Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

2018-07-05

Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.

– För att ställa om till en mer hållbar kollektivtrafik är elektrifiering ett alternativ. Elbussar är både avgasfria och tysta, vilket ger mindre miljöpåverkan i gaturummet och kan skapa mer attraktiva busslinjer, säger Arne Nåbo, forskningschef på VTI.

Flera städer har som målsättning att elektrifiera stadsbusstrafiken. I Lund utreds möjligheten att ha laddsträckor där bussarna laddas under färd, men samtidigt kan köras utanför laddsträckorna på eget batteri. Önskvärt är också att elektrifieringen kan användas av andra fordon som kör i staden, till exempel sopbilar, taxi och distributionsbilar. På så sätt bidrar elektrifieringen till en ännu mer hållbar stad och till effektivare nyttjande av infrastrukturen.

För att visa hur en elektrifiering av buss kan göras fick VTI i uppdrag att göra en studie i körsimulator av en busslinje med laddsträcka i Lund.

– Med hjälp av olika informationskällor om elbussar, elvägsteknik och Lunds stadsmiljö skapade vi virtuella modeller som sedan installerades i körsimulatorn. Målet var att nå en hög användarvänlighet och uppfylla framtidens krav på miljö- och energianpassning, säger Arne Nåbo.

För att utvärdera om bussen och elektrifieringen uppfyllde kraven på användarvänlighet genomfördes försök med bussförare i en körsimulator, SIM II på VTI i Linköping. Resultaten visade att förarna inte hade några större svårigheter att framföra bussen så att elektrifieringen fungerade.

– Vi gjorde också en utvärdering av körsimulatorn som ett verktyg för opinionsbildning. Resultatet visade att majoriteten av deltagarna ansåg att simulatorn kan vara en hjälp i beslutsfattande.

Anställda i Lunds kommun fick först ett informationsblad om elväg för bussar och sedan en demonstration av elektrifieringen med hjälp av en mindre, flyttbar, körsimulator. Intervjuer om elbussar och elektrifiering gjordes före och efter demonstrationen för att se effekter på inställningen till och förståelsen av elbuss och elväg. Resultaten visade att simulatorkörningen gav ett mervärde utöver informationsbladet, 2/3 av deltagarna svarade att förståelsen blev större.

Som en del av projektet gjordes en analys av energiåtgången för bussen. Den visade att batterinivån var lägre i slutet av körningen än i början, det vill säga batterinivån sjönk.

– Detta hade kunnat undvikas om elektrifieringen lagts ut på ett mer fördelaktigt sätt och behöver inte vara en begränsande faktor vid en framtida implementering.

Vidare gjordes en jämförelse med några andra energiförsörjningsalternativ såsom depåladdning och ändhållplatsladdning. För- och nackdelar för dessa alternativ diskuteras i rapporten utifrån ekonomiska och bussoperativa perspektiv.

Projektet finansierades av Energimyndighetens Demonstrationsprogram för elfordon och Lunds kommun. Parter i projektet var Viktoria Swedish ICT och Lunds kommun.

VTI notat 8-2018

Kontakt: Arne Nåbo 031-750 26 17

Foto: VTI

SENASTE NYTT


2020-02-27

Resa hållbart i jobbet

Nästan 40 procent av resandet i Sverige är tjänsteresor (inklusive studieresor) om man ser till resans längd, och 66 procent av de resorna sker med bil. Där finns det potential att göra miljövinster genom att få fler att resa hållbart, eller genom att undvika...


2020-02-24

Nytt projekt ska förbättra säkerheten hos bussföretag

Säkerhetskulturen inom bussbranschen är i fokus i ett nytt forskningsprojekt vid VTI. Syftet är att studera faktorer som påverkar säkert och lagligt beteende i trafiken och hur dessa skulle kunna främjas.


2020-02-13

Varning för höjning av trängselskatter

Trängselskatterna i Stockholm och Göteborg har haft avsedd effekt, även på lång sikt. Men effekten av att höja avgiften har varit liten, och höjningarna ser dessutom ut att ha försvagat stödet för trängselskatten i båda städerna.


2020-02-10

Fotgängarperspektiv i nya projekt

Två projekt med fokus på säkerhet för gångtrafikanter har nyligen startat på VTI, Smarta urbana trafikzoner (SUT) samt Säkerhet för fotgängare. Det finns kopplingar till EU-projektet Virtual som forskningschef Astrid Linder är koordinator för.


2020-02-06

Belysa kastar ljus på belysning

Tillsammans med Lunds universitet ska forskare från VTI undersöka hur utomhusbelysning kan förbättra kvaliteten på gång- och cykelresor vid skymning och mörker.


2020-01-31

Antalet omkomna fotgängare och cyklister i EU-trafiken minskar långsamt

Minst 51 300 fotgängare och 19 450 cyklister dödades på vägarna inom EU mellan 2010 och 2018. Minskning av antalet omkomna cyklister var åtta gånger långsammare än minskningen av antalet omkomna som färdas med bil. Det visar en rapport från den europeiska...


2020-01-27

Studie avråder från hastighetsbegränsningar för cykel

Cyklisters hastighet bör inte begränsas genom ytterligare lagstiftning eller genom cykelbanans utformning. Däremot kan det av trafiksäkerhetsskäl vara motiverat att dämpa cyklisters hastighet på kortare sträckor, i vissa situationer.


2020-01-13

Transportforum en kraft i omställningens tidevarv

Årets Transportforum samlade många deltagare kring den forskning och utveckling som blir allt mer angelägen, inte minst ur ett hållbarhets- och klimatperspektiv. Konferensen är den största i sitt slag och arrangerades av VTI för 37:e gången.


2020-02-27

Resa hållbart i jobbet

Nästan 40 procent av resandet i Sverige är tjänsteresor (inklusive studieresor) om man ser till resans längd, och 66 procent av de resorna sker med bil. Där finns det potential att göra miljövinster genom att få fler att resa hållbart, eller genom att undvika...


2020-02-24

Nytt projekt ska förbättra säkerheten hos bussföretag

Säkerhetskulturen inom bussbranschen är i fokus i ett nytt forskningsprojekt vid VTI. Syftet är att studera faktorer som påverkar säkert och lagligt beteende i trafiken och hur dessa skulle kunna främjas.


2020-02-13

Varning för höjning av trängselskatter

Trängselskatterna i Stockholm och Göteborg har haft avsedd effekt, även på lång sikt. Men effekten av att höja avgiften har varit liten, och höjningarna ser dessutom ut att ha försvagat stödet för trängselskatten i båda städerna.


2020-02-10

Fotgängarperspektiv i nya projekt

Två projekt med fokus på säkerhet för gångtrafikanter har nyligen startat på VTI, Smarta urbana trafikzoner (SUT) samt Säkerhet för fotgängare. Det finns kopplingar till EU-projektet Virtual som forskningschef Astrid Linder är koordinator för.


2020-02-06

Belysa kastar ljus på belysning

Tillsammans med Lunds universitet ska forskare från VTI undersöka hur utomhusbelysning kan förbättra kvaliteten på gång- och cykelresor vid skymning och mörker.


2020-01-31

Antalet omkomna fotgängare och cyklister i EU-trafiken minskar långsamt

Minst 51 300 fotgängare och 19 450 cyklister dödades på vägarna inom EU mellan 2010 och 2018. Minskning av antalet omkomna cyklister var åtta gånger långsammare än minskningen av antalet omkomna som färdas med bil. Det visar en rapport från den europeiska...


2020-01-27

Studie avråder från hastighetsbegränsningar för cykel

Cyklisters hastighet bör inte begränsas genom ytterligare lagstiftning eller genom cykelbanans utformning. Däremot kan det av trafiksäkerhetsskäl vara motiverat att dämpa cyklisters hastighet på kortare sträckor, i vissa situationer.


2020-01-13

Transportforum en kraft i omställningens tidevarv

Årets Transportforum samlade många deltagare kring den forskning och utveckling som blir allt mer angelägen, inte minst ur ett hållbarhets- och klimatperspektiv. Konferensen är den största i sitt slag och arrangerades av VTI för 37:e gången.


SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Analysing human factors for naval navigation accidents using hfacs

Since the early ’90s the Portuguese Navy has implemented several measures to improve its navigation safety performance, such as new policies, standard operational procedures, auditing and training programs, revision of course programs and...

Kinas nya sidenvägar: effekter på svensk handel och svenska transporter

VTI har på uppdrag av Trafikanalys gjort en bedömning av hur startade och aviserade infrastrukturinvesteringar inom det så kallade Belt and Road Initiative (BRI) kan komma att påverka svensk handel och svenska transporter. BRI är en global...

A coupled road dust and surface moisture model to predict non-exhaust road traffic...

Non-exhaust traffic induced emissions are a major source of particle mass in most European countries. This is particularly important in Nordic and Alpine countries where winter time road traction maintenance occurs, e.g. salting and sanding, and...

PRENUMERERA PÅ INFORMATION

Tidningen VTI aktuellt vänder sig till alla intressenter inom transportområdet som vill hålla sig ajour med VTI:s forskning. Tidningen distribueras kostnadsfritt och utkommer med fyra nummer per år. VTI:s nyhetsbrev ges ut per e-post ungefär sex gånger per år.
LÄS MER HÄR!

TRÄFFA OSS


18-19
mar

Vintervägforum 2020

I över 50 år har Vintervägforum varit en naturlig mötesplats för alla aktörer inom vinterväghållning. Flera forskare från VTI medverkar.
12-13
maj

Electric Road Systems Conference (ERSC2020)

Välkommen till den fjärde Electric Road Systems Conference (ERSC2020). Konferensen hålls i Lund 12-13 maj 2020.
10-12
jun

Via Nordica 2020

VTI deltar med monter på Via Nordica 2020 som arrangeras i Malmö 10–12 juni av Nordiskt vägforum, NVF.

SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Analysing human factors for naval navigation accidents using hfacs

Since the early ’90s the Portuguese Navy has implemented several measures to improve its navigation safety performance, such as new policies, standard operational procedures, auditing and training programs, revision of course programs and...

Kinas nya sidenvägar: effekter på svensk handel och svenska transporter

VTI har på uppdrag av Trafikanalys gjort en bedömning av hur startade och aviserade infrastrukturinvesteringar inom det så kallade Belt and Road Initiative (BRI) kan komma att påverka svensk handel och svenska transporter. BRI är en global...

A coupled road dust and surface moisture model to predict non-exhaust road traffic...

Non-exhaust traffic induced emissions are a major source of particle mass in most European countries. This is particularly important in Nordic and Alpine countries where winter time road traction maintenance occurs, e.g. salting and sanding, and...

TRÄFFA OSS


18-19
mar

Vintervägforum 2020

I över 50 år har Vintervägforum varit en naturlig mötesplats för alla aktörer inom vinterväghållning. Flera forskare från VTI medverkar.
12-13
maj

Electric Road Systems Conference (ERSC2020)

Välkommen till den fjärde Electric Road Systems Conference (ERSC2020). Konferensen hålls i Lund 12-13 maj 2020.
10-12
jun

Via Nordica 2020

VTI deltar med monter på Via Nordica 2020 som arrangeras i Malmö 10–12 juni av Nordiskt vägforum, NVF.

SENASTE NYTT


2020-02-27

Resa hållbart i jobbet

Nästan 40 procent av resandet i Sverige är tjänsteresor (inklusive studieresor) om man ser till resans längd, och 66 procent av de resorna sker med bil. Där finns det potential att göra miljövinster genom att få fler att resa hållbart, eller genom att undvika...


2020-02-24

Nytt projekt ska förbättra säkerheten hos bussföretag

Säkerhetskulturen inom bussbranschen är i fokus i ett nytt forskningsprojekt vid VTI. Syftet är att studera faktorer som påverkar säkert och lagligt beteende i trafiken och hur dessa skulle kunna främjas.


2020-02-13

Varning för höjning av trängselskatter

Trängselskatterna i Stockholm och Göteborg har haft avsedd effekt, även på lång sikt. Men effekten av att höja avgiften har varit liten, och höjningarna ser dessutom ut att ha försvagat stödet för trängselskatten i båda städerna.


2020-02-10

Fotgängarperspektiv i nya projekt

Två projekt med fokus på säkerhet för gångtrafikanter har nyligen startat på VTI, Smarta urbana trafikzoner (SUT) samt Säkerhet för fotgängare. Det finns kopplingar till EU-projektet Virtual som forskningschef Astrid Linder är koordinator för.


2020-02-06

Belysa kastar ljus på belysning

Tillsammans med Lunds universitet ska forskare från VTI undersöka hur utomhusbelysning kan förbättra kvaliteten på gång- och cykelresor vid skymning och mörker.


2020-01-31

Antalet omkomna fotgängare och cyklister i EU-trafiken minskar långsamt

Minst 51 300 fotgängare och 19 450 cyklister dödades på vägarna inom EU mellan 2010 och 2018. Minskning av antalet omkomna cyklister var åtta gånger långsammare än minskningen av antalet omkomna som färdas med bil. Det visar en rapport från den europeiska...


2020-01-27

Studie avråder från hastighetsbegränsningar för cykel

Cyklisters hastighet bör inte begränsas genom ytterligare lagstiftning eller genom cykelbanans utformning. Däremot kan det av trafiksäkerhetsskäl vara motiverat att dämpa cyklisters hastighet på kortare sträckor, i vissa situationer.


2020-01-13

Transportforum en kraft i omställningens tidevarv

Årets Transportforum samlade många deltagare kring den forskning och utveckling som blir allt mer angelägen, inte minst ur ett hållbarhets- och klimatperspektiv. Konferensen är den största i sitt slag och arrangerades av VTI för 37:e gången.


2020-02-27

Resa hållbart i jobbet

Nästan 40 procent av resandet i Sverige är tjänsteresor (inklusive studieresor) om man ser till resans längd, och 66 procent av de resorna sker med bil. Där finns det potential att göra miljövinster genom att få fler att resa hållbart, eller genom att undvika...


2020-02-24

Nytt projekt ska förbättra säkerheten hos bussföretag

Säkerhetskulturen inom bussbranschen är i fokus i ett nytt forskningsprojekt vid VTI. Syftet är att studera faktorer som påverkar säkert och lagligt beteende i trafiken och hur dessa skulle kunna främjas.


2020-02-13

Varning för höjning av trängselskatter

Trängselskatterna i Stockholm och Göteborg har haft avsedd effekt, även på lång sikt. Men effekten av att höja avgiften har varit liten, och höjningarna ser dessutom ut att ha försvagat stödet för trängselskatten i båda städerna.


2020-02-10

Fotgängarperspektiv i nya projekt

Två projekt med fokus på säkerhet för gångtrafikanter har nyligen startat på VTI, Smarta urbana trafikzoner (SUT) samt Säkerhet för fotgängare. Det finns kopplingar till EU-projektet Virtual som forskningschef Astrid Linder är koordinator för.


2020-02-06

Belysa kastar ljus på belysning

Tillsammans med Lunds universitet ska forskare från VTI undersöka hur utomhusbelysning kan förbättra kvaliteten på gång- och cykelresor vid skymning och mörker.


2020-01-31

Antalet omkomna fotgängare och cyklister i EU-trafiken minskar långsamt

Minst 51 300 fotgängare och 19 450 cyklister dödades på vägarna inom EU mellan 2010 och 2018. Minskning av antalet omkomna cyklister var åtta gånger långsammare än minskningen av antalet omkomna som färdas med bil. Det visar en rapport från den europeiska...


2020-01-27

Studie avråder från hastighetsbegränsningar för cykel

Cyklisters hastighet bör inte begränsas genom ytterligare lagstiftning eller genom cykelbanans utformning. Däremot kan det av trafiksäkerhetsskäl vara motiverat att dämpa cyklisters hastighet på kortare sträckor, i vissa situationer.


2020-01-13

Transportforum en kraft i omställningens tidevarv

Årets Transportforum samlade många deltagare kring den forskning och utveckling som blir allt mer angelägen, inte minst ur ett hållbarhets- och klimatperspektiv. Konferensen är den största i sitt slag och arrangerades av VTI för 37:e gången.


NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER