A-traktor och mopedbil

Antalet registrerade A-traktorer och mopedbilar har ökat kraftigt under senare år och antalet personskadeolyckor är fortsatt högt. VTI genomför flera studier om A-traktorer och mopedbilar gällande såväl säkerhet som utbildning.
A-traktorer och mopedbilar är fordon som i Sverige främst används av ungdomar från och med 15 års ålder. För att köra dessa fordon krävs AM-körkort och att fordonen är försedda med en LGF-skylt (skylt för långsamtgående fordon) baktill.
AM-utbildningen sker hos en behörig utbildare och är minst tolv timmar lång. Den teoretiska delen är åtta timmar. Praktisk körträning sker med tvåhjulig moped under minst fyra timmar. Kunskapsprov genomförs hos Trafikverket.
EPA-traktor är en ombyggd bil som kunde registreras fram till 1 april 1975. Därefter registreras den här typen av fordon som A-traktor. Förändringar i Trafikförordning (1998:1276) den 31 augusti 2023 innebär att A-traktorns konstruktiva och högsta hastighet är 30 km/tim. Både förare och passagerare i en A-traktor ska använda bilbältet och passagerare ska färdas på en plats som är avsedd för passagerare och endast en passagerare får sitta per sådan plats.
Mopedbilen är i Sverige oftast registrerad som en moped klass I. Den får väga högst 425 kg i körklart skick. Mopedbilen är konstruerad för en hastighet av högst 45 km/tim. En (1) passagerare får tas med på avsedd och registrerad plats och bilbälte ska användas om inte förare och passagerare använder skyddshjälm.
Olyckor med personskador är högt
Antalet registrerade A-traktorer har ökat kraftigt från år 2020 medan antalet mopedbilar under samma tidsperiod planat ut. I takt med fordonens ökning har antalet personskadeolyckor ökat, men de sista tre åren stabiliserats på den höga nivån.


Forskningsstudier
VTI genomför flera studier om A-traktorer och mopedbilar:
Blir förare av A-traktorer och mopedbilar bättre eller sämre bilförare jämfört med dem som saknar den erfarenheten när de tar körkort för personbil? Hur påverkas deras beteende och attityder i relation till den andra gruppen? Det är huvudfrågorna i ett femårigt forskningsprojekt vid VTI.
Projektet avslutas i november 2028.
Nytt projekt: Förare av A-traktorer följs under flera år (nyhet på VTI:s webbplats 2024-02-01)
En första delstudie har publicerats om 15-åringars erfarenhet av att köra A-traktor, mopedbil eller moped:
En andra publicerad delstudie utgörs av en registerstudie med syfte att undersöka hur personer som har tagit AM-körkort klarar förarprov för B-körkort vid 18 års ålder, och vilka skillnader som finns vid jämförelse med 18-åringar vars första körkort är för behörighet B.
Från AM- till B-körkort. En registerstudie om resultat vid förararprov Länk till annan webbplats.
Syftet med denna studie har varit att studera förekomsten av alkohol och andra droger bland förare i åldern 15–20 år av A-traktorer, mopedbilar och tvåhjuliga mopeder.
För att studera förekomst av alkohol och droger i personskadeolyckor har Strada använts, kompletterat med polisens olycksmaterial. För att studera alkohol vid färd på väg har vi använt polisens register över bevisprov för alkoholutandning.
Olycksanalysen visar att cirka 2,3 procent (1,9–2,9 %) av alla olycksinblandade förare misstänks för rattfylleri. Den skattade andelen är högst för A-traktor med 4,4 procent (3,1–6,2 %). För mopedbil och tvåhjulig moped sammanslagna är andel misstänkta 1,8 procent (1,4–2,4 %). Alkohol är den vanligaste substansen som polisen misstänker.
Resultatet visar en signifikant skillnad med avseende på åldersgrupp, antal trafikelement, skadegrad och tidsperiod. Andel misstänkt rattfulla är betydligt högre i gruppen 18–20 år (10,4 %) jämfört med 15–17 år (2,1 %). Andel misstänkt rattfulla på helgnätter är 9,0 procent jämfört med 1,2 procent under övriga tidpunkter. Vidare är andel misstänkta högre i singelolyckor än i kollisionsolyckor. Det är också högre andel misstänkta bland de som skadats svårt (5,3 %) jämfört med de som skadats lindrigt (2,1 %) eller är oskadda (1,9 %). Skillnaden mellan kvinnor och män är signifikant när kön analyseras separat men inte när hänsyn också tas till andra variabler, vilket betyder att det finns en korrelation mellan kön och de andra variablerna som påverkar resultatet.
Analys av utandningsproven visar att det finns ett samband mellan andel grovt rattfylleri (över 1,0 promille) och upptäcktssätt, medan det inte går att påvisa någon skillnad i andel grovt rattfylleri med avseende på ålder och kön eller när och var kontrollen sker.
Under de senaste åren har mopedbilar och A-traktorer, som får köras med ett AM-körkort, blivit mycket populära bland ungdomar, inte bara på landsbygden utan även i städer och tätorter. Med tanke på att även olyckorna med personskador ökat kraftigt var syftet med forskningsprojektet att undersöka kunskapsluckorna i AM-utbildningen och finna möjliga förändringar som kan förbättra och öka trafiksäkerheten för de som kör A-traktor eller mopedbil. Flera datainsamlingar har i projektet genomförts med olika målgrupper (trafiklärare, ungdomar och föräldrar) genom enkäter, en workshop och intervjuer.
Genom forskningsprojektet har unik kunskap erhållits om var, hur och varför ungdomarna använder A-traktorer och mopedbilar, om olika trafiksäkerhetsaspekter som bältesanvändning, hastighet och manipulation, samt alkohol och droger. Speciellt påtaglig var den låga bältesanvändningen i A-traktorer där ett bälteskrav, enligt ungdomarna, skulle bidra till en förbättring. Det är även viktigt att begränsa det antal passagerare som färdas i fordonen, eftersom det är tydligt att många ungdomar färdas i dem, vilket kan göra att fara uppstår. Vidare är det viktigt att åtgärder vidtas som kan förhindra den manipulation som gör att fordonet körs fortare än konstruktiv hastighet.
Skylten för långsamtgående fordon (LGF-skylten) är viktig för att i trafiken visa vilket fordon som framförs och att dess hastighet är lägre än omgivande trafik. Skyltarna är inte alltid korrekta och skärpta krav behövs när det gäller skyltens utformning och synbarhet.
Studien visar att dagens AM-utbildning behöver förändras och anpassas till de fyrhjuliga fordonen genom utbildning kring faror och beteende i trafiken samt att praktisk körning med fordonen kan göras under utbildningen. Brist på erfarenhet och låg ålder pekas oftast ut som orsaker till förhöjd olycksrisk i trafiken bland unga. Förarutbildningen har en viktig förebyggande roll, och behörighet för att köra A-traktor eller mopedbil bör vara ett kompetensbevis som man erhåller genom en bra utbildning för fordonsslaget.
Projektets syfte har varit att öka kunskapen om olyckor med A-traktorer och mopedbilar, samt att beskriva hur dessa fordon påverkar trafiksäkerheten och tryggheten för andra trafikanter. Studien har innefattat en litteraturgenomgång, intervjuer med poliser samt sammanställning av olyckor.
Sammanställningen av trafikolyckor från 2016–2022 där föraren i A-traktorn eller mopedbilen varit 14–20 år visade att det skett sju dödsolyckor med inblandad A-traktor och där sju ungdomar i A-traktorn samt två oskyddade medtrafikanter dödats. Ingen dödsolycka med mopedbil skedde med förare i åldersgruppen. Det skedde dessutom 37 allvarliga olyckor med inblandad A-traktor varav 24 inträffade under 2021–2022. I olyckorna under hela tidsperioden blev 32 ungdomar allvarligt skadade i A-traktorn och åtta medtrafikanter, främst fotgängare, på moped eller motorcykel. Det skedde tolv allvarliga olyckor med mopedbil under tidsperioden, där tio ungdomar i mopedbil och tre fotgängare skadades allvarligt. I de allvarligare olyckorna med A-traktor var 91 procent av förarna män och i olyckorna med mopedbil var 42 procent män.
Totalt genomfördes 14 intervjuer med poliser runtom i Sverige. Det framkom tydligt att A-traktorer och mopedbilar är ett socialt fenomen där EPA-kultur och grupptillhörighet är viktiga aspekter. Fordonen används som ett transportmedel både på landsbygd och i städer, men också för att åka runt och umgås med vänner. Hur fordonen körs och används påverkar trafiksäkerheten, både för de i fordonet och för andra trafikanter, men påverkar även miljön/klimatet. Polisen rapporterar om olika felbeteenden och olyckor, samt har åsikter om fordonens brister och medvetna förändringar. De ser brister i lagstiftningen exempelvis vid hastighetsöverträdelser, där det ställs krav på polisen att tekniskt bevisa manipulationen vilket tar stora resurser i anspråk. Polisen är även kritisk till hur registrerings- och kontrollbesiktningar genomförs samt bristande kontroller av dess aktörer.
Det finns ett behov av att ge ungdomar och föräldrar insikt och förståelse av hur viktigt det är att använda bilbälte även i låga hastigheter. På VTI:s krocksäkerhetslaboratorium har tre krocktester genomförts och filmats i syfte att sprida kunskap.
VTI har tagit fram en film om A-traktorer och trafiksäkerhet. Filmen bygger på de krockprov som VTI tidigare har gjort med A-traktorer. I filmen kommenterar Ulf Björnstig, professor emeritus i kirurgi, vilka skador som kan erhållas i en krock med A-traktor. Polisinspektör Joakim Stenman berättar om den information som polisen ger ungdomar som kör A-traktor. Och en ung kille berättar om en allvarlig singelolycka som hände när han körde sin A-traktor.
Filmen är cirka 7 minuter lång och riktar sig till ungdomar från 13 år och uppåt. Vår förhoppning är att filmen ska väcka känslor och gripa tag i ungdomarna, att det ska bli ett samtal omkring den. För pedagoger och vuxna som visar filmen för ungdomar finns en handledning med frågor för reflektion och diskussion, samt fakta om fordonet A-traktor och vilka regler som gäller för fordonet i trafiken. Filmen är fri att använda och att sprida.
Om att köra A-traktor – En serie filmer som vänder sig till dig som förare samt förälder
Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF, har tagit fram en filmserie om att köra A-traktor. Filmerna behandlar ämnen som:
- hastighet och stoppsträcka,
- placering på väg och distraktion,
- grupptryck, trimning och alkohol.
Läs mer och se filmerna på NTF:s webbplats Länk till annan webbplats.
Relaterade länkar
Kontakt
-
Susanne Wallhagen
Utredare
susanne.wallhagen@vti.se -
Helena Selander
Senior forskare
helena.selander@vti.se