Egen erfarenhet ändrar synen på kollektivresor

2016-11-22

En ny studie av forskare på VTI visar att bilister som fått pröva på att åka kollektivt blir mer positiva till kollektivtrafik efter prövotiden. Egna erfarenheter bidrar till ett positivare synsätt och kan leda till beteendeförändring.

I en VTI-studie i Östergötland fick 41 personer som inte reser kollektivt i samband med sina vanligaste resor, pröva på att åka kollektivt utan kostnad under två veckor. Cirka 3 månader efter försöket var det 39 procent av deltagarna som fortsatte att resa med buss och 19 procent med tåg.

− Resultaten visar att resenärernas attityder till kollektiva färdmedel blev mer positiva efter försöket, speciellt avseende buss. Deltagarnas avsikt att använda kollektiva färdmedel i framtiden ökade, säger Sonja Forward, forskare på VTI.

Den sociala normen är viktig

Ett syfte med studien var att redogöra för attityden till kollektiva färdmedel rent allmänt och skillnaden mellan de som reser med bil och de som reser kollektivt. I en förstudie svarade 110 personer bosatta i Motala tätort på en enkät som handlade om den vanligaste resan med buss, tåg eller bil. Resultaten visar att de som redan reste med buss var betydligt mer positiva till kollektivtrafik än de som inte reste med buss.

– De som reste med buss i högre grad ansåg att det var ett snabbt färdsätt, att de kände sig fria och att det var billigt. De tyckte det var viktigt att kunna slappna av under resan, att kollektivresan var billig, att de fick egen tid och att de kunde hjälpa till att bidra till en bättre miljö, säger Sonja Forward.

Attityden till en resa med tåg liknande attityderna till en resa med buss. Den största skillnaden mellan de som reste med tåg och de som inte reste med tåg handlade om att resan fick dem att känna sig fria, men även om att kunna slappna av och hur fort resan gick.

– Rent allmänt kunde vi se att fler som avsåg att resa med buss eller tåg ansåg att det var viktigt att de kunde bidra till en bättre miljö. Effekten av den sociala normen är här betydelsefull. De som avsåg att resa med buss eller tåg trodde i högre grad än övriga att deras familj och vänner var positivt inställda till att de reste på detta sätt, säger Sonja Forward.

Tågresenärerna efterfrågade tätare turer rent allmänt, men också före och efter kontorstid. Mindre trängsel på tåget var också något de lyfte fram.

För- och efterstudie visar ändrad attityd

41 personer som inte tidigare rest kollektivt i samband med sin vanligaste resa fick ett gratis resekort värt 500 kronor som räckte i 14 dagar. Innan de började använda kortet och efter testperioden fick de fylla i en enkät, för att se om deras inställning till kollektiva medel förändrats efter det att de provat på.

– Rent allmänt hade inställningen till en bussresa blivit mer positiv och resenärerna instämde i högre grad än tidigare med att resan gick fort och att den var billig. De hade också trott att det skulle vara krångligare än det var med alla byten och att bussen inte skulle gå tillräckligt ofta.

Resenärerna upplevde att det varit lättare att använda bussen än de tidigare trott. Detsamma gällde deras syn på biljetterna, det vill säga att välja och köpa, vilket de efter försöket inte i lika hög grad som tidigare såg som ett hinder.

En liten andel som innan försöket funderat på att resa mer med buss använde efteråt enbart bilen, vilket berodde på att det var för långt till bussen/tåget och att det inte fanns tillräckligt med avgångar så de fick vänta för länge vid byte.

Mobila hjälpmedel bör underlätta resan

I denna studie undersökte forskarna också deltagarnas syn på vilka mobila hjälpmedel som kunde göra resan lättare. Resultaten visade att vad de önskade handlade om korrekt information avseende tid och alternativa val, det vill säga hur länge de behövde vänta, den exakta tiden för avgång, information om störningar i realtid och förslag på andra resvägar vid en störning. Även att få information om hur man tar sig från en hållplats till en annan var viktigt för denna grupp.

Sammanfattningsvis visade studien att de som aldrig reste med buss eller tåg var mera negativt inställda till dessa färdmedel trots att detta kunde vara ett alternativ. Viktiga faktorer som fick dem som enbart reste med bil att välja bort dessa färdmedel var att en resa med buss eller tåg inte gav dem samma tid till sig själva som en bilresa gjorde, att resan inte var lika angenäm och att den inte gick tillräckligt fort. Detta återspeglades också i deras kommentarer där speciellt tätare turer lyftes fram.

Slutligen kontaktades deltagarna som provat på att resa kollektivt cirka 3 månader senare för att höra hur de då reste. Svaren visade att 39 procent fortfararande reste med buss och 19 procent med tåg. Anledningen till att man slutat berodde på att det tog för lång tid, dålig standard på bussen, att bussen blivit nedlagd men också att det var svårt att koppla av på tåget.

Fakta om studien

I en förstudie svarade 110 personer på frågor i en enkät. Deltagarna fick även ange om de var intresserade av att prova på att resa kollektivt vilket innebar att de fick ett gratis resekort värt 500 kronor som räckte i 14 dagar. Denna förfrågan vände sig enbart till de som vid studiens genomförande inte vanligtvis reste kollektivt. 41 personer fick sedan ett kort utan kostnad att resa för under två veckor.

Studien har genomförts inom ramen för Era-net som finansierats av Vinnova och VTI, och projektet Guide2Wear. För att möjliggöra denna utökade svenska studie har även Motala kommun bidragit med forskningsmedel.

VTI notat 26-2016

Kontakt: Sonja Forward

Foto: Hejdlösa Bilder

SENASTE NYTT


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-09-20

VTI levererar simulatorer för godståg till Green Cargo

Under förra året utvecklade VTI en simulator för träning av lokförare som kör godståg. Det första exemplar som levererats till en operatör i Sverige är nu på plats på Green Cargos regionkontor i Gävle. Mjukvaran är anpassad för en ny förarmiljö för lokdragna tåg och för att hantera långa tågset.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-04

Bilfria stadsdelar - en del av framtiden

som Linköpings universitet driver tillsammans med vti, statens väg och transportforskningsinstitut. -...sätt, säger Andreas Tapani, forskningschef vid vti.......Källa: Linköpings universitet


SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Kollektivtrafikens betydelse för mobilitet och vardagsaktiviteter hos hushåll på...

VTI har fått i uppdrag av regeringen att genomföra en studie om effektiva och innovativa lösningar som kan öka medborgarnas vilja och möjlighet att utnyttja kollektivtrafiken på landsbygd. Denna studie är en delstudie inom uppdraget och syftar till...

Microstructure evaluation of polymer-modified bitumen by image analysis using...

Aiming to quantitatively evaluate the microstructure of polymer-modified bitumen (PMB) for roads, this paper employs the two-dimensional fast Fourier transform (2D-FFT) to process the microscopic and numerical images of four PMBs. The related...

VTI AKTUELLT

VTI aktuellt sprider nyheter om och kommentarer till aktuell forskning. VTI aktuellt vänder sig till alla intressenter inom transportområdet som vill hålla sig ajour med VTI:s forskning. Tidningen distribueras kostnadsfritt och utkommer med fyra nummer per år.
LÄS MER HÄR!

TRÄFFA OSS


14
nov

Seminarium - Modellering av cykeltrafik

Välkommen till en eftermiddag om aktuell forskning kring modellering av cykeltrafik. Intresset för cykel som färdmedel och trafikslag ökar. Det finns dock ett behov av bättre beslutsunderlag och analysverktyg för att bedöma effekter på cyklingen vid både...
7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER


 

SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Kollektivtrafikens betydelse för mobilitet och vardagsaktiviteter hos hushåll på...

VTI har fått i uppdrag av regeringen att genomföra en studie om effektiva och innovativa lösningar som kan öka medborgarnas vilja och möjlighet att utnyttja kollektivtrafiken på landsbygd. Denna studie är en delstudie inom uppdraget och syftar till...

Microstructure evaluation of polymer-modified bitumen by image analysis using...

Aiming to quantitatively evaluate the microstructure of polymer-modified bitumen (PMB) for roads, this paper employs the two-dimensional fast Fourier transform (2D-FFT) to process the microscopic and numerical images of four PMBs. The related...

TRÄFFA OSS


14
nov

Seminarium - Modellering av cykeltrafik

Välkommen till en eftermiddag om aktuell forskning kring modellering av cykeltrafik. Intresset för cykel som färdmedel och trafikslag ökar. Det finns dock ett behov av bättre beslutsunderlag och analysverktyg för att bedöma effekter på cyklingen vid både...
7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-09-20

VTI levererar simulatorer för godståg till Green Cargo

Under förra året utvecklade VTI en simulator för träning av lokförare som kör godståg. Det första exemplar som levererats till en operatör i Sverige är nu på plats på Green Cargos regionkontor i Gävle. Mjukvaran är anpassad för en ny förarmiljö för lokdragna tåg och för att hantera långa tågset.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-04

Bilfria stadsdelar - en del av framtiden

som Linköpings universitet driver tillsammans med vti, statens väg och transportforskningsinstitut. -...sätt, säger Andreas Tapani, forskningschef vid vti.......Källa: Linköpings universitet


NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER