Kostnadseffektivt med belysningsstolpar som ger efter vid krock

2017-12-21
Resultat av en VTI-studie visar att eftergivliga belysningsstolpar alltid bör användas på vägar med stora trafikmängder och där hastighetsgränsen är 50 kilometer/timme eller högre. Stolparna minskar skaderiskerna och är mer kostnadseffektiva jämfört med stolpar som inte är eftergivliga.

Resultat av en VTI-studie visar att eftergivliga belysningsstolpar alltid bör användas på vägar med stora trafikmängder och där hastighetsgränsen är 50 kilometer/timme eller högre. Stolparna minskar skaderiskerna och är mer kostnadseffektiva jämfört med stolpar som inte är eftergivliga.

Forskare på VTI har gjort en internationell litteraturstudie för att förstå hur man i Sverige kan synliggöra samhällsnyttan med att använda eftergivliga belysningsstolpar. Dessutom genomfördes en olycksstudie av kollisioner med belysningsstolpar.

– Stolpar som på olika sätt ger efter vid en krock används som en passiv säkerhetsåtgärd för att minska skaderisken på personer och fordon. Rekommendationer är att först ta bort onödiga och farliga föremål i vägarnas sidoområden, och sedan byta det som är kvar till eftergivlig utrustning, säger Anna Vadeby, forskare på VTI.

Litteraturstudien visar att eftergivliga belysningsstolpar alltid bör användas på vägar med stora trafikmängder och där hastighetsgränsen är 50 km/tim eller högre. Rekommendationen är att alltid välja eftergivliga stolpar vid nyanläggning av väg och vid uppsättning eller utbyte av stolpar längs existerande väg. Inga stolpar bör placeras inom ett vägräckes arbetsbredd.

– Beräkningar i flera länder visar att det är kostnadseffektivt att använda eftergivliga belysningsstolpar utom på vägar med låga trafikmängder eller låg hastighet eftersom skadeutfallet i olyckorna minskar kraftigt, säger Anna Vadeby, forskare på VTI.

Olycksstudien, som baseras på cirka 6 000 skadade personer som på något sätt kolliderat med en belysningsstolpe, visar att de senaste åren har mellan 2 och 5 personer per år skadats allvarligt eller dödats i kollision med belysningsstolpar på det statliga vägnätet. Motsvarande antal på det kommunala vägnätet är mellan 4 och 9 per år. Måttligt skadade är ca 10–15 per år på det statliga såväl som det kommunala vägnätet. Lindrigt skadade är cirka 75 per år på det statliga vägnätet och 150 på det kommunala vägnätet.

Cirka 36 procent av olyckorna med belysningsstolpe på det statliga vägnätet har skett mot eftergivliga stolpar, medan motsvarande värde är 13 procent på det kommunala vägnätet. Skadorna vid krock med eftergivliga stolpar är lindrigare jämfört med de oeftergivliga stolparna. Under tidsperioden 2012 – april 2017 är det få som har dödats eller skadats allvarligt i kollision med en eftergivlig stolpe.

Om studien

En internationell litteraturstudie genomfördes genom sökningar i flera olika databaser. Dessutom gjordes en olycksstudie vars datamaterial baseras på trafikolyckor rapporterade i STRADA där man i fritexten angett att en belysningsstolpe, eller liknande, varit inblandad i olyckan. Tidsperiod: 2003-01-01 till 2017-04-18.

VTI rapport 957

Kontakt: Anna Vadeby 013-20 42 34

Foto: Jan Wenäll, VTI

SENASTE NYTT


2020-01-13

Transportforum en kraft i omställningens tidevarv

Årets Transportforum samlade många deltagare kring den forskning och utveckling som blir allt mer angelägen, inte minst ur ett hållbarhets- och klimatperspektiv. Konferensen är den största i sitt slag och arrangerades av VTI för 37:e gången.


2020-01-09

Transportforum inledde med ändrade beteenden

Beteendeförändringar är viktiga för att nå klimatmålen, vilket också var inledningstemat för Transportforum 2020. Det handlar om hur resor och transporter sker, hur många de är och hur det ska gå till att nå det transporteffektiva samhället.


2020-01-07

Transporteffektivitet och klimat inleder årets upplaga av Transportforum

8-9 januari är det dags för Transportforum 2020, Nordens största konferens för transportsektorn, med 93 sessioner och över 350 presentationer, workshops och möjlighet till nätverkande. Infrastrukturministern inledningstalar. Temat för årets inledande session är ”Ändrade beteenden - en förutsättning för ett transporteffektivt samhälle”.


2019-12-18

Ökad samhällsnytta med trängselskatter eller högre parkeringsavgifter

Medelstora svenska städer kan nå ökad samhällsnytta med trängselskatter eller ökade parkeringsavgifter. Det visar en ny forskningsstudie från VTI.


2019-12-18

Utvärdering av ny metod för nykterhetskontroller avrapporterad

Förändrade nykterhetskontroller kombinerade med kommunikation om kontrollerna i bland annat sociala medier har förutsättningar att ändra trafikanters känsla för att bli upptäckta vid trafikbrott. Hittills har man dock inte kunnat se några förbättringar. Det...


2019-12-17

Taxi fortsätter att köra för fort

Såväl taxiförare som övriga personbilsförare är dåliga på att hålla hastighetsgränserna, men efterlevnaden hos taxi är något sämre än hos övriga. Detta trots aktiva insatser och dialog med de stora taxibolagen. Det visar en studie från VTI som nu...


2020-01-13

Transportforum en kraft i omställningens tidevarv

Årets Transportforum samlade många deltagare kring den forskning och utveckling som blir allt mer angelägen, inte minst ur ett hållbarhets- och klimatperspektiv. Konferensen är den största i sitt slag och arrangerades av VTI för 37:e gången.


2020-01-09

Transportforum inledde med ändrade beteenden

Beteendeförändringar är viktiga för att nå klimatmålen, vilket också var inledningstemat för Transportforum 2020. Det handlar om hur resor och transporter sker, hur många de är och hur det ska gå till att nå det transporteffektiva samhället.


2020-01-07

Transporteffektivitet och klimat inleder årets upplaga av Transportforum

8-9 januari är det dags för Transportforum 2020, Nordens största konferens för transportsektorn, med 93 sessioner och över 350 presentationer, workshops och möjlighet till nätverkande. Infrastrukturministern inledningstalar. Temat för årets inledande session är ”Ändrade beteenden - en förutsättning för ett transporteffektivt samhälle”.


2019-12-18

Ökad samhällsnytta med trängselskatter eller högre parkeringsavgifter

Medelstora svenska städer kan nå ökad samhällsnytta med trängselskatter eller ökade parkeringsavgifter. Det visar en ny forskningsstudie från VTI.


2019-12-18

Utvärdering av ny metod för nykterhetskontroller avrapporterad

Förändrade nykterhetskontroller kombinerade med kommunikation om kontrollerna i bland annat sociala medier har förutsättningar att ändra trafikanters känsla för att bli upptäckta vid trafikbrott. Hittills har man dock inte kunnat se några förbättringar. Det...


2019-12-17

Taxi fortsätter att köra för fort

Såväl taxiförare som övriga personbilsförare är dåliga på att hålla hastighetsgränserna, men efterlevnaden hos taxi är något sämre än hos övriga. Detta trots aktiva insatser och dialog med de stora taxibolagen. Det visar en studie från VTI som nu...


SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Road Safety on Five Continents: Conference in Jeju, South Korea 2018

Road traffic injuries resulting in loss of life is one of the major global health problems today with 1.24 million people killed annually, i.e., one person is killed every 25 s in a road crash. Many countries work systematically to reduce the number...

Do Small Cities Need More Public Transport Subsidies Than Big Cities?

We compare the optimal public transport subsidies for a representative bus corridor in a small city and in a big city in Sweden, derived by assuming optimal pricing, frequency, bus stop spacing, and bus lane policies. The optimal cost-recovery of...

“The car is my extra legs”: Experiences of outdoor mobility amongst immigrants in Sweden...

BackgroundThe aim of the study was to describe the experience of outdoor mobility among immigrants with late effects of polio living in Sweden. There is a need to understand more about this young group of persons since they often have problems with...

PRENUMERERA PÅ INFORMATION

Tidningen VTI aktuellt vänder sig till alla intressenter inom transportområdet som vill hålla sig ajour med VTI:s forskning. Tidningen distribueras kostnadsfritt och utkommer med fyra nummer per år. VTI:s nyhetsbrev ges ut per e-post ungefär sex gånger per år.
LÄS MER HÄR!

TRÄFFA OSS


22
jan

Seminarium "Research to Climate Action – in the Road Freight...

Inge Vierth, utredningsledare på VTI, medverkar på seminariet "Research to Climate Action – in the Road Freight Sector". 
12-13
feb

Winter Road Congress 2020

Arrangeras i Tempere, Finland. Anna Niska, senior forskare på VTI, föreläser om sopsaltning av cykelvägar.
18-19
mar

Vintervägforum 2020

I över 50 år har Vintervägforum varit en naturlig mötesplats för alla aktörer inom vinterväghållning. Flera forskare från VTI medverkar.

SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Road Safety on Five Continents: Conference in Jeju, South Korea 2018

Road traffic injuries resulting in loss of life is one of the major global health problems today with 1.24 million people killed annually, i.e., one person is killed every 25 s in a road crash. Many countries work systematically to reduce the number...

Do Small Cities Need More Public Transport Subsidies Than Big Cities?

We compare the optimal public transport subsidies for a representative bus corridor in a small city and in a big city in Sweden, derived by assuming optimal pricing, frequency, bus stop spacing, and bus lane policies. The optimal cost-recovery of...

“The car is my extra legs”: Experiences of outdoor mobility amongst immigrants in Sweden...

BackgroundThe aim of the study was to describe the experience of outdoor mobility among immigrants with late effects of polio living in Sweden. There is a need to understand more about this young group of persons since they often have problems with...

TRÄFFA OSS


22
jan

Seminarium "Research to Climate Action – in the Road Freight...

Inge Vierth, utredningsledare på VTI, medverkar på seminariet "Research to Climate Action – in the Road Freight Sector". 
12-13
feb

Winter Road Congress 2020

Arrangeras i Tempere, Finland. Anna Niska, senior forskare på VTI, föreläser om sopsaltning av cykelvägar.
18-19
mar

Vintervägforum 2020

I över 50 år har Vintervägforum varit en naturlig mötesplats för alla aktörer inom vinterväghållning. Flera forskare från VTI medverkar.

SENASTE NYTT


2020-01-13

Transportforum en kraft i omställningens tidevarv

Årets Transportforum samlade många deltagare kring den forskning och utveckling som blir allt mer angelägen, inte minst ur ett hållbarhets- och klimatperspektiv. Konferensen är den största i sitt slag och arrangerades av VTI för 37:e gången.


2020-01-09

Transportforum inledde med ändrade beteenden

Beteendeförändringar är viktiga för att nå klimatmålen, vilket också var inledningstemat för Transportforum 2020. Det handlar om hur resor och transporter sker, hur många de är och hur det ska gå till att nå det transporteffektiva samhället.


2020-01-07

Transporteffektivitet och klimat inleder årets upplaga av Transportforum

8-9 januari är det dags för Transportforum 2020, Nordens största konferens för transportsektorn, med 93 sessioner och över 350 presentationer, workshops och möjlighet till nätverkande. Infrastrukturministern inledningstalar. Temat för årets inledande session är ”Ändrade beteenden - en förutsättning för ett transporteffektivt samhälle”.


2019-12-18

Ökad samhällsnytta med trängselskatter eller högre parkeringsavgifter

Medelstora svenska städer kan nå ökad samhällsnytta med trängselskatter eller ökade parkeringsavgifter. Det visar en ny forskningsstudie från VTI.


2019-12-18

Utvärdering av ny metod för nykterhetskontroller avrapporterad

Förändrade nykterhetskontroller kombinerade med kommunikation om kontrollerna i bland annat sociala medier har förutsättningar att ändra trafikanters känsla för att bli upptäckta vid trafikbrott. Hittills har man dock inte kunnat se några förbättringar. Det...


2019-12-17

Taxi fortsätter att köra för fort

Såväl taxiförare som övriga personbilsförare är dåliga på att hålla hastighetsgränserna, men efterlevnaden hos taxi är något sämre än hos övriga. Detta trots aktiva insatser och dialog med de stora taxibolagen. Det visar en studie från VTI som nu...


2020-01-13

Transportforum en kraft i omställningens tidevarv

Årets Transportforum samlade många deltagare kring den forskning och utveckling som blir allt mer angelägen, inte minst ur ett hållbarhets- och klimatperspektiv. Konferensen är den största i sitt slag och arrangerades av VTI för 37:e gången.


2020-01-09

Transportforum inledde med ändrade beteenden

Beteendeförändringar är viktiga för att nå klimatmålen, vilket också var inledningstemat för Transportforum 2020. Det handlar om hur resor och transporter sker, hur många de är och hur det ska gå till att nå det transporteffektiva samhället.


2020-01-07

Transporteffektivitet och klimat inleder årets upplaga av Transportforum

8-9 januari är det dags för Transportforum 2020, Nordens största konferens för transportsektorn, med 93 sessioner och över 350 presentationer, workshops och möjlighet till nätverkande. Infrastrukturministern inledningstalar. Temat för årets inledande session är ”Ändrade beteenden - en förutsättning för ett transporteffektivt samhälle”.


2019-12-18

Ökad samhällsnytta med trängselskatter eller högre parkeringsavgifter

Medelstora svenska städer kan nå ökad samhällsnytta med trängselskatter eller ökade parkeringsavgifter. Det visar en ny forskningsstudie från VTI.


2019-12-18

Utvärdering av ny metod för nykterhetskontroller avrapporterad

Förändrade nykterhetskontroller kombinerade med kommunikation om kontrollerna i bland annat sociala medier har förutsättningar att ändra trafikanters känsla för att bli upptäckta vid trafikbrott. Hittills har man dock inte kunnat se några förbättringar. Det...


2019-12-17

Taxi fortsätter att köra för fort

Såväl taxiförare som övriga personbilsförare är dåliga på att hålla hastighetsgränserna, men efterlevnaden hos taxi är något sämre än hos övriga. Detta trots aktiva insatser och dialog med de stora taxibolagen. Det visar en studie från VTI som nu...


NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER