Ledig tjänst: Professor – klimat-, energi- och miljöstyrning inom transportsektorn

2011-08-26
VTI utlyser i samverkan med Tema Teknik och social förändring vid Linköpings universitet en professur inom området effektiv klimat-, energi- och miljöstyrning av transportsektorn. Området inkluderar analys på systemnivå, styrmedel och policy samt värdering av transporters miljöeffekter.

Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) utlyser i samverkan med Tema Teknik och social förändring vid Linköpings universitet en professur inom området effektiv klimat-, energi- och miljöstyrning av transportsektorn. Området inkluderar analys på systemnivå, styrmedel och policy samt värdering av transporters miljöeffekter. Inriktningen handlar således om att på systemnivå beskriva och analysera transporter och dess miljöeffekter och syftar bland annat till att utveckla verktyg och metodik för bedömning, värdering, uppföljning och styrning.

Den sökande ska kunna redovisa en internationellt sett stark forskning inom systemanalys med inriktning mot de klimat-, energi- och miljöpolitiska områdena, gärna med anknytning till transportområdet och utifrån en multidisciplinär ansats. Den specifika ämnesbakgrunden kan vara teknik, ekonomi eller andra samhällsvetenskaper. Den sökande ska också kunna visa potential för att kunna utveckla internationellt framstående forskningsprogram. Tjänstens placering är Linköping.

Behörighet

Behörig att anställas som professor är den som visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet inom det aktuella området.

Bedömningsgrunder

Dokumenterad vetenskaplig och pedagogisk skicklighet inom ämnesområdet samt ledaregenskaper och annan skicklighet av betydelse för anställningen. För anställningen krävs dokumenterad kompetens och erfarenhet av att självständigt bygga upp och leda forskning. Som särskilda bedömningsgrunder kommer förmåga att skapa relevanta nätverk, både nationella och internationella, att tillmätas stor vikt liksom förmåga att bygga upp forskningsprogram i samarbete med forskningsfinansiärer och viktiga aktörer inom transportsektorn. Vidare beaktas förmågan till kunskapsspridning och förmågan till samverkan med övriga samhället.

Allmän information

VTI är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. För mer information se www.vti.se.

Mer information om anställningen

Ytterligare information lämnas av generaldirektör Jonas Bjelfvenstam, telefon 0703-985 575. Närmare upplysningar om löne- och anställningsvillkor lämnas av personalchef Christina Carlson, telefon 0706-184 220. Fackliga representanter är Leif Sjögren, SACO, och Thomas Lundberg, ST, vilka du kan nå via VTI:s växel på telefon 013-20 40 00.

Ansökningsförfarande

För upplysningar om anställningsförfarandet hänvisas till ”Ansökningsmall avseende ansökan om anställning som professor”, som återfinns på www.vti.se under Om VTI/Jobba på VTI/Lediga tjänster. Samtliga handlingar, inklusive åberopande av publikationer, ska inges i fyra exemplar, fördelade på fyra identiska paket. Dnr 2011/0402-12 ska anges på samtliga exemplar. Ansökan ställs till VTI, Personalgruppen, 581 95 Linköping senast den 1 november 2011.

SENASTE NYTT


2019-06-28

Nya ledamöter i VTI:s styrelse

Regeringen har utsett nya ledamöter i styrelsen för VTI. De ledamöter som utsetts är Mats Wiberg, Lars Westin och Caroline Ottosson.


2019-06-26

Orsaker till uppkörda spårväxlar undersökta

Uppkörda spårväxlar skapar efterföljande problem med avseende på trafikstörningar och återställande av uppkomna skador. I en ny rapport från VTI har forskare undersökt orsaken till att spårväxlar blir uppkörda och vilka konsekvenser det får.


2019-06-19

Långsam minskning av antalet omkomna i EU-trafiken

Irland vinner European Transport Safety Councils, ETSC, utmärkelse för sitt arbete med att minska antalet döda på vägarna. Landet står i kontrast till EU som helhet, där minskningen av antalet omkomna i trafiken var så liten som 1 procent jämfört med 2017....


2019-06-17

Större uppmärksamhetskrav på cyklist än bilist

Vilka krav på uppmärksamhet ställer den omgivande miljön på olika trafikantgrupper? Hur hämtar man in information i bilen, på cykeln och i lastbilen? Och hur lätt är det för de olika trafikantgrupperna att förstå varandra?


2019-06-14

Försök pågår i VTI:s nya cykelsimulator

Just nu pågår ett projekt där VTI:s nyutvecklade cykelsimulator används för att studera interaktion mellan cyklister och fordonsförare. Syftet är att undersöka hur olika utformning av infrastruktur och olika typer av fordon påverkar cyklisters beteende i...


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


2019-06-28

Nya ledamöter i VTI:s styrelse

Regeringen har utsett nya ledamöter i styrelsen för VTI. De ledamöter som utsetts är Mats Wiberg, Lars Westin och Caroline Ottosson.


2019-06-26

Orsaker till uppkörda spårväxlar undersökta

Uppkörda spårväxlar skapar efterföljande problem med avseende på trafikstörningar och återställande av uppkomna skador. I en ny rapport från VTI har forskare undersökt orsaken till att spårväxlar blir uppkörda och vilka konsekvenser det får.


2019-06-19

Långsam minskning av antalet omkomna i EU-trafiken

Irland vinner European Transport Safety Councils, ETSC, utmärkelse för sitt arbete med att minska antalet döda på vägarna. Landet står i kontrast till EU som helhet, där minskningen av antalet omkomna i trafiken var så liten som 1 procent jämfört med 2017....


2019-06-17

Större uppmärksamhetskrav på cyklist än bilist

Vilka krav på uppmärksamhet ställer den omgivande miljön på olika trafikantgrupper? Hur hämtar man in information i bilen, på cykeln och i lastbilen? Och hur lätt är det för de olika trafikantgrupperna att förstå varandra?


2019-06-14

Försök pågår i VTI:s nya cykelsimulator

Just nu pågår ett projekt där VTI:s nyutvecklade cykelsimulator används för att studera interaktion mellan cyklister och fordonsförare. Syftet är att undersöka hur olika utformning av infrastruktur och olika typer av fordon påverkar cyklisters beteende i...


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Validation of a Behavioral Marker System for Rating Cadet's Non-Technical Skills

Simulator-based training assumes a very important role in the maritime domain, particularly in the education of Officers Of the Watch (OOW). In the Portuguese Navy, most of the cadet's skills as future OOW rely on the success of this training....

Analysis of bicycle crashes in Sweden involving injuries with high risk of health loss

Objective: The objectives of the present article were to (a) describe the main characteristics of bicycle crashes with regard to the road environment, crash opponent, cyclist, and crash dynamics; (b) compare individuals who describe their health...

Strong correlation between the laboratory dynamic CBR and the compaction characteristics...

Construction of earth structures involves the use of compacted soils. In roads construction quality controls like the bearing capacity of the subgrade, base and subbase layers, CBR values and compaction characteristics are primarily important. In...

PRENUMERERA PÅ INFORMATION

Tidningen VTI aktuellt vänder sig till alla intressenter inom transportområdet som vill hålla sig ajour med VTI:s forskning. Tidningen distribueras kostnadsfritt och utkommer med fyra nummer per år. VTI:s nyhetsbrev ges ut per e-post ungefär sex gånger per år.
LÄS MER HÄR!

TRÄFFA OSS


14
aug

Nationellt samtal om den mobila vården

VTI demonstrerar vår blåljussimulator för träning av utryckningskörning. Möjlighet till provkörning. 
8-9
okt

Social sustainability and just mobility

Welcome to a research workshop on Social sustainability and just mobility, 8–9 October 2019 in Linköping, Sweden.
16-18
okt

European Road Profile User's Group, ERPUG

ERPUG hålls i Vilnius, Litauen. Välkommen att träffa kollegor för att diskutera och lyssna på presentationer från experter, användare och tillverkare.

SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Validation of a Behavioral Marker System for Rating Cadet's Non-Technical Skills

Simulator-based training assumes a very important role in the maritime domain, particularly in the education of Officers Of the Watch (OOW). In the Portuguese Navy, most of the cadet's skills as future OOW rely on the success of this training....

Analysis of bicycle crashes in Sweden involving injuries with high risk of health loss

Objective: The objectives of the present article were to (a) describe the main characteristics of bicycle crashes with regard to the road environment, crash opponent, cyclist, and crash dynamics; (b) compare individuals who describe their health...

Strong correlation between the laboratory dynamic CBR and the compaction characteristics...

Construction of earth structures involves the use of compacted soils. In roads construction quality controls like the bearing capacity of the subgrade, base and subbase layers, CBR values and compaction characteristics are primarily important. In...

TRÄFFA OSS


14
aug

Nationellt samtal om den mobila vården

VTI demonstrerar vår blåljussimulator för träning av utryckningskörning. Möjlighet till provkörning. 
8-9
okt

Social sustainability and just mobility

Welcome to a research workshop on Social sustainability and just mobility, 8–9 October 2019 in Linköping, Sweden.
16-18
okt

European Road Profile User's Group, ERPUG

ERPUG hålls i Vilnius, Litauen. Välkommen att träffa kollegor för att diskutera och lyssna på presentationer från experter, användare och tillverkare.

SENASTE NYTT


2019-06-28

Nya ledamöter i VTI:s styrelse

Regeringen har utsett nya ledamöter i styrelsen för VTI. De ledamöter som utsetts är Mats Wiberg, Lars Westin och Caroline Ottosson.


2019-06-26

Orsaker till uppkörda spårväxlar undersökta

Uppkörda spårväxlar skapar efterföljande problem med avseende på trafikstörningar och återställande av uppkomna skador. I en ny rapport från VTI har forskare undersökt orsaken till att spårväxlar blir uppkörda och vilka konsekvenser det får.


2019-06-19

Långsam minskning av antalet omkomna i EU-trafiken

Irland vinner European Transport Safety Councils, ETSC, utmärkelse för sitt arbete med att minska antalet döda på vägarna. Landet står i kontrast till EU som helhet, där minskningen av antalet omkomna i trafiken var så liten som 1 procent jämfört med 2017....


2019-06-17

Större uppmärksamhetskrav på cyklist än bilist

Vilka krav på uppmärksamhet ställer den omgivande miljön på olika trafikantgrupper? Hur hämtar man in information i bilen, på cykeln och i lastbilen? Och hur lätt är det för de olika trafikantgrupperna att förstå varandra?


2019-06-14

Försök pågår i VTI:s nya cykelsimulator

Just nu pågår ett projekt där VTI:s nyutvecklade cykelsimulator används för att studera interaktion mellan cyklister och fordonsförare. Syftet är att undersöka hur olika utformning av infrastruktur och olika typer av fordon påverkar cyklisters beteende i...


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


2019-06-28

Nya ledamöter i VTI:s styrelse

Regeringen har utsett nya ledamöter i styrelsen för VTI. De ledamöter som utsetts är Mats Wiberg, Lars Westin och Caroline Ottosson.


2019-06-26

Orsaker till uppkörda spårväxlar undersökta

Uppkörda spårväxlar skapar efterföljande problem med avseende på trafikstörningar och återställande av uppkomna skador. I en ny rapport från VTI har forskare undersökt orsaken till att spårväxlar blir uppkörda och vilka konsekvenser det får.


2019-06-19

Långsam minskning av antalet omkomna i EU-trafiken

Irland vinner European Transport Safety Councils, ETSC, utmärkelse för sitt arbete med att minska antalet döda på vägarna. Landet står i kontrast till EU som helhet, där minskningen av antalet omkomna i trafiken var så liten som 1 procent jämfört med 2017....


2019-06-17

Större uppmärksamhetskrav på cyklist än bilist

Vilka krav på uppmärksamhet ställer den omgivande miljön på olika trafikantgrupper? Hur hämtar man in information i bilen, på cykeln och i lastbilen? Och hur lätt är det för de olika trafikantgrupperna att förstå varandra?


2019-06-14

Försök pågår i VTI:s nya cykelsimulator

Just nu pågår ett projekt där VTI:s nyutvecklade cykelsimulator används för att studera interaktion mellan cyklister och fordonsförare. Syftet är att undersöka hur olika utformning av infrastruktur och olika typer av fordon påverkar cyklisters beteende i...


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER