Ledig tjänst: Professor – klimat-, energi- och miljöstyrning inom transportsektorn

2011-08-26
VTI utlyser i samverkan med Tema Teknik och social förändring vid Linköpings universitet en professur inom området effektiv klimat-, energi- och miljöstyrning av transportsektorn. Området inkluderar analys på systemnivå, styrmedel och policy samt värdering av transporters miljöeffekter.

Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) utlyser i samverkan med Tema Teknik och social förändring vid Linköpings universitet en professur inom området effektiv klimat-, energi- och miljöstyrning av transportsektorn. Området inkluderar analys på systemnivå, styrmedel och policy samt värdering av transporters miljöeffekter. Inriktningen handlar således om att på systemnivå beskriva och analysera transporter och dess miljöeffekter och syftar bland annat till att utveckla verktyg och metodik för bedömning, värdering, uppföljning och styrning.

Den sökande ska kunna redovisa en internationellt sett stark forskning inom systemanalys med inriktning mot de klimat-, energi- och miljöpolitiska områdena, gärna med anknytning till transportområdet och utifrån en multidisciplinär ansats. Den specifika ämnesbakgrunden kan vara teknik, ekonomi eller andra samhällsvetenskaper. Den sökande ska också kunna visa potential för att kunna utveckla internationellt framstående forskningsprogram. Tjänstens placering är Linköping.

Behörighet

Behörig att anställas som professor är den som visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet inom det aktuella området.

Bedömningsgrunder

Dokumenterad vetenskaplig och pedagogisk skicklighet inom ämnesområdet samt ledaregenskaper och annan skicklighet av betydelse för anställningen. För anställningen krävs dokumenterad kompetens och erfarenhet av att självständigt bygga upp och leda forskning. Som särskilda bedömningsgrunder kommer förmåga att skapa relevanta nätverk, både nationella och internationella, att tillmätas stor vikt liksom förmåga att bygga upp forskningsprogram i samarbete med forskningsfinansiärer och viktiga aktörer inom transportsektorn. Vidare beaktas förmågan till kunskapsspridning och förmågan till samverkan med övriga samhället.

Allmän information

VTI är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. För mer information se www.vti.se.

Mer information om anställningen

Ytterligare information lämnas av generaldirektör Jonas Bjelfvenstam, telefon 0703-985 575. Närmare upplysningar om löne- och anställningsvillkor lämnas av personalchef Christina Carlson, telefon 0706-184 220. Fackliga representanter är Leif Sjögren, SACO, och Thomas Lundberg, ST, vilka du kan nå via VTI:s växel på telefon 013-20 40 00.

Ansökningsförfarande

För upplysningar om anställningsförfarandet hänvisas till ”Ansökningsmall avseende ansökan om anställning som professor”, som återfinns på www.vti.se under Om VTI/Jobba på VTI/Lediga tjänster. Samtliga handlingar, inklusive åberopande av publikationer, ska inges i fyra exemplar, fördelade på fyra identiska paket. Dnr 2011/0402-12 ska anges på samtliga exemplar. Ansökan ställs till VTI, Personalgruppen, 581 95 Linköping senast den 1 november 2011.

SENASTE NYTT


2020-09-09

VTI:s forskning ger förutsättning för säkrare yrkestrafik

VTI har i decennier på olika sätt bedrivit forskning om yrkesföraren. I olika forskningsprojekt har forskare undersökt och utvärderat allt ifrån yrkesförarutbildning, trafiksäkerhet och arbetsmiljö till nödbromsar för tåg och yrkesförarens upplevelser av...


2020-08-19

Elsparkcykeln rullar in i olycksstatistiken

Antalet olyckor där elsparkcyklar varit inblandade har ökat från ett fåtal under 2017 till nästan 500 under 2019 (januari – oktober). Det var också då elsparkcyklarna gjorde sin entré på allvar i Sveriges största städer.


2020-08-17

Hur blir bussresan bättre för personer med ADHD?

Personer med autism, ADHD och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan uppleva svårigheter med att använda kollektiva färdsätt vilket begränsar deras möjligheter till ett aktivt liv med skola, arbete och fritidsintressen.


2020-08-14

Evolution Road – ny elväg testas både ute och inne

I början av maj invigdes nya elvägen i Lund. Det är en kilometerlång sträcka elväg i bussfilen på Getingevägen där man kommer att testa tekniken med markbunden konduktiv laddning. Det betyder att strömmen kommer från skenor i vägen som fordonen måste ha...


2020-08-10

Stor samlad kompetens hos VTI:s forskare bidrar i EU-forskning

Nyligen avslutades EU-projektet ADAS&ME, det hittills största projekt som VTI har koordinerat. Samtidigt startade SHOW, det största europeiska projektet i sitt slag för demonstration av framtidens koncept för hållbar mobilitet i verkliga miljöer. VTI har stor...


2020-07-07

En miljon svenskar cyklar varje dag

En genomsnittlig dag under 2019 cyklade cirka en miljon personer i åldrarna 6–84 i Sverige, eller 11 procent av befolkningen. Det framgår av Nationella cykelbokslutet från Nationella cykelrådet där VTI är en av aktörerna.


2020-09-09

VTI:s forskning ger förutsättning för säkrare yrkestrafik

VTI har i decennier på olika sätt bedrivit forskning om yrkesföraren. I olika forskningsprojekt har forskare undersökt och utvärderat allt ifrån yrkesförarutbildning, trafiksäkerhet och arbetsmiljö till nödbromsar för tåg och yrkesförarens upplevelser av...


2020-08-19

Elsparkcykeln rullar in i olycksstatistiken

Antalet olyckor där elsparkcyklar varit inblandade har ökat från ett fåtal under 2017 till nästan 500 under 2019 (januari – oktober). Det var också då elsparkcyklarna gjorde sin entré på allvar i Sveriges största städer.


2020-08-17

Hur blir bussresan bättre för personer med ADHD?

Personer med autism, ADHD och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan uppleva svårigheter med att använda kollektiva färdsätt vilket begränsar deras möjligheter till ett aktivt liv med skola, arbete och fritidsintressen.


2020-08-14

Evolution Road – ny elväg testas både ute och inne

I början av maj invigdes nya elvägen i Lund. Det är en kilometerlång sträcka elväg i bussfilen på Getingevägen där man kommer att testa tekniken med markbunden konduktiv laddning. Det betyder att strömmen kommer från skenor i vägen som fordonen måste ha...


2020-08-10

Stor samlad kompetens hos VTI:s forskare bidrar i EU-forskning

Nyligen avslutades EU-projektet ADAS&ME, det hittills största projekt som VTI har koordinerat. Samtidigt startade SHOW, det största europeiska projektet i sitt slag för demonstration av framtidens koncept för hållbar mobilitet i verkliga miljöer. VTI har stor...


2020-07-07

En miljon svenskar cyklar varje dag

En genomsnittlig dag under 2019 cyklade cirka en miljon personer i åldrarna 6–84 i Sverige, eller 11 procent av befolkningen. Det framgår av Nationella cykelbokslutet från Nationella cykelrådet där VTI är en av aktörerna.


SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Shaping Smart Mobility Futures: Governance and Policy Instruments in times of...

Smart mobility includes automation, shared mobility services and other new forms of mobility made possible by digital technologies. This book argues that smart mobility will only be developed in a desired direction and fulfil global sustainability...

Seeing into the future of mobility: the contestable value of expert knowledge and Delphi...

Mobilities studies discuss the future in numerous ways, but many times only implicitly. The aim of this chapter is to further explicitly link mobilities studies and future studies, which is achieved by introducing the Delphi method and two cases...

Is Governing Capacity Undermined?: Policy Instruments in Smart Mobility Futures

Abstract The aim of this chapter is to analyse how the governing capacity of current policy instruments might be affected in futures of smart mobility. In order to explore this issue, the authors make use of the so-called NATO (nodality, authority,...

PRENUMERERA PÅ INFORMATION

Tidningen VTI aktuellt vänder sig till alla intressenter inom transportområdet som vill hålla sig ajour med VTI:s forskning. Tidningen distribueras kostnadsfritt och utkommer med fyra nummer per år. VTI:s nyhetsbrev ges ut per e-post ungefär sex gånger per år.
LÄS MER HÄR!

TRÄFFA OSS


7
okt

Kunskapsdag - Planera kollektivtrafik för social rättvisa

Jessica Berg, tf forskningschef vid VTI, medverkar vid K2:s digitala kunskapsdag om att planera kollektivtrafik för social rättvisa.
7
okt

Kunskapslunch - Upphandling och kollektivtrafikavtal med...

Roger Pyddoke, forskare vid VTI och K2, berättar bland annat om tänkbara konsekvenser av förändrade incitament och hur kunskapen om incitamentens effekter skulle kunna förbättras.
13-14
okt

Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020

På grund av covid 19-pandemin skjuts Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020, som VTI arrangerar, upp till nästa år.

SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Shaping Smart Mobility Futures: Governance and Policy Instruments in times of...

Smart mobility includes automation, shared mobility services and other new forms of mobility made possible by digital technologies. This book argues that smart mobility will only be developed in a desired direction and fulfil global sustainability...

Seeing into the future of mobility: the contestable value of expert knowledge and Delphi...

Mobilities studies discuss the future in numerous ways, but many times only implicitly. The aim of this chapter is to further explicitly link mobilities studies and future studies, which is achieved by introducing the Delphi method and two cases...

Is Governing Capacity Undermined?: Policy Instruments in Smart Mobility Futures

Abstract The aim of this chapter is to analyse how the governing capacity of current policy instruments might be affected in futures of smart mobility. In order to explore this issue, the authors make use of the so-called NATO (nodality, authority,...

TRÄFFA OSS


7
okt

Kunskapsdag - Planera kollektivtrafik för social rättvisa

Jessica Berg, tf forskningschef vid VTI, medverkar vid K2:s digitala kunskapsdag om att planera kollektivtrafik för social rättvisa.
7
okt

Kunskapslunch - Upphandling och kollektivtrafikavtal med...

Roger Pyddoke, forskare vid VTI och K2, berättar bland annat om tänkbara konsekvenser av förändrade incitament och hur kunskapen om incitamentens effekter skulle kunna förbättras.
13-14
okt

Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020

På grund av covid 19-pandemin skjuts Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020, som VTI arrangerar, upp till nästa år.

SENASTE NYTT


2020-09-09

VTI:s forskning ger förutsättning för säkrare yrkestrafik

VTI har i decennier på olika sätt bedrivit forskning om yrkesföraren. I olika forskningsprojekt har forskare undersökt och utvärderat allt ifrån yrkesförarutbildning, trafiksäkerhet och arbetsmiljö till nödbromsar för tåg och yrkesförarens upplevelser av...


2020-08-19

Elsparkcykeln rullar in i olycksstatistiken

Antalet olyckor där elsparkcyklar varit inblandade har ökat från ett fåtal under 2017 till nästan 500 under 2019 (januari – oktober). Det var också då elsparkcyklarna gjorde sin entré på allvar i Sveriges största städer.


2020-08-17

Hur blir bussresan bättre för personer med ADHD?

Personer med autism, ADHD och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan uppleva svårigheter med att använda kollektiva färdsätt vilket begränsar deras möjligheter till ett aktivt liv med skola, arbete och fritidsintressen.


2020-08-14

Evolution Road – ny elväg testas både ute och inne

I början av maj invigdes nya elvägen i Lund. Det är en kilometerlång sträcka elväg i bussfilen på Getingevägen där man kommer att testa tekniken med markbunden konduktiv laddning. Det betyder att strömmen kommer från skenor i vägen som fordonen måste ha...


2020-08-10

Stor samlad kompetens hos VTI:s forskare bidrar i EU-forskning

Nyligen avslutades EU-projektet ADAS&ME, det hittills största projekt som VTI har koordinerat. Samtidigt startade SHOW, det största europeiska projektet i sitt slag för demonstration av framtidens koncept för hållbar mobilitet i verkliga miljöer. VTI har stor...


2020-07-07

En miljon svenskar cyklar varje dag

En genomsnittlig dag under 2019 cyklade cirka en miljon personer i åldrarna 6–84 i Sverige, eller 11 procent av befolkningen. Det framgår av Nationella cykelbokslutet från Nationella cykelrådet där VTI är en av aktörerna.


2020-09-09

VTI:s forskning ger förutsättning för säkrare yrkestrafik

VTI har i decennier på olika sätt bedrivit forskning om yrkesföraren. I olika forskningsprojekt har forskare undersökt och utvärderat allt ifrån yrkesförarutbildning, trafiksäkerhet och arbetsmiljö till nödbromsar för tåg och yrkesförarens upplevelser av...


2020-08-19

Elsparkcykeln rullar in i olycksstatistiken

Antalet olyckor där elsparkcyklar varit inblandade har ökat från ett fåtal under 2017 till nästan 500 under 2019 (januari – oktober). Det var också då elsparkcyklarna gjorde sin entré på allvar i Sveriges största städer.


2020-08-17

Hur blir bussresan bättre för personer med ADHD?

Personer med autism, ADHD och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan uppleva svårigheter med att använda kollektiva färdsätt vilket begränsar deras möjligheter till ett aktivt liv med skola, arbete och fritidsintressen.


2020-08-14

Evolution Road – ny elväg testas både ute och inne

I början av maj invigdes nya elvägen i Lund. Det är en kilometerlång sträcka elväg i bussfilen på Getingevägen där man kommer att testa tekniken med markbunden konduktiv laddning. Det betyder att strömmen kommer från skenor i vägen som fordonen måste ha...


2020-08-10

Stor samlad kompetens hos VTI:s forskare bidrar i EU-forskning

Nyligen avslutades EU-projektet ADAS&ME, det hittills största projekt som VTI har koordinerat. Samtidigt startade SHOW, det största europeiska projektet i sitt slag för demonstration av framtidens koncept för hållbar mobilitet i verkliga miljöer. VTI har stor...


2020-07-07

En miljon svenskar cyklar varje dag

En genomsnittlig dag under 2019 cyklade cirka en miljon personer i åldrarna 6–84 i Sverige, eller 11 procent av befolkningen. Det framgår av Nationella cykelbokslutet från Nationella cykelrådet där VTI är en av aktörerna.


NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER