Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller

2017-11-29
Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta.

En tidtabell reglerar den tågtrafik som ska bedrivas för ett år åt gången. Denna plan för trafikproduktion bereds långt i förväg. Ett viktigt steg är de ansökningar om att få bedriva trafik som operatörerna lämnar i april varje år. Många ansökningar kan beviljas, men många gånger saknas spårkapacitet för att tillgodose alla önskemål. Konsekvensen blir att vissa avgångsönskemål måste tidigare- eller senareläggas, eller avvisas.

– Mycket talar också för att operatörer avstår från att lämna in ansökningar för att de vet att kapaciteten är otillräcklig och att de sannolikt kommer att få låg prioritet, säger Jan-Eric Nilsson, professor i transportekonomi på VTI.

Personal som ansvarar för att lägga tidtabellerna gör alla justeringar manuellt. Detta sätt att arbeta fungerar bra när samma trafik bedrivs år från år, utan en stor mängd med intressekonflikter. Men i flera delar av det svenska järnvägsnätet ökar nu trafiken varje år, därmed ökar mängden konflikter.

– På grund av den svenska järnvägens struktur minskar sannolikheten för att det manuella arbetssättet kommer fram till en optimal tidtabell. Detta vill vi försöka ändra på, säger Jan-Eric Nilsson.

VTI ska testa en metod för att skapa tågtidtabeller som ger bäst nytta av tillgänglig infrastruktur. Forskarna ska använda en optimeringsmodell parallellt med att Trafikverket på sedvanligt sätt utformar en tidtabell.

– Genom att genomföra studien samtidigt som en tidtabell läggs kan vi bedöma nyttan av olika lösningar som inte kunnat prövas med nuvarande manuella arbetssätt, säger Jan-Eric Nilsson,

Målet är att få ut största möjliga nytta av den kapacitet som finns tillgänglig, men eftersom det saknas ett systematiskt optimeringshjälpmedel är det idag inte möjligt att pröva tidtabeller som på ett omfattande sätt avviker från den trafik som redan bedrivs.

– Studien sker i en avgränsad del av järnvägsnätet och ska visa på att det finns en modell som har möjlighet att ta fram en optimal lösning. Efter det återstår ett utvecklingsarbete innan den färdiga produkten kan användas.

En automatiserad tidtabelläggning skulle innebära att dagens långa planeringsprocess avsevärt skulle kunna kortas. Ännu viktigare är den potential som öppnas för att öka effektiviteten i användningen av existerande banor, exempelvis genom att det blir möjligt att hitta fler lösningar på operatörernas önskemål om att få bedriva trafik.

Projektet avslutas i slutet av 2019 och finansieras med 2 miljoner kronor av Vinnova.

Kontakt: Jan-Eric Nilsson T. 08-555 770 33

Foto: Mostphotos

SENASTE NYTT


2020-04-02

Ungas resande viktig för omställningen av transportsystemet

Transportsystemet står inför en rad utmaningar på grund av dess negativa inverkan inte minst inom områden som klimat, jämlikhet och rättvisa. I en ny rapport lyfter forskare fram ungas egna röster inom transportområdet.


2020-04-01

Godscyklar bra till sista kilometern-transporter

​Den sista kilometern av en transportkedja är den mest kostsamma, minst effektiva och mest utsläppsintensiva delen av hela kedjan. Att transportera paket med godscyklar är kostnads effektivt, leder till mindre utsläpp och snabbare transporter.


2020-03-27

Riskutbildning påverkade yrkesförares syn på hastighet och avstånd

En riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon skulle kunna ge säkerhetsvinster och minska antalet trafikolyckor. Utbildningen som prövades vid en fallstudie visade att egna upplevelser av praktiska moment gav mer insikt i egen och andra trafikanters sårbarhet, och att hastighet och avstånd spelar roll.


2020-03-17

Uppkopplade fordon löser parkeringsproblem

Fordon som cirkulerar i stadskärnan på jakt efter en ledig parkeringsplats är ett växande problem. En molntjänst som känner av trafiksituationen och tillgången till lediga parkeringsplatser skulle minska både trafik och trängsel.


2020-03-12

Flera nya internationella samarbeten för VTI och Sverige

VTI har ett väl utvecklat internationellt samarbete och efterfrågad kompetens. Ett samförståndsavtal med Malaysia är det senaste av VTI:s bilaterala samarbeten.


2020-03-11

Sverigepremiär för två olika självkörande fordon i Linköping

Nu inleds en ny etapp i ”Ride the future”-projektet. För första gången i Sverige kör två självkörande fordon från två olika tillverkare i samma testområde. Den 10 mars ägde den officiella invigningen rum på Campusområdet i Linköping. Särskilt inbjudna och pressen fick chansen att åka på premiärtur.


2020-03-11

Elvägar för tung trafik är lönsamma

Utbyggnad av elvägar skulle vara samhällsekonomiskt lönsamma och minska utsläppen från tunga lastbilar i Sverige med ungefär en tredjedel.


2020-03-06

Självkörande bussar i Linköping del av EU-projekt

Nyttan av självkörande fordon för personer med funktionshinder är bland annat i fokus för ett EU-forskningsprojekt som startats nu. Projektet är kopplat till de självkörande bussarna i Linköping.


2020-04-02

Ungas resande viktig för omställningen av transportsystemet

Transportsystemet står inför en rad utmaningar på grund av dess negativa inverkan inte minst inom områden som klimat, jämlikhet och rättvisa. I en ny rapport lyfter forskare fram ungas egna röster inom transportområdet.


2020-04-01

Godscyklar bra till sista kilometern-transporter

​Den sista kilometern av en transportkedja är den mest kostsamma, minst effektiva och mest utsläppsintensiva delen av hela kedjan. Att transportera paket med godscyklar är kostnads effektivt, leder till mindre utsläpp och snabbare transporter.


2020-03-27

Riskutbildning påverkade yrkesförares syn på hastighet och avstånd

En riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon skulle kunna ge säkerhetsvinster och minska antalet trafikolyckor. Utbildningen som prövades vid en fallstudie visade att egna upplevelser av praktiska moment gav mer insikt i egen och andra trafikanters sårbarhet, och att hastighet och avstånd spelar roll.


2020-03-17

Uppkopplade fordon löser parkeringsproblem

Fordon som cirkulerar i stadskärnan på jakt efter en ledig parkeringsplats är ett växande problem. En molntjänst som känner av trafiksituationen och tillgången till lediga parkeringsplatser skulle minska både trafik och trängsel.


2020-03-12

Flera nya internationella samarbeten för VTI och Sverige

VTI har ett väl utvecklat internationellt samarbete och efterfrågad kompetens. Ett samförståndsavtal med Malaysia är det senaste av VTI:s bilaterala samarbeten.


2020-03-11

Sverigepremiär för två olika självkörande fordon i Linköping

Nu inleds en ny etapp i ”Ride the future”-projektet. För första gången i Sverige kör två självkörande fordon från två olika tillverkare i samma testområde. Den 10 mars ägde den officiella invigningen rum på Campusområdet i Linköping. Särskilt inbjudna och pressen fick chansen att åka på premiärtur.


2020-03-11

Elvägar för tung trafik är lönsamma

Utbyggnad av elvägar skulle vara samhällsekonomiskt lönsamma och minska utsläppen från tunga lastbilar i Sverige med ungefär en tredjedel.


2020-03-06

Självkörande bussar i Linköping del av EU-projekt

Nyttan av självkörande fordon för personer med funktionshinder är bland annat i fokus för ett EU-forskningsprojekt som startats nu. Projektet är kopplat till de självkörande bussarna i Linköping.


SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


The practical part of train driver education: experiences, expectations and possibilities

Despite all the technical aids introduced to the railway the train drivers’ knowledge and skills are still important for traffic efficiency and safety. The literature shows a clear connection between practical experience and safer and more efficient...

Analysis and comparison of simulated and real train driving in an Automatic Train...

This paper presents the differences between the train traffic simulation tool RailSys and real train traffic with focus on Electrical Multiple Units (EMU) and the Swedish automatic train protection (ATP) system ATC, on a single-track line. Braking,...

Interaction between cyclists, motor vehicles and infrastructure: a simulator study on...

Severe and fatal accidents between cyclists and motor vehicles are common at intersections, and many involve right-turning vehicles, with drivers not observing an adjacent cyclist. Few structured investigations exist regarding the interaction...

PRENUMERERA PÅ INFORMATION

Tidningen VTI aktuellt vänder sig till alla intressenter inom transportområdet som vill hålla sig ajour med VTI:s forskning. Tidningen distribueras kostnadsfritt och utkommer med fyra nummer per år. VTI:s nyhetsbrev ges ut per e-post ungefär sex gånger per år.
LÄS MER HÄR!

TRÄFFA OSS


25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 
13-14
okt

Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020

VTI arrangerar Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020. 
4-6
nov

International Cycling Safety Conference

Cykelcentrum arrangerar tillsammans med Lunds universitet International Cycling Safety Conference, ICSC, i Lund 4-6 november 2020.

SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


The practical part of train driver education: experiences, expectations and possibilities

Despite all the technical aids introduced to the railway the train drivers’ knowledge and skills are still important for traffic efficiency and safety. The literature shows a clear connection between practical experience and safer and more efficient...

Analysis and comparison of simulated and real train driving in an Automatic Train...

This paper presents the differences between the train traffic simulation tool RailSys and real train traffic with focus on Electrical Multiple Units (EMU) and the Swedish automatic train protection (ATP) system ATC, on a single-track line. Braking,...

Interaction between cyclists, motor vehicles and infrastructure: a simulator study on...

Severe and fatal accidents between cyclists and motor vehicles are common at intersections, and many involve right-turning vehicles, with drivers not observing an adjacent cyclist. Few structured investigations exist regarding the interaction...

TRÄFFA OSS


25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 
13-14
okt

Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020

VTI arrangerar Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020. 
4-6
nov

International Cycling Safety Conference

Cykelcentrum arrangerar tillsammans med Lunds universitet International Cycling Safety Conference, ICSC, i Lund 4-6 november 2020.

SENASTE NYTT


2020-04-02

Ungas resande viktig för omställningen av transportsystemet

Transportsystemet står inför en rad utmaningar på grund av dess negativa inverkan inte minst inom områden som klimat, jämlikhet och rättvisa. I en ny rapport lyfter forskare fram ungas egna röster inom transportområdet.


2020-04-01

Godscyklar bra till sista kilometern-transporter

​Den sista kilometern av en transportkedja är den mest kostsamma, minst effektiva och mest utsläppsintensiva delen av hela kedjan. Att transportera paket med godscyklar är kostnads effektivt, leder till mindre utsläpp och snabbare transporter.


2020-03-27

Riskutbildning påverkade yrkesförares syn på hastighet och avstånd

En riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon skulle kunna ge säkerhetsvinster och minska antalet trafikolyckor. Utbildningen som prövades vid en fallstudie visade att egna upplevelser av praktiska moment gav mer insikt i egen och andra trafikanters sårbarhet, och att hastighet och avstånd spelar roll.


2020-03-17

Uppkopplade fordon löser parkeringsproblem

Fordon som cirkulerar i stadskärnan på jakt efter en ledig parkeringsplats är ett växande problem. En molntjänst som känner av trafiksituationen och tillgången till lediga parkeringsplatser skulle minska både trafik och trängsel.


2020-03-12

Flera nya internationella samarbeten för VTI och Sverige

VTI har ett väl utvecklat internationellt samarbete och efterfrågad kompetens. Ett samförståndsavtal med Malaysia är det senaste av VTI:s bilaterala samarbeten.


2020-03-11

Sverigepremiär för två olika självkörande fordon i Linköping

Nu inleds en ny etapp i ”Ride the future”-projektet. För första gången i Sverige kör två självkörande fordon från två olika tillverkare i samma testområde. Den 10 mars ägde den officiella invigningen rum på Campusområdet i Linköping. Särskilt inbjudna och pressen fick chansen att åka på premiärtur.


2020-03-11

Elvägar för tung trafik är lönsamma

Utbyggnad av elvägar skulle vara samhällsekonomiskt lönsamma och minska utsläppen från tunga lastbilar i Sverige med ungefär en tredjedel.


2020-03-06

Självkörande bussar i Linköping del av EU-projekt

Nyttan av självkörande fordon för personer med funktionshinder är bland annat i fokus för ett EU-forskningsprojekt som startats nu. Projektet är kopplat till de självkörande bussarna i Linköping.


2020-04-02

Ungas resande viktig för omställningen av transportsystemet

Transportsystemet står inför en rad utmaningar på grund av dess negativa inverkan inte minst inom områden som klimat, jämlikhet och rättvisa. I en ny rapport lyfter forskare fram ungas egna röster inom transportområdet.


2020-04-01

Godscyklar bra till sista kilometern-transporter

​Den sista kilometern av en transportkedja är den mest kostsamma, minst effektiva och mest utsläppsintensiva delen av hela kedjan. Att transportera paket med godscyklar är kostnads effektivt, leder till mindre utsläpp och snabbare transporter.


2020-03-27

Riskutbildning påverkade yrkesförares syn på hastighet och avstånd

En riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon skulle kunna ge säkerhetsvinster och minska antalet trafikolyckor. Utbildningen som prövades vid en fallstudie visade att egna upplevelser av praktiska moment gav mer insikt i egen och andra trafikanters sårbarhet, och att hastighet och avstånd spelar roll.


2020-03-17

Uppkopplade fordon löser parkeringsproblem

Fordon som cirkulerar i stadskärnan på jakt efter en ledig parkeringsplats är ett växande problem. En molntjänst som känner av trafiksituationen och tillgången till lediga parkeringsplatser skulle minska både trafik och trängsel.


2020-03-12

Flera nya internationella samarbeten för VTI och Sverige

VTI har ett väl utvecklat internationellt samarbete och efterfrågad kompetens. Ett samförståndsavtal med Malaysia är det senaste av VTI:s bilaterala samarbeten.


2020-03-11

Sverigepremiär för två olika självkörande fordon i Linköping

Nu inleds en ny etapp i ”Ride the future”-projektet. För första gången i Sverige kör två självkörande fordon från två olika tillverkare i samma testområde. Den 10 mars ägde den officiella invigningen rum på Campusområdet i Linköping. Särskilt inbjudna och pressen fick chansen att åka på premiärtur.


2020-03-11

Elvägar för tung trafik är lönsamma

Utbyggnad av elvägar skulle vara samhällsekonomiskt lönsamma och minska utsläppen från tunga lastbilar i Sverige med ungefär en tredjedel.


2020-03-06

Självkörande bussar i Linköping del av EU-projekt

Nyttan av självkörande fordon för personer med funktionshinder är bland annat i fokus för ett EU-forskningsprojekt som startats nu. Projektet är kopplat till de självkörande bussarna i Linköping.


NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER