Forskare på VTI prisas för mångårig och värdefull forskning

2012-05-07
Ulf Sandberg, forskningsledare på VTI, har tilldelats priset IFPA Lifetime achievement award 2012 för sin forskning inom området vägbeläggning och vägyteegenskaper.

Ulf Sandberg, forskningsledare på VTI, har tilldelats priset IFPA Lifetime achievement award 2012 för sin forskning inom området vägbeläggning och vägyteegenskaper.

Det är organisationen International friction pavement association (IFPA) som genom priset varje år belönar en person som gjort stora och betydelsefulla forskningsinsatser inom området. Ulf Sandberg har arbetat på VTI sedan 1974 och får priset för sin erkända och livslånga forskning inom vägyteområdet.

2002 till 2008 var Ulf Sandberg adjungerad professor i däck/vägbanebuller vid Institutionen för teknisk akustik på Chalmers. Hans forskningsfält spänner över områdena akustik, vägtrafikbuller, fordonsbuller, däck/vägbanebuller, vägytans egenskaper, mätning av vägyteegenskaper, rullmotstånd, stänkskydd, bildäck och vägbeläggningar med bullerreduktionsegenskaper.

Priset överlämnades till Ulf Sandberg vid IFPA:s konferens i Tampa, Florida tidigare i vår. Tidigare års pristagare är bland andra Tom Yager, NASA, och Jim Wambold, Pennsylvania State University.   IFPA är en icke vinstdrivande organisation som bildades 2006 för att tillhandahålla teknisk och fackmässig expertis i frågor som rör beläggning–friktion–säkerhet på alla typer av flygplatser. IFPA:s uppdrag är att samla konsulter inom beläggningsområdet, ingenjörer, institutioner, universitet och operativ flygplatspersonal så att dessa tillsammans kan arbeta för förbättrad forskning inom området beläggning–friktion–säkerhet, allt för att förbättra transportsäkerheten.

För mer information, kontakta:
Ulf Sandberg, forskningsledare, VTI

 

SENASTE NYTT


2019-06-19

Långsam minskning av antalet omkomna i EU-trafiken

Irland vinner European Transport Safety Councils, ETSC, utmärkelse för sitt arbete med att minska antalet döda på vägarna. Landet står i kontrast till EU som helhet, där minskningen av antalet omkomna i trafiken var så liten som 1 procent jämfört med 2017....


2019-06-17

Större uppmärksamhetskrav på cyklist än bilist

Vilka krav på uppmärksamhet ställer den omgivande miljön på olika trafikantgrupper? Hur hämtar man in information i bilen, på cykeln och i lastbilen? Och hur lätt är det för de olika trafikantgrupperna att förstå varandra?


2019-06-14

Försök pågår i VTI:s nya cykelsimulator

Just nu pågår ett projekt där VTI:s nyutvecklade cykelsimulator används för att studera interaktion mellan cyklister och fordonsförare. Syftet är att undersöka hur olika utformning av infrastruktur och olika typer av fordon påverkar cyklisters beteende i...


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


2019-05-07

Så ska automatiserade fordon samsas med övrig trafik

Infrastrukturen behöver förberedas för självkörande fordon – framför allt i början när allt är nytt. Det medverkar forskare till genom CoEXist, ett EU-finansierat forskningsprojekt där VTI deltar som största partner.


2019-05-06

Hastighet fortsatt problem på Europas vägar

Hastigheter fortsätter att vara den enskilt viktigaste orsaken till trafikolyckor i många europeiska länder. Det framgår av en rapport som Europeiska transportsäkerhetsrådet, ETSC, gav ut tidigare i våras.


2019-06-19

Långsam minskning av antalet omkomna i EU-trafiken

Irland vinner European Transport Safety Councils, ETSC, utmärkelse för sitt arbete med att minska antalet döda på vägarna. Landet står i kontrast till EU som helhet, där minskningen av antalet omkomna i trafiken var så liten som 1 procent jämfört med 2017....


2019-06-17

Större uppmärksamhetskrav på cyklist än bilist

Vilka krav på uppmärksamhet ställer den omgivande miljön på olika trafikantgrupper? Hur hämtar man in information i bilen, på cykeln och i lastbilen? Och hur lätt är det för de olika trafikantgrupperna att förstå varandra?


2019-06-14

Försök pågår i VTI:s nya cykelsimulator

Just nu pågår ett projekt där VTI:s nyutvecklade cykelsimulator används för att studera interaktion mellan cyklister och fordonsförare. Syftet är att undersöka hur olika utformning av infrastruktur och olika typer av fordon påverkar cyklisters beteende i...


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


2019-05-07

Så ska automatiserade fordon samsas med övrig trafik

Infrastrukturen behöver förberedas för självkörande fordon – framför allt i början när allt är nytt. Det medverkar forskare till genom CoEXist, ett EU-finansierat forskningsprojekt där VTI deltar som största partner.


2019-05-06

Hastighet fortsatt problem på Europas vägar

Hastigheter fortsätter att vara den enskilt viktigaste orsaken till trafikolyckor i många europeiska länder. Det framgår av en rapport som Europeiska transportsäkerhetsrådet, ETSC, gav ut tidigare i våras.


SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Energisnåla beläggningar: uppföljning av riksväg 95 objekt Varuträsk − Boliden

I detta projekt utvärderas funktionella egenskaper för två olika delsträckor utmed riksväg 95 mellan Varuträsk och Boliden i Västerbottens län. Sträckorna är vardera ca 100 m långa och är uppbyggda på samma sätt sånär som på bärlagret. Bärlagret är...

Upptäcktsavstånd till oskyddade trafikanter i mörkertrafik: resultat från en fältstudie i...

Studier om synbarhet i trafiken har tidigare genomförts i syfte att undersöka på hur långt avstånd det går att se till exempel en oskyddad trafikant under olika förhållanden. Under verklig körning har föraren dock en köruppgift som både inkluderar...

Prognosmetoder för spårdjup och IRI: vägytedata 1997–2016

Rapporten presenterar ett förslag till en prognosmetod för framtida värden av spårdjup och IRI på det belagda statliga vägnätet samt olika mått på prognosnoggrannhet. Metoden kan även användas för att fylla i saknade värden bakåt i tiden.En tidigare...

PRENUMERERA PÅ INFORMATION

Tidningen VTI aktuellt vänder sig till alla intressenter inom transportområdet som vill hålla sig ajour med VTI:s forskning. Tidningen distribueras kostnadsfritt och utkommer med fyra nummer per år. VTI:s nyhetsbrev ges ut per e-post ungefär sex gånger per år.
LÄS MER HÄR!

TRÄFFA OSS


17-20
jun

Rail Norrköping 2019

ICROMA, International Conference on Railway Operations Modelling and Analysis, anordnas 2019 av Linköpings universitet under namnet Rail Norrköping 2019. VTI deltar i programkommittén och i konferensens utställning. 
19
jun

Lunchseminarium om att stärka produktiviteten i...

InfraSweden2030 anordnar seminarium med titeln Varför tjänar inte entreprenörerna i anläggningssektorn pengar i högkonjunktur? Jan-Eric Nilsson, professor vid VTI, deltar. Modererar gör Johan Nyström, forskningsledare på VTI och InfraSweden2030:s...
8-9
okt

Social sustainability and just mobility

Welcome to a research workshop on Social sustainability and just mobility, 8–9 October 2019 in Linköping, Sweden.

SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Energisnåla beläggningar: uppföljning av riksväg 95 objekt Varuträsk − Boliden

I detta projekt utvärderas funktionella egenskaper för två olika delsträckor utmed riksväg 95 mellan Varuträsk och Boliden i Västerbottens län. Sträckorna är vardera ca 100 m långa och är uppbyggda på samma sätt sånär som på bärlagret. Bärlagret är...

Upptäcktsavstånd till oskyddade trafikanter i mörkertrafik: resultat från en fältstudie i...

Studier om synbarhet i trafiken har tidigare genomförts i syfte att undersöka på hur långt avstånd det går att se till exempel en oskyddad trafikant under olika förhållanden. Under verklig körning har föraren dock en köruppgift som både inkluderar...

Prognosmetoder för spårdjup och IRI: vägytedata 1997–2016

Rapporten presenterar ett förslag till en prognosmetod för framtida värden av spårdjup och IRI på det belagda statliga vägnätet samt olika mått på prognosnoggrannhet. Metoden kan även användas för att fylla i saknade värden bakåt i tiden.En tidigare...

TRÄFFA OSS


17-20
jun

Rail Norrköping 2019

ICROMA, International Conference on Railway Operations Modelling and Analysis, anordnas 2019 av Linköpings universitet under namnet Rail Norrköping 2019. VTI deltar i programkommittén och i konferensens utställning. 
19
jun

Lunchseminarium om att stärka produktiviteten i...

InfraSweden2030 anordnar seminarium med titeln Varför tjänar inte entreprenörerna i anläggningssektorn pengar i högkonjunktur? Jan-Eric Nilsson, professor vid VTI, deltar. Modererar gör Johan Nyström, forskningsledare på VTI och InfraSweden2030:s...
8-9
okt

Social sustainability and just mobility

Welcome to a research workshop on Social sustainability and just mobility, 8–9 October 2019 in Linköping, Sweden.

SENASTE NYTT


2019-06-19

Långsam minskning av antalet omkomna i EU-trafiken

Irland vinner European Transport Safety Councils, ETSC, utmärkelse för sitt arbete med att minska antalet döda på vägarna. Landet står i kontrast till EU som helhet, där minskningen av antalet omkomna i trafiken var så liten som 1 procent jämfört med 2017....


2019-06-17

Större uppmärksamhetskrav på cyklist än bilist

Vilka krav på uppmärksamhet ställer den omgivande miljön på olika trafikantgrupper? Hur hämtar man in information i bilen, på cykeln och i lastbilen? Och hur lätt är det för de olika trafikantgrupperna att förstå varandra?


2019-06-14

Försök pågår i VTI:s nya cykelsimulator

Just nu pågår ett projekt där VTI:s nyutvecklade cykelsimulator används för att studera interaktion mellan cyklister och fordonsförare. Syftet är att undersöka hur olika utformning av infrastruktur och olika typer av fordon påverkar cyklisters beteende i...


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


2019-05-07

Så ska automatiserade fordon samsas med övrig trafik

Infrastrukturen behöver förberedas för självkörande fordon – framför allt i början när allt är nytt. Det medverkar forskare till genom CoEXist, ett EU-finansierat forskningsprojekt där VTI deltar som största partner.


2019-05-06

Hastighet fortsatt problem på Europas vägar

Hastigheter fortsätter att vara den enskilt viktigaste orsaken till trafikolyckor i många europeiska länder. Det framgår av en rapport som Europeiska transportsäkerhetsrådet, ETSC, gav ut tidigare i våras.


2019-06-19

Långsam minskning av antalet omkomna i EU-trafiken

Irland vinner European Transport Safety Councils, ETSC, utmärkelse för sitt arbete med att minska antalet döda på vägarna. Landet står i kontrast till EU som helhet, där minskningen av antalet omkomna i trafiken var så liten som 1 procent jämfört med 2017....


2019-06-17

Större uppmärksamhetskrav på cyklist än bilist

Vilka krav på uppmärksamhet ställer den omgivande miljön på olika trafikantgrupper? Hur hämtar man in information i bilen, på cykeln och i lastbilen? Och hur lätt är det för de olika trafikantgrupperna att förstå varandra?


2019-06-14

Försök pågår i VTI:s nya cykelsimulator

Just nu pågår ett projekt där VTI:s nyutvecklade cykelsimulator används för att studera interaktion mellan cyklister och fordonsförare. Syftet är att undersöka hur olika utformning av infrastruktur och olika typer av fordon påverkar cyklisters beteende i...


2019-05-08

Så ska punktligheten för tåg bättre följas upp

I en forskningsrapport från VTI föreslås tolv indikatorer för förbättrad järnvägspunktlighet. Indikatorerna ska hjälpa TTT, ett samarbete inom järnvägsbranschen för ökad punktlighet, att analysera och förbättra punktlighetsarbetet.


2019-05-07

Så ska automatiserade fordon samsas med övrig trafik

Infrastrukturen behöver förberedas för självkörande fordon – framför allt i början när allt är nytt. Det medverkar forskare till genom CoEXist, ett EU-finansierat forskningsprojekt där VTI deltar som största partner.


2019-05-06

Hastighet fortsatt problem på Europas vägar

Hastigheter fortsätter att vara den enskilt viktigaste orsaken till trafikolyckor i många europeiska länder. Det framgår av en rapport som Europeiska transportsäkerhetsrådet, ETSC, gav ut tidigare i våras.


NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER