Egen erfarenhet ändrar synen på kollektivresor

2016-11-22

En ny studie av forskare på VTI visar att bilister som fått pröva på att åka kollektivt blir mer positiva till kollektivtrafik efter prövotiden. Egna erfarenheter bidrar till ett positivare synsätt och kan leda till beteendeförändring.

I en VTI-studie i Östergötland fick 41 personer som inte reser kollektivt i samband med sina vanligaste resor, pröva på att åka kollektivt utan kostnad under två veckor. Cirka 3 månader efter försöket var det 39 procent av deltagarna som fortsatte att resa med buss och 19 procent med tåg.

− Resultaten visar att resenärernas attityder till kollektiva färdmedel blev mer positiva efter försöket, speciellt avseende buss. Deltagarnas avsikt att använda kollektiva färdmedel i framtiden ökade, säger Sonja Forward, forskare på VTI.

Den sociala normen är viktig

Ett syfte med studien var att redogöra för attityden till kollektiva färdmedel rent allmänt och skillnaden mellan de som reser med bil och de som reser kollektivt. I en förstudie svarade 110 personer bosatta i Motala tätort på en enkät som handlade om den vanligaste resan med buss, tåg eller bil. Resultaten visar att de som redan reste med buss var betydligt mer positiva till kollektivtrafik än de som inte reste med buss.

– De som reste med buss i högre grad ansåg att det var ett snabbt färdsätt, att de kände sig fria och att det var billigt. De tyckte det var viktigt att kunna slappna av under resan, att kollektivresan var billig, att de fick egen tid och att de kunde hjälpa till att bidra till en bättre miljö, säger Sonja Forward.

Attityden till en resa med tåg liknande attityderna till en resa med buss. Den största skillnaden mellan de som reste med tåg och de som inte reste med tåg handlade om att resan fick dem att känna sig fria, men även om att kunna slappna av och hur fort resan gick.

– Rent allmänt kunde vi se att fler som avsåg att resa med buss eller tåg ansåg att det var viktigt att de kunde bidra till en bättre miljö. Effekten av den sociala normen är här betydelsefull. De som avsåg att resa med buss eller tåg trodde i högre grad än övriga att deras familj och vänner var positivt inställda till att de reste på detta sätt, säger Sonja Forward.

Tågresenärerna efterfrågade tätare turer rent allmänt, men också före och efter kontorstid. Mindre trängsel på tåget var också något de lyfte fram.

För- och efterstudie visar ändrad attityd

41 personer som inte tidigare rest kollektivt i samband med sin vanligaste resa fick ett gratis resekort värt 500 kronor som räckte i 14 dagar. Innan de började använda kortet och efter testperioden fick de fylla i en enkät, för att se om deras inställning till kollektiva medel förändrats efter det att de provat på.

– Rent allmänt hade inställningen till en bussresa blivit mer positiv och resenärerna instämde i högre grad än tidigare med att resan gick fort och att den var billig. De hade också trott att det skulle vara krångligare än det var med alla byten och att bussen inte skulle gå tillräckligt ofta.

Resenärerna upplevde att det varit lättare att använda bussen än de tidigare trott. Detsamma gällde deras syn på biljetterna, det vill säga att välja och köpa, vilket de efter försöket inte i lika hög grad som tidigare såg som ett hinder.

En liten andel som innan försöket funderat på att resa mer med buss använde efteråt enbart bilen, vilket berodde på att det var för långt till bussen/tåget och att det inte fanns tillräckligt med avgångar så de fick vänta för länge vid byte.

Mobila hjälpmedel bör underlätta resan

I denna studie undersökte forskarna också deltagarnas syn på vilka mobila hjälpmedel som kunde göra resan lättare. Resultaten visade att vad de önskade handlade om korrekt information avseende tid och alternativa val, det vill säga hur länge de behövde vänta, den exakta tiden för avgång, information om störningar i realtid och förslag på andra resvägar vid en störning. Även att få information om hur man tar sig från en hållplats till en annan var viktigt för denna grupp.

Sammanfattningsvis visade studien att de som aldrig reste med buss eller tåg var mera negativt inställda till dessa färdmedel trots att detta kunde vara ett alternativ. Viktiga faktorer som fick dem som enbart reste med bil att välja bort dessa färdmedel var att en resa med buss eller tåg inte gav dem samma tid till sig själva som en bilresa gjorde, att resan inte var lika angenäm och att den inte gick tillräckligt fort. Detta återspeglades också i deras kommentarer där speciellt tätare turer lyftes fram.

Slutligen kontaktades deltagarna som provat på att resa kollektivt cirka 3 månader senare för att höra hur de då reste. Svaren visade att 39 procent fortfararande reste med buss och 19 procent med tåg. Anledningen till att man slutat berodde på att det tog för lång tid, dålig standard på bussen, att bussen blivit nedlagd men också att det var svårt att koppla av på tåget.

Fakta om studien

I en förstudie svarade 110 personer på frågor i en enkät. Deltagarna fick även ange om de var intresserade av att prova på att resa kollektivt vilket innebar att de fick ett gratis resekort värt 500 kronor som räckte i 14 dagar. Denna förfrågan vände sig enbart till de som vid studiens genomförande inte vanligtvis reste kollektivt. 41 personer fick sedan ett kort utan kostnad att resa för under två veckor.

Studien har genomförts inom ramen för Era-net som finansierats av Vinnova och VTI, och projektet Guide2Wear. För att möjliggöra denna utökade svenska studie har även Motala kommun bidragit med forskningsmedel.

VTI notat 26-2016

Kontakt: Sonja Forward

Foto: Hejdlösa Bilder

SENASTE NYTT


2018-02-20

Bättre utvärderingsmetoder bidrar till målet om energieffektivitet

För att nå energieffektiviseringsmålen i transportsektorn krävs en framgångsrik energi- och transportpolitik. För att lyckas med detta behövs bättre metoder för att utvärdera effekter av möjliga åtgärder.


2018-02-19

Överflyttning av gods för att uppnå miljömål?

För att nå de miljö- och klimatmål som Sverige satt upp till 2030 föreslås att en större andel gods transporteras på miljövänligare sätt än med dagens vägtransporter. VTI leder nu ett projekt för att ta reda på hur en överflyttning kan bidra till målen, vilka styrmedel som finns idag och vilka som behöver tillkomma.


2018-02-13

Automation och digitalisering ger järnvägen konkurrenskraft

Vägtransporterna utvecklas i snabbt tempo och produktiviteten har ökat kraftigt. Men järnvägstransporterna utvecklas inte alls i samma takt. Automatisering och digitalisering är en förutsättning för att godstransporter på järnväg i Europa ska överleva.


2018-02-02

VTI bidrar till standardisering av HCT-fordon

Om man ska tillåta större och längre lastfordon, så kallade HCT-fordon, på svenska vägar så kan man inte begränsa dem enbart utifrån längd och vikt. Fordonens prestanda i olika trafikmiljöer bör vara avgörande och Sogol Kharrazi, forskare på VTI, har lett ett...


2018-01-31

Även mindre hastighetssänkning sparar liv

En nyutgiven rapport från VTI visar vad som händer om vi sänker hastigheterna i tätort. Om hastighetsbegränsningen på alla 50-sträckor sänks till 40 km/timme beräknar forskarna att minst fem liv kan sparas varje år. Dessutom slipper ungefär 83 trafikanter att bli allvarligt skadade.


2018-01-30

Rapport om fisketurism presenteras på konferens

Den 31 januari 2018 anordnar Jordbruksverket, i samverkan med Landsbygdsnätverket och Sveriges Fisketurismföretagare (SeFF), en nationell konferens om fisketurism. VTI medverkar och presenterar en rapport om fisketurism. 


2018-02-20

Bättre utvärderingsmetoder bidrar till målet om energieffektivitet

För att nå energieffektiviseringsmålen i transportsektorn krävs en framgångsrik energi- och transportpolitik. För att lyckas med detta behövs bättre metoder för att utvärdera effekter av möjliga åtgärder.


2018-02-19

Överflyttning av gods för att uppnå miljömål?

För att nå de miljö- och klimatmål som Sverige satt upp till 2030 föreslås att en större andel gods transporteras på miljövänligare sätt än med dagens vägtransporter. VTI leder nu ett projekt för att ta reda på hur en överflyttning kan bidra till målen, vilka styrmedel som finns idag och vilka som behöver tillkomma.


2018-02-13

Automation och digitalisering ger järnvägen konkurrenskraft

Vägtransporterna utvecklas i snabbt tempo och produktiviteten har ökat kraftigt. Men järnvägstransporterna utvecklas inte alls i samma takt. Automatisering och digitalisering är en förutsättning för att godstransporter på järnväg i Europa ska överleva.


2018-02-02

VTI bidrar till standardisering av HCT-fordon

Om man ska tillåta större och längre lastfordon, så kallade HCT-fordon, på svenska vägar så kan man inte begränsa dem enbart utifrån längd och vikt. Fordonens prestanda i olika trafikmiljöer bör vara avgörande och Sogol Kharrazi, forskare på VTI, har lett ett...


2018-01-31

Även mindre hastighetssänkning sparar liv

En nyutgiven rapport från VTI visar vad som händer om vi sänker hastigheterna i tätort. Om hastighetsbegränsningen på alla 50-sträckor sänks till 40 km/timme beräknar forskarna att minst fem liv kan sparas varje år. Dessutom slipper ungefär 83 trafikanter att bli allvarligt skadade.


2018-01-30

Rapport om fisketurism presenteras på konferens

Den 31 januari 2018 anordnar Jordbruksverket, i samverkan med Landsbygdsnätverket och Sveriges Fisketurismföretagare (SeFF), en nationell konferens om fisketurism. VTI medverkar och presenterar en rapport om fisketurism. 


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se


2017-12-15

Små medel för vinterväghållning orskar högre kostnader för halkolyckor

vinterväghållningen, säger forskaren Anna Arvidsson vid vti....med ett motorfordon, enligt forskning vid vti.......Källa: Infrasverige.se


SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Ny teknik för vägytemätning: tvärprofil och spårdjup

I Sverige och Finland mäts tillståndet på det statliga belagda vägnätet årligen. Mättekniken har varit densamma under en lång tid vilket har sina fördelar. I och med att mätningarna utförs med samma mätteknik bibehålls trender och mätserier utan...

Avnötningsbeständighet för högkvalitativa slitlagerbeläggningar: slitagemätningar i VTI:s...

Högkvalitativa beläggningsmassor samlades in vid produktion under beläggningssäsongerna 2009– 2013, däribland gummiasfalt samt referensbeläggning (ofta använd av VTI med ”Skärlundagranit” som ballast). Slitageprovning med avseende på avnötning från...

VTI AKTUELLT

VTI aktuellt sprider nyheter om och kommentarer till aktuell forskning. VTI aktuellt vänder sig till alla intressenter inom transportområdet som vill hålla sig ajour med VTI:s forskning. Tidningen distribueras kostnadsfritt och utkommer med fyra nummer per år.
LÄS MER HÄR!

TRÄFFA OSS


1
mar

Seminarium samhällsekonomiska kostnader sjöfart och luftfart

VTI bjuder in till ett seminarium den 1 mars 2018. Jan-Eric Nilsson och Magnus Johansson, VTI, redovisar ett underlag för att integrera de samhällsekonomiska kostnaderna för gränsöverskridande luft- och sjöfart.
8
mar

Seminarium om självkörande fordon

BIL Sweden anordnar ett seminarium om självkörande fordon. Maria Börjesson, professor på VTI är en av talarna.
25-26
apr

Workshop, frågor kring samhällsekonomisk kalkyl

Den 25-26 april 2018 anordnas ett öppet seminarium och workshop i Stockholm som behandlar användningen av samhällsekonomiska kalkyler som en grund för beslutsfattande i offentlig sektor. Workshopen organiseras av bland andra professor Jan-Eric Nilsson, VTI.

NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER


 

SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Ny teknik för vägytemätning: tvärprofil och spårdjup

I Sverige och Finland mäts tillståndet på det statliga belagda vägnätet årligen. Mättekniken har varit densamma under en lång tid vilket har sina fördelar. I och med att mätningarna utförs med samma mätteknik bibehålls trender och mätserier utan...

Avnötningsbeständighet för högkvalitativa slitlagerbeläggningar: slitagemätningar i VTI:s...

Högkvalitativa beläggningsmassor samlades in vid produktion under beläggningssäsongerna 2009– 2013, däribland gummiasfalt samt referensbeläggning (ofta använd av VTI med ”Skärlundagranit” som ballast). Slitageprovning med avseende på avnötning från...

TRÄFFA OSS


1
mar

Seminarium samhällsekonomiska kostnader sjöfart och luftfart

VTI bjuder in till ett seminarium den 1 mars 2018. Jan-Eric Nilsson och Magnus Johansson, VTI, redovisar ett underlag för att integrera de samhällsekonomiska kostnaderna för gränsöverskridande luft- och sjöfart.
8
mar

Seminarium om självkörande fordon

BIL Sweden anordnar ett seminarium om självkörande fordon. Maria Börjesson, professor på VTI är en av talarna.
25-26
apr

Workshop, frågor kring samhällsekonomisk kalkyl

Den 25-26 april 2018 anordnas ett öppet seminarium och workshop i Stockholm som behandlar användningen av samhällsekonomiska kalkyler som en grund för beslutsfattande i offentlig sektor. Workshopen organiseras av bland andra professor Jan-Eric Nilsson, VTI.

SENASTE NYTT


2018-02-20

Bättre utvärderingsmetoder bidrar till målet om energieffektivitet

För att nå energieffektiviseringsmålen i transportsektorn krävs en framgångsrik energi- och transportpolitik. För att lyckas med detta behövs bättre metoder för att utvärdera effekter av möjliga åtgärder.


2018-02-19

Överflyttning av gods för att uppnå miljömål?

För att nå de miljö- och klimatmål som Sverige satt upp till 2030 föreslås att en större andel gods transporteras på miljövänligare sätt än med dagens vägtransporter. VTI leder nu ett projekt för att ta reda på hur en överflyttning kan bidra till målen, vilka styrmedel som finns idag och vilka som behöver tillkomma.


2018-02-13

Automation och digitalisering ger järnvägen konkurrenskraft

Vägtransporterna utvecklas i snabbt tempo och produktiviteten har ökat kraftigt. Men järnvägstransporterna utvecklas inte alls i samma takt. Automatisering och digitalisering är en förutsättning för att godstransporter på järnväg i Europa ska överleva.


2018-02-02

VTI bidrar till standardisering av HCT-fordon

Om man ska tillåta större och längre lastfordon, så kallade HCT-fordon, på svenska vägar så kan man inte begränsa dem enbart utifrån längd och vikt. Fordonens prestanda i olika trafikmiljöer bör vara avgörande och Sogol Kharrazi, forskare på VTI, har lett ett...


2018-01-31

Även mindre hastighetssänkning sparar liv

En nyutgiven rapport från VTI visar vad som händer om vi sänker hastigheterna i tätort. Om hastighetsbegränsningen på alla 50-sträckor sänks till 40 km/timme beräknar forskarna att minst fem liv kan sparas varje år. Dessutom slipper ungefär 83 trafikanter att bli allvarligt skadade.


2018-01-30

Rapport om fisketurism presenteras på konferens

Den 31 januari 2018 anordnar Jordbruksverket, i samverkan med Landsbygdsnätverket och Sveriges Fisketurismföretagare (SeFF), en nationell konferens om fisketurism. VTI medverkar och presenterar en rapport om fisketurism. 


2018-02-20

Bättre utvärderingsmetoder bidrar till målet om energieffektivitet

För att nå energieffektiviseringsmålen i transportsektorn krävs en framgångsrik energi- och transportpolitik. För att lyckas med detta behövs bättre metoder för att utvärdera effekter av möjliga åtgärder.


2018-02-19

Överflyttning av gods för att uppnå miljömål?

För att nå de miljö- och klimatmål som Sverige satt upp till 2030 föreslås att en större andel gods transporteras på miljövänligare sätt än med dagens vägtransporter. VTI leder nu ett projekt för att ta reda på hur en överflyttning kan bidra till målen, vilka styrmedel som finns idag och vilka som behöver tillkomma.


2018-02-13

Automation och digitalisering ger järnvägen konkurrenskraft

Vägtransporterna utvecklas i snabbt tempo och produktiviteten har ökat kraftigt. Men järnvägstransporterna utvecklas inte alls i samma takt. Automatisering och digitalisering är en förutsättning för att godstransporter på järnväg i Europa ska överleva.


2018-02-02

VTI bidrar till standardisering av HCT-fordon

Om man ska tillåta större och längre lastfordon, så kallade HCT-fordon, på svenska vägar så kan man inte begränsa dem enbart utifrån längd och vikt. Fordonens prestanda i olika trafikmiljöer bör vara avgörande och Sogol Kharrazi, forskare på VTI, har lett ett...


2018-01-31

Även mindre hastighetssänkning sparar liv

En nyutgiven rapport från VTI visar vad som händer om vi sänker hastigheterna i tätort. Om hastighetsbegränsningen på alla 50-sträckor sänks till 40 km/timme beräknar forskarna att minst fem liv kan sparas varje år. Dessutom slipper ungefär 83 trafikanter att bli allvarligt skadade.


2018-01-30

Rapport om fisketurism presenteras på konferens

Den 31 januari 2018 anordnar Jordbruksverket, i samverkan med Landsbygdsnätverket och Sveriges Fisketurismföretagare (SeFF), en nationell konferens om fisketurism. VTI medverkar och presenterar en rapport om fisketurism. 


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se


2017-12-15

Små medel för vinterväghållning orskar högre kostnader för halkolyckor

vinterväghållningen, säger forskaren Anna Arvidsson vid vti....med ett motorfordon, enligt forskning vid vti.......Källa: Infrasverige.se


NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER