
Foto: viktorcap
MARLENE: Mobilitet, tillgänglighet och vardagsrytmer i städer och stadsdelar
Detta forskningsprojekt syftar till att ge en fördjupad kunskap om vardaglig mobilitet och tillgänglighetsstrategier, behov, resurser och utmaningar inom små och medelstora städer.
Forskningsprojektet MARLENE utforskar kritiskt konceptet X-Minute City (XmC) och dess praktiska tillämpbarhet i små och medelstora städer, där invånarna kan stå inför utmaningar som rör fragmentering av målpunkter, otillgänglighet och bilberoende mobilitet. MARLENE fokuserar främst på äldre personers erfarenheter, förutsättningar och behov i vardagen och avser utveckla en verktygslåda som kan ge planerare, beslutsfattare och andra aktörer stöd till en mer inkluderande och hållbar planering av städer och transportinfrastruktur.
MARLENE är ett EU projekt som finansieras inom ramen för Driving Urban Transitions (DUT) partnerskap. Projektet fokuserar på tre städer i tre länder: Trelleborg (Sverige), Židlochovice (Tjeckien) och Narva (Estland).
Syfte och mål
Projektets övergripande mål handlar om att främja utvecklingen av mer hållbara och åldersvänliga städer. Det handlar dessutom om att öka kunskapen om konceptet X-Minute City (XmC), utmaningar relaterade till rumslig och tidsmässig närhet och tillgänglighet i små och medelstora städer, med fokus på äldre personer. MARLENE syftar till att skapa ny kunskap genom att lära av och dra nytta av lokalbefolkningens (och andra lokala aktörers) expertis. Dessa kommer aktivt att involveras både som deltagare och som samarbetspartners genom samskapande metoder.
Mer specifikt syftar projektet till att:
- Ge en fördjupad kunskap om vardaglig mobilitet och tillgänglighetsstrategier, behov, resurser och utmaningar inom de specifika kontexterna (och i egenskap av små och medelstora städer), med särskilt fokus mot äldre personers erfarenheter och förutsättningar.
- Med samskapande metoder tillsammans med ‘formella’ och ‘informella’ intressenter ta fram möjliga framtida tillgänglighets- och närhets scenarion som inkluderar konceptuella och praktiska utmaningar samt möjliga lösningar.
- Ta fram ett “Inclusive XmC-toolkit" tillsammans med ‘formella’ och ‘informella’ intressenter.
Genomförande
Projektet pågår mellan oktober 2024 till september 2027 och genomförs tillsammans med kommuner och civilsamhällesorganisationer i de tre deltagande länderna.
Projektet genomförs i tre steg:
- Analys av de materiella, infrastrukturella och organisatoriska förhållanden som bidrar till att forma de rumsliga och tidsmässiga mönstren i äldres dagliga rutiner, samt att få en fördjupad insikt i de vardagsmobilitets- och mikrologistikstrategier som äldre praktiserar sig av för att säkerställa tillgång till olika typer av tjänster och funktioner.
- Situationsbaserade XmC-ansatser: Utmaningar, möjligheter och framtidsscenarier tillhandahåller en sammanställning av utmaningar och möjligheter med pågående närhetsorienterade (proximy-oriented) och åldersvänliga policyer och initiativ. Ett tillvägagångssätt med "co-design för alla" utvecklas för framtida XmC-scenarier och möjliga vägar för att uppnå hållbar tillgänglighet.
- Utveckling av “Toolkit” för inkluderande XmC: planering, involvering, förslag och riktlinjer. Verktyget kommer att inkludera rekommendationer för en mer inkluderande XmC, för att stödja en mer hållbar och inkluderande planering. Detta när det handlar om frågor i relation till tillgänglighet till kärnfunktioner i staden, betydande i det vardagliga livet, med hänsyn till potentiellt sårbara grupper, och med sin utgångspunkt i äldre personers erfarenheter och behov.
Förväntade resultat
Resultaten från projektet kommer att bidra till ny och ökad kunskap om hur man inom samhälls- och transportplaneringen kan planera för en ökad närhet. Projektet avser att lyfta goda exempel på hur man kan arbeta för att skapa mer tillgängliga, trygga och åldersvänliga städer och samhällen.
Med sin utgångspunkt i projektresultaten och genom samskapande metoder kommer MARLENE att generera ett så kallat “Inclusive XmC toolkit” som avser att främja i arbetet och utvecklingen mot mer inkluderande XmC. Verktyget är ämnat för planerare och beslutsfattare och andra som finner intresse för frågorna.
För att säkerställa att ingen lämnas bakom i omställningen till mer hållbara samhällen krävs löpande dialoger mellan beslutsfattare, planerare och lokalbefolkning, det är av särskild vikt att hänsyn tas till i sammanhanget mer sårbara grupper. Detta då bristen på hänsyn inom planeringen för olika gruppers förutsättningar och behov i vardagen ofta ligger till grund för orättvisor och mer ohållbara resebeteenden. Med detta som utgångspunkt bygger MARLENE på samskapande metoder och dialoger med lokalbefolkningen och lokala aktörer, för att på så vis belysa möjligheter och utmaningar i vardagen, med målet om att bidra till kunskap för en mer hållbar planering och tillgänglighet.
Mer information om projektet på webbplatsen: marlene-dut.eu (på engelska)
Detta projekt finansieras av:

Kort om projektet
Titel: Mobility, Accessibility, and Rhythms of Everyday Life in Towns and Neighbourhoods (MARLENE)
Projekttid: 2024-10-01 – 2027-09-30
Parter: VTI, Lunds universitet, Masaryk University, Tallinn University, Trelleborgs kommun, Židlochovices kommun, Narvas kommun, Independent Living Institute (ILI), PRO Trelleborg, KORDIS JMK
Finansiär: För Sverige finansieras projektet av Energimyndigheten genom Driving Urban Transitions (DUT) partnerskap
Budget: 715 351 EUR
Aktiviteter i projekt just nu
Projektgruppen arbetar nu med att samla in information och material om äldre vuxnas vardagliga erfarenheter, praktiker och behov. Målet är att utveckla en fördjupad kunskap om vardaglig mobilitet, behov, förutsättningar och utmaningar inom den givna kontexten, i det svenska fallet Trelleborgs kommun.
För att samla in denna information kommer vi att genomföra en enkätstudie och fokusgruppsintervjuer mellan våren 2025 och våren 2026. Detta arbete inkluderar också förberedelser som att gå igenom litteratur och samla in statistik. Resultaten kommer att ge oss bättre kunskap om hur äldre personer använder olika färdmedel och vilka ärenden de utför i sin vardag.
Kontakt
-
Chiara Vitrano
Senior forskare
chiara.vitrano@vti.se -
Robin Nuruzzaman
Forskningsassistent
robin.nuruzzaman@vti.se