Egen erfarenhet ändrar synen på kollektivresor

2016-11-22

En ny studie av forskare på VTI visar att bilister som fått pröva på att åka kollektivt blir mer positiva till kollektivtrafik efter prövotiden. Egna erfarenheter bidrar till ett positivare synsätt och kan leda till beteendeförändring.

I en VTI-studie i Östergötland fick 41 personer som inte reser kollektivt i samband med sina vanligaste resor, pröva på att åka kollektivt utan kostnad under två veckor. Cirka 3 månader efter försöket var det 39 procent av deltagarna som fortsatte att resa med buss och 19 procent med tåg.

− Resultaten visar att resenärernas attityder till kollektiva färdmedel blev mer positiva efter försöket, speciellt avseende buss. Deltagarnas avsikt att använda kollektiva färdmedel i framtiden ökade, säger Sonja Forward, forskare på VTI.

Den sociala normen är viktig

Ett syfte med studien var att redogöra för attityden till kollektiva färdmedel rent allmänt och skillnaden mellan de som reser med bil och de som reser kollektivt. I en förstudie svarade 110 personer bosatta i Motala tätort på en enkät som handlade om den vanligaste resan med buss, tåg eller bil. Resultaten visar att de som redan reste med buss var betydligt mer positiva till kollektivtrafik än de som inte reste med buss.

– De som reste med buss i högre grad ansåg att det var ett snabbt färdsätt, att de kände sig fria och att det var billigt. De tyckte det var viktigt att kunna slappna av under resan, att kollektivresan var billig, att de fick egen tid och att de kunde hjälpa till att bidra till en bättre miljö, säger Sonja Forward.

Attityden till en resa med tåg liknande attityderna till en resa med buss. Den största skillnaden mellan de som reste med tåg och de som inte reste med tåg handlade om att resan fick dem att känna sig fria, men även om att kunna slappna av och hur fort resan gick.

– Rent allmänt kunde vi se att fler som avsåg att resa med buss eller tåg ansåg att det var viktigt att de kunde bidra till en bättre miljö. Effekten av den sociala normen är här betydelsefull. De som avsåg att resa med buss eller tåg trodde i högre grad än övriga att deras familj och vänner var positivt inställda till att de reste på detta sätt, säger Sonja Forward.

Tågresenärerna efterfrågade tätare turer rent allmänt, men också före och efter kontorstid. Mindre trängsel på tåget var också något de lyfte fram.

För- och efterstudie visar ändrad attityd

41 personer som inte tidigare rest kollektivt i samband med sin vanligaste resa fick ett gratis resekort värt 500 kronor som räckte i 14 dagar. Innan de började använda kortet och efter testperioden fick de fylla i en enkät, för att se om deras inställning till kollektiva medel förändrats efter det att de provat på.

– Rent allmänt hade inställningen till en bussresa blivit mer positiv och resenärerna instämde i högre grad än tidigare med att resan gick fort och att den var billig. De hade också trott att det skulle vara krångligare än det var med alla byten och att bussen inte skulle gå tillräckligt ofta.

Resenärerna upplevde att det varit lättare att använda bussen än de tidigare trott. Detsamma gällde deras syn på biljetterna, det vill säga att välja och köpa, vilket de efter försöket inte i lika hög grad som tidigare såg som ett hinder.

En liten andel som innan försöket funderat på att resa mer med buss använde efteråt enbart bilen, vilket berodde på att det var för långt till bussen/tåget och att det inte fanns tillräckligt med avgångar så de fick vänta för länge vid byte.

Mobila hjälpmedel bör underlätta resan

I denna studie undersökte forskarna också deltagarnas syn på vilka mobila hjälpmedel som kunde göra resan lättare. Resultaten visade att vad de önskade handlade om korrekt information avseende tid och alternativa val, det vill säga hur länge de behövde vänta, den exakta tiden för avgång, information om störningar i realtid och förslag på andra resvägar vid en störning. Även att få information om hur man tar sig från en hållplats till en annan var viktigt för denna grupp.

Sammanfattningsvis visade studien att de som aldrig reste med buss eller tåg var mera negativt inställda till dessa färdmedel trots att detta kunde vara ett alternativ. Viktiga faktorer som fick dem som enbart reste med bil att välja bort dessa färdmedel var att en resa med buss eller tåg inte gav dem samma tid till sig själva som en bilresa gjorde, att resan inte var lika angenäm och att den inte gick tillräckligt fort. Detta återspeglades också i deras kommentarer där speciellt tätare turer lyftes fram.

Slutligen kontaktades deltagarna som provat på att resa kollektivt cirka 3 månader senare för att höra hur de då reste. Svaren visade att 39 procent fortfararande reste med buss och 19 procent med tåg. Anledningen till att man slutat berodde på att det tog för lång tid, dålig standard på bussen, att bussen blivit nedlagd men också att det var svårt att koppla av på tåget.

Fakta om studien

I en förstudie svarade 110 personer på frågor i en enkät. Deltagarna fick även ange om de var intresserade av att prova på att resa kollektivt vilket innebar att de fick ett gratis resekort värt 500 kronor som räckte i 14 dagar. Denna förfrågan vände sig enbart till de som vid studiens genomförande inte vanligtvis reste kollektivt. 41 personer fick sedan ett kort utan kostnad att resa för under två veckor.

Studien har genomförts inom ramen för Era-net som finansierats av Vinnova och VTI, och projektet Guide2Wear. För att möjliggöra denna utökade svenska studie har även Motala kommun bidragit med forskningsmedel.

VTI notat 26-2016

Kontakt: Sonja Forward

Foto: Hejdlösa Bilder

SENASTE NYTT


2020-09-21

Mer överflyttning av gods till sjö kräver nytänk och stora insatser

Det skulle vara möjligt att flytta över mer gods från väg och järnväg till sjöfart. Det visar en analys av konkurrensytan mellan sjöfart och landbaserade trafikslag som VTI gjort. Ett stort hinder för överflyttning är sjöfartens låga känslighet för...


2020-09-09

VTI:s forskning ger förutsättning för säkrare yrkestrafik

VTI har i decennier på olika sätt bedrivit forskning om yrkesföraren. I olika forskningsprojekt har forskare undersökt och utvärderat allt ifrån yrkesförarutbildning, trafiksäkerhet och arbetsmiljö till nödbromsar för tåg och yrkesförarens upplevelser av...


2020-08-19

Elsparkcykeln rullar in i olycksstatistiken

Antalet olyckor där elsparkcyklar varit inblandade har ökat från ett fåtal under 2017 till nästan 500 under 2019 (januari – oktober). Det var också då elsparkcyklarna gjorde sin entré på allvar i Sveriges största städer.


2020-08-17

Hur blir bussresan bättre för personer med ADHD?

Personer med autism, ADHD och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan uppleva svårigheter med att använda kollektiva färdsätt vilket begränsar deras möjligheter till ett aktivt liv med skola, arbete och fritidsintressen.


2020-08-14

Evolution Road – ny elväg testas både ute och inne

I början av maj invigdes nya elvägen i Lund. Det är en kilometerlång sträcka elväg i bussfilen på Getingevägen där man kommer att testa tekniken med markbunden konduktiv laddning. Det betyder att strömmen kommer från skenor i vägen som fordonen måste ha...


2020-08-10

Stor samlad kompetens hos VTI:s forskare bidrar i EU-forskning

Nyligen avslutades EU-projektet ADAS&ME, det hittills största projekt som VTI har koordinerat. Samtidigt startade SHOW, det största europeiska projektet i sitt slag för demonstration av framtidens koncept för hållbar mobilitet i verkliga miljöer. VTI har stor...


2020-09-21

Mer överflyttning av gods till sjö kräver nytänk och stora insatser

Det skulle vara möjligt att flytta över mer gods från väg och järnväg till sjöfart. Det visar en analys av konkurrensytan mellan sjöfart och landbaserade trafikslag som VTI gjort. Ett stort hinder för överflyttning är sjöfartens låga känslighet för...


2020-09-09

VTI:s forskning ger förutsättning för säkrare yrkestrafik

VTI har i decennier på olika sätt bedrivit forskning om yrkesföraren. I olika forskningsprojekt har forskare undersökt och utvärderat allt ifrån yrkesförarutbildning, trafiksäkerhet och arbetsmiljö till nödbromsar för tåg och yrkesförarens upplevelser av...


2020-08-19

Elsparkcykeln rullar in i olycksstatistiken

Antalet olyckor där elsparkcyklar varit inblandade har ökat från ett fåtal under 2017 till nästan 500 under 2019 (januari – oktober). Det var också då elsparkcyklarna gjorde sin entré på allvar i Sveriges största städer.


2020-08-17

Hur blir bussresan bättre för personer med ADHD?

Personer med autism, ADHD och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan uppleva svårigheter med att använda kollektiva färdsätt vilket begränsar deras möjligheter till ett aktivt liv med skola, arbete och fritidsintressen.


2020-08-14

Evolution Road – ny elväg testas både ute och inne

I början av maj invigdes nya elvägen i Lund. Det är en kilometerlång sträcka elväg i bussfilen på Getingevägen där man kommer att testa tekniken med markbunden konduktiv laddning. Det betyder att strömmen kommer från skenor i vägen som fordonen måste ha...


2020-08-10

Stor samlad kompetens hos VTI:s forskare bidrar i EU-forskning

Nyligen avslutades EU-projektet ADAS&ME, det hittills största projekt som VTI har koordinerat. Samtidigt startade SHOW, det största europeiska projektet i sitt slag för demonstration av framtidens koncept för hållbar mobilitet i verkliga miljöer. VTI har stor...


SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


A method for road description based on map data and road measurements: White Paper

Simulation has become a useful tool for vehicle manufacturers in the design and assessment of new vehicles. Using an advanced driving simulator in early design phases may reveal defects in the construction, which otherwise would not be noticed until...

ViPCity

Today simulation studies in ViP are mainly carried out in countryside driving environments. There is a lack of city environments. This is probably due to the fact that creating and running countryside environments in some aspects are easier than...

Körsimulering och visualisering i framtidsforskningens tjänst

Körsimulering och visualisering i framtidsforskningens tjänst är ett projekt med syftet att utreda en vidareutveckling av körsimulatorns användningsområde till att omfatta även framtidsforskning. Forskning om framtiden har fått en ökad betydelse i...

PRENUMERERA PÅ INFORMATION

Tidningen VTI aktuellt vänder sig till alla intressenter inom transportområdet som vill hålla sig ajour med VTI:s forskning. Tidningen distribueras kostnadsfritt och utkommer med fyra nummer per år. VTI:s nyhetsbrev ges ut per e-post ungefär sex gånger per år.
LÄS MER HÄR!

TRÄFFA OSS


7
okt

Kunskapsdag - Planera kollektivtrafik för social rättvisa

Jessica Berg, tf forskningschef vid VTI, medverkar vid K2:s digitala kunskapsdag om att planera kollektivtrafik för social rättvisa.
7
okt

Kunskapslunch - Upphandling och kollektivtrafikavtal med...

Roger Pyddoke, forskare vid VTI och K2, berättar bland annat om tänkbara konsekvenser av förändrade incitament och hur kunskapen om incitamentens effekter skulle kunna förbättras.
13-14
okt

Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020

På grund av covid 19-pandemin skjuts Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020, som VTI arrangerar, upp till nästa år.

SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


A method for road description based on map data and road measurements: White Paper

Simulation has become a useful tool for vehicle manufacturers in the design and assessment of new vehicles. Using an advanced driving simulator in early design phases may reveal defects in the construction, which otherwise would not be noticed until...

ViPCity

Today simulation studies in ViP are mainly carried out in countryside driving environments. There is a lack of city environments. This is probably due to the fact that creating and running countryside environments in some aspects are easier than...

Körsimulering och visualisering i framtidsforskningens tjänst

Körsimulering och visualisering i framtidsforskningens tjänst är ett projekt med syftet att utreda en vidareutveckling av körsimulatorns användningsområde till att omfatta även framtidsforskning. Forskning om framtiden har fått en ökad betydelse i...

TRÄFFA OSS


7
okt

Kunskapsdag - Planera kollektivtrafik för social rättvisa

Jessica Berg, tf forskningschef vid VTI, medverkar vid K2:s digitala kunskapsdag om att planera kollektivtrafik för social rättvisa.
7
okt

Kunskapslunch - Upphandling och kollektivtrafikavtal med...

Roger Pyddoke, forskare vid VTI och K2, berättar bland annat om tänkbara konsekvenser av förändrade incitament och hur kunskapen om incitamentens effekter skulle kunna förbättras.
13-14
okt

Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020

På grund av covid 19-pandemin skjuts Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2020, som VTI arrangerar, upp till nästa år.

SENASTE NYTT


2020-09-21

Mer överflyttning av gods till sjö kräver nytänk och stora insatser

Det skulle vara möjligt att flytta över mer gods från väg och järnväg till sjöfart. Det visar en analys av konkurrensytan mellan sjöfart och landbaserade trafikslag som VTI gjort. Ett stort hinder för överflyttning är sjöfartens låga känslighet för...


2020-09-09

VTI:s forskning ger förutsättning för säkrare yrkestrafik

VTI har i decennier på olika sätt bedrivit forskning om yrkesföraren. I olika forskningsprojekt har forskare undersökt och utvärderat allt ifrån yrkesförarutbildning, trafiksäkerhet och arbetsmiljö till nödbromsar för tåg och yrkesförarens upplevelser av...


2020-08-19

Elsparkcykeln rullar in i olycksstatistiken

Antalet olyckor där elsparkcyklar varit inblandade har ökat från ett fåtal under 2017 till nästan 500 under 2019 (januari – oktober). Det var också då elsparkcyklarna gjorde sin entré på allvar i Sveriges största städer.


2020-08-17

Hur blir bussresan bättre för personer med ADHD?

Personer med autism, ADHD och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan uppleva svårigheter med att använda kollektiva färdsätt vilket begränsar deras möjligheter till ett aktivt liv med skola, arbete och fritidsintressen.


2020-08-14

Evolution Road – ny elväg testas både ute och inne

I början av maj invigdes nya elvägen i Lund. Det är en kilometerlång sträcka elväg i bussfilen på Getingevägen där man kommer att testa tekniken med markbunden konduktiv laddning. Det betyder att strömmen kommer från skenor i vägen som fordonen måste ha...


2020-08-10

Stor samlad kompetens hos VTI:s forskare bidrar i EU-forskning

Nyligen avslutades EU-projektet ADAS&ME, det hittills största projekt som VTI har koordinerat. Samtidigt startade SHOW, det största europeiska projektet i sitt slag för demonstration av framtidens koncept för hållbar mobilitet i verkliga miljöer. VTI har stor...


2020-09-21

Mer överflyttning av gods till sjö kräver nytänk och stora insatser

Det skulle vara möjligt att flytta över mer gods från väg och järnväg till sjöfart. Det visar en analys av konkurrensytan mellan sjöfart och landbaserade trafikslag som VTI gjort. Ett stort hinder för överflyttning är sjöfartens låga känslighet för...


2020-09-09

VTI:s forskning ger förutsättning för säkrare yrkestrafik

VTI har i decennier på olika sätt bedrivit forskning om yrkesföraren. I olika forskningsprojekt har forskare undersökt och utvärderat allt ifrån yrkesförarutbildning, trafiksäkerhet och arbetsmiljö till nödbromsar för tåg och yrkesförarens upplevelser av...


2020-08-19

Elsparkcykeln rullar in i olycksstatistiken

Antalet olyckor där elsparkcyklar varit inblandade har ökat från ett fåtal under 2017 till nästan 500 under 2019 (januari – oktober). Det var också då elsparkcyklarna gjorde sin entré på allvar i Sveriges största städer.


2020-08-17

Hur blir bussresan bättre för personer med ADHD?

Personer med autism, ADHD och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan uppleva svårigheter med att använda kollektiva färdsätt vilket begränsar deras möjligheter till ett aktivt liv med skola, arbete och fritidsintressen.


2020-08-14

Evolution Road – ny elväg testas både ute och inne

I början av maj invigdes nya elvägen i Lund. Det är en kilometerlång sträcka elväg i bussfilen på Getingevägen där man kommer att testa tekniken med markbunden konduktiv laddning. Det betyder att strömmen kommer från skenor i vägen som fordonen måste ha...


2020-08-10

Stor samlad kompetens hos VTI:s forskare bidrar i EU-forskning

Nyligen avslutades EU-projektet ADAS&ME, det hittills största projekt som VTI har koordinerat. Samtidigt startade SHOW, det största europeiska projektet i sitt slag för demonstration av framtidens koncept för hållbar mobilitet i verkliga miljöer. VTI har stor...


NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER