Egen erfarenhet ändrar synen på kollektivresor

2016-11-22

En ny studie av forskare på VTI visar att bilister som fått pröva på att åka kollektivt blir mer positiva till kollektivtrafik efter prövotiden. Egna erfarenheter bidrar till ett positivare synsätt och kan leda till beteendeförändring.

I en VTI-studie i Östergötland fick 41 personer som inte reser kollektivt i samband med sina vanligaste resor, pröva på att åka kollektivt utan kostnad under två veckor. Cirka 3 månader efter försöket var det 39 procent av deltagarna som fortsatte att resa med buss och 19 procent med tåg.

− Resultaten visar att resenärernas attityder till kollektiva färdmedel blev mer positiva efter försöket, speciellt avseende buss. Deltagarnas avsikt att använda kollektiva färdmedel i framtiden ökade, säger Sonja Forward, forskare på VTI.

Den sociala normen är viktig

Ett syfte med studien var att redogöra för attityden till kollektiva färdmedel rent allmänt och skillnaden mellan de som reser med bil och de som reser kollektivt. I en förstudie svarade 110 personer bosatta i Motala tätort på en enkät som handlade om den vanligaste resan med buss, tåg eller bil. Resultaten visar att de som redan reste med buss var betydligt mer positiva till kollektivtrafik än de som inte reste med buss.

– De som reste med buss i högre grad ansåg att det var ett snabbt färdsätt, att de kände sig fria och att det var billigt. De tyckte det var viktigt att kunna slappna av under resan, att kollektivresan var billig, att de fick egen tid och att de kunde hjälpa till att bidra till en bättre miljö, säger Sonja Forward.

Attityden till en resa med tåg liknande attityderna till en resa med buss. Den största skillnaden mellan de som reste med tåg och de som inte reste med tåg handlade om att resan fick dem att känna sig fria, men även om att kunna slappna av och hur fort resan gick.

– Rent allmänt kunde vi se att fler som avsåg att resa med buss eller tåg ansåg att det var viktigt att de kunde bidra till en bättre miljö. Effekten av den sociala normen är här betydelsefull. De som avsåg att resa med buss eller tåg trodde i högre grad än övriga att deras familj och vänner var positivt inställda till att de reste på detta sätt, säger Sonja Forward.

Tågresenärerna efterfrågade tätare turer rent allmänt, men också före och efter kontorstid. Mindre trängsel på tåget var också något de lyfte fram.

För- och efterstudie visar ändrad attityd

41 personer som inte tidigare rest kollektivt i samband med sin vanligaste resa fick ett gratis resekort värt 500 kronor som räckte i 14 dagar. Innan de började använda kortet och efter testperioden fick de fylla i en enkät, för att se om deras inställning till kollektiva medel förändrats efter det att de provat på.

– Rent allmänt hade inställningen till en bussresa blivit mer positiv och resenärerna instämde i högre grad än tidigare med att resan gick fort och att den var billig. De hade också trott att det skulle vara krångligare än det var med alla byten och att bussen inte skulle gå tillräckligt ofta.

Resenärerna upplevde att det varit lättare att använda bussen än de tidigare trott. Detsamma gällde deras syn på biljetterna, det vill säga att välja och köpa, vilket de efter försöket inte i lika hög grad som tidigare såg som ett hinder.

En liten andel som innan försöket funderat på att resa mer med buss använde efteråt enbart bilen, vilket berodde på att det var för långt till bussen/tåget och att det inte fanns tillräckligt med avgångar så de fick vänta för länge vid byte.

Mobila hjälpmedel bör underlätta resan

I denna studie undersökte forskarna också deltagarnas syn på vilka mobila hjälpmedel som kunde göra resan lättare. Resultaten visade att vad de önskade handlade om korrekt information avseende tid och alternativa val, det vill säga hur länge de behövde vänta, den exakta tiden för avgång, information om störningar i realtid och förslag på andra resvägar vid en störning. Även att få information om hur man tar sig från en hållplats till en annan var viktigt för denna grupp.

Sammanfattningsvis visade studien att de som aldrig reste med buss eller tåg var mera negativt inställda till dessa färdmedel trots att detta kunde vara ett alternativ. Viktiga faktorer som fick dem som enbart reste med bil att välja bort dessa färdmedel var att en resa med buss eller tåg inte gav dem samma tid till sig själva som en bilresa gjorde, att resan inte var lika angenäm och att den inte gick tillräckligt fort. Detta återspeglades också i deras kommentarer där speciellt tätare turer lyftes fram.

Slutligen kontaktades deltagarna som provat på att resa kollektivt cirka 3 månader senare för att höra hur de då reste. Svaren visade att 39 procent fortfararande reste med buss och 19 procent med tåg. Anledningen till att man slutat berodde på att det tog för lång tid, dålig standard på bussen, att bussen blivit nedlagd men också att det var svårt att koppla av på tåget.

Fakta om studien

I en förstudie svarade 110 personer på frågor i en enkät. Deltagarna fick även ange om de var intresserade av att prova på att resa kollektivt vilket innebar att de fick ett gratis resekort värt 500 kronor som räckte i 14 dagar. Denna förfrågan vände sig enbart till de som vid studiens genomförande inte vanligtvis reste kollektivt. 41 personer fick sedan ett kort utan kostnad att resa för under två veckor.

Studien har genomförts inom ramen för Era-net som finansierats av Vinnova och VTI, och projektet Guide2Wear. För att möjliggöra denna utökade svenska studie har även Motala kommun bidragit med forskningsmedel.

VTI notat 26-2016

Kontakt: Sonja Forward

Foto: Hejdlösa Bilder

SENASTE NYTT


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

För lite planering kring hållbara turistresor

En ny studie om hur turisters resande och turistresandets hållbarhet hanteras i infrastrukturplaneringen. Resultaten visar att fokus i planeringen ligger på framkomlighet och trafiksäkerhet generellt och att det saknas ett systematiskt sätt att bedöma besöksnäringens behov.


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-07-10

För lite planering kring hållbara turistresor

En ny studie om hur turisters resande och turistresandets hållbarhet hanteras i infrastrukturplaneringen. Resultaten visar att fokus i planeringen ligger på framkomlighet och trafiksäkerhet generellt och att det saknas ett systematiskt sätt att bedöma besöksnäringens behov.


2017-06-30

VTI i Almedalen 2017

VTI kommer att delta i seminarier hos andra aktörer under Almedalsveckan i Visby 2017. Almedalsveckan pågår 2-9 juli.


2017-06-29

Tomas Svensson utsedd till generaldirektör på VTI

Regeringen har utsett Tomas Svensson till ny generaldirektör för VTI. Tomas har sedan årsskiftet varit tillförordnad generaldirektör för myndigheten. Han tillträder sin tjänst i dag 29 juni.


2017-06-29

Olika cyklister påverkas på olika sätt

I en fältstudie har forskare på VTI undersökt hur cyklister interagerar med infrastruktur och andra trafikanter. Resultaten visar att olika cyklister påverkas av omgivningen på olika sätt. De som använde mobiltelefon samtidigt som de cyklade klarade av att hålla uppmärksamheten på en acceptabel nivå.


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Han är nye generaldirektören

Han är nye generaldirektören Linköping vti:s nytillträdde generaldirektör är en riktig Svensson....Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, är en myndighet utan några myndighetsuppgifter......Källa: Affarsliv.com


2017-06-19

Självkörande bilar trissar upp bopriser

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....Andreas Tapani, forskare vti. Foto: vti Storbolag vill gå i bräschen......Källa: Fastighetsnytt


2017-06-15

Så ska fler åka kollektivt på landsbygden

I mars 2016 startade Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping forskning på uppdrag av näringsdepartementet...tycker om sin bil, säger Jessica Berg, forskare på vti, som tillsamma...Källa: Fria Tidningar


SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Mobilitet och transportlösningar på landsbygd: en internationell litteraturstudie

VTI har ett regeringsuppdrag att genomföra en studie om effektiva och innovativa lösningar som kan öka medborgarnas vilja och möjlighet att utnyttja kollektivtrafiken på landsbygd. Föreliggande litteraturstudie är en del i uppdraget som syftar till...

Barrier separated road type design: accelerated degradation

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade traditionellt utformade vägar till mötesfria vägar. Denna omvandlingsprocess har minskat antalet dödsolyckor med ungefär 80 procent.Dock har det visat sig att...

One for all, or all for oneself?: Governance cultures in regional public transport...

Due to the fragmented organizational landscape characterizing public transport, it is important to study and explore how regional governance of public transport adapts to national institutional reforms. By employing the term ‘governance cultures’ to...

VTI AKTUELLT

VTI aktuellt sprider nyheter om och kommentarer till aktuell forskning. VTI aktuellt vänder sig till alla intressenter inom transportområdet som vill hålla sig ajour med VTI:s forskning. Tidningen distribueras kostnadsfritt och utkommer med fyra nummer per år.
LÄS MER HÄR!

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER


 

SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Mobilitet och transportlösningar på landsbygd: en internationell litteraturstudie

VTI har ett regeringsuppdrag att genomföra en studie om effektiva och innovativa lösningar som kan öka medborgarnas vilja och möjlighet att utnyttja kollektivtrafiken på landsbygd. Föreliggande litteraturstudie är en del i uppdraget som syftar till...

Barrier separated road type design: accelerated degradation

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade traditionellt utformade vägar till mötesfria vägar. Denna omvandlingsprocess har minskat antalet dödsolyckor med ungefär 80 procent.Dock har det visat sig att...

One for all, or all for oneself?: Governance cultures in regional public transport...

Due to the fragmented organizational landscape characterizing public transport, it is important to study and explore how regional governance of public transport adapts to national institutional reforms. By employing the term ‘governance cultures’ to...

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

För lite planering kring hållbara turistresor

En ny studie om hur turisters resande och turistresandets hållbarhet hanteras i infrastrukturplaneringen. Resultaten visar att fokus i planeringen ligger på framkomlighet och trafiksäkerhet generellt och att det saknas ett systematiskt sätt att bedöma besöksnäringens behov.


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-07-10

För lite planering kring hållbara turistresor

En ny studie om hur turisters resande och turistresandets hållbarhet hanteras i infrastrukturplaneringen. Resultaten visar att fokus i planeringen ligger på framkomlighet och trafiksäkerhet generellt och att det saknas ett systematiskt sätt att bedöma besöksnäringens behov.


2017-06-30

VTI i Almedalen 2017

VTI kommer att delta i seminarier hos andra aktörer under Almedalsveckan i Visby 2017. Almedalsveckan pågår 2-9 juli.


2017-06-29

Tomas Svensson utsedd till generaldirektör på VTI

Regeringen har utsett Tomas Svensson till ny generaldirektör för VTI. Tomas har sedan årsskiftet varit tillförordnad generaldirektör för myndigheten. Han tillträder sin tjänst i dag 29 juni.


2017-06-29

Olika cyklister påverkas på olika sätt

I en fältstudie har forskare på VTI undersökt hur cyklister interagerar med infrastruktur och andra trafikanter. Resultaten visar att olika cyklister påverkas av omgivningen på olika sätt. De som använde mobiltelefon samtidigt som de cyklade klarade av att hålla uppmärksamheten på en acceptabel nivå.


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Han är nye generaldirektören

Han är nye generaldirektören Linköping vti:s nytillträdde generaldirektör är en riktig Svensson....Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, är en myndighet utan några myndighetsuppgifter......Källa: Affarsliv.com


2017-06-19

Självkörande bilar trissar upp bopriser

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....Andreas Tapani, forskare vti. Foto: vti Storbolag vill gå i bräschen......Källa: Fastighetsnytt


2017-06-15

Så ska fler åka kollektivt på landsbygden

I mars 2016 startade Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping forskning på uppdrag av näringsdepartementet...tycker om sin bil, säger Jessica Berg, forskare på vti, som tillsamma...Källa: Fria Tidningar


NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER