Minskad miljöpåverkan med kalltillverkad asfalt

2015-08-25
​En rapport från VTI visar att kallteknik är ett effektivt sätt att minska miljöpåverkan jämfört med traditionell varmtillverkning av asfalt. Metoden innebär lägre koldioxidutsläpp och mindre energiåtgång vid tillverkning och utläggning av asfaltmassor.

En rapport från VTI visar att kallteknik är ett effektivt sätt att minska miljöpåverkan jämfört med traditionell varmtillverkning av asfalt. Metoden innebär lägre koldioxidutsläpp och mindre energiåtgång vid tillverkning och utläggning av asfaltmassor.

Forskare på VTI har tagit fram en kunskapsöversikt över kalltillverkade asfaltbeläggningar både i Sverige och andra länder i syfte att vidareutveckla kalltekniken som en miljöanpassad asfaltbeläggning.

Kall asfaltteknik har periodvis använts i Sverige under många år, dock endast på lågtrafikerade vägar, både i slit- och bärlagermassor. Användningen har till stor del påverkats av oljepriset när miljöprofilen fortfarande var relativt låg.

– På senare tid har intresset ökat markant för tekniken, eftersom energieffektivisering och minskade utsläpp av växthusgaser har fått en hög prioritet, säger Safwat Said, forskningsledare på VTI.

För att öka användningen av kall asfalt har blandningar baserade på hårdare bitumen tillverkats under senare år för asfaltbeläggningar med högre prestanda. I det här arbetet undersöktes kalltillverkade asfaltmassor baserade på hårdare bitumen i bärlagren på mer högtrafikerade vägar där varmblandad asfalt av tradition används.

– Som en del av projektet på VTI har vi byggt upp flera provsträckor och gjort uppföljningar av tillståndsutvecklingen, säger Safwat Said.

Några provsträckor har instrumenterats främst med asfalttöjningsgivare för att klarlägga skillnader mellan olika beläggningar och jämföra med varmtillverkade asfaltbeläggningar. Provsträckorna har trafikerats under cirka två år, vilket är en relativt kort tid, och därför är slutsatserna preliminära i den här rapporten.

Det konstateras från den här begränsade studien att beläggningar med kallteknik kan vara ett effektivt sätt att minska miljöpåverkan genom lägre koldioxidutsläpp och energiåtgång vid tillverkning och utläggning av kalltillverkade asfaltmassor. Dock finns det behov av utvecklingsinsatser för en systematisk användning av kalltillverkad asfalt med goda funktionsegenskaper på högtrafikerade vägar.

VTI rapport 865

Mer information: Safwat Said

Foto: Thinkstock Photos

SENASTE NYTT


2020-03-27

Riskutbildning påverkade yrkesförares syn på hastighet och avstånd

En riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon skulle kunna ge säkerhetsvinster och minska antalet trafikolyckor. Utbildningen som prövades vid en fallstudie visade att egna upplevelser av praktiska moment gav mer insikt i egen och andra trafikanters sårbarhet, och att hastighet och avstånd spelar roll.


2020-03-17

Uppkopplade fordon löser parkeringsproblem

Fordon som cirkulerar i stadskärnan på jakt efter en ledig parkeringsplats är ett växande problem. En molntjänst som känner av trafiksituationen och tillgången till lediga parkeringsplatser skulle minska både trafik och trängsel.


2020-03-12

Flera nya internationella samarbeten för VTI och Sverige

VTI har ett väl utvecklat internationellt samarbete och efterfrågad kompetens. Ett samförståndsavtal med Malaysia är det senaste av VTI:s bilaterala samarbeten.


2020-03-11

Sverigepremiär för två olika självkörande fordon i Linköping

Nu inleds en ny etapp i ”Ride the future”-projektet. För första gången i Sverige kör två självkörande fordon från två olika tillverkare i samma testområde. Den 10 mars ägde den officiella invigningen rum på Campusområdet i Linköping. Särskilt inbjudna och pressen fick chansen att åka på premiärtur.


2020-03-11

Elvägar för tung trafik är lönsamma

Utbyggnad av elvägar skulle vara samhällsekonomiskt lönsamma och minska utsläppen från tunga lastbilar i Sverige med ungefär en tredjedel.


2020-03-06

Självkörande bussar i Linköping del av EU-projekt

Nyttan av självkörande fordon för personer med funktionshinder är bland annat i fokus för ett EU-forskningsprojekt som startats nu. Projektet är kopplat till de självkörande bussarna i Linköping.


2020-03-27

Riskutbildning påverkade yrkesförares syn på hastighet och avstånd

En riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon skulle kunna ge säkerhetsvinster och minska antalet trafikolyckor. Utbildningen som prövades vid en fallstudie visade att egna upplevelser av praktiska moment gav mer insikt i egen och andra trafikanters sårbarhet, och att hastighet och avstånd spelar roll.


2020-03-17

Uppkopplade fordon löser parkeringsproblem

Fordon som cirkulerar i stadskärnan på jakt efter en ledig parkeringsplats är ett växande problem. En molntjänst som känner av trafiksituationen och tillgången till lediga parkeringsplatser skulle minska både trafik och trängsel.


2020-03-12

Flera nya internationella samarbeten för VTI och Sverige

VTI har ett väl utvecklat internationellt samarbete och efterfrågad kompetens. Ett samförståndsavtal med Malaysia är det senaste av VTI:s bilaterala samarbeten.


2020-03-11

Sverigepremiär för två olika självkörande fordon i Linköping

Nu inleds en ny etapp i ”Ride the future”-projektet. För första gången i Sverige kör två självkörande fordon från två olika tillverkare i samma testområde. Den 10 mars ägde den officiella invigningen rum på Campusområdet i Linköping. Särskilt inbjudna och pressen fick chansen att åka på premiärtur.


2020-03-11

Elvägar för tung trafik är lönsamma

Utbyggnad av elvägar skulle vara samhällsekonomiskt lönsamma och minska utsläppen från tunga lastbilar i Sverige med ungefär en tredjedel.


2020-03-06

Självkörande bussar i Linköping del av EU-projekt

Nyttan av självkörande fordon för personer med funktionshinder är bland annat i fokus för ett EU-forskningsprojekt som startats nu. Projektet är kopplat till de självkörande bussarna i Linköping.


SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Evaluating a mobility service application for business travel: Lessons learnt from a...

Business travel contributes to significant greenhouse gas emissions, and there is a need for measures that reduce the demand for trips made with energy-intensive means of transport. In this study, a mobility service application (MSA) introduced in...

Anslutningsresor: en deskriptiv analys

Den här rapporten är en del i ett forskningsprojekt där vi studerar det svenska anslutningsresandet. Här beskrivs anslutningsresor med data från svenska nationella resvaneundersökningen. Ungefär 35 procent av alla långväga (mer än 10 mil) resor sker...

Steering cities towards a sustainable transport system in Norway and Sweden

This paper describes so-called city growth agreements and city environmental agreements in Norway and Sweden, respectively. We do case studies of two regions in Norway and two cities in Sweden. While the general aim of the agreements is similar in...

PRENUMERERA PÅ INFORMATION

Tidningen VTI aktuellt vänder sig till alla intressenter inom transportområdet som vill hålla sig ajour med VTI:s forskning. Tidningen distribueras kostnadsfritt och utkommer med fyra nummer per år. VTI:s nyhetsbrev ges ut per e-post ungefär sex gånger per år.
LÄS MER HÄR!

TRÄFFA OSS


25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 
13-14
okt

Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020

VTI arrangerar Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020. 
4-6
nov

International Cycling Safety Conference

Cykelcentrum arrangerar tillsammans med Lunds universitet International Cycling Safety Conference, ICSC, i Lund 4-6 november 2020.

SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Evaluating a mobility service application for business travel: Lessons learnt from a...

Business travel contributes to significant greenhouse gas emissions, and there is a need for measures that reduce the demand for trips made with energy-intensive means of transport. In this study, a mobility service application (MSA) introduced in...

Anslutningsresor: en deskriptiv analys

Den här rapporten är en del i ett forskningsprojekt där vi studerar det svenska anslutningsresandet. Här beskrivs anslutningsresor med data från svenska nationella resvaneundersökningen. Ungefär 35 procent av alla långväga (mer än 10 mil) resor sker...

Steering cities towards a sustainable transport system in Norway and Sweden

This paper describes so-called city growth agreements and city environmental agreements in Norway and Sweden, respectively. We do case studies of two regions in Norway and two cities in Sweden. While the general aim of the agreements is similar in...

TRÄFFA OSS


25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 
13-14
okt

Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020

VTI arrangerar Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020. 
4-6
nov

International Cycling Safety Conference

Cykelcentrum arrangerar tillsammans med Lunds universitet International Cycling Safety Conference, ICSC, i Lund 4-6 november 2020.

SENASTE NYTT


2020-03-27

Riskutbildning påverkade yrkesförares syn på hastighet och avstånd

En riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon skulle kunna ge säkerhetsvinster och minska antalet trafikolyckor. Utbildningen som prövades vid en fallstudie visade att egna upplevelser av praktiska moment gav mer insikt i egen och andra trafikanters sårbarhet, och att hastighet och avstånd spelar roll.


2020-03-17

Uppkopplade fordon löser parkeringsproblem

Fordon som cirkulerar i stadskärnan på jakt efter en ledig parkeringsplats är ett växande problem. En molntjänst som känner av trafiksituationen och tillgången till lediga parkeringsplatser skulle minska både trafik och trängsel.


2020-03-12

Flera nya internationella samarbeten för VTI och Sverige

VTI har ett väl utvecklat internationellt samarbete och efterfrågad kompetens. Ett samförståndsavtal med Malaysia är det senaste av VTI:s bilaterala samarbeten.


2020-03-11

Sverigepremiär för två olika självkörande fordon i Linköping

Nu inleds en ny etapp i ”Ride the future”-projektet. För första gången i Sverige kör två självkörande fordon från två olika tillverkare i samma testområde. Den 10 mars ägde den officiella invigningen rum på Campusområdet i Linköping. Särskilt inbjudna och pressen fick chansen att åka på premiärtur.


2020-03-11

Elvägar för tung trafik är lönsamma

Utbyggnad av elvägar skulle vara samhällsekonomiskt lönsamma och minska utsläppen från tunga lastbilar i Sverige med ungefär en tredjedel.


2020-03-06

Självkörande bussar i Linköping del av EU-projekt

Nyttan av självkörande fordon för personer med funktionshinder är bland annat i fokus för ett EU-forskningsprojekt som startats nu. Projektet är kopplat till de självkörande bussarna i Linköping.


2020-03-27

Riskutbildning påverkade yrkesförares syn på hastighet och avstånd

En riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon skulle kunna ge säkerhetsvinster och minska antalet trafikolyckor. Utbildningen som prövades vid en fallstudie visade att egna upplevelser av praktiska moment gav mer insikt i egen och andra trafikanters sårbarhet, och att hastighet och avstånd spelar roll.


2020-03-17

Uppkopplade fordon löser parkeringsproblem

Fordon som cirkulerar i stadskärnan på jakt efter en ledig parkeringsplats är ett växande problem. En molntjänst som känner av trafiksituationen och tillgången till lediga parkeringsplatser skulle minska både trafik och trängsel.


2020-03-12

Flera nya internationella samarbeten för VTI och Sverige

VTI har ett väl utvecklat internationellt samarbete och efterfrågad kompetens. Ett samförståndsavtal med Malaysia är det senaste av VTI:s bilaterala samarbeten.


2020-03-11

Sverigepremiär för två olika självkörande fordon i Linköping

Nu inleds en ny etapp i ”Ride the future”-projektet. För första gången i Sverige kör två självkörande fordon från två olika tillverkare i samma testområde. Den 10 mars ägde den officiella invigningen rum på Campusområdet i Linköping. Särskilt inbjudna och pressen fick chansen att åka på premiärtur.


2020-03-11

Elvägar för tung trafik är lönsamma

Utbyggnad av elvägar skulle vara samhällsekonomiskt lönsamma och minska utsläppen från tunga lastbilar i Sverige med ungefär en tredjedel.


2020-03-06

Självkörande bussar i Linköping del av EU-projekt

Nyttan av självkörande fordon för personer med funktionshinder är bland annat i fokus för ett EU-forskningsprojekt som startats nu. Projektet är kopplat till de självkörande bussarna i Linköping.


NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER