– Grundtanken med projektet har varit att försöka beräkna vilka råd om bränslesnål körning man ska ge till förare och hur man ska presentera råden på bästa sätt för att uppnå optimal effekt, säger Johan Olstam, en av forskarna på VTI som arbetat mycket i projektet.
Råden till förarna handlar om allt ifrån vilken växel man ska köra på till vilken hastighet som är lämplig. En del råd kommer före påbörjad körning, en del under körning och andra efter.
Detta har forskarna gjort
Projektet har bestått av fyra faser där forskarna har:
- utvecklat prototyper för stödsystem och utarbetat råd att presentera för förarna
- utfört omfattande fältförsök med olika fordon och utvärderat dessa
- skalat upp projektet för hela EU med data från alla försök
- prognostiserat framtiden utifrån de uppskalade försöken.
VTI aktiv part i många delar
En bit in i projektet testades projektets egenutvecklade prototyper för stödsystem i VTI:s körsimulatorer. Ett annat av VTI:s specialområden i projektet var att undersöka distraktionspotentialen av ett av stödsystemen. VTI har även genomfört och analyserat ett fält-test där stödsystemet ibland nyttjades och ibland inte. Forskarna jämförde då förarnas blickbeteende under de olika rundorna för att se hur uppmärksamhetsfördelningen påverkades och om det fanns risk för att ett stödsystem skulle leda bort uppmärksamheten för mycket eller vid fel tidpunkt.
Projektet hade från start ett ambitiöst mål om minskade koldioxidutsläpp och minskad bränsleförbrukning med upp till 20 procent. Mål som dock visade sig vara svåra att uppnå.
– Det är ingen lätt uppgift att få en förare att köra optimalt bränslesnålt, säger Viktor Bernhardsson, forskare på VTI. Han arbetade i den avslutande delen där man gjorde de omfattande trafiksimuleringarna utifrån data som samlats in i tidigare delar. Simuleringarna är komplexa och har satts upp i tre scenarion som spänner fram till år 2035. I simuleringarna vägde man in faktorer som behov och incitament för ändrat körbeteende, olika typer av trafiksammansättningar och framtida ekonomisk tillväxt.
Minskad förbrukning vid landsvägskörning
Simuleringarna sattes upp för tre olika typer av vägar, körning på landsväg, motorväg och stadsväg. VTI gjorde simuleringarna för landsvägskörning. De andra två utfördes av TNO i Nederländerna och universitetet i Leeds, Storbritannien.
Och det var just i landsvägskörningen som projektet kunde konstatera den största potentialen med förarstödssystemen och de förändrade körbeteenden som de kan bidra till.
(Publicerat 2016-06-14)