Trafikpsykologi: förarbeteende, perception och kognition

Foto: Björn Lidestam/VTI
Vår forskning om förar- och trafikantbeteende fokuserar på utbildning av säkra förare med hjälp av simulatorer. Vi utvecklar också metoder för utbildning av förare av utryckningsfordon samt ambulanssjukvårdare.
För att trafiken ska fungera väl och utan olyckor behöver fordon och trafikmiljöer vara bra utformade och inbjuda till lämpligt trafikbeteende. Trafikanter behöver dessutom vara riskmedvetna och kunna förutse faror.
Utbildning och tester är därför nödvändiga innan trafikanter ges tillträde till trafiken. Lokförare som kör långa tunga tåg måste så långt som möjligt säkerställa att de hinner stanna i tid och att de inte kör sönder växlar. De ansvarar för stora ekonomiska värden i och med att de fraktar dyrt gods och många människor vars tid är värdefull. Skador på järnvägen kostar därför stora pengar. Även förare av vägfordon kan orsaka stora skador med stora ekonomiska kostnader som följd.
Vår forskning om förar- och trafikantbeteende handlar om:
- hur simulatorer kan användas för att utbilda så säkra förare som möjligt på relativt kort tid.
- hur man kan testa och utvärdera hur säkra och riskmedvetna förare är genom att utsätta dem för så realistiska förlopp som möjligt i simulatorer.
- att ta fram metoder för att utbilda utryckningsförare, så att de kan undvika de ökade risker som kommer av att behöva ta sig om övrig trafik.
- att utveckla metoder för att utbilda ambulanssjukvårdare, så att de så snabbt, effektivt och säkert som möjligt ska lära sig att utföra vård under transport.
- att utveckla och testa ny teknik och nya gränssnitt för att uppmärksamma omgivande trafik om att det kommer utryckningsfordon, så att den stora majoriteten ska veta att och hur de ska lämna fri väg för utryckningsfordonet.
För inblick i denna verksamhet, se referenserna till publikationer nedan.
Vill du veta mer eller få kontakt, mejla bjorn.lidestam@vti.se
a Lämplighetsbedömningar inför antagning till olika sorters förarutbildning
b Utbildning av förare och ambulanssjukvårdare
c Testning och bedömning av förarlämplighet och riskmedvetetenhet
d Utveckling och utvärdering av utbildningar och andra pedagogiska insatser
e Fordonsutformning och gränssnitt för ökad riskmedvetenhet och säkerhet
f Metoder för att mäta perception samt riskmedvetet beslutsfattande och beteende
g Trafikanters val av transportmedel
¹ Vägtrafik
² Järnväg
Bremberg Gårdinger, M., Johansson, R., Lidestam, B., & Selander, H. (2023). Validation of a computerized driving simulator test of cognitive abilities for fitness-to-drive assessments. Frontiers in Psychology, 14. a¹, c¹ https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1294965
Dahlman, J., Lindström, A., Stave, C., Lidestam, B., & Hjort, M. (2020). Realtidskartor i kollektivtrafiken: What you see is where you get. K2 Working Paper 2020:5. g¹, g² http://diva-portal.org/smash/get/diva2:1425644/FULLTEXT01.pdf
Fredin-Knutzén, J., Olsson, N., Rosberg, T., Thorslund, B., & Lidestam, B. (2023). Train drivers' work-related stress and job satisfaction. Journal of Occupational and Environmental Medicine, 65, 775–782. a² https://doi.org/10.1097/JOM.0000000000002903
Fu, J., Lidestam, B., Jansson, A., & Thorslund, B. (2020). VTI:s simulator för utryckningskörning: Teknisk rapport. VTI PM, D.nr.: 2020/0398-8.2. f¹ http://diva-portal.org/smash/get/diva2:1596002/FULLTEXT01.pdf
Lidestam, B. (2018). Bullerskydd med hastighetsdämpande egenskaper. VTI notat 25-2018. e¹ http://diva-portal.org/smash/get/diva2:1284287/FULLTEXT02.pdf
Lidestam, B. (2018). Läsbarhet och synbarhet av vägmärken med reflexfolie: Ett fältexperiment i mörker samt enkätstudier. VTI rapport 996. e¹, f¹ http://diva-portal.org/smash/get/diva2:1700670/FULLTEXT01.pdf
Lidestam, B. (2021). Polisens identifieringsljus: Ett fältexperiment och två enkätstudier. VTI rapport 1075. e¹, f¹ https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1529666/FULLTEXT01.pdf
Lidestam, B. (2021). Trängsel i kollektivtrafiken: Förutsättningar för att kunna minska trängsel och mäta effekterna av riktade insatser. K2 Working Paper 2021:5. g¹, g² http://diva-portal.org/smash/get/diva2:1611634/FULLTEXT01.pdf
Lidestam, B. (2023). Bakljus i dagsljus: Effekter på trafiksäkerhet. VTI rapport 1181. e¹ https://diva-portal.org/smash/get/diva2:1802597/FULLTEXT01.pdf
Lidestam, B. (in press). Älgskadefondsföreningens viltsimulator: Effektutvärdering. VTI rapport, under slutbearbetning. b¹, c¹, d¹
Lidestam, B., & Thorslund, B. (2019). Visual perception of speed in drivers with ADHD. International Journal of Sustainable Society, 11, 125–137. c¹, e¹, f¹ https://doi.org/10.1504/IJSSOC.2019.103669
Lidestam, B., Bergman, W., Ismael, A., Weibull, K, & Genell., A. (2024). Siren sounds: Detection and interpretation. Manuscript in preparation. e¹
Lidestam, B., Eriksson, L., & Eriksson, O. (2019). Speed perception affected by field of view: Energy-based versus rhythm-based processing. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 65, 227–241. e¹, f¹ https://doi.org/10.1016/j.trf.2019.07.016
Lidestam, B., Essman, K., Asutay, E., & Weibull, K. (2024). Car drivers' propensity to move over for emergency vehicles: A questionnaire survey. Manuscript in preparation. e¹
Lidestam, B., Holm, J., & Weibull, K. (2024). Alternative designs for emergency vehicle lighting: Detection and interpretation. Manuscript in preparation. e¹
Lidestam, B., Hugosson, H., Kröll, I., & Weibull, K. (in press). Effects of rear lights by daylight: A field experiment and a web experiment–survey. TRA, Dublin, 15–16 April 2024. e¹
Lidestam, B., Hyland, O., Lindblad, P., Ondomisi, P., Sörengård, E., & Weibull, K. (2024). Augmented emergency lighting. Manuscript in preparation. e¹
Lidestam, B., Lundqvist, A., & Persson, L. (2007). Det svenska körprovet ur kognitivt perspektiv: Teoretiska, praktiskt formella och informella begrepp vid bedömning av riskmedvetande. Rapport till Vägverket. Linköping: författarna. c¹ https://www.yumpu.com/sv/document/read/20459099/det-svenska-korprovet-ur-kognitivt-perspektiv
Lidestam, B., Selander, H., Vaa, T., & Thorslund, B. (2021). The effect of attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) on driving behavior and risk perception. Traffic Injury Prevention, 22, 108–113. c¹, f¹ https://doi.org/10.1080/15389588.2020.1847282
Lidestam, B., Thorslund, B., Selander, H., Näsman, D., & Dahlman, J. (2020). In-car warnings of emergency vehicles approaching on car drivers’ propensity to give way. Frontiers in Sustainable Cities, 2:19. c¹, e¹ https://doi.org/10.3389/frsc.2020.00019
Lidestam, H., Camén, C., & Lidestam, B. (2018). Evaluation of costs drivers within public bus transports in Sweden. Research in Transportation Economics, 69, 157–164. g¹, g² https://doi.org/10.1016/j.retrec.2018.05.009
Olsson, N., Lidestam, B., & Thorslund, B. (2021). The practical part of train driver education: Experience, expectations, and possibilities. European Transport Research Review, 13:52. b² https://doi.org/10.1186/s12544-021-00506-1
Olsson, N., Lidestam, B., & Thorslund, B. (2022). Effect of train-driving simulator practice in the European Rail Traffic Management System: An experimental study. Transportation Research Record, 2677(5), 694–706. c², d², f²
https://doi.org/10.1177/03611981221135802
Selander, H., Strand, N., Almberg, M., & Lidestam, B. (2021). Ready for a learner's permit? Clinical neuropsychological off-road tests and driving behaviors in a simulator among adolescents with ADHD and ASD. Developmental Neurorehabilitation, 24, 256–265. c¹, f¹ https://doi.org/10.1080/17518423.2020.1869339
Thorslund, B., Ahlström, C., Peters, B., Eriksson, O., Lidestam, B., & Lyxell, B. (2014). Cognitive workload and visual behavior in elderly drivers with hearing loss. European Transport Research Review, 6, 377–385. c¹, f¹ https://doi.org/10.1007/s12544-014-0139-z
Thorslund, B., Lindström, A., Lidestam, B., Stave, C., Dahlman, J., & Eriksson, G. (2020). Simulatorbaserad träning för utryckningsförare: En förstudie. VTI rapport 1037. b¹, d¹ http://diva-portal.org/smash/get/diva2:1422418/FULLTEXT02.pdf
Thorslund, B., Peters, B., Herbert, N., Holmqvist, K., Lidestam, B., Black, A., & Lyxell, B. (2013). Hearing loss and a supportive tactile signal in a navigation system: Effects on driving behavior and eye movements. Journal of Eye Movement Research, 6(5):1, 1–9. c¹, e¹, f¹ https://doi.org/10.16910/jemr.6.5.1
Thorslund, B., Peters, B., Lidestam, B., & Lyxell, B. (2013). Cognitive workload and driving behavior in persons with hearing loss. Transportation Research Part F: Psychology and Behaviour, 21C, 113–121. c¹, f¹ https://doi.org/10.1007/s12544-014-0139-z
Thorslund, B., Peters, B., Lyxell, B., & Lidestam, B. (2012). The influence of hearing loss on transport safety and mobility. European Transport Research Review, 5, 117–127. c¹, f¹ https://doi.org/10.1007/s12544-012-0087-4
Weibull, K., & Lidestam, B. (2024). Svenska bilförares användning av navigationstjänster: En förstudie. VTI PM 2024:8. e¹ http://diva-portal.org/smash/get/diva2:1846883/FULLTEXT01.pdf
Weibull, K., Lidestam, B., & Prytz, E. (2023). False alarm effects in early warnings for emergency vehicles: Exploring drivers’ move-over behavior. Human Factors, OnlineFirst. e¹, f¹ https://doi.org/10.1177/00187208231216835
Weibull, K., Lidestam, B., & Prytz, E. (2023). Potential of cooperative intelligent transport system services to mitigate risk factors associated with emergency vehicle accidents. Transportation Research Record, 2677, 999–1015. e¹ https://doi.org/10.1177/03611981221119459
Weibull, K., Lidestam, B., & Prytz, E. (2024). Driver’s gaze behavior when approached by an emergency vehicle: The effects of in-car warnings and system introduction. Manuscript submitted for publication. e¹, f¹
Weibull, K., Lidestam, B., Prytz, E., & Kunclova, T. (2024). Geofencing to support drivers in emergency vehicle interaction. Manuscript submitted for publication. e¹, f¹
Åkerstedt, Z., Lidestam, B., & Prytz, E. (2018). Akutvård under ambulansfärd: Naturalistiska data från simulerade typsituationer vid körning på testbana. VTI rapport 984. b¹, d¹ https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1251952/FULLTEXT03