Färre tågförseningar med ändrade ersättningsregler?

2015-03-24
Ett system med regress innebär att kostnaden för en försening förs över från den drabbade parten till den part som förorsakat kostnaden. Forskare på VTI konstaterar att med ett väl utvecklat system för att registrera störningar kan järnvägens funktionalitet förbättras med hjälp av regress.

Ett system med regress innebär att kostnaden för en försening förs över från den drabbade parten till den part som förorsakat kostnaden. Forskare på VTI konstaterar att med ett väl utvecklat system för att registrera störningar kan järnvägens funktionalitet förbättras med hjälp av regress.

Trafikverket tillämpar idag ett system med kvalitetsavgifter för att förmå parterna i järnvägssystemet att minska mängden störningar i trafiken. På uppdrag av utredningen ”En modern reglering av järnvägstransporter ( SOU 2015:9) har VTI har studerat möjligheterna att som ett komplement, eller eventuellt som en ersättning, införa möjligheter till regress.

– Kvalitetsavgifter baseras på en schablonersättning, medan regress innebär att en drabbad part kan kräva ersättning för faktiska kostnader från den som förorsakat störningen, säger Jan-Eric Nilsson, VTI.

Enligt forskarna behövs bör ett regress-institut utformas på ett sätt som bidrar till att minska störningarna till lägsta möjliga kostnad. För att detta ska vara möjligt krävs ett väl utvecklat system för att registrera vilka störningar som inträffar och vem som förorsakat störningarna. Det informationssystem som Trafikverket använder för att hantera uttag av kvalitetsavgifter innehåller en stor mängd information om förseningar och inställda tåg, men det finns idag problem med att göra flera typer av uttag ur systemet. Registreringen av orsaken till att tåg ställs in behöver utvecklas och det är svårt att identifiera antalet tåg som leds andra vägar än vad som ursprungligen planerats. Dessa problem måste hanteras innan det är möjligt att etablera ett system med regress.

– Vår bedömning är trots detta att det informationssystem som Trafikverket har idag ger en god grund för att införa ett system för regress.

En del av störningarna i Sverige kan hänföras till väder och vind, exempelvis snörika vintrar, lövhalka och träd som faller över banor. Infrastrukturhållaren har inte ansvar för dåligt väder men väl för att ha en organisation som begränsar kostnaderna för de konsekvenser det dåliga vädret ger upphov till. Det är emellertid inte självklart hur kostnader som har denna bakgrund skulle behöva hanteras i ett system med regress.

VTI rapport 850: Regress – en god idé i järnvägssektorn?

Mer information: Jan-Eric Nilsson

Foto: VTI/Hejdlösa Bilder

SENASTE NYTT


2019-09-11

Ökad vintercykling och färre olyckor med sopsaltmetoden

Snöröjningsmetoden där cykelbanan sopas ren från snö kombinerat med halkbekämpning med saltlösning kan ha lett till en ökning av cyklandet vintertid. Det kan också ha bidragit till minskat antal halkolyckor.


2019-09-03

Taxibolagen fortsätter att köra för fort

Trots aktiva insatser och dialog med de stora taxibolagen fortsätter de att höra till de värsta fartsyndarna på våra vägar. En studie som gjorts av VTI visar att hastighetsöverträdelserna ligger på ungefär samma nivåer som 2017.


2019-09-03

Försök med ny metod för nykterhetskontroller utvärderad

Ett förändrat sätt att genomföra nykterhetskontroller samtidigt som polisen berättar om kontrollerna i bland annat sociala medier har förutsättningar att ändra trafikanters känsla för att bli upptäckta vid trafikbrott. Hittills har man dock inte kunnat se några förbättringar. Det visar en utvärdering som VTI gjort av ett försök vid polisregion Mitt.


2019-09-02

VTI deltar vid Tylösandsseminariet

VTI deltar med flera presentationer vid MHF:s konferens Tylösandsseminariet 3-4 september.


2019-08-30

Mätning av trötthet hos bussförare i London ger redskap för ökad trafiksäkerhet

VTI har deltagit I en studie av trötthet hos bussförare i London. Studien har gett Transport for London verktyg för att kunna sätta in åtgärder som hanterar trötthet hos bussförare i staden.


2019-08-26

”Kvinnors och mäns transportbehov måste beaktas lika”

Jämställdhet är en viktig del inom transportpolitiken, men många utvecklingsprojekt saknar ett genus- och mångfaldsperspektiv. VTI bedriver forskning om jämställdhet inom transportsystemet som är en del av regeringen transportpolitiska mål.


2019-09-11

Ökad vintercykling och färre olyckor med sopsaltmetoden

Snöröjningsmetoden där cykelbanan sopas ren från snö kombinerat med halkbekämpning med saltlösning kan ha lett till en ökning av cyklandet vintertid. Det kan också ha bidragit till minskat antal halkolyckor.


2019-09-03

Taxibolagen fortsätter att köra för fort

Trots aktiva insatser och dialog med de stora taxibolagen fortsätter de att höra till de värsta fartsyndarna på våra vägar. En studie som gjorts av VTI visar att hastighetsöverträdelserna ligger på ungefär samma nivåer som 2017.


2019-09-03

Försök med ny metod för nykterhetskontroller utvärderad

Ett förändrat sätt att genomföra nykterhetskontroller samtidigt som polisen berättar om kontrollerna i bland annat sociala medier har förutsättningar att ändra trafikanters känsla för att bli upptäckta vid trafikbrott. Hittills har man dock inte kunnat se några förbättringar. Det visar en utvärdering som VTI gjort av ett försök vid polisregion Mitt.


2019-09-02

VTI deltar vid Tylösandsseminariet

VTI deltar med flera presentationer vid MHF:s konferens Tylösandsseminariet 3-4 september.


2019-08-30

Mätning av trötthet hos bussförare i London ger redskap för ökad trafiksäkerhet

VTI har deltagit I en studie av trötthet hos bussförare i London. Studien har gett Transport for London verktyg för att kunna sätta in åtgärder som hanterar trötthet hos bussförare i staden.


2019-08-26

”Kvinnors och mäns transportbehov måste beaktas lika”

Jämställdhet är en viktig del inom transportpolitiken, men många utvecklingsprojekt saknar ett genus- och mångfaldsperspektiv. VTI bedriver forskning om jämställdhet inom transportsystemet som är en del av regeringen transportpolitiska mål.


SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


The impact of governance modes on sustainable transport: the case of bus transport in...

'Sustainable transport' has become a priority for transport planning and policy making around the world. Sustainable transport plans often promote efforts to shift passengers from private cars to other modes such as public transport. However, the...

Planning analysis and political steering with New Public Management

Interviews with members of the Norwegian national assembly's Standing Committee for Transport and Communications were conducted in 1995, 1997, 2001 and 2004. The politicians were asked about the usefulness of analytic input that planners contribute...

Bicycle crashes and sickness absence: a population-based Swedish register study of all...

Background In recent years, bicycle injuries have increased, yet little is known about the impact of such injures on sickness absence (SA) and disability pension (DP). The aim was to explore SA and DP among individuals of working ages injured in a...

PRENUMERERA PÅ INFORMATION

Tidningen VTI aktuellt vänder sig till alla intressenter inom transportområdet som vill hålla sig ajour med VTI:s forskning. Tidningen distribueras kostnadsfritt och utkommer med fyra nummer per år. VTI:s nyhetsbrev ges ut per e-post ungefär sex gånger per år.
LÄS MER HÄR!

TRÄFFA OSS


17-19
sep

FLISA-kongressen

VTI demonstrerar blåljussimulatorn för träning av utryckningskörning. Möjlighet till provkörning. 
23-25
sep

Ambulanseforum

VTI demonstrerar blåljussimulatorn för träning av utryckningskörning. Möjlighet till provkörning.
8-9
okt

Social sustainability and just mobility

Welcome to a research workshop on Social sustainability and just mobility, 8–9 October 2019 in Linköping, Sweden.

SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


The impact of governance modes on sustainable transport: the case of bus transport in...

'Sustainable transport' has become a priority for transport planning and policy making around the world. Sustainable transport plans often promote efforts to shift passengers from private cars to other modes such as public transport. However, the...

Planning analysis and political steering with New Public Management

Interviews with members of the Norwegian national assembly's Standing Committee for Transport and Communications were conducted in 1995, 1997, 2001 and 2004. The politicians were asked about the usefulness of analytic input that planners contribute...

Bicycle crashes and sickness absence: a population-based Swedish register study of all...

Background In recent years, bicycle injuries have increased, yet little is known about the impact of such injures on sickness absence (SA) and disability pension (DP). The aim was to explore SA and DP among individuals of working ages injured in a...

TRÄFFA OSS


17-19
sep

FLISA-kongressen

VTI demonstrerar blåljussimulatorn för träning av utryckningskörning. Möjlighet till provkörning. 
23-25
sep

Ambulanseforum

VTI demonstrerar blåljussimulatorn för träning av utryckningskörning. Möjlighet till provkörning.
8-9
okt

Social sustainability and just mobility

Welcome to a research workshop on Social sustainability and just mobility, 8–9 October 2019 in Linköping, Sweden.

SENASTE NYTT


2019-09-11

Ökad vintercykling och färre olyckor med sopsaltmetoden

Snöröjningsmetoden där cykelbanan sopas ren från snö kombinerat med halkbekämpning med saltlösning kan ha lett till en ökning av cyklandet vintertid. Det kan också ha bidragit till minskat antal halkolyckor.


2019-09-03

Taxibolagen fortsätter att köra för fort

Trots aktiva insatser och dialog med de stora taxibolagen fortsätter de att höra till de värsta fartsyndarna på våra vägar. En studie som gjorts av VTI visar att hastighetsöverträdelserna ligger på ungefär samma nivåer som 2017.


2019-09-03

Försök med ny metod för nykterhetskontroller utvärderad

Ett förändrat sätt att genomföra nykterhetskontroller samtidigt som polisen berättar om kontrollerna i bland annat sociala medier har förutsättningar att ändra trafikanters känsla för att bli upptäckta vid trafikbrott. Hittills har man dock inte kunnat se några förbättringar. Det visar en utvärdering som VTI gjort av ett försök vid polisregion Mitt.


2019-09-02

VTI deltar vid Tylösandsseminariet

VTI deltar med flera presentationer vid MHF:s konferens Tylösandsseminariet 3-4 september.


2019-08-30

Mätning av trötthet hos bussförare i London ger redskap för ökad trafiksäkerhet

VTI har deltagit I en studie av trötthet hos bussförare i London. Studien har gett Transport for London verktyg för att kunna sätta in åtgärder som hanterar trötthet hos bussförare i staden.


2019-08-26

”Kvinnors och mäns transportbehov måste beaktas lika”

Jämställdhet är en viktig del inom transportpolitiken, men många utvecklingsprojekt saknar ett genus- och mångfaldsperspektiv. VTI bedriver forskning om jämställdhet inom transportsystemet som är en del av regeringen transportpolitiska mål.


2019-09-11

Ökad vintercykling och färre olyckor med sopsaltmetoden

Snöröjningsmetoden där cykelbanan sopas ren från snö kombinerat med halkbekämpning med saltlösning kan ha lett till en ökning av cyklandet vintertid. Det kan också ha bidragit till minskat antal halkolyckor.


2019-09-03

Taxibolagen fortsätter att köra för fort

Trots aktiva insatser och dialog med de stora taxibolagen fortsätter de att höra till de värsta fartsyndarna på våra vägar. En studie som gjorts av VTI visar att hastighetsöverträdelserna ligger på ungefär samma nivåer som 2017.


2019-09-03

Försök med ny metod för nykterhetskontroller utvärderad

Ett förändrat sätt att genomföra nykterhetskontroller samtidigt som polisen berättar om kontrollerna i bland annat sociala medier har förutsättningar att ändra trafikanters känsla för att bli upptäckta vid trafikbrott. Hittills har man dock inte kunnat se några förbättringar. Det visar en utvärdering som VTI gjort av ett försök vid polisregion Mitt.


2019-09-02

VTI deltar vid Tylösandsseminariet

VTI deltar med flera presentationer vid MHF:s konferens Tylösandsseminariet 3-4 september.


2019-08-30

Mätning av trötthet hos bussförare i London ger redskap för ökad trafiksäkerhet

VTI har deltagit I en studie av trötthet hos bussförare i London. Studien har gett Transport for London verktyg för att kunna sätta in åtgärder som hanterar trötthet hos bussförare i staden.


2019-08-26

”Kvinnors och mäns transportbehov måste beaktas lika”

Jämställdhet är en viktig del inom transportpolitiken, men många utvecklingsprojekt saknar ett genus- och mångfaldsperspektiv. VTI bedriver forskning om jämställdhet inom transportsystemet som är en del av regeringen transportpolitiska mål.


NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER