag den 4 juni på konferensen om smart mobilitet och digitalisering av transporter.
9-12
jun

Global Public Transport Summit

UITP (International Association of Public Transport) bjuder in till Global Public Transport Summit 9-12 juni 2019. Konferensen, som arrangeras vart annat år, hålls den här gången i Stockholm. VTI deltar med en monter i konferensens utställning. 

SENASTE NYTT


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


2019-05-07

Så ska automatiserade fordon samsas med övrig trafik

Infrastrukturen behöver förberedas för självkörande fordon – framför allt i början när allt är nytt. Det medverkar forskare till genom CoEXist, ett EU-finansierat forskningsprojekt där VTI deltar som största partner.


2019-05-06

Hastighet fortsatt problem på Europas vägar

Hastigheter fortsätter att vara den enskilt viktigaste orsaken till trafikolyckor i många europeiska länder. Det framgår av en rapport som Europeiska transportsäkerhetsrådet, ETSC, gav ut tidigare i våras.


2019-04-26

Fortsatt för höga hastigheter på Sveriges gator i tätort

Hela 34 procent av trafikanterna på väg kör för fort i tätort, framför allt på 40-sträckor. Det visar en studie från 2018. För höga hastigheter ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.


2019-04-23

Forskning om forskning om person- och godstransporter

Shift2Rail är ett europeiskt järnvägsprojekt som arbetar aktivt för att skapa innovationer inom järnvägssektorn. IMPACT-2 är ett projekt som följer och utvärderar Shift2Rail. Hur går det med innovationerna? Är de till nytta för samhället?


2019-04-18

Bättre underlag till investeringar med ny modell för cykeltrafik

Forskare har utvecklat en ny trafikmodell som kan ge bättre underlag till samhällsekonomiska analyser av investeringar i infrastruktur för cykeltrafik.


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


2019-05-07

Så ska automatiserade fordon samsas med övrig trafik

Infrastrukturen behöver förberedas för självkörande fordon – framför allt i början när allt är nytt. Det medverkar forskare till genom CoEXist, ett EU-finansierat forskningsprojekt där VTI deltar som största partner.


2019-05-06

Hastighet fortsatt problem på Europas vägar

Hastigheter fortsätter att vara den enskilt viktigaste orsaken till trafikolyckor i många europeiska länder. Det framgår av en rapport som Europeiska transportsäkerhetsrådet, ETSC, gav ut tidigare i våras.


2019-04-26

Fortsatt för höga hastigheter på Sveriges gator i tätort

Hela 34 procent av trafikanterna på väg kör för fort i tätort, framför allt på 40-sträckor. Det visar en studie från 2018. För höga hastigheter ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd.


2019-04-23

Forskning om forskning om person- och godstransporter

Shift2Rail är ett europeiskt järnvägsprojekt som arbetar aktivt för att skapa innovationer inom järnvägssektorn. IMPACT-2 är ett projekt som följer och utvärderar Shift2Rail. Hur går det med innovationerna? Är de till nytta för samhället?


2019-04-18

Bättre underlag till investeringar med ny modell för cykeltrafik

Forskare har utvecklat en ny trafikmodell som kan ge bättre underlag till samhällsekonomiska analyser av investeringar i infrastruktur för cykeltrafik.


NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER