Färre tågförseningar med ändrade ersättningsregler?

2015-03-24
Ett system med regress innebär att kostnaden för en försening förs över från den drabbade parten till den part som förorsakat kostnaden. Forskare på VTI konstaterar att med ett väl utvecklat system för att registrera störningar kan järnvägens funktionalitet förbättras med hjälp av regress.

Ett system med regress innebär att kostnaden för en försening förs över från den drabbade parten till den part som förorsakat kostnaden. Forskare på VTI konstaterar att med ett väl utvecklat system för att registrera störningar kan järnvägens funktionalitet förbättras med hjälp av regress.

Trafikverket tillämpar idag ett system med kvalitetsavgifter för att förmå parterna i järnvägssystemet att minska mängden störningar i trafiken. På uppdrag av utredningen ”En modern reglering av järnvägstransporter ( SOU 2015:9) har VTI har studerat möjligheterna att som ett komplement, eller eventuellt som en ersättning, införa möjligheter till regress.

– Kvalitetsavgifter baseras på en schablonersättning, medan regress innebär att en drabbad part kan kräva ersättning för faktiska kostnader från den som förorsakat störningen, säger Jan-Eric Nilsson, VTI.

Enligt forskarna behövs bör ett regress-institut utformas på ett sätt som bidrar till att minska störningarna till lägsta möjliga kostnad. För att detta ska vara möjligt krävs ett väl utvecklat system för att registrera vilka störningar som inträffar och vem som förorsakat störningarna. Det informationssystem som Trafikverket använder för att hantera uttag av kvalitetsavgifter innehåller en stor mängd information om förseningar och inställda tåg, men det finns idag problem med att göra flera typer av uttag ur systemet. Registreringen av orsaken till att tåg ställs in behöver utvecklas och det är svårt att identifiera antalet tåg som leds andra vägar än vad som ursprungligen planerats. Dessa problem måste hanteras innan det är möjligt att etablera ett system med regress.

– Vår bedömning är trots detta att det informationssystem som Trafikverket har idag ger en god grund för att införa ett system för regress.

En del av störningarna i Sverige kan hänföras till väder och vind, exempelvis snörika vintrar, lövhalka och träd som faller över banor. Infrastrukturhållaren har inte ansvar för dåligt väder men väl för att ha en organisation som begränsar kostnaderna för de konsekvenser det dåliga vädret ger upphov till. Det är emellertid inte självklart hur kostnader som har denna bakgrund skulle behöva hanteras i ett system med regress.

VTI rapport 850: Regress – en god idé i järnvägssektorn?

Mer information: Jan-Eric Nilsson

Foto: VTI/Hejdlösa Bilder

SENASTE NYTT


2019-10-30

Kilometerskatt beräknas ha största miljöeffekt

Hur kan miljöstyrande avgifter och andra åtgärder minska godstransporternas miljöpåverkan? VTI har deltagit i ett forskningsprojekt som har undersökt just detta.


2019-10-28

Mer och säkrare cykling för äldre

Att cykla är bra både för hälsa och miljö. Det kan ge frihet och möjlighet att ta sig ut, inte minst för äldre. Men med åldern kan tröskeln för att ta cykeln istället för bilen bli högre. Kanske har orken och balansen försämrats, eller så har man blivit rädd...


2019-10-24

VTI och SAFER anordnar världens största konferens om trafik- och transportpsykologi i Göteborg

I augusti 2020 arrangerar VTI tillsammans med SAFER den internationella konferensen om trafik- och transportpsykologi (ICTTP) i Göteborg. ICTTP arrangeras vart fjärde år och den här är den sjunde i ordningen.


2019-10-23

Forskning och utbildning i ny tågsimulator

VTI utvecklar en tågsimulator som ska användas för att utbilda lokförare och tågklarerare i det nya signalsystem som Trafikverket håller på att införa i Sverige. I uppdraget ingår även forskning kring utbildning i simulatormiljö och hur det nya systemet...


2019-10-23

Ny studie kartlägger sjömäns psykiska hälsa

Att arbeta till sjöss och vara hemifrån i långa perioder kan vara psykiskt påfrestande. I en förstudie ska forskare på VTI undersöka hur vanligt det är med psykisk ohälsa bland fartygspersonal i Sverige och hur rederiernas förebyggande arbete fungerar.


2019-10-22

Inbjudan till pressträff om projekt Chans Till Dispens

Chans Till Dispens är namnet på ett projekt som utvecklat en modell för träning av ögonrörelser och körträning. Modellen syftar till att öka möjligheterna för personer med synfältsbortfall att köra trafiksäkert och därmed kunna behålla sina körkort. 25 oktober bjuder projektet in till pressträff i Kalmar för att berätta om modellen.


2019-10-30

Kilometerskatt beräknas ha största miljöeffekt

Hur kan miljöstyrande avgifter och andra åtgärder minska godstransporternas miljöpåverkan? VTI har deltagit i ett forskningsprojekt som har undersökt just detta.


2019-10-28

Mer och säkrare cykling för äldre

Att cykla är bra både för hälsa och miljö. Det kan ge frihet och möjlighet att ta sig ut, inte minst för äldre. Men med åldern kan tröskeln för att ta cykeln istället för bilen bli högre. Kanske har orken och balansen försämrats, eller så har man blivit rädd...


2019-10-24

VTI och SAFER anordnar världens största konferens om trafik- och transportpsykologi i Göteborg

I augusti 2020 arrangerar VTI tillsammans med SAFER den internationella konferensen om trafik- och transportpsykologi (ICTTP) i Göteborg. ICTTP arrangeras vart fjärde år och den här är den sjunde i ordningen.


2019-10-23

Forskning och utbildning i ny tågsimulator

VTI utvecklar en tågsimulator som ska användas för att utbilda lokförare och tågklarerare i det nya signalsystem som Trafikverket håller på att införa i Sverige. I uppdraget ingår även forskning kring utbildning i simulatormiljö och hur det nya systemet...


2019-10-23

Ny studie kartlägger sjömäns psykiska hälsa

Att arbeta till sjöss och vara hemifrån i långa perioder kan vara psykiskt påfrestande. I en förstudie ska forskare på VTI undersöka hur vanligt det är med psykisk ohälsa bland fartygspersonal i Sverige och hur rederiernas förebyggande arbete fungerar.


2019-10-22

Inbjudan till pressträff om projekt Chans Till Dispens

Chans Till Dispens är namnet på ett projekt som utvecklat en modell för träning av ögonrörelser och körträning. Modellen syftar till att öka möjligheterna för personer med synfältsbortfall att köra trafiksäkert och därmed kunna behålla sina körkort. 25 oktober bjuder projektet in till pressträff i Kalmar för att berätta om modellen.


SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Nordic certification of road marking materials in Iceland, Norway and Sweden 2017–2019

En nordisk certifiering av vägmarkeringsmaterial introducerades 2015 och omfattar för närvarande Danmark, Island, Norge och Sverige. I dessa länder krävs ett dokumenterat godkännande av vägmarkeringsmaterial som används på vägar som administreras av...

Nordic certification of road marking materials in Denmark 2017–2019

En nordisk certifiering av vägmarkeringsmaterial introducerades 2015 och omfattar för närvarande Danmark, Island, Norge och Sverige. I dessa länder krävs ett dokumenterat godkännande av vägmarkeringsmaterial som används på vägar som administreras av...

Temperaturer i höghastighetsbanornas tunnlar: jämförelse mellan mätningar och beräkningar...

I denna rapport har förutsättningarna för att beräkningsmässigt hantera temperaturpåverkan i tunnlarna i de nya höghastighetsbanorna studerats genom jämförelser mellan mätningar och beräkningar för två befintliga tunnlar.Fältmätningar av bl.a....

PRENUMERERA PÅ INFORMATION

Tidningen VTI aktuellt vänder sig till alla intressenter inom transportområdet som vill hålla sig ajour med VTI:s forskning. Tidningen distribueras kostnadsfritt och utkommer med fyra nummer per år. VTI:s nyhetsbrev ges ut per e-post ungefär sex gånger per år.
LÄS MER HÄR!

TRÄFFA OSS


4-5
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras 2019 i Tallinn, Estland. VTI medverkar i organiserandet av konferensen.
8-9
jan

Transportforum 2020

Transportforum hålls 8-9 januari 2020 i Linköping Konsert & Kongress.
12-13
feb

Winter Road Congress 2020

Arrangeras i Tempere, Finland. Anna Niska, senior forskare på VTI, föreläser om sopsaltning av cykelvägar.

SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Nordic certification of road marking materials in Iceland, Norway and Sweden 2017–2019

En nordisk certifiering av vägmarkeringsmaterial introducerades 2015 och omfattar för närvarande Danmark, Island, Norge och Sverige. I dessa länder krävs ett dokumenterat godkännande av vägmarkeringsmaterial som används på vägar som administreras av...

Nordic certification of road marking materials in Denmark 2017–2019

En nordisk certifiering av vägmarkeringsmaterial introducerades 2015 och omfattar för närvarande Danmark, Island, Norge och Sverige. I dessa länder krävs ett dokumenterat godkännande av vägmarkeringsmaterial som används på vägar som administreras av...

Temperaturer i höghastighetsbanornas tunnlar: jämförelse mellan mätningar och beräkningar...

I denna rapport har förutsättningarna för att beräkningsmässigt hantera temperaturpåverkan i tunnlarna i de nya höghastighetsbanorna studerats genom jämförelser mellan mätningar och beräkningar för två befintliga tunnlar.Fältmätningar av bl.a....

TRÄFFA OSS


4-5
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras 2019 i Tallinn, Estland. VTI medverkar i organiserandet av konferensen.
8-9
jan

Transportforum 2020

Transportforum hålls 8-9 januari 2020 i Linköping Konsert & Kongress.
12-13
feb

Winter Road Congress 2020

Arrangeras i Tempere, Finland. Anna Niska, senior forskare på VTI, föreläser om sopsaltning av cykelvägar.

SENASTE NYTT


2019-10-30

Kilometerskatt beräknas ha största miljöeffekt

Hur kan miljöstyrande avgifter och andra åtgärder minska godstransporternas miljöpåverkan? VTI har deltagit i ett forskningsprojekt som har undersökt just detta.


2019-10-28

Mer och säkrare cykling för äldre

Att cykla är bra både för hälsa och miljö. Det kan ge frihet och möjlighet att ta sig ut, inte minst för äldre. Men med åldern kan tröskeln för att ta cykeln istället för bilen bli högre. Kanske har orken och balansen försämrats, eller så har man blivit rädd...


2019-10-24

VTI och SAFER anordnar världens största konferens om trafik- och transportpsykologi i Göteborg

I augusti 2020 arrangerar VTI tillsammans med SAFER den internationella konferensen om trafik- och transportpsykologi (ICTTP) i Göteborg. ICTTP arrangeras vart fjärde år och den här är den sjunde i ordningen.


2019-10-23

Forskning och utbildning i ny tågsimulator

VTI utvecklar en tågsimulator som ska användas för att utbilda lokförare och tågklarerare i det nya signalsystem som Trafikverket håller på att införa i Sverige. I uppdraget ingår även forskning kring utbildning i simulatormiljö och hur det nya systemet...


2019-10-23

Ny studie kartlägger sjömäns psykiska hälsa

Att arbeta till sjöss och vara hemifrån i långa perioder kan vara psykiskt påfrestande. I en förstudie ska forskare på VTI undersöka hur vanligt det är med psykisk ohälsa bland fartygspersonal i Sverige och hur rederiernas förebyggande arbete fungerar.


2019-10-22

Inbjudan till pressträff om projekt Chans Till Dispens

Chans Till Dispens är namnet på ett projekt som utvecklat en modell för träning av ögonrörelser och körträning. Modellen syftar till att öka möjligheterna för personer med synfältsbortfall att köra trafiksäkert och därmed kunna behålla sina körkort. 25 oktober bjuder projektet in till pressträff i Kalmar för att berätta om modellen.


2019-10-30

Kilometerskatt beräknas ha största miljöeffekt

Hur kan miljöstyrande avgifter och andra åtgärder minska godstransporternas miljöpåverkan? VTI har deltagit i ett forskningsprojekt som har undersökt just detta.


2019-10-28

Mer och säkrare cykling för äldre

Att cykla är bra både för hälsa och miljö. Det kan ge frihet och möjlighet att ta sig ut, inte minst för äldre. Men med åldern kan tröskeln för att ta cykeln istället för bilen bli högre. Kanske har orken och balansen försämrats, eller så har man blivit rädd...


2019-10-24

VTI och SAFER anordnar världens största konferens om trafik- och transportpsykologi i Göteborg

I augusti 2020 arrangerar VTI tillsammans med SAFER den internationella konferensen om trafik- och transportpsykologi (ICTTP) i Göteborg. ICTTP arrangeras vart fjärde år och den här är den sjunde i ordningen.


2019-10-23

Forskning och utbildning i ny tågsimulator

VTI utvecklar en tågsimulator som ska användas för att utbilda lokförare och tågklarerare i det nya signalsystem som Trafikverket håller på att införa i Sverige. I uppdraget ingår även forskning kring utbildning i simulatormiljö och hur det nya systemet...


2019-10-23

Ny studie kartlägger sjömäns psykiska hälsa

Att arbeta till sjöss och vara hemifrån i långa perioder kan vara psykiskt påfrestande. I en förstudie ska forskare på VTI undersöka hur vanligt det är med psykisk ohälsa bland fartygspersonal i Sverige och hur rederiernas förebyggande arbete fungerar.


2019-10-22

Inbjudan till pressträff om projekt Chans Till Dispens

Chans Till Dispens är namnet på ett projekt som utvecklat en modell för träning av ögonrörelser och körträning. Modellen syftar till att öka möjligheterna för personer med synfältsbortfall att köra trafiksäkert och därmed kunna behålla sina körkort. 25 oktober bjuder projektet in till pressträff i Kalmar för att berätta om modellen.


NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER