Klimatfrågans integrering i nationell transportplanering - en maktanalys (POMAK)
Projektets syfte är att fördjupa insikterna om maktrelationer och formella och informella institutionella förutsättningar som avgör hur klimatmål integreras i strategiska beslut och planering av transportinfrastruktur i Sverige. Projektet pågår från januari 2018 till och med oktober 2021.
I forskningsarbetet riktas fokus mot processen för planering och beslut av långsiktig transportinfrastruktur, det vill säga den nationella planen, framförallt dess första strategiska och översiktliga steg, det så kallade inriktningsunderlaget. Detta är ett viktigt svenskt planeringssammanhang som illustrerar hur hantering av långsiktiga klimatmål går till i praktiken.
I projektet riktas särskilt fokus mot följande frågeområden:
- Vilka aktörer, arenor, processer och praktiker är centrala för utformningen av långsiktig transportpolicy och planering?
- Vilka normer och perspektiv om transport, klimat och samhällsutveckling präglar dessa arenor, aktörer och processer?
- Vilka spänningar och konflikter gällande klimatfrågans roll kommer till uttryck i dessa sammanhang och hur hanteras de i praktiken?
Projektet genomförs med hjälp av en kvalitativ metodansats med tonvikt på djupintervjuer. Intervjuer kommer att genomföras med personer som har egna erfarenheter av att arbeta med långsiktig transportplanering eller som på andra sätt har insikter i hur den långsiktiga infrastrukturplaneringen går till – med fokus på både tjänstemannanivån och mer uttalat politiskt drivna skeenden. I arbetet ingår även att analysera innehållet i dokument som utreder, analyserar och befäster inriktningen för transportsystemets långsiktiga utveckling.
Publikationer
Presentationer
The Missing Climate Report – Presentation av delresultat från projektet på konferensen NGM i Pdf, 972.6 kB. Trondheim 2019
Pdf, 972.6 kB.
Medverkande forskare
Linnea Eriksson, VTI
Karolina Isaksson, VTI
Christina Lindkvist, Malmö Universitet
Referensgrupp
Joanna Dickinson, Naturvårdsverket
Mattias Höjer, KTH
Emma Lund, Trivector
Fredrik Pettersson-Löfstedt, LTH
Tim Richardson, NMBU
Karin Winter, Trafikverket and KTH