Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

2018-07-05

Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.

– För att ställa om till en mer hållbar kollektivtrafik är elektrifiering ett alternativ. Elbussar är både avgasfria och tysta, vilket ger mindre miljöpåverkan i gaturummet och kan skapa mer attraktiva busslinjer, säger Arne Nåbo, forskningschef på VTI.

Flera städer har som målsättning att elektrifiera stadsbusstrafiken. I Lund utreds möjligheten att ha laddsträckor där bussarna laddas under färd, men samtidigt kan köras utanför laddsträckorna på eget batteri. Önskvärt är också att elektrifieringen kan användas av andra fordon som kör i staden, till exempel sopbilar, taxi och distributionsbilar. På så sätt bidrar elektrifieringen till en ännu mer hållbar stad och till effektivare nyttjande av infrastrukturen.

För att visa hur en elektrifiering av buss kan göras fick VTI i uppdrag att göra en studie i körsimulator av en busslinje med laddsträcka i Lund.

– Med hjälp av olika informationskällor om elbussar, elvägsteknik och Lunds stadsmiljö skapade vi virtuella modeller som sedan installerades i körsimulatorn. Målet var att nå en hög användarvänlighet och uppfylla framtidens krav på miljö- och energianpassning, säger Arne Nåbo.

För att utvärdera om bussen och elektrifieringen uppfyllde kraven på användarvänlighet genomfördes försök med bussförare i en körsimulator, SIM II på VTI i Linköping. Resultaten visade att förarna inte hade några större svårigheter att framföra bussen så att elektrifieringen fungerade.

– Vi gjorde också en utvärdering av körsimulatorn som ett verktyg för opinionsbildning. Resultatet visade att majoriteten av deltagarna ansåg att simulatorn kan vara en hjälp i beslutsfattande.

Anställda i Lunds kommun fick först ett informationsblad om elväg för bussar och sedan en demonstration av elektrifieringen med hjälp av en mindre, flyttbar, körsimulator. Intervjuer om elbussar och elektrifiering gjordes före och efter demonstrationen för att se effekter på inställningen till och förståelsen av elbuss och elväg. Resultaten visade att simulatorkörningen gav ett mervärde utöver informationsbladet, 2/3 av deltagarna svarade att förståelsen blev större.

Som en del av projektet gjordes en analys av energiåtgången för bussen. Den visade att batterinivån var lägre i slutet av körningen än i början, det vill säga batterinivån sjönk.

– Detta hade kunnat undvikas om elektrifieringen lagts ut på ett mer fördelaktigt sätt och behöver inte vara en begränsande faktor vid en framtida implementering.

Vidare gjordes en jämförelse med några andra energiförsörjningsalternativ såsom depåladdning och ändhållplatsladdning. För- och nackdelar för dessa alternativ diskuteras i rapporten utifrån ekonomiska och bussoperativa perspektiv.

Projektet finansierades av Energimyndighetens Demonstrationsprogram för elfordon och Lunds kommun. Parter i projektet var Viktoria Swedish ICT och Lunds kommun.

VTI notat 8-2018

Kontakt: Arne Nåbo 031-750 26 17

Foto: VTI

SENASTE NYTT


2020-10-20

Nordiskt samarbete ska öka livslängden hos textilier

Genom att fördubbla livslängden för textilier går det att minska klimatpåverkan med 40-50 procent. Ändå hamnar de flesta textilier i hushållssoporna efter användning istället för att återanvändas eller återvinnas. Nu startar ett tvåårigt nordiskt samarbetsprojekt för att öka cirkuläriteten av textilier.


2020-10-14

Förseningar i tåg- och flygtrafiken påverkar val av färdmedel

Punktlighet är viktigt för resenärer och förseningar påverkar valet av färdmedel. Tågförseningar kan till exempel göra att resenärer väljer bort tåget. Men mer kunskap behövs för att förstå vad resenärerna väljer istället. Det framgår av en ny rapport från...


2020-10-12

Styrmedel för smart mobilitet

K2-forskarna Alexander Paulsson och Claus Hedegaard Sørensen har varit redaktörer för antologin Shaping smart mobility futures: governance and policy instruments in times of sustainability transitions, som visar hur komplext det är att styra utvecklingen av...


2020-10-09

Pandemin leder till ny forskning inom transportområdet

Pandemin med covid-19 har gett stora konsekvenser för samhällen över hela världen, inte minst inom transportområdet. På VTI började forskare tidigt fundera på forskningsfrågor kopplat till pandemin och nu har flera projekt startat.


2020-10-08

Långsiktigt arbete krävs för ökad cykelhjälmsanvändning

48 % av alla som cyklar i Sverige använder cykelhjälm enligt en undersökning från NTF. Det är betydligt lägre än etappmålet för 2020 mot nollvisionen som var 70%. Resultatet av en cykelhjälmskampanj utvecklad av VTI visar på behovet av att inte enbart...


2020-09-24

Cykellysens egenskaper testade i ny studie

Höstmörkret kommer allt närmare och det är hög tid för dig som cyklar att se över ditt cykellyse. Men hur ska du veta att belysningen uppfyller gällande krav och att den hjälper dig att både se och synas? VTI har genomfört tester för att jämföra egenskaper hos olika cykellysen.


2020-09-21

Mer överflyttning av gods till sjö kräver nytänk och stora insatser

Det skulle vara möjligt att flytta över mer gods från väg och järnväg till sjöfart. Det visar en analys av konkurrensytan mellan sjöfart och landbaserade trafikslag som VTI gjort. Ett stort hinder för överflyttning är sjöfartens låga känslighet för...


2020-09-09

VTI:s forskning ger förutsättning för säkrare yrkestrafik

VTI har i decennier på olika sätt bedrivit forskning om yrkesföraren. I olika forskningsprojekt har forskare undersökt och utvärderat allt ifrån yrkesförarutbildning, trafiksäkerhet och arbetsmiljö till nödbromsar för tåg och yrkesförarens upplevelser av...


2020-10-20

Nordiskt samarbete ska öka livslängden hos textilier

Genom att fördubbla livslängden för textilier går det att minska klimatpåverkan med 40-50 procent. Ändå hamnar de flesta textilier i hushållssoporna efter användning istället för att återanvändas eller återvinnas. Nu startar ett tvåårigt nordiskt samarbetsprojekt för att öka cirkuläriteten av textilier.


2020-10-14

Förseningar i tåg- och flygtrafiken påverkar val av färdmedel

Punktlighet är viktigt för resenärer och förseningar påverkar valet av färdmedel. Tågförseningar kan till exempel göra att resenärer väljer bort tåget. Men mer kunskap behövs för att förstå vad resenärerna väljer istället. Det framgår av en ny rapport från...


2020-10-12

Styrmedel för smart mobilitet

K2-forskarna Alexander Paulsson och Claus Hedegaard Sørensen har varit redaktörer för antologin Shaping smart mobility futures: governance and policy instruments in times of sustainability transitions, som visar hur komplext det är att styra utvecklingen av...


2020-10-09

Pandemin leder till ny forskning inom transportområdet

Pandemin med covid-19 har gett stora konsekvenser för samhällen över hela världen, inte minst inom transportområdet. På VTI började forskare tidigt fundera på forskningsfrågor kopplat till pandemin och nu har flera projekt startat.


2020-10-08

Långsiktigt arbete krävs för ökad cykelhjälmsanvändning

48 % av alla som cyklar i Sverige använder cykelhjälm enligt en undersökning från NTF. Det är betydligt lägre än etappmålet för 2020 mot nollvisionen som var 70%. Resultatet av en cykelhjälmskampanj utvecklad av VTI visar på behovet av att inte enbart...


2020-09-24

Cykellysens egenskaper testade i ny studie

Höstmörkret kommer allt närmare och det är hög tid för dig som cyklar att se över ditt cykellyse. Men hur ska du veta att belysningen uppfyller gällande krav och att den hjälper dig att både se och synas? VTI har genomfört tester för att jämföra egenskaper hos olika cykellysen.


2020-09-21

Mer överflyttning av gods till sjö kräver nytänk och stora insatser

Det skulle vara möjligt att flytta över mer gods från väg och järnväg till sjöfart. Det visar en analys av konkurrensytan mellan sjöfart och landbaserade trafikslag som VTI gjort. Ett stort hinder för överflyttning är sjöfartens låga känslighet för...


2020-09-09

VTI:s forskning ger förutsättning för säkrare yrkestrafik

VTI har i decennier på olika sätt bedrivit forskning om yrkesföraren. I olika forskningsprojekt har forskare undersökt och utvärderat allt ifrån yrkesförarutbildning, trafiksäkerhet och arbetsmiljö till nödbromsar för tåg och yrkesförarens upplevelser av...


SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Development and evaluation of methods comparing bicycle light features

I den här rapporten redovisas ett uppdrag från Länsförsäkringsbolagens forskningsfond att utveckla metoder för och utvärdera hur väl olika cykellysen hjälper en cyklist att se, bidrar till cyklistens synbarhet, till en bra igenkänning och en...

Spridningsmodeller för mikroplast från däck- och vägslitage: nuläge och möjligheter

Mikroplast från däck- och vägslitage utgör en stor källa av föroreningar till naturen och mängden mikroplast i olika naturmiljöer och deras spridningsvägar är till stor del okända. I denna litteraturstudie presenteras modeller som kan användas för...

Hur påverkar tillförlitligheten resenärers val av färdmedel?: en förstudie om långväga...

Punktlighetsstatistiken för persontåg har varit relativt hög och jämn i Sverige sedan 2013, ändå verkar människor förknippa tåg med förseningar. Att restid och pris är faktorer som påverkar färdmedelsvalet är allmänt känt, vad som är mindre känt är,...

PRENUMERERA PÅ INFORMATION

Tidningen VTI aktuellt vänder sig till alla intressenter inom transportområdet som vill hålla sig ajour med VTI:s forskning. Tidningen distribueras kostnadsfritt och utkommer med fyra nummer per år. VTI:s nyhetsbrev ges ut per e-post ungefär sex gånger per år.
LÄS MER HÄR!

TRÄFFA OSS


21
okt

World Conference on Transport Research Society – webbinarium

Karolina Isaksson, senior forskare vid VTI, håller en presentation på ämnet: Power dynamics affecting how climate targets are interpreted and implemented in real-world planning situations.
22
okt

TInnGO Multistakeholder forum

Forskare från VTI deltar i en session om intersektionella metoder för att förstå mobilitet.
4
nov

Webbinarium: We share the space – bicyclists and motor vehicles...

Cykelcentrum och SAFER bjuder in till gratis webbinarium med den senaste forskningen om cyklister och interaktionen med bilar.

SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Development and evaluation of methods comparing bicycle light features

I den här rapporten redovisas ett uppdrag från Länsförsäkringsbolagens forskningsfond att utveckla metoder för och utvärdera hur väl olika cykellysen hjälper en cyklist att se, bidrar till cyklistens synbarhet, till en bra igenkänning och en...

Spridningsmodeller för mikroplast från däck- och vägslitage: nuläge och möjligheter

Mikroplast från däck- och vägslitage utgör en stor källa av föroreningar till naturen och mängden mikroplast i olika naturmiljöer och deras spridningsvägar är till stor del okända. I denna litteraturstudie presenteras modeller som kan användas för...

Hur påverkar tillförlitligheten resenärers val av färdmedel?: en förstudie om långväga...

Punktlighetsstatistiken för persontåg har varit relativt hög och jämn i Sverige sedan 2013, ändå verkar människor förknippa tåg med förseningar. Att restid och pris är faktorer som påverkar färdmedelsvalet är allmänt känt, vad som är mindre känt är,...

TRÄFFA OSS


21
okt

World Conference on Transport Research Society – webbinarium

Karolina Isaksson, senior forskare vid VTI, håller en presentation på ämnet: Power dynamics affecting how climate targets are interpreted and implemented in real-world planning situations.
22
okt

TInnGO Multistakeholder forum

Forskare från VTI deltar i en session om intersektionella metoder för att förstå mobilitet.
4
nov

Webbinarium: We share the space – bicyclists and motor vehicles...

Cykelcentrum och SAFER bjuder in till gratis webbinarium med den senaste forskningen om cyklister och interaktionen med bilar.

SENASTE NYTT


2020-10-20

Nordiskt samarbete ska öka livslängden hos textilier

Genom att fördubbla livslängden för textilier går det att minska klimatpåverkan med 40-50 procent. Ändå hamnar de flesta textilier i hushållssoporna efter användning istället för att återanvändas eller återvinnas. Nu startar ett tvåårigt nordiskt samarbetsprojekt för att öka cirkuläriteten av textilier.


2020-10-14

Förseningar i tåg- och flygtrafiken påverkar val av färdmedel

Punktlighet är viktigt för resenärer och förseningar påverkar valet av färdmedel. Tågförseningar kan till exempel göra att resenärer väljer bort tåget. Men mer kunskap behövs för att förstå vad resenärerna väljer istället. Det framgår av en ny rapport från...


2020-10-12

Styrmedel för smart mobilitet

K2-forskarna Alexander Paulsson och Claus Hedegaard Sørensen har varit redaktörer för antologin Shaping smart mobility futures: governance and policy instruments in times of sustainability transitions, som visar hur komplext det är att styra utvecklingen av...


2020-10-09

Pandemin leder till ny forskning inom transportområdet

Pandemin med covid-19 har gett stora konsekvenser för samhällen över hela världen, inte minst inom transportområdet. På VTI började forskare tidigt fundera på forskningsfrågor kopplat till pandemin och nu har flera projekt startat.


2020-10-08

Långsiktigt arbete krävs för ökad cykelhjälmsanvändning

48 % av alla som cyklar i Sverige använder cykelhjälm enligt en undersökning från NTF. Det är betydligt lägre än etappmålet för 2020 mot nollvisionen som var 70%. Resultatet av en cykelhjälmskampanj utvecklad av VTI visar på behovet av att inte enbart...


2020-09-24

Cykellysens egenskaper testade i ny studie

Höstmörkret kommer allt närmare och det är hög tid för dig som cyklar att se över ditt cykellyse. Men hur ska du veta att belysningen uppfyller gällande krav och att den hjälper dig att både se och synas? VTI har genomfört tester för att jämföra egenskaper hos olika cykellysen.


2020-09-21

Mer överflyttning av gods till sjö kräver nytänk och stora insatser

Det skulle vara möjligt att flytta över mer gods från väg och järnväg till sjöfart. Det visar en analys av konkurrensytan mellan sjöfart och landbaserade trafikslag som VTI gjort. Ett stort hinder för överflyttning är sjöfartens låga känslighet för...


2020-09-09

VTI:s forskning ger förutsättning för säkrare yrkestrafik

VTI har i decennier på olika sätt bedrivit forskning om yrkesföraren. I olika forskningsprojekt har forskare undersökt och utvärderat allt ifrån yrkesförarutbildning, trafiksäkerhet och arbetsmiljö till nödbromsar för tåg och yrkesförarens upplevelser av...


2020-10-20

Nordiskt samarbete ska öka livslängden hos textilier

Genom att fördubbla livslängden för textilier går det att minska klimatpåverkan med 40-50 procent. Ändå hamnar de flesta textilier i hushållssoporna efter användning istället för att återanvändas eller återvinnas. Nu startar ett tvåårigt nordiskt samarbetsprojekt för att öka cirkuläriteten av textilier.


2020-10-14

Förseningar i tåg- och flygtrafiken påverkar val av färdmedel

Punktlighet är viktigt för resenärer och förseningar påverkar valet av färdmedel. Tågförseningar kan till exempel göra att resenärer väljer bort tåget. Men mer kunskap behövs för att förstå vad resenärerna väljer istället. Det framgår av en ny rapport från...


2020-10-12

Styrmedel för smart mobilitet

K2-forskarna Alexander Paulsson och Claus Hedegaard Sørensen har varit redaktörer för antologin Shaping smart mobility futures: governance and policy instruments in times of sustainability transitions, som visar hur komplext det är att styra utvecklingen av...


2020-10-09

Pandemin leder till ny forskning inom transportområdet

Pandemin med covid-19 har gett stora konsekvenser för samhällen över hela världen, inte minst inom transportområdet. På VTI började forskare tidigt fundera på forskningsfrågor kopplat till pandemin och nu har flera projekt startat.


2020-10-08

Långsiktigt arbete krävs för ökad cykelhjälmsanvändning

48 % av alla som cyklar i Sverige använder cykelhjälm enligt en undersökning från NTF. Det är betydligt lägre än etappmålet för 2020 mot nollvisionen som var 70%. Resultatet av en cykelhjälmskampanj utvecklad av VTI visar på behovet av att inte enbart...


2020-09-24

Cykellysens egenskaper testade i ny studie

Höstmörkret kommer allt närmare och det är hög tid för dig som cyklar att se över ditt cykellyse. Men hur ska du veta att belysningen uppfyller gällande krav och att den hjälper dig att både se och synas? VTI har genomfört tester för att jämföra egenskaper hos olika cykellysen.


2020-09-21

Mer överflyttning av gods till sjö kräver nytänk och stora insatser

Det skulle vara möjligt att flytta över mer gods från väg och järnväg till sjöfart. Det visar en analys av konkurrensytan mellan sjöfart och landbaserade trafikslag som VTI gjort. Ett stort hinder för överflyttning är sjöfartens låga känslighet för...


2020-09-09

VTI:s forskning ger förutsättning för säkrare yrkestrafik

VTI har i decennier på olika sätt bedrivit forskning om yrkesföraren. I olika forskningsprojekt har forskare undersökt och utvärderat allt ifrån yrkesförarutbildning, trafiksäkerhet och arbetsmiljö till nödbromsar för tåg och yrkesförarens upplevelser av...


NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER