Körsimulatorer

VTI:s körsimulator Sim IV
Foto: Hejdlösa bilder

I VTI:s simulatormiljö används samma mjukvara vilket gör det möjligt att flytta försök mellan de olika simulatorerna. Försöken kan även enkelt flyttas till externa anläggningar där institutets mjukvara används. VTI:s mjukvara har implementerats och används i körsimulatorer hos många av VTI:s samarbetspartners.

Sim IV

VTI:s körsimulator Sim IV
Foto: Hejdlösa bilder

Sim IV har ett avancerat rörelsesystem (x-y -bord kombinerat med en hexapod) och är den enda av VTI:s simulatorer som medger stor linjärrörelse i både x- och y-led. Den är förstahandsvalet då samtidig longitudinell och lateral acceleration är viktigt eller om ett brett synfält är prioriterat.

I Sim IV går det snabbt att byta kabin. Simulatorn kan utrustas med personbilskabin, lastbilshytt eller cykel. Visualiseringssystemet består av nio projektorer och ger ett synfält på över 180 grader framåt.

Simulatorn finns i Göteborg.

Sim III

VTI:s körsimulator Sim III
Foto: Hejdlösa bilder

Sim III har en världsledande prestanda i det linjära rörelsesystemet. Systemet medger rörelse i fyra frihetsgrader och erbjuder både linjär- och lutningsrörelse. Genom att koppla samman slädens förflyttning med fordonets sidoposition, skapar simulatorns rörelsealgoritm realistiska sidorörelser. Utöver de yttre rörelsesystemen har Sim III även ett separat skakbord som rör kabinen relativt projektionsytan. Detta används för att generera realistiska upplevelser av vägojämnheter och karossrörelser. Sim III har en plattform som kan vridas 90 grader. Det gör att linjärrörelsen kan utnyttjas för acceleration och inbromsning istället för krafter i sidled.

Simulatorn har ett visualiseringssystem som består av sex SXRD-projektorer som ger ett synfält på 115 grader. För att simulera backspeglar används tre LCD-displayer.

I simulatorn kan både personbilskabin och lastbilshytt monteras. Sim III har ett skakbord som ger högfrekvent återgivning av väg-ojämnheter och förflyttar kabinen relativt den projicerade bilden. Sim III är därför bland annat lämplig att använda vid försök med vägräfflor.

Sim II

VTI:s körsimulator Sim II
Foto: Hejdlösa bilder

Sim II har en lastbilshytt. Visualiseringssystemet består av en 98” UHD-skärm monterad framför vindrutan och två 55”-skärmar monterade vid sidorutorna, vilket ger ett stort synfält framåt och åt sidorna, och en mycket bra bildkvalitet! Hytten har en konfigurerbar instrumentbräda som ersätter det ordinarie huvudinstrumentet.

I Sim II används en liknande rörelsealgoritm som i Sim III. Simulatorn har ett skakbord och ett rörelsesystem som erbjuder både linjär- och lutningsrörelse. Skakbordet ger möjlighet att simulera vägojämnheter i högre frekvenser och lutningsrörelsen används för att simulera bland annat de långa accelerationerna som återfinns vid kurvkörning samt longitudinell acceleration eller inbromsning. Tack vare att simulatorns lutningsrörelse påverkar både kabin och projektionsskärm medan skakbordet enbart påverkar kabinen i förhållande till skärmen går det att skapa en realistisk vägkänsla, bland annat i experiment med vägräfflor.

Simulatorerna Sim II och Sim III finns i Linköping.

Teknisk specifikation

Teknisk specifikation för körsimulatorerna Sim IV, Sim III och Sim II.

Sim IV

Sim III

Sim II

Rörelsesystem




Pitch (grader)

± 16,5

-9 till +14

-10 till +15

Roll (grader)

± 16,5

± 24

± 22

Linjärsystem




Amplitud (m)

± 2,5 / ± 0,31 (surge)


± 2,3 / ± 0,32 (sway)

± 3,75

± 3,5

Hastighet (m/s)

± 2,0 / ± 0,8 (surge)


± 3,0 / ± 0,8 (sway)

± 3,75

± 3,5

Acceleration (m/s²)

± 5,0 / ± 6,5

± 8,0

± 4,0

Skakbord

(ej applicerbart)

Vertikal rörelse (cm)

± 6,0

± 5,0

Longitudinell rörelse (cm)

± 6,0

± 7,5

Roll (grader)

± 6

± 7

Pitch (grader)

± 3

± 4

Visualiseringssystem




Synfält (grader)

> 180

115

105

Backspeglar (LCD-skärmar)

3

3

Infällda i skärmarna

Genomsnittlig upplösning*


(bågminut/linjepar)

5,0** (horisontellt)


2,5** (vertikalt)

2,8 (horisontellt)


2,7 (vertikalt)


Kabiner

Volvo XC60, Volvo FH eller cykel

Saab 9-3

Scania CP14L

*Ett mänskligt öga har 0,59 bågminuter/linjepar.
** ± 0,5

Tågsimulator för forskning, utbildning och projektering

VTI har även utvecklat en järnvägssimulator som kan simulera tågförarens arbetsmiljö. Simulatorn kan byggas som allt från komplexa hyttmiljöer till enkla skrivbordsversioner eller laptopinstallationer, allt beroende på aktuell tillämpning. Den används till forskning och till utbildning av tågförare och operatörer, samt till projektering.

Mer om VTI:s tågsimulator

Kontakt

Senast uppdaterad: