Egen erfarenhet ändrar synen på kollektivresor

2016-11-22

En ny studie av forskare på VTI visar att bilister som fått pröva på att åka kollektivt blir mer positiva till kollektivtrafik efter prövotiden. Egna erfarenheter bidrar till ett positivare synsätt och kan leda till beteendeförändring.

I en VTI-studie i Östergötland fick 41 personer som inte reser kollektivt i samband med sina vanligaste resor, pröva på att åka kollektivt utan kostnad under två veckor. Cirka 3 månader efter försöket var det 39 procent av deltagarna som fortsatte att resa med buss och 19 procent med tåg.

− Resultaten visar att resenärernas attityder till kollektiva färdmedel blev mer positiva efter försöket, speciellt avseende buss. Deltagarnas avsikt att använda kollektiva färdmedel i framtiden ökade, säger Sonja Forward, forskare på VTI.

Den sociala normen är viktig

Ett syfte med studien var att redogöra för attityden till kollektiva färdmedel rent allmänt och skillnaden mellan de som reser med bil och de som reser kollektivt. I en förstudie svarade 110 personer bosatta i Motala tätort på en enkät som handlade om den vanligaste resan med buss, tåg eller bil. Resultaten visar att de som redan reste med buss var betydligt mer positiva till kollektivtrafik än de som inte reste med buss.

– De som reste med buss i högre grad ansåg att det var ett snabbt färdsätt, att de kände sig fria och att det var billigt. De tyckte det var viktigt att kunna slappna av under resan, att kollektivresan var billig, att de fick egen tid och att de kunde hjälpa till att bidra till en bättre miljö, säger Sonja Forward.

Attityden till en resa med tåg liknande attityderna till en resa med buss. Den största skillnaden mellan de som reste med tåg och de som inte reste med tåg handlade om att resan fick dem att känna sig fria, men även om att kunna slappna av och hur fort resan gick.

– Rent allmänt kunde vi se att fler som avsåg att resa med buss eller tåg ansåg att det var viktigt att de kunde bidra till en bättre miljö. Effekten av den sociala normen är här betydelsefull. De som avsåg att resa med buss eller tåg trodde i högre grad än övriga att deras familj och vänner var positivt inställda till att de reste på detta sätt, säger Sonja Forward.

Tågresenärerna efterfrågade tätare turer rent allmänt, men också före och efter kontorstid. Mindre trängsel på tåget var också något de lyfte fram.

För- och efterstudie visar ändrad attityd

41 personer som inte tidigare rest kollektivt i samband med sin vanligaste resa fick ett gratis resekort värt 500 kronor som räckte i 14 dagar. Innan de började använda kortet och efter testperioden fick de fylla i en enkät, för att se om deras inställning till kollektiva medel förändrats efter det att de provat på.

– Rent allmänt hade inställningen till en bussresa blivit mer positiv och resenärerna instämde i högre grad än tidigare med att resan gick fort och att den var billig. De hade också trott att det skulle vara krångligare än det var med alla byten och att bussen inte skulle gå tillräckligt ofta.

Resenärerna upplevde att det varit lättare att använda bussen än de tidigare trott. Detsamma gällde deras syn på biljetterna, det vill säga att välja och köpa, vilket de efter försöket inte i lika hög grad som tidigare såg som ett hinder.

En liten andel som innan försöket funderat på att resa mer med buss använde efteråt enbart bilen, vilket berodde på att det var för långt till bussen/tåget och att det inte fanns tillräckligt med avgångar så de fick vänta för länge vid byte.

Mobila hjälpmedel bör underlätta resan

I denna studie undersökte forskarna också deltagarnas syn på vilka mobila hjälpmedel som kunde göra resan lättare. Resultaten visade att vad de önskade handlade om korrekt information avseende tid och alternativa val, det vill säga hur länge de behövde vänta, den exakta tiden för avgång, information om störningar i realtid och förslag på andra resvägar vid en störning. Även att få information om hur man tar sig från en hållplats till en annan var viktigt för denna grupp.

Sammanfattningsvis visade studien att de som aldrig reste med buss eller tåg var mera negativt inställda till dessa färdmedel trots att detta kunde vara ett alternativ. Viktiga faktorer som fick dem som enbart reste med bil att välja bort dessa färdmedel var att en resa med buss eller tåg inte gav dem samma tid till sig själva som en bilresa gjorde, att resan inte var lika angenäm och att den inte gick tillräckligt fort. Detta återspeglades också i deras kommentarer där speciellt tätare turer lyftes fram.

Slutligen kontaktades deltagarna som provat på att resa kollektivt cirka 3 månader senare för att höra hur de då reste. Svaren visade att 39 procent fortfararande reste med buss och 19 procent med tåg. Anledningen till att man slutat berodde på att det tog för lång tid, dålig standard på bussen, att bussen blivit nedlagd men också att det var svårt att koppla av på tåget.

Fakta om studien

I en förstudie svarade 110 personer på frågor i en enkät. Deltagarna fick även ange om de var intresserade av att prova på att resa kollektivt vilket innebar att de fick ett gratis resekort värt 500 kronor som räckte i 14 dagar. Denna förfrågan vände sig enbart till de som vid studiens genomförande inte vanligtvis reste kollektivt. 41 personer fick sedan ett kort utan kostnad att resa för under två veckor.

Studien har genomförts inom ramen för Era-net som finansierats av Vinnova och VTI, och projektet Guide2Wear. För att möjliggöra denna utökade svenska studie har även Motala kommun bidragit med forskningsmedel.

VTI notat 26-2016

Kontakt: Sonja Forward

Foto: Hejdlösa Bilder

SENASTE NYTT


2017-03-22

Stipendium för nordiskt samarbete om vintercykling till VTI

Nordiskt vägforums (NVF) stipendium för 2017 har tilldelats forskaren Göran Blomqvist vid VTI för forskning kring vinterdrift av cykelvägar.


2017-03-21

VTI-utrustning exporteras till grannländer

​Att kunna provta vägdamm är viktigt i arbetet för att minska halterna av farliga partiklar i vår omgivningsluft. Provtagning har gjorts under många år av VTI, men nu är flera länder intresserade av just VTI:s utrustning.


2017-03-20

Ökat resande med tåg efter omstrukturering

Före 1988 hade SJ hand om både infrastruktur och trafik på järnväg. Därefter har omstruktureringar gjorts i flera steg, vilket lett till att vi i Sverige idag har en helt öppen marknad med ökande persontrafik och ökat resande. Branschen är dock beroende av stöd från staten.


2017-03-09

Cyklister olycksdrabbade säkrare vägar ska minska olyckorna

på statens väg- och transportforskningsinstitut, vti. Tidigare i veckan föreläste hon på branschmässan...Vägarbeten innebär ofta en stor olycksrisk för cyklister. För något år sedan gjorde vti en stu...Källa: svt.se


2017-03-06

Ny studie om fyrhjulingar

avsåg då andra än sig själva. Bakom studien står vti och Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU). ......Källa: Infrastruktur Nyheter


2017-03-06

Riskacceptans påverkar säkerhet för barn på fyrhjulingar

Fyrhjulingen är ett relativt nytt fordon som fått flera användningsområden, men den ökande användningen har också lett till ett stort antal olyckor. I en attitydundersökning påpekar föräldrar till barn som kör fyrhjuling att risken finns i okunniga föräldrar och att dessa inte sätter gränser, men det avsåg andra än de själva.


2017-03-22

Stipendium för nordiskt samarbete om vintercykling till VTI

Nordiskt vägforums (NVF) stipendium för 2017 har tilldelats forskaren Göran Blomqvist vid VTI för forskning kring vinterdrift av cykelvägar.


2017-03-21

VTI-utrustning exporteras till grannländer

​Att kunna provta vägdamm är viktigt i arbetet för att minska halterna av farliga partiklar i vår omgivningsluft. Provtagning har gjorts under många år av VTI, men nu är flera länder intresserade av just VTI:s utrustning.


2017-03-20

Ökat resande med tåg efter omstrukturering

Före 1988 hade SJ hand om både infrastruktur och trafik på järnväg. Därefter har omstruktureringar gjorts i flera steg, vilket lett till att vi i Sverige idag har en helt öppen marknad med ökande persontrafik och ökat resande. Branschen är dock beroende av stöd från staten.


2017-03-06

Riskacceptans påverkar säkerhet för barn på fyrhjulingar

Fyrhjulingen är ett relativt nytt fordon som fått flera användningsområden, men den ökande användningen har också lett till ett stort antal olyckor. I en attitydundersökning påpekar föräldrar till barn som kör fyrhjuling att risken finns i okunniga föräldrar och att dessa inte sätter gränser, men det avsåg andra än de själva.


2017-03-02

Internationell konferens om elvägar

Världens första internationella elvägskonferens går av stapeln 14-15 juni 2017 i Sandviken. Arrangör är FoI-plattformen för elvägar, där VTI är en av parterna. Välkommen att sända in ditt bidrag eller anmäla dig som deltagare!


2017-03-02

Trafikinformation kan minska koldioxidutsläpp

Kraven på minskade utsläpp av växthusgaser kräver åtgärder inom många olika verksamheter. Trafikledning för väg och järnväg är ett område där mycket finns att göra för att påverka koldioxidutsläppens storlek, exempelvis via gemensamma informationssystem.


2017-03-09

Cyklister olycksdrabbade säkrare vägar ska minska olyckorna

på statens väg- och transportforskningsinstitut, vti. Tidigare i veckan föreläste hon på branschmässan...Vägarbeten innebär ofta en stor olycksrisk för cyklister. För något år sedan gjorde vti en stu...Källa: svt.se


2017-03-06

Ny studie om fyrhjulingar

avsåg då andra än sig själva. Bakom studien står vti och Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU). ......Källa: Infrastruktur Nyheter


2017-03-05

90-talisterna är farligast bakom ratten

åldergrupper, enligt Sonja Forward, forskare vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Dagens Nyheter


2017-02-20

Simulator gav körkortet tillbaka

Simulatorn har utvecklats av Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, och testar personer för olika kritiska trafiksituationer.......Källa: Borås Tidning


2017-02-19

Därför blir köerna på E6 längre än någonsin

Det konstaterar Johan Olstam är forskare på VTI, statens väg- och transportforskningsinstitut. i Linköping.......Källa: Sydsvenskan


2017-02-13

VTI kartlägger sjö- och luftfartens kostnader

vti kartlägger sjö- och luftfartens kostnader Regeringen har gett vti fortsatt uppdrag att ta fram och uppdatera...luftfartens samhällsekonomiska kostnader. Det skriver vti i ett pressmeddelande. Ge...Källa: Infrastruktur Nyheter


SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Arlandabanan

Detta notat som skrivits på uppdrag av Riksrevisionen har som utgångspunkt att resandet inte utvecklats i enlighet med de prognoser som låg till grund för beslutet om att bygga Arlandabanan. I separata promemorior i detta notat studeras två aspekter...

Wear particles from road pavements with rubber mixed bitumen

Studded tyre wear of road pavements causes emissions of inhalable particles (PM10). Allowed concentration of PM10 is regulated by an EU directive which is implemented in an environmental quality standard in Sweden. One way of reducing pavement wear...

Provningsjämförelse

Denna provningsjämförelse har främst utförts för att bedöma om de förändringar som införts i den senaste versionen av Prallstandarden, EN 12697–16:2016, har förbättrat precisionen i metoden. 22 laboratorier har deltagit, 16 svenska och 6...

VTI AKTUELLT

VTI aktuellt sprider nyheter om och kommentarer till aktuell forskning. VTI aktuellt vänder sig till alla intressenter inom transportområdet som vill hålla sig ajour med VTI:s forskning. Tidningen distribueras kostnadsfritt och utkommer med fyra nummer per år.
LÄS MER HÄR!

TRÄFFA OSS


9-10
maj

Möt VTI på Cykelkonferensen 2017

På Cykelkonferensen i Jönköping finns VTI med bland utställarna. Kom och ta reda på vad vi forskar om när det gäller cykling!
13-17
aug

Thredbo 15

Välkommen till Stockholm och Thredbo 15, International Conference Series on Competition and Ownership in Land Passenger Transport.

NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER


 

SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Arlandabanan

Detta notat som skrivits på uppdrag av Riksrevisionen har som utgångspunkt att resandet inte utvecklats i enlighet med de prognoser som låg till grund för beslutet om att bygga Arlandabanan. I separata promemorior i detta notat studeras två aspekter...

Wear particles from road pavements with rubber mixed bitumen

Studded tyre wear of road pavements causes emissions of inhalable particles (PM10). Allowed concentration of PM10 is regulated by an EU directive which is implemented in an environmental quality standard in Sweden. One way of reducing pavement wear...

Provningsjämförelse

Denna provningsjämförelse har främst utförts för att bedöma om de förändringar som införts i den senaste versionen av Prallstandarden, EN 12697–16:2016, har förbättrat precisionen i metoden. 22 laboratorier har deltagit, 16 svenska och 6...

TRÄFFA OSS


9-10
maj

Möt VTI på Cykelkonferensen 2017

På Cykelkonferensen i Jönköping finns VTI med bland utställarna. Kom och ta reda på vad vi forskar om när det gäller cykling!
13-17
aug

Thredbo 15

Välkommen till Stockholm och Thredbo 15, International Conference Series on Competition and Ownership in Land Passenger Transport.

SENASTE NYTT


2017-03-22

Stipendium för nordiskt samarbete om vintercykling till VTI

Nordiskt vägforums (NVF) stipendium för 2017 har tilldelats forskaren Göran Blomqvist vid VTI för forskning kring vinterdrift av cykelvägar.


2017-03-21

VTI-utrustning exporteras till grannländer

​Att kunna provta vägdamm är viktigt i arbetet för att minska halterna av farliga partiklar i vår omgivningsluft. Provtagning har gjorts under många år av VTI, men nu är flera länder intresserade av just VTI:s utrustning.


2017-03-20

Ökat resande med tåg efter omstrukturering

Före 1988 hade SJ hand om både infrastruktur och trafik på järnväg. Därefter har omstruktureringar gjorts i flera steg, vilket lett till att vi i Sverige idag har en helt öppen marknad med ökande persontrafik och ökat resande. Branschen är dock beroende av stöd från staten.


2017-03-09

Cyklister olycksdrabbade säkrare vägar ska minska olyckorna

på statens väg- och transportforskningsinstitut, vti. Tidigare i veckan föreläste hon på branschmässan...Vägarbeten innebär ofta en stor olycksrisk för cyklister. För något år sedan gjorde vti en stu...Källa: svt.se


2017-03-06

Ny studie om fyrhjulingar

avsåg då andra än sig själva. Bakom studien står vti och Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU). ......Källa: Infrastruktur Nyheter


2017-03-06

Riskacceptans påverkar säkerhet för barn på fyrhjulingar

Fyrhjulingen är ett relativt nytt fordon som fått flera användningsområden, men den ökande användningen har också lett till ett stort antal olyckor. I en attitydundersökning påpekar föräldrar till barn som kör fyrhjuling att risken finns i okunniga föräldrar och att dessa inte sätter gränser, men det avsåg andra än de själva.


2017-03-22

Stipendium för nordiskt samarbete om vintercykling till VTI

Nordiskt vägforums (NVF) stipendium för 2017 har tilldelats forskaren Göran Blomqvist vid VTI för forskning kring vinterdrift av cykelvägar.


2017-03-21

VTI-utrustning exporteras till grannländer

​Att kunna provta vägdamm är viktigt i arbetet för att minska halterna av farliga partiklar i vår omgivningsluft. Provtagning har gjorts under många år av VTI, men nu är flera länder intresserade av just VTI:s utrustning.


2017-03-20

Ökat resande med tåg efter omstrukturering

Före 1988 hade SJ hand om både infrastruktur och trafik på järnväg. Därefter har omstruktureringar gjorts i flera steg, vilket lett till att vi i Sverige idag har en helt öppen marknad med ökande persontrafik och ökat resande. Branschen är dock beroende av stöd från staten.


2017-03-06

Riskacceptans påverkar säkerhet för barn på fyrhjulingar

Fyrhjulingen är ett relativt nytt fordon som fått flera användningsområden, men den ökande användningen har också lett till ett stort antal olyckor. I en attitydundersökning påpekar föräldrar till barn som kör fyrhjuling att risken finns i okunniga föräldrar och att dessa inte sätter gränser, men det avsåg andra än de själva.


2017-03-02

Internationell konferens om elvägar

Världens första internationella elvägskonferens går av stapeln 14-15 juni 2017 i Sandviken. Arrangör är FoI-plattformen för elvägar, där VTI är en av parterna. Välkommen att sända in ditt bidrag eller anmäla dig som deltagare!


2017-03-02

Trafikinformation kan minska koldioxidutsläpp

Kraven på minskade utsläpp av växthusgaser kräver åtgärder inom många olika verksamheter. Trafikledning för väg och järnväg är ett område där mycket finns att göra för att påverka koldioxidutsläppens storlek, exempelvis via gemensamma informationssystem.


2017-03-09

Cyklister olycksdrabbade säkrare vägar ska minska olyckorna

på statens väg- och transportforskningsinstitut, vti. Tidigare i veckan föreläste hon på branschmässan...Vägarbeten innebär ofta en stor olycksrisk för cyklister. För något år sedan gjorde vti en stu...Källa: svt.se


2017-03-06

Ny studie om fyrhjulingar

avsåg då andra än sig själva. Bakom studien står vti och Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU). ......Källa: Infrastruktur Nyheter


2017-03-05

90-talisterna är farligast bakom ratten

åldergrupper, enligt Sonja Forward, forskare vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Dagens Nyheter


2017-02-20

Simulator gav körkortet tillbaka

Simulatorn har utvecklats av Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, och testar personer för olika kritiska trafiksituationer.......Källa: Borås Tidning


2017-02-19

Därför blir köerna på E6 längre än någonsin

Det konstaterar Johan Olstam är forskare på VTI, statens väg- och transportforskningsinstitut. i Linköping.......Källa: Sydsvenskan


2017-02-13

VTI kartlägger sjö- och luftfartens kostnader

vti kartlägger sjö- och luftfartens kostnader Regeringen har gett vti fortsatt uppdrag att ta fram och uppdatera...luftfartens samhällsekonomiska kostnader. Det skriver vti i ett pressmeddelande. Ge...Källa: Infrastruktur Nyheter


NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER