Överflyttning av gods för att nå miljömålen (MOSEL)
Olika utredningar och initiativ föreslår en överflyttning av godstransporter från väg till järnväg och sjöfart för att kunna nå Sveriges miljö- och klimatmål till 2030. Projektet Överflyttning av gods för att uppnå miljömålen (Modal shift for an environmental lift, MOSEL) analyserar under vilka villkor överflyttningen till järnväg och sjöfart kan bidra till att miljö- och klimatmålen nås.
Projektet är ett samarbete mellan VTI och Göteborgs universitet. Finansieringen sker genom medel från miljöforskningsanslaget som fördelas av Naturvårdverket.
På den här sidan kommer information om projektet MOSEL att publiceras fortlöpande.
Vi publicerar i stort sett alla våra forskningsresultat i DiVA, Digitala Vetenskapliga Arkivet, vilket är en söktjänst och ett öppet arkiv för forskningspublikationer.
Exempel på rapporter och vetenskapliga artiklar:
Evaluating the external costs of trailer transport: a comparison of sea and road (2018, DiVA)
Externa kostnader i transportscenarier med utökad användning av sjöfart (2015, DiVA)
Hitta fler forskningsresultat i DiVA.
Nationell konferens i transportforskning 22-23 oktober 2019
Presentation "Modal Shift for an Environmental Lift - A taxonomy of modal shift policy in Europe"
European Transport Conference (ETC) i Dublin 9-11 oktober 2019
Presentation: "Modal Shift for an Environmental Lift
A taxonomy of modal shift policy in Europe"
Forskningsdag på Naturvårdsverket 19 mars 2019
VTI deltog under dagen och presenterarade MOSEL.
Transportforum 2019
Presentation "Frakten är på väg – men varför fraktar så få via sjö och och järnväg? Kartläggning av styrmedel för överflyttning av gods"
Nationell konferens i transportforskning 15-16 oktober 2018
VTI deltog med följande presentationer:
How to achieve less air pollution and GHG emissions from long distance freight transport
VTI deltar med kontaktpersoner i regeringsuppdrag till Trafikverket:
Uppdrag att verka för bättre förutsättningar för godstransporter på järnväg och med fartyg (Regeringskansliet)
Kontakt: Inge Vierth.
Uppdrag att intensifiera arbetet med att främja intermodala järnvägstransporter (Regeringskansliet)
Kontakt: Magnus Johansson
Det övergripande målet med projektet MOSEL är att analysera under vilka förhållanden överfyttningen av gods från väg till järnväg och sjöfart kan bidra till att uppfylla de svenska miljömålen för 2030. Sjöfart omfattar såväl korta transporter till havs som inlandssjöfart.
De övergripande målen för projektet kan delas upp i följande frågor:
- Vilka styrmedel har som mål att flytta över gods från väg till mindre miljöpåverkande trafikslag?
- Vilken potential har dessa styrmedel för att uppnå den önskade överflyttningen av gods?
- Om de bidrar, hur mycket bidrar de i så fall till att uppnå de olika svenska miljömålen för 2030?
- Om de inte bidrar, vilka styrmedel behövs för att öka/optimera godstransporternas bidrag till att uppnå de svenska miljömålen?
Projektbeskrivning för MOSEL, Modal shift to an environmental lift (på engelska).
- Inge Vierth (projektledare), VTI
- Rune Karlsson, VTI
- Johanna Takman, VTI
- Kristina Holmgren, VTI
- Magnus Johansson, VTI
- Yvonne Andersson Sköld, VTI och Chalmers tekniska högskola
- Mikael Johannesson, VTI
- Cecilia Gustafsson, VTI
- Lena Nerhagen, VTI
- Kevin Cullinane, VTI och Göteborgs universitet
- Anastasia Christodoulou, Göteborgs universitet
- Marta Gonzalez-Aregall, Göteborgs universitet