European Transport Safety Council, ETSC, tar varje år fram statistik över olyckor med dödlig utgång på EU:s vägar. Statistiken för 2017 visar att utvecklingen mot säkrare vägar och färre omkomna stannat av de senaste fyra åren. Totalt 25 250 människor omkom på EU:s vägar förra året. Det var en minskning med 2 procent jämfört med 2016 och en total minskning sedan 2013 på enbart 3 procent. Minskningen är långt ifrån tillräcklig för att nå EU-målet om en halvering av dödsolyckorna mellan 2010 och 2020.
"Det krävs en stark politisk vilja, omedelbara åtgärder och omfattande investeringar i säker infrastruktur för att minska de 500 dödsfall som inträffar varje vecka på vägarna inom EU" skriver ETSC i ett pressmeddelande.
I Sverige syns en liknande utveckling. Här minskade dödsolyckorna med cirka 6 procent mellan 2016 och 2017 då 253 människor omkom i trafiken.
– Även vi har sett en tydlig stagnation sedan 2013 och det är osäkert om vi kommer kunna nå målet om maximalt 220 dödade år 2020 säger VTI-forskaren Anna Vadeby, som bidrar till rapporten med data från Sverige.
– För att lyckas nå målet behövs fler åtgärder som riktas både mot bilister och oskyddade trafikanter och då är till exempel ökad hastighetsefterlevnad och sänkt medelhastighet mycket viktigt.
Om rapporten
Road Safety Performance Index (PIN) är ett verktyg för att hjälpa de medverkande länderna att förbättra sin trafiksäkerhet genom att identifiera och främja de metoder som fungerar bäst. Det är ETSC, European Transport Safety Council, en organisation baserad i Bryssel, som står bakom projektet.
Alla länder i EU samt Israel, Norge, Serbien och Schweiz är med i jämförelsen som täcker relevanta områden för trafiksäkerhet som trafikanvändarbeteende, infrastruktur och fordon samt trafiksäkerhetspolitik. Nationella forskningsorganisationer och oberoende forskare från 32 länder deltar i programmet.
VTI är medlem i organisationen sedan 2006, för närvarande på uppdrag av Trafikverket. Forskarna Anna Vadeby och Astrid Linder deltar som representanter för VTI.
Ta del av ETSC:s pressmeddelande och rapport.
(Publicerat 2018-06-20)